قیمت جهانی محصولات پتروشیمی

قیمت جهانی محصولات پتروشیمی

قیمت جهانی محصولات پتروشیمی به تحلیل بازار نفت و گاز ایران

فرآورده های پتروشیمی آسیا امروز  بهمن ماه 1400 خبر از کاهش قیمت بنزین و همچنین کاهش قیمت در پارازایلن را خبر داد

رکود بازار بنزن آسیایی

به نظر می رسد محدودیت های منطقه ای باعث رکود نسبی بازار بنزن آسیایی شده است،

در حالی که فعالان بازار عمدتآ به نظارت بر جهت گیری اصلی شاخص ها در میان فرآورده ها و جریانات آربیتراژ ادامه می دهند.

شنیده ها حاکی از بروز علاقۀ خرید محموله ها با بارگیری در نیمه دوم ژوئن از بازار است و پیشنهاداتی را به دنبال داشت که شاخص بنزن fob کره را با 12 دلار افزایش در 20 می برابر با 30 اردیبهشت به 1238.33 دلار در هر متریک تن رساند.

از آنجا که قیمت ها در بازار ثابت به نظر می رسند، در امتداد منحنی فیزیکی با توجه به ساختار شیب نزولی کمتر پشتیبانی می شوند.

با توجه به ارزیابی پلاتس از بنزن هفتگی ژوئن بعنوان قیمت پایه، در ساعات اولیه صبح قیمت محموله معامله شده برای بارگیری در جولای 12+ دلار به ازای هر متریک تن تغییر کرد.

بر مبنای تجارت شناور، انتظار می رود قیمت ها در آینده کاهش یابند. اسپرد فیزیکی نیمه دوم ژوئن/ ژوئیه بدون تغییر در 7 دلار در متریک تن باقی ماند.

آربیتراژ برای دیگر مناطق تنها در صورتی قابل قبول بود که دسترسی به کشتی های حامل امکان پذیر باشد.

با این وجود، بازار مشتقات اسپرد بنزن نفتا در قراردادهای سه ماهه سوم را با حداقل 300 دلار در متریک تن نشان داد.

برخی از فعالان بازار معتقدند که این روند صعودی احتمالآ تا پایان فصل تابستان ادامه خواهد داشت که در آن بازار بنزن ایالات متحده در وهله اول محرک برخی از تقاضاهای آروماتیک از آسیا بوده است.

قیمت فروش محصولات پتروشیمی آسیا 

نوسانات قیمت تولوئن

قیمت تولوئن آسیایی در 20 می برابر با 30 اردیبهشت متفاوت بود.

قیمت جهانی محصولات پتروشیمی  کره جنوبی با اوج گرفتن قیمت های انرژی به افزایش خود ادامه دادند و قیمت های وارداتی چین نیز در میان قیمت های داخلی پایین ماند.

به گفته منابع آگاه، تولوئن چندان تحت تأثیر انفجار در پالایشگاه اولسان S-Oil قرار نگرفت زیرا بخش عمده ای از تولید تولوئن به خودِ سیستم های تولیدکننده برمی گردد.

منابع صنعتی ظرفیت کل تولوئن S-Oil را حدود 600.000 متریک تن در سال بیان کردند.

در بازار شنیده شد که یک تاجر محموله ترکیبی 1.000 متریک تن تولوئن و 1.000 متریک تن زایلن مخلوط با حلال را برای ورود در ژوئن با ترم تحویل fob کره با 90+ دلار به ازای هر متریک تن cfr های فونگ داد و ستد کرد.

خریداران ویتنام اساسآ منتظر بودند تا مذاکرات ماه آینده برای محموله های ورودی جولای آغاز شود.

منابع تجاری معتقدند که چین تنها منبع تأمین کننده در بازار است. یکی دیگر از تولیدکنندگان محموله 5.000 متریک تنی را با قیمت 1.130 دلار در هر متریک تن fob چین با تحویل 30 روزه پیشنهاد داد.

با افزایش میزان موجودی در چین، تولیدکنندگان همچنان به صادرات محصولات ادامه می دهند.

تهیه تولوئن+کاربردهای و عوارض آن شاید بتواند به شما شما کمک کند آن را مطالعه نمایید

باتوجه به ارزیابی های منابع تجاری، ذخایر ایکس تنک در شرق چین در هفته منتهی به 20 می برابر با 30 اردیبهشت با 3.100 متریک تن افزایش به 52.400 متریک تن رسید.

تحلیل لحظه ایی فراورده های پتروشیمی آسیا

رومند صعودی پارازایلن این روزها

عرضه کم و روند صعودی علاقه خرید بازار پارازایلن آسیا را در 20 می برابر با 30 اردیبهشت تقویت کرد، به طوری که cfr تایوان/چین برای اولین بار در دو ماه گذشته از 1.300 دلار در هر متریک تن گذشت.

پارازایلن آسیایی در این مدت با 29 دلار افزایش در روز به 1300.50 دلار در متریک تن cfr تایوان/چین و 1280.50 دلار در متریک تن fob کره ارزیابی شد.

این افزایش قیمت ناشی از کمبود عرضه پس از تعطیلی یک واحد پارازایلن در S-Oil در کره جنوبی بود. S-Oil خط تولید پارازایلن شماره 1 خود را با ظرفیت 800.000 متریک تن در سال در مجتمع پالایشی و پتروشیمی اونسان پس از وقوع آتش سوزی در 19 می برابر با 29 اردیبهشت تعطیل کرد که پیشتر هم توسط پلاتس گزارش شده بود.

در همین حال، S-Oil واحد پارازایلن دیگری را با ظرفیت 1.05 متریک تن در سال در همان مکان راه اندازی می کند اما مشخص نیست که آیا این واحد تحت تأثیر آتش سوزی قرار گرفته است یا خیر.

پس از تعطیلات، پیشنهادات برای محموله های وارداتی با مبدأ آسیایی 12 دلار در روز (معادل 1.01 درصد) جهش کرد

در اوایل 20 می برابر با 30 اردیبهشت به 1.292 دلار در هر متریک تن cfr تایوان/چین رسید؛ در حالی که بین 1.312-1.311 دلار در متریک تن داد و ستد شد.

برای مشاهده آخرین قیمت پایه محصولات پتروشیمی کلیک کنید 

کاهش قیمت استایرن

قیمت نقدی مونومر استایرن آسیا با 3.50 دلار کاهش به 1321.50 دلار در متریک تن cfr چین رسید،

با اینکه قیمت داخلی چین با 20 دلار کاهش در روز به 10.060 دلار به ازای هر متریک تن ایکس تنک رسید که براساس برابری واردات در 20 می (30 اردیبهشت) معادل 1293.30 دلار در متریک تن بود.

بحث واردات cfr چین در این مدت با توجه به عرضه داخلی فراوان و قیمت های نسبتآ پایین تر متوقف شد و اکثر خریداران به دنبال محموله های داخلی بودند.

به گفته منابع، بازار صادرات در شمال شرق آسیا از هند و کره جنوبی فعال بود. شاخص های خرید در 1.345 دلار به ازای متریک تن شنیده شد و شاخص فروش نیز 1.365 دلار در متریک تن fob چین برای محموله ها با بارگیری در ژوئن بود.

در همین مدت، یک شاخص شناور برای صادرات چین بین 35-32 دلار در متریک تن cfr چین شنیده شد. بازار cfr هند به دلیل عرضه کمتر خاورمیانه و افزایش هزینه های حمل در روند صعودی باقی ماند.

به گفته یکی از تاجران، هزینه حمل و نقل به هند در ماه گذشته 40-20 دلار در هر متریک تن افزایش داشت که شاخص cfr هند را پشتیبانی می کرد.

موجودی تجاری انبارها در بنادر چین از 20-15 می برابر با 30-25 اردیبهشت 87.300 متریک تن ثبت شد که 31.6 درصد در هفته افزایش داشت.

با توجه به اخبار کارخانه، Tianjin Dagu در چین راه اندازی تأسیسات مونومر استایرن جدید خود را به دلیل تضعیف حاشیه ها به تعویق انداخت.

ظرفیت این نیروگاه جدید 450.000 متریک تن در سال است و انتظار می رود تا اواخر آوریل شروع به کار کند.

این شرکت اکنون در حال بهره برداری از کارخانه مونومر استایرن فعلی خود با ظرفیت 500.000 متریک تن در سال است.

بازار اتیلن این هفته محدود بود

بحث در بازار اتیلن آسیایی در هفته منتهی به 20 می برابر با 30 اردیبهشت محدود بود

زیرا تعداد کمی از فروشندگان به محموله ها دسترسی داشتند. چندین تولیدکننده اتیلن به بررسی کاهش کاهش بیشتر در نرخ عملیاتی کرکرهای بخار ادامه دادند زیرا تولید اتیلن به دلیل قیمت بالای نفتا و کاهش خرید فروش نقدی همچنان سود چندانی به دنبال نداشت.

نرخ های عملیاتی فعلی در کره جنوبی 90-77 درصد، در چین 90-68 درصد، ژاپن 100-80 درصد، تایوان 90-80 و آسیای جنوب شرقی 90-70 درصد است.

علاقه خرید به دلیل حاشیه های منفی در پایین دست به روند نزولی خود ادامه داد.

برخی از شاخص های خرید بین 1.040-1.000دلار در متریک تن cfr شمال شرق آسیا در هفته شنیده شد و خریداران گفتند که حاشیه های پایین دست ضعیف باقی مانده اند.

فروشندگان تمایلی به خرید با این سطح قیمت نداشتند و دلیل آن را هم نرخ بالای حمل و نقل، بی ثباتی در هزینه های مواد اولیه و عرضه محدود عنوان کردند.

بحث برای چند محموله شناور با قیمت 20 دلار در هر متریک تن cfr شمال شرق آسیا در بازار شنیده شد.

طبق اخبار کارخانه، ENEOS در ژاپن با موفقیت در 19 می برابر با 29 اردیبهشت کرکر بخار شماره 1 خود را با ظرفیت 515.000 متریک تن در سال مجدد راه اندازی کرد که در حال حاضر با 80 درصد از ظرفیت کار می کند.

بیشتر بخوانید:بازار محصولات پتروشیمی اروپا و آمریکا

افزایش فروش در بازار متانول

فعالیت معاملاتی در بازار متانول آسیایی در هفته منتهی به 20 می برابر با 30 اردیبهشت با افزایش فروش افزایش یافت.

در چین، یک محموله 5.000 متریک تنی در اوایل هفته که در 22 می برابر با 1 خرداد وارد شد، با قیمت 350 دلار به ازای هر متریک تن cfr چین معامله شد؛

در حالی که محموله ای با همین تناژ که در نیمه دوم ژوئن وارد شد، به قیمت 348 دلار در متریک تن cfr چین فروخته شد.

به نظر می رسد که سطوح معاملاتی ماه ژوئن در هفته بین 350-348 دلار در متریک تن cfr چین بوده است.

به گفته منابع تجاری، بیشتر محموله های معامله شده در روزهای اخیر بارگیری شده و در راه چین بوده اند. در 20 می (30 اردیبهشت) یک پیشنهاد 5.000 متریک تنی برای تحویل در اواسط ژوئن به قیمت 348 دلار در متریک تن cfr چین شنیده شد.

داده های Hua Rui نشان داد که موجودی متانول در سواحل جنوبی و شرقی چین 7.49 درصد در هفته افزایش داشت که در 19 می (29 اردیبهشت) در 909.800 متریک تن ارزیابی شد.

به گفته منابع بازار، این افزایش قیمت به دلیل کثرت محموله های متانول ایرانی و کاهش ازدحام بنادر بوده که منجر به تخلیه محموله های بیشتری در این هفته شد.

از آنجا که انتظار می رود اقتصاد چین به محض لغو محدودیت های کووید-19 بهبود یابد، به فعالان هشدار داده شد که از روند نزولی بازار حمایت نکنند.

سود فروش در بازار تایوان با یک محموله 5.000 تنی با 3 درصد تخفیف به قیمت فرمول cfr تایوان در اوایل هفته مشاهده شد.

فروشندگان در 20 می برابر با 30 اردیبهشت با پیشنهادهای 400 و 410 دلار در متریک تن cfr تایوان با تحویل در ژوئن شتاب خود را حفظ کردند.

افزایش قیمت پروپیلن در ژانویه

برای مطالعه بازار جهانی متانول کلیک کنید.

کاهش بازار پروپیلن

قیمت جهانی محصولات پتروشیمی در بازار پروپیلن cfr چین در 20 می مصادف با 30 اردیبهشت 15 دلار در هر متریک تن کاهش داشت زیرا احساسات نزولی بازار همچنان تقاضای پروپیلن را تحت تأثیر قرار می دادند.

قیمت آتی نفت خام ICE برنت 2.6 دلار در هر بشکه نسبت به قبل افزایش داشت و به 111.61 دلار به ازای هر بشکه رسید.

یکی از تولیدکنندگان در کره جنوبی با اشاره به کاهش علاقه خرید در بازار گفت که قرنطینۀ شانگهای از اول ژوئن لغو خواهد شد اما فعالان بازار آن اعتماد قبلی را به روند تجاری ندارند.

از طرفی، نرخ تقاضا با لغو قرنطینه دوباره بهبود خواهد یافت اما این امر زمان می برد. علاوه براین، عرضه نیز رو به کاهش است.

کاهش عرضه از کرکرهای کره ای در میان حاشیه ضعیف اتیلن از بازار پروپیلن حمایت می کند.

به گفته یک منبع آگاه در 20 می برابر با 30 اردیبهشت، ENEOS ژاپن در 19 می یعنی 29 اردیبهشت با موفقیت کرکر بخار تغذیه شده با نفتای شماره 1 خود را مجددا راه اندازی کرده است که قبلآ با یک چرخش برنامه ریزی شده تعطیل شده بود.

این کرکر ظرفیت تولید 404.000 متریک تن درسال را دارد و در حال حاضر به دلیل نقص فنی با 85-80 درصد ظرفیت کار می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *