قیمت روز گوگرد در بازار جهانی

قیمت روز گوگرد در بازار جهانی

بررسی  قیمت روز گوگرد در بازار جهانی در اوسط سپتامبر به نقل از بازار نفت و گاز ایران:

قیمت گوگرد fob دریای سیاه را از 7 آوریل 2022 به دلیل درگیری های روسیه و اوکراین تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است و معتقد است باوجود این شرایط جنگی، هرگونه ارزیابی قیمت گمراه کننده خواهد بود اما به بررسی هفتگی بازار ادامه خواهد داد.

تفاوت قیمت های گوگرد

با وجود تداوم تقاضای ضعیف در پایین دست، بازار گوگرد روند متفاوتی در پیش گرفته و برخی از قیمت ها نیز بهبود یافته اند. گفته می شود که Muntajat مناقصه فروش خود را در طی سومین هفته سپتامبر منتشر کرده است که زمینه را برای افزایش بهای نقدی گوگرد خاورمیانه، برای اولین بار از جولای تا بیش از 100 دلار در هر تن فراهم می کند.

با این حال، قیمت های cfr به دلیل تضعیف تقاضای پایین دست راکد می ماند. در حال حاضر، فعالان بازار منتظر نتیجه مذاکرات قرارداد سه ماهه چهارم در امارات متحده عربی (UAE) هستند. پس از انجام برخی معاملات داخلی، بازار چین به بهبود نسبی رسید و تقاضای پایین دست نیز محدود ماند. از طرفی، سینوپک هم کاهش قیمت ها را تا یک هفته دیگر تمدید کرد.

فعالان بازار هند همچنان منتظر نتیجه آخرین مناقصه نقدی Coromandel هستند. در ایالات متحده، نگرانی از اعتصاب احتمالی حمل و نقل ریلی در بازار گوگرد موج می زند چون که هنوز تصمیم قاطعی بین شرکت های حمل و نقل ریلی و اتحادیه های کارگری آنها اتخاذ نشده است.

سایه مبهم نبرد اوکراین بر سر گوگرد

ICIS ارزیابی قیمت روز گوگرد در بازار جهانی در fob دریای سیاه را از 7 آوریل 2022 به دلیل درگیری های روسیه و اوکراین تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است و معتقد است باوجود این شرایط جنگی، هرگونه ارزیابی قیمت گمراه کننده خواهد بود اما به بررسی هفتگی بازار ادامه خواهد داد. در میان عرضه محدود از روسیه و قزاقستان، در خارج از بالتیک نیز دسترسی محدود است.

اگرچه فعالیت ها در شمال غربی اروپا قبل از سه ماهه چهارم آرام است، اما بازارهای کاپرولاکتام و کود با نگرانی های روزافزون از هزینه های بالای تولید دست و پنجه نرم می کنند. در مدیترانه هم معاملات cfr ترکیه و اسپانیا با 130 دلار در تن گزارش شد که این رقم در یونان بسیار پایین تر در سطح 60 دلار به ازای هر تن بود. همچنین معاملات fob خاورمیانه در قالب مناقصه فروش 35 هزار تنی Muntajat تا 110 دلار در هر تن ثبت شد.

فراز و نشیب گوگرد cfr آسیا

در چین، بحث ها در مورد محموله های کانادایی ببن 130-125 دلار در تن cfr است. یکی از تامین کنندگان محموله ها را با نرخ 150 دلار در تن cfr ارائه کرد اما سود چندانی نداشت. در بازار داخلی چین هم قیمت پیشنهادی بازارهای رودخانه یانگ تسه افزایش یافت.

پتروشیمی هنگلی هم مناقصه فروش را با نرخ 1118-1116 یوان در هر تن صادر کرد. اما سینوپک که کاهش قیمت ها را تا یک هفته دیگر تمدید کرده بود، این بار هم قیمت های گوگرد جامد در جزیره داژو و بندر وانژو را به ترتیب تا 990 و 1120 یوان در هر تن کاهش داد. بازار پایین دست کودهای فسفاته کماکان بررسی شده و تقاضا برای گوگرد را محدود نگه داشت.

شنیده ها حاکی از آن است که شرکت کروماندل (CIL) هند همچنان در حال مذاکره برای مناقصه خرید گوگرد با قیمت 125-117 دلار در هر تن cfr است و این رنج قیمت cfr هند برای بیان قیمت های پیشنهادی خریدار بالاتر تنظیم شد. این تناژ بایستی تا پایان اکتبر و اوایل نوامبر با تخلیه تک بندری در ویزاگ یا دو بندری در ویزاگ و چنای تحویل داده شود. پتروکیمیای اندونزی هم مناقصه 20 هزار تنی را صادر کرد.

دو جبهه متفاوت بالا و پایین دست

در بالادست، قیمت نفت خام برنت در سومین هفته از سپتامبر در 90 دلار به ازای هر بشکه ثابت ماند و گزارشات EIA هم در پی توقف رشد اقتصادی و احیای ارزش پولی دلار امریکا، به کاهش تقاضای نفت خام در سه ماهه چهارم اشاره دارد. با این حال، ذخایر نفت خام امریکا برای دومین هفته متوالی افزایش یافت.

اما بازار پایین دست در جبهه کاملا متضادی مستقر بود؛ با تثبیت قیمت های پیشنهادی اسید سولفوریک، انتظار می رود شیلی تقاضای جدیدی را مطرح کند. حتی در صورت عدم بهبود فاندامنتال های بازار کاپرولاکتام، تولید اروپا ممکن است بیش از حد کاهش یابد. اما انتظار می رود واردات نایلون پایین دست و کالاهای نهایی در اروپا رشد چشمگیری داشته باشد.

تعطیلی بازار گوگرد در آسیا و شمال آفریقا

در تحلیل‌های‌ فنی و اقتصادی گوگرد و در بررسی وضعیت بازار گوگرد در روز ۵ ماه می برابر با ۱۵ اردیبهشت، حاکی از آن است که وجود چند روز تعطیلی در کشورهای خاور میانه و شمال آفریقا به مناسبت عید فطر و همچنین تعطیلی روز کارگر در چین باعث شده است که بسیاری از کشورها ازبازار ها دور بمانند وتعداد معاملات نیز کاهش یابد.

با  اولین روز بازگشت از تعطیلات و انجام اولین معامله در چین، قیمت هر تن گوگرد براساس ترم تحویل CFR به ۵۰۰ تا ۵۰۸ دلار در هر تن رسید.

در هر صورت بعداز تعطیلات پیشنهادات قیمت به تدریج به ۵۲۰ دلار براساس ترم تحویل CFR چین، هند، جنوب شرق آسیا، و به ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار براساس ترم تحویل CFR مدیترانه‌ در این هفته رسید.

محصولات گوگرد بسیار متنوع هستند و قیمت آنها بسیار متفاوت است. ارزان ترین قیمت مربوط به گوگرد ذوب شده کلوخه ای است که بر اساس ترم تحویل CFR چین بین ۲۳۰ تا ۵۰۸ دلار در هر تن در نوسان بوده است و نسبت به هفته قبل ۴ دلار افزایش قیمت داشته است.

قیمت هر تن گوگرد برای تحویل به صورت فوب در خاورمیانه ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار است که این قیمت شامل تولیدات ایران نمی شود.

و تولیدات ایران براساس تحویل طبق فوب خلیج فارس بین ۳۹۰ دلار تا ۴۱۵ دلار است .

محصول ایران به صورت کلوخه گداخته شده است. با توجه به افزایش قیمت های حمل و افزایش تقاضا در خاورمیانه قیمت برای هرتن ۵۲۰ دلار تثبیت شده است.

در چین شرکت سینوپک قیمت را در دو شهر Wanzhou و Dazhou درهفته گذشته ۳۵۱۰ و ۳۳۷۰ یوان بود ولی با افزایش قیمت ۳۰۰ یوان که توسط شرکت سینوپک برروی محصولات اعمال شد این قیمت در روز ۵ می به ۳۸۱۰ و ۳۶۷۰ یوان در هر تن رسید.

در ژاپن پس از چند مورد تعمیرات واحدهای تولیدی، ظرفیت تولیدی پالایشگاه های ژاپن در هفته گذشته به ۷۹.۶ درصد کل ظرفیت رسید که  نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشت. پیش بینی می شود راه اندازی و تکمیل تعمیرات واحد‌های تولیدی در ژاپن و کره جنوبی باعث افزایش تولید و عرضه در ماه‌ های ژوئن و جولای شود.

بیشتر بخوانید:تحولات بازار فسفات 2022

کاهش خرید مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات

در آخرین اخبار گوگرد به دلیل تعطیلی در بسیاری از کشورها، فعالیت در خیلی از بازار های اصلی برای انجام معامله و خرید و فروش مونو آمونیوم فسفات کاهش یافت.

در روز ۵ ماه می قیمت مونو آمونیوم فسفات در برزیل به ۱۲۷۵ تا ۱۲۱۰ دلار براساس ترم تحویل CFR برزیل رسید ولی در عین حال تعداد معاملات هم محدود بود.

کشاورزان در مقابل این قیمت ها مقاومت می کنند و با توجه به نزدیکی فصل کشت و نیاز آنها تقاضا برای این کالا زیاد است ولی باتوجه به قیمت بالای آن ،کشاورزان در انتظار تحولات جدید بازار امیدوارند قیمت ها به حد مورد انتظار برسد.

مذاکراتی برای خرید دی آمونیوم فسفات در هند صورت گرفته است.

محصولات روسی بر روی متوسط  قیمتی ۹۲۰ دلار در هر تن معامله می شوند و این در حالی است که محصولات تولیدی کشور های دیگر بین ۱۰۳۰ تا ۱۰۹۰ دلار معامله می شوند البته خبری از نهایی شدن انعقاد قرارداد یا توافق بر سر این قیمت ها در جایی منتشر نشده است.

ذخایر دی آمونیوم فسفات در هندوستان به ۴۱۰ هزار تن در ماه آوریل رسید.

OCP در مراکش طبق یک قرارداد سالانه با اتیوپی  حمل ۸۰۰ هزار تن NPC را آغاز نموده است.

این کود ترکیبی از نیترات، فسفات و سولفات است. این خرید از آغاز سال و بین ماه‌ های ژانویه تا آوریل در محموله هایی که هریک درحدود ۱۸۰ هزار تن بوده است از مراکش به اتیوپی حمل شده و آخرین محموله در ماه می بارگیری و ارسال خواهد شد.

قیمت NPC در برزیل برای هفته آینده تغییر چندانی نخواهد داشت.

استرالیا نیز از ماه ژانویه  تا ماه مارچ به شیوه ای مشابه  ۱۸۶۷۰۰ تن سولفور وارد نموده است که ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می دهد و علت آن کاهش صادرات کانادا به این کشوراست.

کانادا ۷۹% نیاز کشور استرالیا به سولفور را تامین می نماید و بقیه نیاز استرالیا به سولفور توسط کشور عمان تامین می گردد. میزان واردات استرالیا از عمان ۳۸۵۰۰ تن بوده که تغییری در آن ایجاد نشده است. بخش کوچکی از نیاز استرالیا به سولفور نیز توسط کره جنوبی تامین می گردد که بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تن است.

بیشتر بخوانید:اخبار گوگرد امروز 16 اسفند

کاهش عرضه گوگرد

کاهش عرضه گوگرد

صادرات گوگرد ایران از خارک و عسلویه

قیمت گوگرد در خاورمیانه بین ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار بر اساس ترم فوب می باشد قیمت هر تن سولفور در قطر ۴۶۰ دلار و در کویت ۴۷۰ دلار است.

البته در این قیمت گذاری کشور ایران مستثنا واقع میشود زیرا نوع ترکیبات و سنگینی و یا کلوخه و مذاب چدن آن و درصد شفافیت تعریف شده برای محصول گوگرد صادراتی ایران و همچنین‌ فرمول قیمتی قیمت گوگرد ایران با سایر کشور های منطقه خاورمیانه دارای تفاوت است.

بنابراین قیمت گذاری گوگرد بر اساس ترم تحویل در خلیج فارس ایران در حدود ۵۰ دلار کمتر و بین ۳۹۰ تا ۴۱۵ دلار است.

شرکت ملی گاز ایران ۴۰ هزار تن گوگرد گرانول زرد رنگ شفاف خود همراه با ۲۰ هزار تن گوگرد تولید شده در منطقه عسلویه در جنوب ایران را با قیمتی در حدود ۴۰۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل فوب بنادر جنوبی ایران در حدود دو هفته پیش به فروش رساند.

پتروشیمی خارک نیز ۲۵,۰۰۰ تن سولفور گرانول خود را با قیمت ۴۱۵ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل فوب به جزیره خارک در خود این جزیره به فروش رساند.

JPMC شرکت اردنی تولید کود شیمیایی برای ماه ژوئن و بعد از آن برای فروش ۲۶۰ هزار تن سولفور برنامه ریزی نموده است.

اردو نیز برای فروش محصولات خود فرمول های خاصی در نظر دارد که در معاملات نحوه قیمت گذاری بر اساس آن فرمول ها مشخص میگردد.

یک محموله به وزن ۵۹۹ هزار تن قرار است در ماه می از طریق سه فروند کشتی از خاورمیانه به بندر JorfLasfar در مراکش ارسال گردد.

در تانزانیا نیز یک کشتی تجاری حامل محموله ۵۲ هزار تنی سولفور بدون پرداخت هزینه دموراژ و بدون انتظار زیاد برای تخلیه، محموله خود را در بندر دارالسلام تخلیه نموده است.

وضعیت گوگرد در آفریقا

وضعیت گوگرد در آفریقا

بیشتر بخوانید:آخرین اخبار گوگرد

احتمال افزایش قیمت گوگرد در آمریکا در 1400

قیمت گوگرد در آمریکا در هفته گذشته تغییری نداشته است. ولی گزارش‌ شده است که خریداران و واردکنندگان گوگرد آمریکا در رقابت با یکدیگر قیمت‌ های بالاتری به فروشندگان پیشنهاد داده‌اند

و به‌ این‌ ترتیب در حال بالا بردن سطوح قیمتی گوگرد هستند و اگر تعداد واردکنندگان فعال در بازار بیشتر شود، قطعا قیمت افزایش خواهد یافت.

قیمت در حال حاضر بر اساس تحویل بر روی عرشه کشتی در خلیج آمریکا بین ۲۹۹ تا ۳۰۱ دلار است که نسبت به هفته قبل تغییری نشان نمی‌دهد.

فعالان بازار اعلام نموده‌ اند که در هفته‌ های پیش رو امکان معامله گوگرد تا ۳۱۰ دلار احتمال دارد و با توجه به کاهش عرضه گوگرد از سوی چند پالایشگاه،

افت‌ های آتی باید شاهد پیشنهاد‌ های گران‌ تر از سوی خریداران باشیم.

پیش‌ بینی تحلیلگران حاکی از این است که قیمت نفت خام همچنان در حال افزایش است و قیمت گاز مورد نیاز صنایع تولیدی نیز رو به افزایش است

و علت کاهش تولید، بالا رفتن هزینه های تولید است و با توجه به بالاتر رفتن هزینه‌ ها دلیلی برای کاهش قیمت وجود ندارد.

البته با توجه به تقاضای زیاد، تولیدکنندگان ناچار به تولید بیشتر و فروش با قیمت بالاتر هستند.

 پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ تولید گوگرد آمریکا درمجموع افزایش یابد.

در برزیل نیز قیمت هر تن گوگرد بر اساس‌ ترم تحویل CFR بین ۳۵۵ تا ۳۵۷ دلار بوده است.

برزیل در ماه ژانویه ۱۰۱ هزار تن گوگرد وارد نموده است که به نسبت ژانویه ۲۰۲۱ ذر حدود ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

دلیل این کاهش واردات در ماه اول سال جدید، واردات بیش‌ ازحد در سه‌ ماهه پایانی سال ۲۰۲۱بوده است.

واردات گوگرد شیلی نیز در سال ۲۰۲۱ در حدود ۲۵۸ هزار تن بوده است که ۳ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ بوده است. بیشتر واردات شیلی از کانادا است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *