قیمت قیر صادراتی ایران کاهش یافت

قیمت قیر صادراتی ایران کاهش یافت

قیمت قیر صادراتی ایران کاهش یافت به تحلیل  آرگوس قیمت قیر براساس موقعیت مکانی، پس از افزایش اخیر قیمت نفت خام و نفت کوره در اوایل این هفته، با کاهش بیشتر ارزش قیر از نفت خام و HSFO متفاوت بود.

روند بازار ایران در تعطیلات نوروز 1401

قیمت قیر صادراتی ایران در بحبوحۀ کاهش قیمت HSFO و قیمت نفت خام کاهش یافت. کاهش هزینه های تولید به دلیل ارزان بودن خوراک VB انگیزۀ بیشتری برای کاهش قیمت ها ایجاد کرد. تعداد اندکی از فروشندگان قیر ایرانی انتظارات خود را مبنی بر ثبات بازار بیان کردند که در اواخر هفته از این دیدگاه با افزایش قیمت نفت خام حمایت شد.

عدم اطمینان بازار از نوسانات نفت خام و آغاز تعطیلات نوروز از 20 مارس (29 اسفند 1400)، بازار صادرات ایران را محدود نگه داشت. قیمت های قابل معامله برای محموله های فله در محدوده 438-425 دلار در هر تن فوب بندرعباس، پس از محموله ای که در اوایل هفته جاری به قیمت 455 دلار در هر تن فوب فروخته شد، قبل از کاهش قیمت ها بود.

محموله های بارگیری شده از بندر امام خمینی (ره) با تخفیف 10 دلاری در برابر فوب بندرعباس ارائه شد. یک محموله فله با حجم 10.000 تن و تحویل فوری با قیمت 425 دلار در هر تن فوب بندرعباس معامله شد. تقاضا از پاکستان به دلیل آغاز تعطیلات نوروز و مشکلات لجستیکی ناشی از کمبود کامیون پایین بود اما خریدهای محدودی توسط خریداران پاکستانی حدود 104.000-102.500 ریال بر کیلوگرم (407-400 دلار در هر تن) در اصفهان برای محموله های فله انجام شد.

محموله های درام بیشتری به سمت هند رفتند. نرخ حمل و نقل اقیانوسی برای کانتینرها به بنادر هند مانند کاندلا، موندرا و ناوا شیوا به حدود 1.060 دلار در هر کانتینر (53 دلار در هر تن) افزایش یافت.

چشم انداز قیر در سایه جنگ اوکراین

کسب تکلیف بازار اروپا از درگیری در اوکراین

در جدیدترین اخبار قیمت قیر افزایش قیمت کامیون ها در ماه چندین بازار شمال غرب اروپا را تحت تأثیر قرار داد؛ چرا که تأمین کنندگان به دنبال جبران افزایش اخیر نفت خام و نفت کوره ناشی از درگیری در اوکراین بودند. افزایش قیمت تخمینی در فرانسه، بنلوکس و آلمان به 10 یورو در هر تن رسید؛ اگرچه با توجه به نوسانات زیاد در بازارهای نفت، شاخص های گسترده ای از قیمت در سراسر شمال و منطقه مرکزی اروپا مشهود بود.

قیمت محموله به شدت کاهش یافت زیرا قیمت HSFO روتردام نسبت به هفته قبل کاهش یافت. محموله های قیر روتردام در مقادیر ثابت تا 5- دلار در تن فوب نسبت به بارج های فوب HSFO روتردام تا 13-12 دلار در هر تن در هفته ارزیابی شد در حالی که تفاوت های محموله بالتیک با 15 دلار در هر تن با تخفیف 10-5 دلار در هر تن به بارج های HSFO قیمت گذاری شد.

کسب تکلیف بازار اروپا از درگیری در اوکراین

سایۀ سنگین تهاجم نظامی روسیه بر سر بالتیک

عواملی همچون درگیری در اوکراین، محدودیت ها، نگرانی های مالی، کشتیرانی و خود تحریمی توسط برخی شرکت های غربی من جمله خریداران اسکاندیناویایی که مایل به خرید قیر روسی نیستند هرگونه بارگیری محموله از بنادر بالتیک روسیه را به شدت محدود کرده است.

از زمان آغاز درگیری در 24 فوریه مصادف با 5 اسفند 1400، هیچ محموله ای در سن پترزبورگ و لومونوسوف بارگیری نشده است. تنها شرکت های دارای نفتکش قادر به انجام چنین تجارتی هستند زیر مالکان اصلی کشتی ها تمایلی به مشارکت در صادرات روسیه در بالتیک ندارند. برخی از این نگرانی ها به توقف پرداخت های سوئیفت برای بنادر و سایر خدمات مربوط می شود.

عدم معاملۀ قیر روسیه به افزایش تفاوت ها در محموله های بالتیک دامن زد زیرا مقادیر بسیار زیادی برای صادرات غیر روسی، به ویژه از بنادر لیتوانی وجود داشت. با کاهش شدید قیمت های قطعی در هفته منتهی به 18 مارس (27 اسفند 1400)، تفاوت محموله فوب بالتیک به بارج های فوب HSFO روتردام 15 دلار در هر تن با تخفیف 10-5 دلار در هر تن ارزیابی شد.

یک محموله بالتیک با قیمت و مشخصات کیفی خاص با قیمت 60 دلار در هر تن با پریمیوم تحویلی به شمال اروپا معامله شد؛ در حالی که بیشتر شاخص های فوب بالتیک برای محموله های استاندارد با تخفیف ملایم و پریمیوم اندک به کشتی های HSFO روتردام بود. قرار بود کشتی آسفالت 9230 dwt در 23 مارس (3 فروردین 1401) وارد کلاپیدا در لیتوانی شود تا محموله صادراتی را بارگیری کند.

باز شدن پای ارتش روسیه به بازار مدیترانه

نفت خام و نفت کوره همچنان به نوسانات خود ادامه دادند زیرا درگیری در اوکراین خبر از کاهش نسبی تنش ها داد؛ در حالی که ارزش محموله قیر نسبت به نفت کوره در سطوح بسیار متفاوتی قرار داشت. تخفیف های محموله فوب یونان به HSFO فوب مدیترانه با 5 دلار کاهش در هر تن تا 15-10 دلار در هر تن ارزیابی شد. برخی از محموله های یونانی برای عرضه در آوریل با 8-5 دلار افزایش در هر تن فروخته شدند؛ در حالی که سایر محموله های یونانی برای بارگیری در اواخر مارس با 30- دلار در هر تن فروخته شدند.

محموله های ایتالیایی و اسپانیایی بدون تغییر به ترتیب 20-15 و 15-10 دلار در هر تن تخفیف فوب به قیمت نفت کوره منطقه ای ارزیابی شدند، در حالی که قیمت های واقعی برای محموله های قیر مدیترانه ای به شدت کاهش یافت.

پالایشگاه EGPC مصر در مجموع پنج محموله من جمله یک محمولۀ 33.000-3.000 تنی را با پایین ترین اختلاف ثبت شده با ارزش کمتر از 15.66 دلار به ازای هر تن تخفیف به محموله های HSFO مدیترانه ای بر مبنای تحویل اسکندریه، اعطاء شد. هلنیک پترولیوم یک مناقصه برای محموله 4.000 تنی با بارگیری در پایان مارس با تخفیف 31.50 دلار در هر تن را براساس فوب آسپروپیرگوس اعطاء کرد؛ در حالی که تصور می شد پالایشگاه توپراس ترکیه مناقصه محموله ایزمیت 15.000-5.000 تنی خود را اعطاء کرده است.

باز شدن پای ارتش روسیه به بازار مدیترانه

باز شدن پای ارتش روسیه به بازار مدیترانه

قیر سنگاپور

قیمت قیر سنگاپور 5 دلار در هر تن افزایش یافت و اکثر فعالان بازار با توجه به کاهش شرایط مورد انتظار در کشورهای کلیدی مانند اندونزی و مالزی از آوریل با شروع ماه مبارک رمضان، محتاط عمل کردند.

سهام بالای برخی کشورها مانند ویتنام، استرالیا و نیوزیلند نیز باعث کاهش علاقۀ معاملاتی شد.

کاهش تولید قرار بود یا از آوریل آغاز شود و یا برخی از تولیدکنندگان پیشتر از همه، تولید تقطیر میانی را بهبود دهند. دو محمولۀ 3.000 و 5.000 تنی برای بارگیری در آوریل با قیمت تقریبآ 520 دلار در هر تن فوب سنگاپور به ویتنام معامله شد.

دو محموله کوچکتر دیگر نیز به مجموع 2.000 تن برای حمل در ماه آوریل در تانکرهای کوچک در سطح مشابه به ویتنام فروخته شد. در بازار کامیون های تانک سنگاپور- مالزی، بحث ها همچنان خاموش بود و اکثر خریداران و فروشندگان در حال ارزیابی وضعیت فعلی بازار بودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *