قیمت فروش محصولات پتروشیمی اروپا

قیمت فروش محصولات پتروشیمی اروپا

بررسی بازار قیمت فروش محصولات پتروشیمی اروپا آمریکا در روز اول آوریل به نقل از بازار نفت و گاز ایران

قیمت هر تن بنزن به ۱۲۵۷دلار که معادل ۱۱۳۰یورو است رسید وبنابر این می توان گفت که قیمت ها در شروع ماه آوریل ۱۳۱دلار ویا ۱۲۶یورو افزایش یافتند.

نگرانی از تأمین استایرن در بازار اروپا

نگرانی فعالان بازار از تأمین استایرن باعث شد که در روز یکم آوریل مصادف با ۱۲ فروردین قیمت استایرن مجدداً و برای دومین بار در هفته جهش یابد.در طول هفته معاملات استایرن افزایش یافت و قیمت هر تن استایرن با ۴۹۰ دلار افزایش در طول هفته به ۲۳۳۰.۲۵ دلار در هر تن بر اساس‌ترم تحویل CIF بندرها سه‌گانه مرکز اروپا یعنی آمستردام، روتردام، وآنتورب رسید. در روز یکم آوریل قیمت حتی به ۲۳۵۰ دلار نیز رسید که نسبت به قیمت روز ۳۰ مارس ۱۵۰ دلار افزایش نشان می‌دهد.

به گفته برخی از فعالان بازار، تعطیلی کارخانه شل در شهر Moerdijk هلند یکی از دلایل اصلی کاهش عرضه در بازار است. همچنین ایجاد محدودیت برای صادرات روسیه به فنلاند به مدت چند روز باعث کمبود عرضه برخی از فرآورده‌ها به بازار اروپا و گرانی بی سابقه قیمت گردید .البته صادرات روسیه به فنلاند از طریق راه آهن سرانجام پس از ۴ روز از سرگرفته شد ولی این وقفه و به طور کلی تحریم های مکرر و عدم عرضه کافی محصولات به بازار باعث افزایش نگرانی ها و نهایتا افزایش قیمت گردید. بازار بنزن بازار آرامتری بود و البته قیمت های ماه آوریل مشخص شد.

واردات بنزن آمریکا از کره جنوبی

قیمت فرآورده های نفتی در منطقه آسیا در محصول بنزن در آمریکا در روز اول ماه آوریل ,یک سنت کاهش نسبت به قیمت آخرین روز مارس داشت و به ۳۹۴ سنت در هر گالن براساس ترم تحویل DDP رسید که البته این کاهش نسبت به قیمت کل هفته ۱۱سنت می باشد. واردات بنزن آمریکا در ماه مارس افزایش یافت ولی در ماه آوریل با کاهش مواجه خواهد شد.در ماه مارس ۱۲۵ هزار تن بنزن در قالب چهار محموله دریایی جداگانه با ۴ کشتی به خلیج آمریکا وارد شد و بنابر این در ماه آوریل واردات زیادی را نباید انتظار داشت زیرا به میزان مورد نیاز واردات انجام شده است.

قرار است در ماه می نیز محموله ای از کره جنوبی به مقصد خلیج آمریکا حمل گردد.صادرات بنزن از کره جنوبی به آمریکا در ماه مارس در حدود ۴۱ هزار تن بوده است.صادرات بنزن کره جنوبی در ماه فوریه نیز در حدود۳۵۲۵۰ تن بوده است که درماه مارس وارد خلیج آمریکا شده است.در سال ۲۰۲۱ واردات بنزن از کره جنوبی به آمریکا به طور متوسط ماهانه ۴۷۷۵۰تن بوده است.با توجه به اینکه آمریکا یکی از وارد کنندگان عمده بنزن می باشد ناظران وتحلیلگران پیش بینی می کنند که تا پایان سال جاری میلادی واردات بنزن به آمریکا افزایش یابد.حق بیمه بنزن برای ماه ژوئن ۵۹.۷۲ دلاردر هر تن در نظر گرفته شده است .

در حالی که هزینه حمل از کره جنوبی تا آمریکا به ازای هر تن ۴۰ تا ۴۵ دلار در نظر گرفته شده است ،با توجه به تحولات بین المللی و افزایش قیمت نفت خام و سوخت های دریایی، این هزینه در عمل ممکن است ۸۰ تا ۸۵ دلار باشد که در محاسبات و ارزیابی ها ی قیمتی هزینه حمل و بیمه موضوع افزایش قیمت سوخت چندان مورد توجه قرار نگرفته است.در آمریکای لاتین قیمت بنزن در روز یک آوریل با ۲۵ دلار کاهش به ۹۳۴ دلار در هر تن براساس ترم تحویل فوب برزیل رسید.

قیمت بنزن آمریکا

قیمت بنزن ماه جاری در آمریکا بر اساس ترم تحویل فوب خلیج آمریکا ۳۹۶ سنت وبرای ماه بعد یعنی ماه می ۳۹۸.۵ سنت در هر گالن برآورد گردیده است. ارزیابی ها ی قیمت بنزن برای اروپا،قیمت هر تن بنزن را ۱۱۵۰ دلار براساس ترم تحویل بنادر سه گانه اروپایی در روز یک آوریل برآورد نموده است. در آسیا ودر پایان هفته، بازار معاملات بنزن آرام بود که دلیل آن کمبود تقاضا بوده است و قیمت هر تن بنزن در آسیا ۱۱۲۹ دلار بوده است.

قیمت بنزن فوب کره جنوبی در روز اول آوریل ۱۱۲۷ دلار بوده که ۱۰ دلار کاهش نسبت به آخرین جلسه معاملات در روز ۳۱ مارس را نشان می دهد. در معاملات انجام شده در روز آول ماه آوریل، کلیه قراردادهای منعقد شده خرید برای نیمه اول ونیمه دوم ماه می و همچنین نیمه اول ماه ژوین بود و برای ماه آوریل قراردادی منعقد نشد.

قیمت بنزن آمریکا

قیمت بنزن آمریکا

افزایش ۳۰۰ دلاری مونومر استایرن

در معاملات روز اول آوریل، قیمت مونومر استایرن نسبت به قیمت هفته ۳۰۰ دلار افزایش را نشان می دادوقیمت نهایتا به ۲۰۰۰ دلار در هر تن رسید.البته این قیمت مربوط به کالایی است که قرار است در ماه می تحویل مشتریان گردد.یک معامله خرید مونومر استایرن به وزن ۵۰۰۰ تن باقیمت ۲۰۰۰ دلاردر هر تن، در روز اول آوریل انجام شد در حالی که مشابه چنین خریدی در روز ۳۱ مارس با قیمت ۱۸۸۰ دلار در هر تن صورت گرفت که زمان تحویل هر دو محموله ماه می است.

قیمت های ماه آوریل و ماه می استایرن برای صادرات به اروپا به ترتیب ۲۲۲۲ دلار و ۱۶۹۵ دلار در هر تن در نظر گرفته شده است که ۱۲۵ تا ۱۳۰دلار آن مربوط به هزینه حمل و انبارداری و سایر هزینه های مشابه دیگر می باشد. هزینه های حمل بسیار بالاتر از ارقام سنتی و قدیمی ۶۵ تا ۷۵ دلار در هر تن می باشد که این گرانی در اثر افزایش صادرات از آمریکا به اروپا و کمبود کشتی برای انجام صادرات همزمان با افزایش مکرر قیمت سوخت دریایی است.

هم اکنون رقابت شدیدی بین تانکر های حمل فرآورده های نفتی وپتروشیمی در جریان است. در اروپا تلاش زیادی صورت می گیرد تا با تولید نفتا و همچنین استحصال بیشتر گاز طبیعی ،نیاز کمتری به گاز و فراورده های روسی باشد و اروپا سعی می کند به نحوی خود را از وابستگی به تولیدات روسی رها سازد و حجم زیادی از تقاضاهای اروپایی روانه بازار های آمریکایی شده است که با فرض خرید محصولات مورد نیاز وامکان تولید آن در آمریکا، موضوع حمل آن از آمریکا به اروپا به رقابت بین موسسات حمل فرآورده های نفتی انجامیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *