قیمت جهانی پی‌وی‌سی در اردیبهشت 1401

قیمت جهانی پی‌وی‌سی در اردیبهشت 1401

قیمت جهانی پی‌وی‌سی در اردیبهشت 1401 در سطح DDP با 2.000 یورو در هر متریک تن معامله شد

 

قیمت جهانی PVC اروپا و ترکیه

قیمت جهانی پی‌وی‌سی تحویل رایگان اروپا در 27 آوریل برابر با 7 اردیبهشت از قیمت های کنونی فراتر رفته و در سطح DDP با 2.000 یورو در هر متریک تن معامله شد؛ حتی در شرایطی که بازارهای آسیایی و ترکیه روند نزولی داشتند. به گفته منابع، تقاضا هنوز تحت تأثیر تورم و تضعیف اقتصاد کلان قرار نگرفته است؛ علیرغم اینکه عرضه تحت تأثیر مشکلات تولید قرار گرفته است. به گفته یکی از تولیدکنندگان، PVC اروپا به دلیل تعطیلی های متعدد و محدودیت های تولید شدیدآ تحت فشار قرار می گیرد. این احساسات منجر به جهش قیمت های نقدی و قراردادی حدود 350 یورو در متریک تن از ماه مارس شده است. قیمت های نقدی آسیا و ترکیه در بحبوحۀ تقاضای ضعیف در پی افزایش شیوع کووید-19 در چین و افزایش تورم کاهش یافت. با سرعت بخشیدن به صادرات توسط برخی تأمین کنندگان در چین به دلیل قرنطینه برخی از مناطق، قیمت های نقدی آسیا با کاهش 30 دلار در هفته به 1.310 دلار در متریک تن cfr چین در پایین ترین سطح دو ماهه و 1.530 دلار در هر متریک تن cfr هند در پایین ترین سطح سه ماهه خود رسید. قیمت PVC اتیلن در چین با 300 یوان کاهش در هفته براساس برابری واردات 9.400 یوان در متریک تن معادل 1.268 دلار در هر متریک تن ارزیابی شد.

قیمت PVC آسیایی در 27 آوریل

وضعیت بازار پی وی سی  با سرعت بخشیدن تأمین کنندگان در چین به صادرات در میان کاهش تقاضای داخلی ناشی از قرنطینه، قیمت PVC آسیایی در 27 آوریل برابر با 7 اردیبهشت با 30 دلار کاهش در هفته با 1.310 دلار در هر متریک تن به کمترین میزان در دو ماه اخیر cfr چین و همچنین با 1.530 دلار در هر متریک تن cfr هند به پایین سطح سه ماهه خود رسید. قیمت PVC داخلی چین به دنبال کمرنگ شدن تقاضا روند نزولی در پیش گرفت. قیمت PVC اتیلن با 300 یوان کاهش در هفته براساس برابری واردات 9.400 یوان معادل 1.268 دلار در هر متریک تن ارزیابی شد؛ در حالی که قیمت جهانی پی‌وی‌سی با 300 یوان کاهش در هفته به 8.800 یوان معادل 1.227 دلار به ازای هر متریک تن رسید. علیرغم کاهش پیشنهادات فوب چین، خریداران در هند و آسیای جنوب شرقی به دلیل نگرانی از زمان تحویل محموله، تمایلی به دریافت محموله های چینی نداشتند. به گفته یکی از منابع، 3 تا 4 هفته طول می کشد تا اسناد و مدارک برای انجام واردات از چین به دلیل قرنطینه انجام شود، در حالی که دیگر منابع معتقدند که قرنطینه چین با افزایش موارد ابتلا به این ویروس تشدید شده است. با کاهش قیمت PVC، اسپرد بین PVC و VCM با 30 دلار کاهش به 60 دلار در متریک تن و کمتر از سطح سر به سر 150 دلاری به ازای هر متریک تن رسید.

 

نوسان بازار HDPE آسیا

قیمت HDPE آسیایی در هفته منتهی به 27 آوریل برابر با 7 اردیبهشت در جنوب شرقی آسیا در بحبوحۀ تقاضای ضعیف در ماه رمضان کاهش یافت. شنیده ها حاکی از آن است که معامله گران در چین مواد داخلی و وارداتی را به آسیای جنوب شرقی و جنوب آسیا صادر می کنند که دلیل آن هم تقاضای ضعیف داخلی با وجود قرنطینه و ذخایر بالا است. برخی از فروشندگان به دلیل افزایش هزینه های تولید نفت خام، پیشنهادات بالایی داشتند و انتظار داشتند با کاهش محدودیت های تردد، تقاضا پس از قرنطینه دوباره افزایش یابد. به گفته فروشندگان، این منطقه در حال حاضر با مازاد عرضه مواجه است و نرخ تولید کند شده است. طبق تحلیل های پلاتس، قیمت پلی اتیلن در دو ماه گذشته به دلیل هزینه های بالای نفت خام اما تقاضای ضعیف محدود شده بود. معامله گران انتظار داشتند که بازار در سپتامبر، همزمان با افزایش قیمت ها با افزایش فعالیت های تولیدی، رشد خوبی داشته باشد. انتظار می رود مالزی با راه اندازی کارخانه RAPID در نیمه اول سال کسری کمتری داشته باشد؛ در حالی که کسری اندونزی به دلیل بالا رفتن مصرف سرانه افزایش نسبی خواهد داشت. به گفته منابع بازار، برهمین اساس هزینه های تأمین مالی نیز می تواند افزایش یابد زیرا برخی از کشورهای فقیرتر آسیای جنوب شرقی ثبات اقتصادی کمتری نسبت به کشورهای توسعه یافته دارند. و اینکه به دلیل افزایش ظرفیت های جدید و تقویت قیمت بالادست، مارجین های پلی اتیلن آسیایی نگران کننده هستند.

نوسان بازار HDPE آسیا

نوسان بازار HDPE آسیا

کاهش تقاضا  پلی پروپیلن آسیا

قیمت پلی پروپیلن در هفته منتهی به 27 آوریل مصادف با 7 اردیبهشت به دلیل کاهش تقاضا در سراسر آسیا کاهش یافت. قیمت های داخلی چین در هفته 250 یوان کاهش داشت، در حالی که cfr خاور دور 20 دلار در هر متریک تن کاهش یافت. قیمت های آسیای جنوب شرقی و جنوب آسیا نیز به ترتیب 10 و 20 دلار در متریک تن کاهش داشتند. به گفته منبع مستقر در چین، همه چیز در چین رو به کاهش است. تقاضا هم تحت تأثیر کووید-19 و قرنطینه شانگهای قرار گرفته است که زنجیره تأمین و تقاضا را تحت تأثیر قرار داده است. هیچ پیشنهاد عمده ای در خارج از کشور برای پلی پروپیلن وجود نداشت؛ به استثنای یک پیشنهاد از طرف تأمین کنندۀ خاورمیانه که در بازار پذیرفته نشد. در جنوب شرقی آسیا، بیشتر خریدها در اوایل هفته انجام شد و خریداران قبل از تعطیلات هفته آینده دست به اقدام زده اند. به گفته یکی از منابع مستقر در ویتنام، شرایط تقاضا اصلا خوب نیست و برخی خریداران در حال حاضر چند هفته است که از بازار دور مانده اند زیرا در حال داد و ستد محموله های ارزان محلی هستند.

 

ضعیف شدن تقاضا  اتیلن آسیایی

فعالان بازار اتیلن آسیایی در 27 آوریل برابر با 7 اردیبهشت به دنبال افزایش اخیر قیمت نفتا در بالادست، در حالت انتظار و دید ماندند. برخی از معامله گران می گویند که بحث ها درمورد محموله های اسپات محدود است. اپراتورهای کرکر همچنان نسبت به تقاضای کم و مارجین ضعیف برای محصولات کلیدی پایین دست پلی اتیلن، مونواتیلن گلیکول و مونومر استایرن ابراز نگرانی کردند. به گفته یکی از تولیدکنندگان مستقر در جنوب شرقی آسیا، نه تنها هزینه های اتیلن، بلکه بایستی هزینه های پلی اتیلن، مونواتیلن گلیکول و مونومر استایرن را نیز متعادل کنیم؛ با این حال، قیمت های ناپایدار نفتا بازار را شدیدآ تحت تأثیر قرار می دهد چون که تقاضای اتیلن درحال حاضر ضعیف است. در بازارهای بالادستی، شاخص نفتای ژاپن C+F با افزایش 39.75 دلاری به 903.25 دلار در متریک تن رسید. داده های پلاتس نشان داد که اسپرد نفتا-اتیلن 376.75 دلار در متریک تن ارزیابی شد که بالاتر از اسپرد معمولی 350-300 دلار در هر متریک تن است.

ضعیف شدن تقاضا  اتیلن آسیایی

ضعیف شدن تقاضا  اتیلن آسیایی

کاهش تقاضا  بوتادین آسیایی

بوتادین آسیایی در 27 آوریل مصادف با 7 اردیبهشت با اتخاذ موضع انتظار و دید توسط فعالان بازار، ثابت ارزیابی شد. خریداران در چین به دنبال محموله های وارداتی راکد بودند زیرا افزایش اخیر دلار در برابر یوان باعث افزایش عرضه محلی با نرخ یوان شد. براساس داده های پلاتس، قیمت بوتادین محلی چین با 9.900 یوان در هر متریک تن بدون تغییر محاسبه شد. داده های پلاتس نشان داد که قیمت محلی چین از 22 آوریل برابر با 2 اردیبهشت بدون تغییر بوده است اما براساس برابری واردات حدود 20 دلار در هر متریک تن کاهش داشت. بازار لاستیک پایین دست نیز در میان عرضه های فراوان ضعیف بود که تقاضای بوتادین را نیز کند نگه داشت. عرضه اسپات کره جنوبی نیز با کاهش عملیات کرکر بخار در ماه مه به دلیل افت بازار اتیلن محدود خواهد بود. پیشنهاد ایکس چین با قیمت 1.360 دلار در هر متریک تن فوب چین شنیده شد و همچنین، محموله 2.000 تنی اسپات نیز از جنوب شرق آسیا برای بارگیری در اوایل ژوئن در دسترس بود. به گفته برخی منابع، عرضه از آسیای جنوب شرقی احتمالآ طی چند ماه آینده همزمان با راه اندازی واحد جدید بوتادین افزایش خواهد یافت. با توجه به داده های پلاتس، اختلاف قیمت بین بوتادین و نفتا در بالاتر از نقطۀ سر به سر 350-300 دلار در متریک تن باقی ماند و در 27 آوریل برابر با 7 اردیبهشت در 471.75 دلار به ازای هر متریک تن در نوسان بود.

 

 افزایش 21.66 دلاری در بالادست پارازایلن آسیایی

پارازایلن آسیایی در 27 آوریل مصادف با 7 اردیبهشت همزمان با روند صعودی مواد آروماتیک ناشی از افزایش قیمت نفت خام، شتاب گرفت. پارازایلن آسیایی با 21.66 دلار جهش در روز به 1167.83 دلار در هر متریک تن cfr تایوان/ چین و 1147.83 دلار در متریک تن فوب کره رسید. با توجه به ارزیابی های پلاتس از بازار در 27 آوریل برابر با 7 اردیبهشت، کلتکس GS به تدریج پیشنهادات محموله آسیایی ماه ژوئن با قیمت 1.171 دلار در متریک تن را افزایش داد که قبل از بسته شدن بازار توسط مرکوریای سنگاپور رزرو شده بود. به گفته منابع، اختلاف بین پارازایلن و نفتای خوراکی برای سومین روز متوالی کاهش یافت و با 18.09 دلار کاهش در روز به 264.58 دلار در هر متریک تن رسید چون که سطح 290 دلار که در چند روز گذشته مشاهده شد ناشی از عوامل بنیادی نبود. برخی از تولیدکنندگان همچنان نرخ پایین مصرف آروماتیک را در میان تقاضای بالای بنزین حفظ کردند و انتظار بهبود کوتاه مدت در اختلاف پارازایلن-نفتا را داشتند. منابع صنعتی گفتند که تولیدکنندگان آسیایی برای قیمت گذاری ماه مه آسیایی یا ACP با پیشنهادهایی از 1.300-1.250 دلار در متریک تن cfr آسیا پیشقدم شده اند. Idemiysu Kosan و SK Geocentric قیمت قرارداد آسیایی ماه مه خود را 1.300 دلار در متریک تن cfr آسیا به ترتیب با 40 و 30 دلار کمتر از قراردادهای آوریل اعلام کردند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *