قیمت روز اوره جهانی

,
قیمت روز اوره جهانی

قیمت روز اوره جهانی به تحلیل موسسه آرگوس از بازار اوره جهانی در روز ۲۴ مارس – قیمت اوره در کشورهای حوزه دریای بالتیک به بالاتر از هزار دلار رسیده است

قیمت‌ اوره جهش یافت

در روز ۲۴ مارس مصادف با ۴ فروردین قیمت‌ها مجدداً افزایش یافت ولی شدت معاملات مانند گذشته نبود. درحالی‌که در قاره آمریکا سمیناری در خصوص بررسی اوره در سطح جهانی برگزار می‌شد قیمت اوره در دو کشور برزیل و آمریکا به هزار دلار در هر تن بر اساس‌ترم تحویل CFRرسید که رکورد تازه‌ای برای قیمت اوره در آمریکا بوده است و این در حالی است که در آرژانتین قیمت به ۱۰۵۰ دلار رسیده بود. در آسیا و آفریقا و اروپا نیز افزایش قیمت مشاهده گردید ولی باز آرام‌تر از بازار آمریکا بود و تعداد معاملات کمتر از معاملات صورت گرفته در قاره آمریکا بود. اعمال تحریم‌های گسترده بر روی کالاهای روسیه و من‌جمله بر روی آمونیاک باعث شد که خریداران بیشتری برای خرید کالاهای غیر روسی با یکدیگر به رقابت بپردازند که منجر به جهش قیمت شد. تولیدکنندگانی که با تحریم غرب مواجه نشدند قیمت‌های ۸۰۰ تا ۹۰۰ دلار را برای محصولات خود در نظر داشتند درحالی‌که خریداران به دنبال قیمت‌های ۶۵۰ تا ۷۰۰ دلار بر اساس‌ترم تحویل فوب آمریکای لاتین بودند. اوره پریل در اغلب معاملات بین ۷۵۰ تا ۷۸۰ دلار در هر تن بر اساس‌ترم تحویل بر روی عرشه کشتی معامله گردید و درحالی‌که فروشندگان قیمت‌های بالای ۹۰۰ دلار را مطرح نمودند.

عبور از اوره هزار دلاری در بالتیک،ترکیه،ایتالیا و فرانسه

قیمت اوره در کشورهای حوزه دریای بالتیک به بالاتر از هزار دلار رسیده است و تازه‌ترین معاملات انجام‌شده نشان می‌دهد که گرجستان توانسته است هرتن اوره گرانول خود را به قیمت ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ دلار بر اساس‌ترم تحویل فوب  بندر Potiبه‌منظور تحویل در ماه آوریل به فروش برساند.در فرانسه در اواسط این هفته قیمت فروش اوره بر اساس‌ترم  تحویل  La Palliceبه ۱۰۷۰دلار در هر تن رسید.در ایتالیا نیز قیمت‌ها به هزار و ۶۰ دلار در هر تن رسید که اغلب از مصر و همچنین از دریای سیاه به سمت ایتالیا ارسال می‌شد و درحالی‌که یکی از کارخانه‌های اصلی شرکتYara به نام Ferraraاز چرخه تولید خارج گردیده بود.

شرکت Gubretasدر ترکیه یک محموله ۴۰هزارتنی اوره را از کشور قطر به قیمت۱۰۰۰دلار در هر تن بر اساس‌ترم تحویل CFRترکیه وبری تحویل در ماه مارس و آوریل خریداری نمود. قیمت هر تن اوره آسیای مرکزی نیز ۱۰۵۰ دلار بود.اوره تحویل‌شده از سوی ایران به بندرها ترکیه بر اساس‌ترم تحویلCFR ترکیه از قرار هر تن ۷۷۰ دلار بود. البته قیمت پیشنهادی فروشندگان برای ماهه‌ای بعد هر تن ۷۸۰ دلار اعلام‌شده است و قیمت اوره روسیه  تحویلی به بندرها بدون پرداخت عوارض گمرکی از قرار هر تن ۷۸۰ دلار بوده است.

قیمت لحظه ای اوره+اردیبهشت ۱۴۰۱

مصر عرضه‌کننده اوره با بالاترین قیمت‌ها

قیمت گوگرد پالایشگاهی در هفته گذشته در مصر خبر جدیدی از انجام معاملات ثبت و نهایی شده نبود ولی در آخرین معاملات صورت گرفته قیمت هر تن اوره مصر بر اساس‌ترم تحویل فوب از قرار هر تن ۱۱۲۵ تا ۱۱۳۵ دلار در هر تن برای تحویل محموله‌های صادره در ماه آوریل بود. در هیچ نقطه‌ای از جهان قیمت‌ها تا این حد بالا نیست و درحالی‌که قیمت دوره در آمریکا در حدود ۱۰۰۰ دلار و در اروپا در حدود ۱۰۶۰دلار و در آسیا در حدود هزار و پایین‌تر از ۱۰۰۰ دلار است مصر بالاترین قیمت را برای اوره خود پیشنهاد می‌کند.شاید کاهش تعداد معاملات در هفته گذشته تا حدودی مربوط به قیمت بالای محصولات عرضه‌شده این کشور باشد که البته احتمالاً از کیفیت بالاتری نسبت به تولیدات سایر مناطق برخوردار است. در اوایل این هفته فروشندگان قیمت ۱۱۵۰ دلار را به‌عنوان قیمت خود مطرح نمودند و پیش‌بینی می‌شود قیمت خود را با توجه به شرایط موجود سیاسی در جهان تا ۱۲۰۰ دلار نیز افزایش دهند.شرکت قطری Muntajatدر این هفته یک محموله ۳۰ هزارتنی اوره پریل و یک محموله ۲۰ هزارتنی اوره گرانول به فروش رسانده است.Smartchemدر هندوستان یک محموله ۲۰تا ۲۵هزارتنی را برای تحویل در بمبئی هندوستان به مناقصه گذاشته است و مدت آن را تا پایان ماه مارس تمدید نموده است

مصر عرضه‌کننده اوره با بالاترین قیمت‌ها

مصر عرضه‌کننده اوره با بالاترین قیمت‌ها

 

بالاتر رفتن قیمت اوره در ایران و ویتنام

دامنه قیمت اوره در ایران از ۶۵۰ دلار در هر تن تا ۸۲۰ دلار هست. فروشندگان تمایل دارند که دوره خود را به قیمت ۸۲۰ دلار به فروش برسانند ظاهراً قرار است این قیمت در معاملات آتی تولیدکنندگان ایرانی به‌عنوان حداقل قیمت مطرح گردد. خریداران اوره کارخانه‌های تولیدی شیراز کرمانشاه و پردیس ،قیمت ۸۱۰ دلار را بر اساس‌ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در بندرها جنوبی ایران پیشنهاد داده‌اند. یک تولیدکننده ایرانی قیمت ۸۱۵ دلار در هر تن را برای اوره گرانول خود بر اساس‌ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در بندرها جنوبی ایران به مقصد برزیل اعلام نموده است. در چین یک تولیدکننده محموله کوچک اوره پریل خود را از قرار هر تن ۷۰۰ دلار بر اساس‌ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در چین به فروش رسانده است.PetroVietnamشرکت نفت ویتنام،اوره خودزا از ۹۶۰ تا۱۰۳۰دلار به فروش می‌رساند.تایلند نیز هرتن اوره خود را در هفته جاری باقیمت ۸۵۰دلاربراساس ترم تحویل CFR به فروش رساند.

اگرچه در قاره آمریکا پایین‌ترین قیمت مربوط به تولیدکنندگانی است که در منطقه نیواورلئان قرار دارند اما محصول تولیدی کشور آمریکا با حمل تا خلیج آمریکا قیمت بیشتری پیدا می‌کند ولی قیمت نیواورلئان در حدود ۹۰۰ دلار است این در حالی است که در کشورهای همسایه آمریکا همچون مکزیک قیمت تا ۱۰۵۰ دلار و در برزیل در حدود هزار دلار برای اوره گرانول در این هفته بوده است.

قیمت جهانی اوره و متانول

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *