جنگ اقتصادی صادرات گاز روسیه به اروپا

جنگ اقتصادی صادرات گاز روسیه به اروپا

به گزارش بازار نفت و گاز، روسیه تهدید کرده است که صادرات گاز و نفت به اروپا را متوقف خواهد کرد. اروپا ممکن است بتواند نفت خام روسیه را با واردات از کشورهای دیگر جایگزین کند، اما بعید است که بتواند کمبود گاز را پوشش دهد. بانک مرکزی اروپا می گوید کاهش 10 درصدی عرضه انرژی به اقتصاد اروپا 0.7 درصد ضربه می زند. اگر کشورهای اروپایی به سهمیه بندی انرژی متوسل شوند، این امر احتمالاً به جای خانواده ها، بر شرکت ها متمرکز خواهد شد.

صادرات گاز روسیه به اروپا

با تهدید روسیه به قطع عرضه گاز و نفت حیاتی، دولت‌های اروپایی طرح‌های سهمیه‌بندی را که خاطرات بحران انرژی سال 1973 را زنده می‌کند. آیا اروپایی‌ها به سمت یکشنبه‌های بدون خودرو، چراغ‌های کم‌نور می‌رسند.

احتمالاً به این دلیل نیست که شرکت‌های نمایشی و قسمت‌های دیگر به سرعت خود را تطبیق می‌دهند، به این معنی که بر اساس برخی برآوردها، ضربه به تولید اقتصادی منطقه یورو ممکن است کمتر از 1 درصد باشد. دولت‌ها همچنین آموخته‌اند که اگر مردم از آنها حمایت نکنند، تحمیل اقدامات ریاضتی مانند سهمیه‌بندی سوخت در پمپ، نتیجه چندانی نخواهد داشت.

بنابراین آنها احتمالاً به دنبال چیزهای توافقی تر هستند، مانند اینکه خانواده ها ترموستات های خود را کم کنند یا از خودرو کمتر استفاده کنند و با این حال، انتخاب صنایعی که باید عرضه انرژی خود را کاهش دهند، یک تصمیم سیاسی سخت خواهد بود و دولت ها را مجبور می کند که به نوعی بی رحمی متوسل شوند که معمولاً برای زمان جنگ محتمل است.

واردات گاز روسیه به اروپا

در حالی که اروپا ممکن است واردات نفت خام روسیه را با منابع دیگر جایگزین کند، بعید است که بتواند به این زودی ها این کار را با گاز انجام دهد. این بدان معناست که اگر روسیه به تلافی تحریم های اقتصادی گسترده، شیرهای گاز را ببندد، سهمیه بندی گاز قطعی است. اما اقتصاددانان تخمین می زنند که آسیب به رشد اقتصادی اندک باشد.

بانک مرکزی اروپا ضربه ناشی از کاهش 10 درصدی عرضه انرژی شرکت های اروپایی را حدود 0.7 درصد ارزش افزوده ناخالص منطقه یورو، معیاری از کالاها و خدمات تولید شده در این بلوک، می داند. مطابق با سوابق بریتانیا در دوران تحریم دهه 1970 و ژاپن پس از فاجعه هسته ای فوکوشیما در سال 2011 است.

اقتصادهای خدمات محور اروپا نیز احتمالاً مانند زمانی که این کشور در سال گذشته با بحران برق خود مواجه شد، از کار خواهند افتاد.

واردات گاز روسیه به اروپا

سهمیه‌بندی انرژی در اروپا

کاپیتال اکونومیکس نوشت: قسمت‌های گذشته سهمیه‌بندی انرژی آن‌طور که انتظار می‌رود مخرب نبوده است و شرکت‌ها در دستیابی به بهره‌وری قابل‌توجه در صورت لزوم مهارت نشان داده‌اند. برای مثال، صادرکننده گوشت خوک Danish Crown شروع به بازسازی برخی از کارخانه های تولید گازسوز با دیزل کرده است و فروش ژنراتورهای دیزلی در دانمارک در ماه مارس 300-400 درصد افزایش یافته است.

بر اساس مقاله شبکه اقتصاددانان ECONtribute، حتی برای آلمان، کشور اروپای غربی که بیش از همه به انرژی روسیه متکی است، تأثیر کاهش 8 درصدی مصرف نفت، گاز و زغال سنگ تولید ناخالص داخلی را 1.4 درصد کاهش می دهد. البته سناریوهای بدبینانه تری هم وجود دارد. Nomisma Energia تخمین می زند که اقتصاد ایتالیا، که همچنین برای انرژی خود به روسیه وابسته است، در صورت کاهش عرضه گاز از روسیه به نصف، با فرض افزایش بهره وری اما عدم تغییر به منابع جایگزین، 5.6 درصد آسیب خواهد دید.

سهمیه بندی گاز در اروپا

به دنبال عدم صادرات گاز روسیه به اروپا سهمیه بندی بدون حمایت عمومی کار نمی کند. استراتژی‌های سهمیه‌بندی امروزی عمدتاً به منظور صرفه‌جویی در خانواده‌ها و تمرکز هر گونه مشکل بر روی شرکت‌ها است. این یک درس کلیدی از دهه 1970 است. دو کشور اروپایی که سهمیه بندی سوخت را برای جمعیت تحمیل کردند – سوئد و هلند – مجبور شدند به سرعت مسیر خود را به دلیل واکنش های منفی عمومی تغییر دهند.

در عوض، اکثر دولت‌ها در آن زمان اجازه دادند که قیمت سوخت افزایش یابد و به طور خودکار تقاضا را کاهش دهد. آنها بر روی اقداماتی تمرکز کردند که مردم آن را منصفانه تر می دیدند، مانند محدودیت سرعت کمتر و حمل و نقل عمومی بیشتر.

آلن پیسارسکی که به شکل گیری استراتژی ایالات متحده برای مقابله با تحریم نفتی 1973 کمک کرد، گفت: “آیا سهمیه بندی می تواند کارساز باشد؟ این تابعی از تمایل مردم برای حمایت از آن است.” او گفت اروپا باید بر متقاعد کردن مردم برای کاهش گرمایش خود تمرکز کند. کمپینی که قبلاً در برخی کشورها در حال انجام است.

سهمیه بندی گاز در اروپا

جنگ اقتصادی صادرات گاز روسیه به اروپا

تاریخ نشان می دهد که حتی تهیه فهرستی از صنایعی که باید طولانی ترین مدت سوخت دریافت کنند، همانطور که دولت آلمان انجام می دهد، می تواند از نظر سیاسی دشوار باشد. پیسارسکی یادآور می‌شود که وقتی تحریم نفت آمریکا را در بر گرفت، سناتورهای ایالت‌های کوهستانی کلرادو و نیوهمپشایر با ایده خاموش کردن آسانسورها در پیست‌های اسکی مقابله کردند و به دنبال منحرف کردن توجه به انرژی مورد استفاده در خانه‌های گرم برای پرورش گل بودند.

در آلمان، گروه شیمیایی BASF پیش از این نسبت به “توقف کامل عملیات” در صورت کاهش عرضه گاز طبیعی به کمتر از نصف نیاز فعلی هشدار داده است. در پایان، صنایعی که به عنوان بخشی از فرآیند تولید خود به گرما نیاز دارند، مانند سازندگان مواد شیمیایی، فلزات، شیشه و کاغذ، احتمالاً در اولویت قرار خواهند گرفت.

کسانی که قراردادهای قطعی دارند احتمالاً اولین کسانی هستند که با توقف عرضه مواجه می شوند و حتی ممکن است مجبور شوند روزهای کاری خود را کاهش دهند، همانطور که در چین در طول جیره بندی سال گذشته اتفاق افتاد.

کریستن وستفال، یکی از اعضای مؤسسه آلمان برای امور بین‌الملل و امنیت که به دولت مشاوره می‌دهد، در مصاحبه با Clean Energy Wire گفت: جیره‌بندی مورد نیاز یک تحریم فوری اساساً با مکانیسم تخصیص یک اقتصاد جنگی قابل مقایسه است.

چه تحریم هایی اعمال می شود؟

اتحادیه اروپا با ممنوعیت واردات نفت روسیه از طریق دریا تا پایان سال جاری موافقت کرده است. این امر به واردات نفت از طریق خط لوله ادامه می‌دهد و رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند این اقدامی «موقت» است زیرا کشورهایی مانند مجارستان و اسلواکی به آن وابسته هستند.

اتحادیه اروپا همچنین متعهد شده است که واردات گاز از روسیه را طی یک سال به میزان دو سوم کاهش دهد، اما دستیابی به توافق بر سر اقدامات بیشتر، مانند ممنوعیت واردات کامل، دشوار بوده است. علاوه بر این تحریم های اتحادیه اروپا، ایالات متحده ممنوعیت کامل واردات نفت و گاز روسیه را اعلام کرده است. انگلیس قرار است تا پایان سال واردات نفت روسیه را به تدریج متوقف کند.

رئیس جمهور پوتین از کشورهای “غیر دوست” در اروپا خواسته است که قیمت گاز را به روبل روسیه بپردازند که به تقویت ارزش پول کمک می کند. لهستان، بلغارستان و فنلاند از انجام این کار خودداری کردند و روسیه نیز عرضه گاز به آنها را قطع کرد.

چندین شرکت انرژی اروپایی دیگر از طریق حساب های بانکی روسیه که پرداخت های یورو را به روبل تبدیل می کند، هزینه گاز را پرداخت می کنند. آنها اصرار دارند که این پرداخت ها مطابق با تحریم های اتحادیه اروپا است.

آیا تحریم ها کارساز خواهد بود؟

روسیه طی سال گذشته با کمک افزایش قیمت انرژی، 400 میلیارد یورو (430 میلیارد دلار، 341 میلیارد پوند) از صادرات نفت و گاز به اروپا دریافت کرد. اتحادیه اروپا می گوید تحریم های اخیر آنها می تواند میزان نفت خریداری شده از روسیه را تا 90 درصد کاهش دهد. با این حال، تحریم‌های آن چند ماه طول می‌کشد تا به طور کامل اجرایی شوند و حتی در این صورت روسیه می‌تواند نفت خود را در نقاط دیگر جهان بفروشد.

افزایش قیمت گاز با تحریم صادرات روسیه به اروپا

با شروع تحریم‌ها بر انرژی روسیه، مصرف‌کنندگان با افزایش قبوض انرژی و سوخت مواجه هستند. اگر صادرات گاز روسیه به اروپا محدود شود، احتمالاً قیمت گرمایش حتی بیشتر افزایش خواهد یافت. در بریتانیا، قبوض انرژی خانوارها با سقف قیمت انرژی کنترل می‌شوند.

اما در ماه آوریل با افزایش سقف، صورتحساب ها 700 پوند افزایش یافت و به حدود 2000 پوند رسید. انتظار می رود زمانی که این سقف دوباره در پاییز امسال افزایش یابد، به حدود 3000 پوند برسند. قیمت بنزین و گازوئیل بریتانیا نیز افزایش یافته است و دولت از کاهش تعرفه سوخت خبر داده است زیرا رانندگان با قیمت های بی سابقه دست و پنجه نرم می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *