سازمان اوپک چیست و در کدام کشور است

سازمان اوپک چیست و در کدام کشور است

سازمان اوپک در کدام کشور است؟ سازمان اوپک چیست و چه ماموریتی دارد؟ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با امضای قراردادی در سپتامبر 1960 توسط پنج کشور جمهوری اسلامی ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا در بغداد، پایتخت عراق، تأسیس شد. آنها قرار بود اعضای موسس سازمان شوند.

عضویت سایر کشورها در اوپک

قطر (1961)، اندونزی (1962)، لیبی (1962)، امارات متحده عربی (1967)، الجزایر (1969)، نیجریه (1971)، اکوادور (1973)، گابن (1975)، آنگولا به این کشورها پیوستند. (2007)، گینه استوایی (2017) و کنگو (2018).

اکوادور در دسامبر 1992 عضویت خود را به حالت تعلیق درآورد، در اکتبر 2007 مجدداً به اوپک پیوست، اما تصمیم به خروج از عضویت خود در اوپک از اول ژانویه 2020 گرفت. اندونزی در ژانویه 2009 عضویت خود را به حالت تعلیق درآورد، در ژانویه 2016 مجدداً آن را فعال کرد، اما تصمیم گرفت یک بار دیگر عضویت خود را به حالت تعلیق درآورد. در یکصد و هفتاد و یکمین نشست کنفرانس اوپک در 30 نوامبر 2016. گابن عضویت خود را در ژانویه 1995 خاتمه داد. اما در جولای 2016 مجدداً به سازمان پیوست. قطر در 1 ژانویه 2019 به عضویت خود پایان داد.

این بدان معناست که در حال حاضر، سازمان در مجموع 13 کشور عضو دارد. اساسنامه اوپک بین اعضای موسس و اعضای کامل کشورهایی که درخواست عضویت آنها توسط کنفرانس پذیرفته شده است تمایز قائل شده است.

اساسنامه تصریح می کند که «هر کشوری با صادرات خالص قابل توجه نفت خام، که اساساً منافعی مشابه منافع کشورهای عضو دارد، در صورت پذیرش اکثریت سه چهارم اعضای کامل، از جمله، می تواند به عضویت کامل سازمان تبدیل شود. آرای موافق همه اعضای موسس.»

اساسنامه همچنین برای اعضای وابسته که آن دسته از کشورهایی هستند که واجد شرایط عضویت کامل نیستند، اما با وجود این، تحت شرایط خاصی که ممکن است توسط کنفرانس تجویز شود، پذیرفته شوند.

سازمان اوپک چیست

سازمان کشورهای صادرکننده نفت OPEC (اوپک، /ˈoʊpɛk/ OH-pek) یک سازمان بین دولتی متشکل از 13 کشور است. در 14 سپتامبر 1960 در بغداد توسط پنج عضو اول (ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا) تأسیس شد، از سال 1965 مقر آن در وین، اتریش است، اگرچه اتریش عضو اوپک نیست. تا سپتامبر 2018، 13 کشور عضو تقریباً 44 درصد از تولید جهانی نفت و 81.5 درصد از ذخایر نفت “تثبیت شده” جهان را به خود اختصاص داده اند که به اوپک تأثیر عمده ای بر قیمت های جهانی نفت می دهد که قبلاً توسط به اصطلاح تعیین شده بود. گروه هفت خواهران» از شرکت های نفتی چند ملیتی.

سازمان اوپک چیست

سازمان اوپک چیست

اوپک چیست؟

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) یک سازمان دائمی بین دولتی کشورهای در حال توسعه صادرکننده نفت است که سیاست های نفتی کشورهای عضو خود را هماهنگ و متحد می کند. اوپک به دنبال تضمین ثبات قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی نفت با هدف حذف نوسانات مضر و غیرضروری است و همواره به منافع کشورهای تولیدکننده نفت و لزوم تامین درآمد ثابت برای آنها توجه می‌کند. آنها نقش اوپک در تامین یک عرضه کارآمد، اقتصادی و منظم نفت به کشورهای مصرف کننده و بازگشت عادلانه سرمایه برای کسانی که در صنعت نفت سرمایه گذاری می کنند، به همان اندازه مهم است.

سال تاسیس اوپک

اوپک در 14 سپتامبر 1960، در نتیجه نشستی که در بغداد پایتخت عراق با حضور پنج عضو بنیانگذار سازمان: ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا برگزار شد، تأسیس شد. پس از امضای قرارداد اولیه تأسیس اوپک، در تاریخ 6 نوامبر 1962 و به دنبال قطعنامه شماره 6363 سازمان ملل در دبیرخانه سازمان ملل متحد به ثبت رسید.

در حال حاضر، این سازمان شامل 15 کشور عضو است: الجزایر، آنگولا، کنگو، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران جمهوری اسلامی ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا.

ماموریت سازمان اوپک

مأموریت اعلام شده این سازمان “هماهنگی و یکسان سازی سیاست های نفتی کشورهای عضو و تضمین ثبات بازارهای نفت به منظور تامین عرضه کارآمد، اقتصادی و منظم نفت به مصرف کنندگان، درآمد پایدار برای تولیدکنندگان و بازگشت عادلانه سرمایه برای کسانی که در صنعت نفت سرمایه گذاری می کنند.” اقتصاددانان اغلب اوپک را به عنوان نمونه کتاب درسی کارتلی که برای کاهش رقابت در بازار همکاری می کند، ذکر می کنند، اما مشاوره هایی که تحت نظر دکترین مصونیت دولت ها تحت قوانین بین المللی محافظت می شود. . این سازمان همچنین ارائه دهنده مهمی از اطلاعات در مورد بازار بین المللی نفت است.

اوپک در سال 2020

دهه جدید شاهد آغازی بی‌سابقه با شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 بود که تقریباً همه جنبه‌های زندگی روزمره را فراگرفت. این بیماری همه گیر تأثیر مخربی بر اقتصاد جهانی و بخش انرژی داشت و کشورها را تحت فشار قرار داد تا اقدامات لازم و قاطع را برای کاهش سرعت انتشار ویروس و مقابله با اثرات آن اتخاذ کنند.

بازار نفت شاهد تقاضای سقوط آزاد، پر شدن سریع انبارهای جهانی و نوسانات در مقیاس بزرگ بود. این امر اوپک و شرکای آن در بیانیه همکاری را بر آن داشت تا تلاش‌های مشترک خود را برای بازگرداندن ثبات بسیار مورد نیاز تشدید کنند، که منجر به بزرگترین و طولانی‌ترین تعدیل تولید داوطلبانه در تاریخ بازار نفت شد. اهمیت این تلاش‌ها توسط بسیاری از کشورها و سازمان‌ها، از جمله وزرای انرژی G20، آرژانتین، برزیل، کانادا، کلمبیا، نروژ، سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا، آژانس بین‌المللی انرژی، مجمع بین‌المللی انرژی و بسیاری از تولیدکنندگان مستقل به رسمیت شناخته شد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *