قیمت لحظه ای اوره + اردیبهشت 1401

,
قیمت لحظه ای اوره

قیمت لحظه ای اوره در روز ۲۸ آوریل به تحلیل آرگوس. در روز ۲۸ آوریل در  تمام مناطق کلیدی، قیمت اوره کاهش شدید داشته است. قیمت کنونی اوره تولیدی آذربایجان و ترکمنستان در 28 آوریل به 750 دلار در هر تن رسید، اما محصولات روسی با قیمت‌هایی حدود 100 دلار زیر آن معامله می‌شد و تعداد معاملات کم بود و مشتریان تمایلی به خرید نداشتند. اوره نداشتند.

کاهش شدید قیمت ها به دلیل کاهش خرید هندوستان

هندوستان یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده اوره از سرتاسر کشورهای  جهان می باشد .اغلب شرکت‌ها و کارخانه های تولید کننده اوره، برای تعیین قیمت خود در انتظار آگهی های مناقصه منتشره از سوی هندوستان می مانند تا با توجه به نیاز بازار قیمت های خود را اعلام نمایند واگر تقاضایی از سوی هندوستان روانه بازار نشود وفاصله بین دو مناقصه بیش از حد طولانی گردد بازار دچار رکود و کاهش قیمت می گردد و این اتفاقی است که در روز ۲۸ آوریل در بازار اوره جهانی صورت گرفته است.

البته بسیاری از کشورهای جهان خرید های زیادی  از بازارهای مختلف در جهان جهت تامین اوره مورد نیاز خود انجام می دهند اما حجم خرید های هندوستان بسیار زیاد و تاثیرگذار بر روی قیمت ها در مناطق کلیدی می باشد. می توان گفت هندوستان خط دهنده بازار اوره است  و هرگاه خرید های هندوستان کاهش یابد بازار با کاهش شدید قیمت مواجه می شود. در هفته‌ای که گذشت با توجه به عدم خرید هندوستان, قیمت اوره ناگهان کاهش شدید یافت و در شرق هندوستان به ۷۱۶.۵۰دلار در هر تن ودر غرب هندوستان به ۷۵۰دلار در هر تن براساس ترم تحویل CFR رسید. قیمت اوره  در جنوب شرق آسیا تا ۱۰۰ دلاردر هر تن کاهش یافت و در بازارهای آمریکا نیز کاهش مشابهی را شاهد بودیم.

قیمت اوره در منطقه بالتیک

در منطقه بالتیک قیمت اوره پریل از ۶۸۰ تا ۷۰۰ دلار در روز ۲۱ آوریل به ۶۳۰ تا ۶۸۰ دلار در روز ۲۸ آوریل رسیده است. قیمت اوره گرانول در خاورمیانه از ۸۵۵ تا ۸۷۵ دلار در روز ۲۱ آوریل به ۷۲۴ تا ۷۵۰ دلار در روز ۲۸ آوریل رسیده است. در مصر کاهش قیمت‌ها نسبت به هفته قبل بیش از۱۵۰ دلار و در خلیج آمریکا در حدود ۱۳۰ دلار بوده است . قیمت سولفات آلومینیوم و نیترات آمونیوم نیز در حوزه بالتیک وبرزیل در حدود ۴۰ دلار کاهش داشته است. قیمت اوره گرانول از ۱۰ فوریه به شدت افزایش یافت و به حدود ۹۰۰ دلار رسیدوپس از اوج قیمت در فوریه، به تدریج رو به کاهش گذاشته و در تاریخ ۲۸ آوریل به شیب نزولی خود ادامه داده است.

کاهش قیمت سولفات آمونیوم در قیمت لحظه ای اوره

به گزارش تیم تحلیلی بازار نفت و گاز از بازار اوره در روز ۲۸ آوریل برابر با ۸ اردیبهشت و بر اساس مستندات موجود ،قیمت های برزیل نیز  نشان می دهد که جهش شدید قیمت در فوریه سال جاری میلادی و کاهش شدید آن در آوریل همزمان با  خاورمیانه وتقریبا  به صورت یکسان صورت گرفته است. قیمت سولفات آمونیوم به صورت فله در روز ۲۸ آوریل در قیاس با هفته قبل در مناطق بالتیک ،دریای سیاه ،چین و شمال غرب اروپا بدون تغییر باقی ماند ولی در برزیل کاهش داشت. البته بین نوع استاندارد و نوع گرانول تفاوت قیمت هایی بود که در شمال اروپا  بعضاً بدون تغییر  و بعضا  نیز کاهشی بود. نیترات آمونیوم نیز در حوزه بالتیک کاهشی و در حوزه دریای سیاه بدون تغییر و در فرانسه و انگلیس و آلمان کاهشی بود.

هزینه‌های حمل هر تن اوره درتاریخ ۲۸ آوریل از خاورمیانه به خلیج آمریکا ۷۶ دلار و به تایلند ۵۵ دلار و به برزیل ۶۲ دلار بوده است. هزینه حمل هر تن بار از چین به جنوب شرق آسیا ۷۰ دلار و از چین به هندوستان ۴۰ دلار بوده است. بالاترین هزینه حمل مربوط  به حمل اوره  از کشورهای حوزه دریای بالتیک به خلیج غربی مکزیک با ۱۷۵ دلار در هر تن و از بالتیک به ساحل شرقی مکزیک با ۱۵۰ دلار در هر تن بوده است. کمترین هزینه حمل نیز مربوط به الجزایر به خلیج آمریکا با ۳۸ دلارو بعد از آن نیز  از چین به هندوستان با ۴۰ دلار و در نهایت از نیجریه تا برزیل با۴۳ دلاردر هر تن بوده است. قیمت های حمل نهایی که در آمار ها منتشر می شود پس از بررسی دقیق معاملات انجام شده بین شرکتهای فروشنده و خریدار و قراردادهای منعقده بین آنها در مناطق مختلف و همچنین بررسی مدارک مربوط به خطوط کشتیرانی و تعرفه های مربوطه مشخص  می گردد که در گزارش‌های هفتگی آرگوس می‌توان آن را مشاهده نمود.

سهمیه های صادراتی در روسیه افزایش یافت

وزیر تجارت و صنعت روسیه از افزایش سرمایه های صادراتی اوره برای تولید کنندگان اوره وانواع کود شیمیایی ،از ۲۶ ماه آوریل تا پایان ماه می خبر داد. به این ترتیب سهمیه صادراتی اوره تا ۱۹۴ هزار تن افزایش یافت که Eurochemقادر خواهد بود ۷۶هزارتن از این سهمیه را به خود اختصاص دهد وAcronنیز ۶۶هزار تن از این سهمیه را صادر خواهد نمود و سایر شرکتهای روسی نیز بقیه سهمیه را به خود اختصاص خواهند داد.سهمیه های صادراتی UAN و نیترات کلسیم به صورت ترکیبی تا ۳۷ هزار تن افزایش یافت.

دولت روسیه قصد دارد این سهمیه ها را تا پایان ماه آگوست مرتباً تمدید نماید و این احتمال وجود دارد که بعد از آن نیز این سهمیه ها کماکان باقی بماند. دستور حفظ سهمیه ها از سوی ولادیمیر پوتین کابینه روسیه در روز ۲۸ آوریل اعلام گردیده است. قیمت ها در کشورهای حوزه دریای سیاه با توجه به کاهش قیمت در آمریکا و شرق کانال سوئز و عقب کشیدن خریداران از انجام معاملات بزرگ و به طور کلی کاهش تقاضا در بازار های جهانی، روند نزولی داشته است.

قیمت لحظه ای محصولات اوره

در قیمت لحظه ای اوره محصولات تولید شده در آذربایجان و ترکمنستان به ۷۵۰ دلار در هر تن در روز ۲۸ آوریل رسید ولی محصولات روسی با قیمت هایی در حدود ۱۰۰ دلار پایین تر از این قیمت معامله شد و تعداد معاملات اندک بود و مشتریان رغبت چندانی به خرید اوره نداشتند. در فرانسه موج جدیدی از فعالیت ها آغاز شده و باعث گردیده که قیمت اوره تا ۷۹۵ یورو که معادل ۸۲۰ دلار است بر اساس ترم تحویل FCA برسد. بین ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار تن اوره برای فصل های سوم و چهارم سال با این قیمت معامله گردیده اند. قیمت خرید های آنی با توجه به عرضه های انجام شده از این میزان کمتر بوده است. در انگلستان یک وارد کننده انگلیسی به دنبال خرید ۱۰ هزار تن اوره گرانول برای تحویل در ماه می بوده است تقاضا برای خرید اوره پریل نیز زیاد بوده است ولی در صحنه معاملات خبری از به توافق رسیدن برای خرید بیرون نیامده است. قیمت خرده فروشی غوره در انگلستان تا ۸۰۰ پوند رسید که در حدود ۹۳۰ دلار می باشد ولی در بخش خرده فروشی نیز گزارش چندانی از انجام معاملات منتشر نگردیده است. در ترکیه آخرین پیشنهادات مالی برای ۷۱۵ دلار در هر تن و به صورت تحویلCFR ترکیه بوده است که این قیمت نسبت به قیمت آغاز هفته در ترکیه  ۳۵ دلار کاهش نشان می‌دهد. قیمت دوره مصر نیز به شدت کاهش یافت و به ۸۲۵ دلار در هر تن رسید ولی خریداران حاضر نبودن بیشتر از ۸۰۰ دلار برای هر تن پرداخت کنند و به تدریج قیمت ها به سقف ۷۸۰ دلار نیز می رسید ولی تولیدکنندگان حاضر به فروش محصول خود به قیمت ۷۸۰ دلار نبودند.

سهمیه های صادراتی در روسیه افزایش یافت

سهمیه های صادراتی در روسیه افزایش یافت

ارزان ترین اوره در خاور میانه و ایران

قیمت لحظه ای اوره با توجه به عدم برگزاری مناقصه های هندوستان که حرکت زیادی به بازار می دهد و قیمتها را متعادل نگه میدارد بازار خاورمیانه نیز دچار رکود شد و قیمت ها به زیر ۶۵۰ دلار در هر تن رسید. تعداد معاملات در خاورمیانه اندک است و با توجه به تعطیلات عید در هفته آینده احتمالاً وضعیت بازار به همین صورت ادامه خواهد داشت.شرکت OQ در عمان، ۴۵ هزار تن اوره خود را به شرکت هندی IPL به فروش رسانده است.

قیمت هر تنظیم محموله بین ۷۲۲ تا ۷۲۴ دلار بوده و قرار است به بندر Mundra, در هندوستان تحویل گردد. محموله دیگری قرار است از سوی کشور عمان وبا قیمت ۶۸۵ دلار در هر تن و با ترم فوب عمان به مقصد Kakinada, صادر گردد. در ایران سه شرکت اوره سازی پردیس کرمانشاه و شیراز اوره گرانول  خود را به قیمت ۶۵۰ دلار در هر تن به بازار عرضه نمودند که مورد استقبال قرار نگرفت. خریداران قیمت ۶۰۰ دلار را برای اوره ایران پیشنهاد دادند که به دلیل کاهش معاملات در هندوستان این کاهش شدید در ایران نیز اثرگذار بود. با این وجود پتروشیمی لردگان که از تولیدکنندگان عمده اوره در ایران می باشد در مناقصه روز ۲۷ آوریل خود موفق شد ۴۰ هزار تن اوره خود را با ترم فوق خلیج فارس به قیمت ۶۱۵ دلار در هر تن برای تحویل در ماه می به فروش برساند.

در بنادر چین نیز ۱۵۰ هزار تن اوره آماده صادر کردن به کشورهایی همچون هندوستان و ویتنام است. مشکلات لجستیک و حمل دریایی کماکان برای بازارهای چین مسئله‌ساز است ولی مقامات آگاه گفتند که این مشکل به زودی حل خواهد شد و مشکل پیدا کردن کشتی و تأخیر در تخلیه بارها در روزهای آینده سازماندهی خواهد شد. در روز ۲۸ آوریل قیمت هر تن اوره برای تحویل در شاندونگ و هبی به ۳۰۲۰ تا ۳۰۴۰یوان بر بر اساس ترم تحویل در انبار کارخانه سازنده رسید. هفته پیش قیمت در این منطقه ۲۹۰۰ تا ۲۹۲۰ یوان بود که به تدریج افزایش یافت. در شانکسی چین قیمت هر تن اوره گرانول به۲۹۵۰ یوان رسید در حالی که در هفته گذشته قیمت هرتن‌اوره گرانول در این منطقه ۲۸۳۰ دلار برای تحویل درب کارخانه بوده است. در Jiangsu, قیمت هر تن اوره ۲۹۸۰ یوان بود که تغییری نسبت به هفته گذشته نداشت و با ثبات بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *