قیمت جهانی قیر

,
قیمت جهانی قیر

تحلیل بازار نفت و گاز ایران قیمت جهانی قیر آرگوس قیمت قیر به طور کلی فاقد جهت گیری مشخص بود زیرا بازارهای نفت خام و نفت کوره سطوح بالایی از نوسان را تجربه کردند؛ در حالی که تقاضا از برخی بازارهای کلیدی متزلزل شد.

قیمت قیر جهانی در ماهی که گذشت

قیمت قیر جهانی سال 1401 در یک ماهه گذشته به صورت زیر می باشد:

قیمت قیر جهانی (غیرصادراتی)
تاریخ قیمت (هر کیلوگرم به ریال) عرضه شده در کالا
شهریور 1401  92,000 بورس کالا قیر امولسیون CRS1 60% فله
شهریور 1401 114,000 بورس کالا قیر امولسیون CSS1 57% فله
شهریور 1401 120,000 بورس کالا قیر امولسیونCSS1-H 65% فله
شهریور 1401 119,000 بورس کالا قیر امولسیونCQS1-H 65% فله
شهریور 1401 80,200 بورس کالا قیر فله وکیوم باتم (VB)
شهریور 1401 88,500 بورس کالا قیر فله 70-60
شهریور 1401 165,000 بورس کالا قیر محلول فلهMC-250

کاهش قیمت قیر اروپا و تعویق پروژه ها

قیمت جهانی قیر در تحلیل آرگوس از بازار جهانی قیر قیمت تانکرهای صادراتی و داخلی در اکثر بازارهای شمال غرب و مرکز اروپا کاهش یافت که منعکس کنندۀ کاهش 40 دلاری HSFO در آوریل در مقایسه با ماه مارس است. این امر همراه با اعمال قیمت های ماهانه جدید برای عرضه در ماه می، منجر به کاهش قابل ملاحظۀ قیمت محموله های قیر در بازارهای داخلی آلمان و بنلوکس و همچنین خطا در ارزیابی های انجام شده در فرانسه و بریتانیا شد.

کاهش متوسط قیمت هفتگی نیز در برخی از بازارهای اروپای مرکزی مانند لهستان و جمهوری چک ثبت شد و برخی از قیمت های صادراتی به آلمان و رومانی نیز پایین تر ارزیابی شدند. با این حال، شاخص قیمت تراک اروپای مرکزی آرگوس پس از افزایش 45 یورویی به ازای هر تن در محموله های صادراتی صربستان به رومانی، با 5 یورو افزایش به 583-573 یورو در هر تن با تحویل در مبدأ رسید. 

رکود بازار قیر مدیترانه

قیمت محموله های قیر در هفته اول می افزایش شدیدی را ثبت کرد؛ اگرچه برخی مقادیر نسبت به نفت کوره منطقه ای در معاملات روز بدون تغییر باقی ماندند که عمدتآ ناشی از تعطیلات آخر ماه رمضان بود. این تعطیلات برخی از فعالیت ها در سراسر افریقای شمالی و همچنین ترکیه را کاهش داد و تقاضای بازار مدیترانه که در حال حاضر کاملآ ضعیف شده است، را تنزل داد؛ به طوری که افزایش قیمت و هزینه ها در ماه های اخیر فعالیت های ساخت و ساز را در سطح پایینی نگه داشته است.

از آنجا که شرکت های تجاری و عرضه کننده به رشد دیرهنگام فعالیت های فصلی و افزایش تقاضا برای محموله های وارداتی امیدوار هستند، اما انتظار نمی رود که جهش قابل ملاحظه ای در ماه می اتفاق بیفتد. محموله های اسپانیایی، یونانی و ایتالیایی با قیمت های ثابت 5، 15-10 و 20-15 دلار در تن fob نسبت به محموله های HSFO مدیترانه ارزیابی شدند؛

ثبات قیمت محموله های صادراتی قیر

ثبات قیمت محموله های صادراتی قیر

جهش قیمت جهانی قیر افریقا

نوسانات قیمت قیر به تحلیل آرگوس علیرغم ثابت ماندن بیشتر قیمت جهانی قیر، افزایش قیمت های نفت خام و نفت کوره در هفته اول می قیمت محموله های صادراتی فلۀ اسپانیا و ساحا عاج را برای تحویل به پایانه های واردات غرب افریقا افزایش داد. با وجود فصل خشک در غرب افریقا که پروژه های ساخت و ساز را ممکن می سازد، اما ساخت و ساز و نرخ تقاضا در مسیر متفاوت دارند؛ به طوری که فعالیت در کنیا تحت تأثیر بارندگی شدید قرار گرفت.

پروژه های جاده ای در افریقای جنوبی عملکرد پایینی داشتند، در حالی که زامبیا و سودان جنوبی دو بازاری بودند که به ترتیب واردات تانکر را از افریقای جنوبی و کنیا جذب می کردند.

تضاد بهای قیر سنگاپور با کندی معاملات

قیمت قیر به تحلیل آرگوس در سنگاپور افزایش یافت؛ اگرچه معاملات در این هفته عمدتآ کند بود و یک معامله انحصاری برای بارگیری محمولۀ 3000 تنی در ژوئن با قیمت 540 دلار در هر تن fob سنگاپور انجام شد. این معامله براساس cfr به Ho Chi Minh City منعقد شد. بیشتر پیشنهادات در این هفته با قیمت 570-555 دلار به ازای هر تن fob سنگاپور برای بارگیری در ژوئن بود؛ در حالی که پیشنهادات محدودی با قیمت 540-530 دلار در تن در بازار بود.

با اینکه علاقه خرید از ویتنام پایین بود اما انتظار می رود خریداران در اندونزی از هفته آینده بحث ها را از سر بگیرند. سایر خریداران در جنوب چین و استرالیا در این هفته از بازار کنار گرفته بودند.

با توجه به ارزیابی های آرگوس، ترافیگورا برای یک لات 4.000 تنی پیشنهاد داد که بین 31-27 می برابر با 10-6 خرداد با قیمت 560 دلار در هر تن fob سنگاپور بارگیری شود. در سنگاپور، پالایشگاه ها بر پیشنهادات فعلی با استناد به کاهش مارجین ها و کاهش تولید برای ژوئن ثابت قدم ماندند. افت مداوم عرضه در سنگاپور، فروشندگان و خریداران را در بن بست طولانی مدتی قرار داد که از ماه مارس آغاز شد. در بازار تراک سنگاپور-مالزی، یک پالایشگاه کلیدی با قیمت 557 دلار به ازای هر تن با تحویل درب پالایشگاه به کار خود ادامه داد اما به دلیل محدودیت های تردد در جاده های مالزی، تاجران خرید چندانی نداشتند.

برای مطالعه مقاله چشم انداز قیر در سایه جنگ اوکراین کلیک کنید.

جهش قیمت ها در بازار چین

قیمت جهانی قیر نشانه هایی از بازگشت قیمت های داخلی در این بازار کلیدی وارداتی وجود داشت؛ به طوری که قیمت های تحویل در مبدأ در شرق و غرب چین، در مقایسه با هفته گذشته بیش از 12 درصد جهش کردند. اما برخی از فعالان بازار در چین گفتند که آخرین افزایش ها با بهبود بازار پشتیبانی نمی شوند و با نزدیک شدن به اواخر هفته، بازار روند کندی در پیش گرفت. قیمت های داخلی با تحویل در مبدأ در شرق و جنوب چین به حدود 4.600-4.500 یوان در هر تن رسید که نسبت به هفته گذشته تقریبا 4.100-4.000 یوان به ازای هر تن افزایش داشت.

گم شدن بازار ایران در تعطیلات رمضان

قیمت جهانی قیر در بازار ایران و قیمت محموله های ایرانی به دلیل عدم فعالیت در تعطیلات عید فطر تحت فشار قرار داشتند. اکثر فعالان بازار به حاشیه رفته و منتظر اعلام قیمت های واضح تری بعد از تعطیلات ماندند. تقاضا برای محموله های ایرانی در میان ایده های ضعیف تر قیمت در بازار سنتی هند به دنبال بازنگری اخیر در قیمت های داخلی پایین بود. عرضه کنندگان ایرانی با کنار گرفتن از بازار به پیشنهادات پایین تر واکنش نشان داده و انتظار داشتند بعد از تعطیلات عید فطر، بازار به روال عادی خود بازگردد

. عرضه نسبتآ محدود در ایران، به دلیل اینکه بسیاری از تأمین کنندگان خوراک VB را به طور فعال در دو هفته گذشته ذخیره نکرده اند، فروشندگان را به چنین موضعی اتخاذ تشویق کرد که قیمت ها را کاملا ثابت نگه داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *