فرق مازوت و گازوئیل و روغن گرمایشی چیست؟

فرق مازوت و گازوئیل

فرق مازوت و گازوئیل و روغن گرمایشی چیست و چه تفاوت هایی با هم دارند؟ وقتی صحبت از مازوت در مقابل سوخت دیزل می شود، هر دو اهداف خاص خود را دارند. با این حال، آنها بسیار شبیه هستند به گونه ای که برخی افراد آنها را با هم عوض می کنند. این دلیل اصلی صحبت های مختلف در مورد مازوت است.

صرف نظر از این، تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. بیایید هر کدام را بررسی کنیم و بفهمیم.

بررسی مازوت

مازوت در واقع نوعی نفت کوره است که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل می‌شود و در برخی موارد به عنوان سوخت مصرف می شود. در گذشته، سوخت مازوت برای گرم کردن خانه‌ها در شوروی سابق و شرق دور مورد استفاده قرار می‌گرفت. زیرا آن‌ها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. در کشورهای غربی به کوره‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، کوره‌های ضایعات‌ سوز نیز می‌گویند.

مازوت به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می‌شود. سوخت مازوت برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا مازوت، گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عوامل مهم در درجه‌بندی سوخت مازوت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متأثر از منبع اصلی آن است. به طور معمول به سوخت مازوت، «نفت کثیف» (Dirty Oil) می‌گویند و از آن‌جایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است.

فرق مازوت و گازوئیل و روغن گرمایشی

فرق مازوت و گازوئیل و روغن گرمایشی

مازوت از چه ساخته شده است؟

مازوت را می‌توان از جمله ترکیب‌های نفت خام به شمار آورد. سوخت مازوت حاصل تقطیر جز به جز آن به هنگام پالایش نفت خام است. مازوت بعد از تبخیر بنزین و سایر فرآورده‌های سبک‌تر، از نفت خام به دست می‌آید.

بر این اساس سوخت مازوت نوعی نفت کوره با کیفیت بسیار پایین به شمار می‌آید. نفت کوره از جمله فرآورده‌های نفتی است که در بسیاری از موتورها، چراغ‌ها، گرمکن‌ها و کوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از نفت کوره به عنوان حلال نیز بهره می‌گیرند. نفت کوره از نفت خام به دست می‌آید. برای استفاده در کاربری‌های مختلف، آن‌را پالایش می‌کنند.

سوخت مازوت چیست؟

قبل از پالایش، نفت خام دارای اتم های کربن و هیدروژن در نسبت های مشخصی است. اینها طیف گسترده ای از ترکیبات را بر اساس اندازه و طول زنجیره های هیدروکربنی تشکیل می دهند. هنگامی که تصفیه می شود، این فرآیند زنجیره ها را با توجه به نقاط جوش مختلف آنها جدا می کند.

ترکیباتی که دارای نقطه جوش پایین تری هستند تحت فشار قرار می گیرند و در قسمت بالایی قرار می گیرند. در همین حال، ترکیباتی که نقطه جوش بالاتری دارند در سطوح پایین تر فرو می روند. در طول این فرآیند است که مواد سبکتر مانند پروپان و بنزین قبل از مواد سنگین تر مانند سوخت دیزل، سوخت گرمایشی و روغن روان کننده تقطیر می شوند.

سوخت گازوئیل چیست؟

به عنوان محصول فرآیند تقطیر، گازوئیل از نظر وزن در نقطه میانی قرار دارد. ظاهر نفت دارد اما از بنزین سنگین تر است. در مقایسه با بنزین، ساخت دیزل از نظر پالایش کمتر دشوار است.

گازوئیل به این سرعت تبخیر نمی شود و طبیعت فرار موجود در بنزین را ندارد. عملکرد اصلی آن تامین انرژی وسایل نقلیه مختلف مانند کامیون، قطار، اتوبوس و قایق است. این علاوه بر استفاده از آن به عنوان سوخت برای ژنراتورهای برق است.

روغن گرمایشی چیست؟

روغن گرمایشی یک اصطلاح عمومی است که به مجموعه گسترده ای از فرمول های سوخت اشاره دارد. این بدان معنی است که می تواند از سوخت دیزل سنگین تر شود، با وزن مشابه روغن موتور. در نتیجه گرمای بیشتری را بدون سوزاندن سوخت زیادی در این فرآیند فراهم می کند.

این ماده در هنگام گرم کردن خانه شما استاندارد است. با این حال، همچنان می توانید از مواد دیگری مانند گازوئیل، نفت سفید، سوخت جت و غیره استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که روغن گرمایش کارآمدترین ماده در بین همه آنها است.

تفاوت مازوت و گازوئیل و روغن گرمایشی

تفاوت مازوت و گازوئیل و روغن گرمایشی

روغن گرمایش در مقابل سوخت دیزل

روغن های گرمایشی که در خانه های شما استفاده می شود در مقایسه با سوخت دیزل ترکیب سنگین تری دارند. آنها تقریباً خواص گرمایی یکسانی دارند. روغن های گرمایش معمولی می توانند 138500 Btu (واحد حرارتی بریتانیا) در هر گالن تولید کنند در حالی که همتای دیزلی آن می تواند حدود 137500 Btu تولید کند.

بسته به نوع روغن گرمایشی، می تواند Btu بالاتر یا پایین تری نسبت به دیزل داشته باشد.

مواردی که در زمستان باید در نظر بگیرید

گازوئیل استاندارد اغلب با نفت سفید مخلوط می شود تا با مشکلات ژل شدن و همچنین بارش موم مقابله کند. در مناطق واقعا سرد، ترکیب مشابهی می تواند با روغن های گرمایش استاندارد برای استفاده خانگی اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که روغن‌های گرمایشی اغلب «دیزل قطب شمال» نامیده می‌شوند، زیرا می‌توانند در آن آب و هوا عملکرد مؤثرتری داشته باشند.

مزایای روغن های گرمایشی

بخاری های نفتی برای مصارف خانگی مزایای متعددی را به خانه شما می دهند. مزیت اصلی آن کارایی آن است. از محتوای بالای Btu موجود در این ماده در مقایسه با گاز طبیعی، گازوئیل یا حتی الکتریسیته مشتق شده است.

مزایای روغن گرمایشی

مزایای روغن گرمایشی

امن است

برخلاف سایر سوخت ها، روغن های گرمایشی انفجاری نیستند. فقط زمانی مشتعل می شود که از سیستم پیشرفته ای که شامل دیگ بخار یا مشعل روغن است استفاده می کنید. این امر باعث کاهش تصادفات ناشی از بی احتیاطی در سیستم های گرمایشی خانه در هر سال می شود.

گرمتر است

گرمای حاصل از شعله های آتش حاصل از گرمایش روغن 300 درجه گرمتر می شود. این کمک می کند خانه و آب شما سریعتر گرم شود. در مقایسه با گازوئیل و گاز طبیعی بهترین انتخاب است.

اقتصادی است

هزینه گرمایشی که با استفاده از روغن های گرمایشی دریافت می کنید در مقایسه با گاز طبیعی و برق بسیار کمتر است. بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که استفاده از روغن های گرمایشی برای نیازهای شما 16 درصد کارآمدتر از گزینه های گاز طبیعی است. این بدان معنی است که شما هر سال بیشتر پس انداز می کنید و به پولی که خرج می کنید ارزش بیشتری می دهید.

کارآمد است

هنگامی که از سیستم‌های حرارتی روغن مدرن استفاده می‌کنید، تضمین می‌کنید که حداقل بازدهی ۸۵ درصدی دارد. این بدان معناست که به ازای هر یورو که برای روغن های گرمایشی خرج می کنید، از 85 سنت گرما و همچنین آب گرم بهره مند می شوید. در مقایسه با گازوئیل و گاز طبیعی، روغن های گرمایشی از نظر کارایی حرف اول را می زند.

ارزون تر است

در سال های اخیر در مورد قیمت نفت گرمایش کاهش قابل توجهی داشته است. باز هم، با بهره وری که به همراه دارد، وقتی از آن برای سیستم گرمایش مرکزی خود استفاده می کنید، پول بیشتری صرفه جویی می کنید. این باعث می‌شود که با گذشت سال‌ها کمتر هزینه کنید و به شما امکان می‌دهد پول نقدی را که به سختی به دست آورده‌اید به صورت‌حساب‌های دیگر تقسیم کنید یا آنها را برای مواقع اضطراری ذخیره کنید.

تمیزتر است

سیستم روغن گرمایش هوای پاک تری نسبت به سایر سیستم های گرمایشی تولید می کند. هنگام تولید گرما، تنها کمتر از 0.003 از کل انتشار ذرات در بریتانیا را تولید می کند. همچنین ثابت شده است که روغن سمی نیست، ترکیبات سرطان‌زای اثبات‌شده‌ای ندارد و زیست تخریب‌پذیر نیست.

از بهترین روغن های امروزی استفاده کنید

وقتی صحبت از نفت گرمایش در مقابل سوخت دیزل می شود، این دو ماده شباهت های زیادی دارند. این یکی از دلایل اصلی است که بسیاری از مردم آنها را در موقعیت های خاص عوض می کنند. اما اگر سوختی می‌خواهید که برای پولی که خرج می‌کنید ارزش زیادی به شما بدهد، سراغ روغن‌های گرمایشی بروید.

روغن های گرمایشی برای استفاده ایمن هستند و به دلیل Btu بالاتر در مقایسه با سایر انواع سوخت، کارایی زیادی دارند. به نوبه خود، هزینه های گرمایش شما کاهش می یابد زیرا گرمتر از گزینه های دیگر است و در نتیجه می تواند خانه شما را سریعتر گرم کند. به این واقعیت اضافه کنید که تعداد کمی از ذرات معلق را تولید می کند، سیستم گرمایشی برای خود ایجاد می کنید که دوستدار محیط زیست است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *