قیمت محصولات پتروشیمی در آسیا

قیمت محصولات پتروشیمی در آسیا

تحلیل بازار نفت و گاز ایران از قیمت محصولات پتروشیمی در آسیا در هفته منتهی به ۱۲ آگوست خبر از افزایش قیمت زایلین و جهش پارازایلین داد. بر اساس این تحلیل متانول در چین بازار بهتری پیدا کرده است.

افزایش قیمت بنزن و تولوئن 

قیمت های بنزن در آسیا با ۱۳.۶۷ دلار افزایش در هر تن به ۹۶۶.۶۷ دلار در هر تن در روز ۱۲ آگوست‌ رسید. سطح قیمت معاملات در بعد از ظهر شروع به افزایش کرد و آخرین قیمت شنیده شده ۹۶۵ دلار در هرتن برای بارگیری بنزن در ماه اکتبر براساس فوب کره جنوبی بود. فاصله قیمتی نیمه دوم سپتامبر و اکتبر به ۲ دلار می رسید.

قیمت بنزن و سود حاصل از آن کماکان در شرایط مناسبی قرار دارد ولی در پایین دست، تقاضا ضعیف است و کارخانه هایی که از بنزن بعنوان خوراک خود استفاده می کنند برای فروش محصولات خود با مشکل تقاضا مواجه هستند به عبارت دیگر بنزن به صورت غیر مستقیم با کاهش تقاضا مواجه است.

در پایین دست، استایرن مونومر در روز ۱۲ آگوست با ثبات بود و بر اساس ترم تحویل CFR چین برروی ۱۱۱۰ دلار باقی ماند. در صورتی که سود حاصل از فروش محصولات آن در روز مذکور منفی ۵۷.۵۳ دلار بود. در بالا دست نفتا بر اساس ترم تحویل CFR ژاپن با ۴.۲۵ دلار کاهش در این روز به ۷۱۰.۷۵ دلار در هر تن رسید.

اگرچه ارزیابی قیمت بنزن در آسیا در نیمه دوم ماه آگوست بر اساس ترم تحویل فوب کره جنوبی ۹۸۱ تا ۹۸۳ دلار است ولی قیمت آن برای نیمه اول سپتامبر نیمه دوم سپتامبر و دونیمه ماه اکتبر بین ۹۶۵ تا ۹۶۶ دلار خواهد بود. قیمت تولوئن نیز که در نیمه دوم آگوست بین ۹۰۹ تا ۹۱۱ دلار ارزیابی گردیده است در ماههای بعد کاهش خواهد یافت و در نیمه دوم اکتبر به ۸۸۴ تا ۸۸۶ دلار در هر تن خواهد رسید.

قیمت بنزن وتولوئن - بازار نفت و گاز پتروشیمی

برای مطالعه مقاله قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا  کلیک کنید.

کاهش تولید و تعمیرات اساسی واحد های کراکر

تولوئن آسیا در روز ۱۲ آگوست با افزایش ۱۵ دلار در هر تن در ارزیابی ها به ۹۰۵ دلار در هر تن بر اساس ترم فوب کره جنوبی و ۹۴۳ دلار در هر تن بر اساس ترم CFR چین رسید. البته هیچ معامله ای در روز ۱۲ آگوست با این قیمت ها صورت نگرفت. عده‌ای از فعالان بازار بر این باور بودند که با توجه به گران تر شدن قیمت نفت خام و کاهش عرضه، قاعدتا قیمت تولوئن باید بیشتر از این باشد. یکی از فعالان بازار گفته است که تعدادی از واحدهای کراکر در آسیا با ظرفیت پایین کار می کنند که باعث کاهش عرضه تولوئن شده است.

یکی از منابع آگاه در بازار اعلام کرد که قیمت تولید تولوئن محلی در چین در حال افزایش است و فروشندگان تمایل چندانی ندارند که همه تولیدات خود را به بازارهای صادراتی بسپارند. در هفته منتهی به ۱۲ آگوست در حدود ۱۰ هزار تن تولوئن با قیمت ۹۸۰ دلار بر اساس ترم تحویل فوب چین معامله گردید. خریدار محموله، یک مخلوط کننده از سنگاپور بوده است که تقاضای زیادی را برای مخلوط کنندگان در منطقه ارسال کرده بود. در هندوستان انتظار کاهش عرضه در ماه سپتامبر و همچنین بالاتر رفتن نفت خام باعث افزایش سود تولید کنندگان محلی گردید.

قیمت تولوئن براساس ترم EX Tank در Kandla در حدود ۹۲ روپیه در هر کیلو گرم بود. یکی از فعالان بازار گفته است که همه کراکرها تولید خود را کاهش داده اند و کره جنوبی و تایلند در حال مبارزه و چاره جویی برای کاهش قیمت حمل هستند و گروهی دیگر از کراکرها نیز به زودی تحت تعمیرات اساسی سالانه قرار می‌گیرند و بعید است که محموله های تولوئن به بازار از سوی کره جنوبی عرضه گردد.

ارزیابی قیمت های تولوئن جنوب شرق آسیا در هفته منتهی به ۱۲ آگوست با ۴ دلار کاهش بر اساس ترم تحویل فوب جنوب شرق آسیا به ۹۷۵ دلار در هر تن و بر اساس ترم تحویل CFR جنوب شرق آسیا به ۱۰۰۸ دلار در هر تن رسید که یکی از دلایل آن فعالیت کم در بازار بود. تفاوت قیمت تولوئن براساس ترم CFR هندوستان با ترم فوب کره جنوبی ۱۵۵ دلار بود که درروز ۱۲ آگوست با ۱۵ دلار افزایش همراه بود. در هر صورت قیمت قطعی و مسلم تولوئن بر اساس ترم تحویل فوب کره جنوبی با ۳۰ دلار افزایش به ۱۰۶۰ دلار در هر تن در ارزیابی ها رسید.

افزایش قیمت زایلین و جهش پارازایلین

برا اساس تحلیل محصولات پتروشیمی در آسیا، در هفته منتهی به ۱۲ آگوست ارزیابی قیمت زایلین ترکیبی با افزایش ۷۱.۵۰ دلار در هر تن همراه بود و قیمت این محصول بر اساس ترم تحویل فوب کره جنوبی به ۹۸۲.۵۰ دلار هرتن رسید.

قیمت حلال زایلین ترکیبی در هفته منتهی به ۱۲ آگوست نسبت به هفته قبل از آن با توجه به کاهش عرضه این محصول و افزایش قیمت محصولات مشابه آن همچون نفتا و ایزومرو زایلین ترکیبی و همچنین روغن، افزایش یافت. قیمت نفت خام از ۹۴.۴۷ دلار در هر بشکه به ۹۹.۸۸ دلار در هر بشکه رسید. خبرهایی مبنی بر عرضه محموله‌های زایلین ترکیبی از کره جنوبی به بازار هندوستان شنیده شد ولی مشخص نشد که این زایلین از نوع زایلین ترکیبی ایزومر و یا زایلین حلال است.

قیمت پارازایلین با جهش ۲۱ دلاری در هر تن در روز ۱۲ آگوست به ۱۱۲۳ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل CFR تایوان/چین و ۱۰۹۲ دلار در هر تن براساس ترم تحویل فوب کره جنوبی رسید که دلیل آن تمایل زیاد به خرید و همچنین شرایط مناسب بازار بود. دلیل دیگر افزایش قیمت، بالاتر رفتن قیمت محصولات پایین دست بود.

در اخبار مرتبط با بازار، شرکت GS Caltex کره جنوبی قصد دارد واحد تولید پارازایلین شماره یک خود در شهر Yeoso رابا ظرفیت ۴۵۰,۰۰۰ تن در سال در پایان ماه آگوست راه اندازی نماید. این واحد از پایان ماه ژوئن تاکنون تحت تعمیرات اساسی بوده است. راه اندازی و شروع به کار مجدد این واحد همراه با واحدهای دیگر در سطح منطقه باعث خواهد شد که میزان تولید پارازایلین در آسیا بیشتر شود و به این ترتیب در نیمه دوم سال جاری میلادی کاهش عرضه این محصول جبران گردد.

کاهش تولید محصولاتی که خوراک آنها اورتوزایلین است

قیمت اورتوزایلین آسیا در هفته منتهی به ۱۲ آگوست اندکی افزایش یافت زیرا قیمت های محصولات بالادست و پایین دست این محصول همزمان با هم افزایش قیمت داشتند اگرچه خریداران و مصرف کنندگان نهایی چنین افزایش قیمتی را چندان مورد تایید قرار ندادند و نسبت به آن تردید داشتند. یک مصرف کننده نهایی در چین اعلام نمود که قیمت های فتالیک آن هیدرید، بازیافت شده اند و گروهی دیگر می گویند که این بازیافت قیمت، نتیجه کاهش تولید در کارخانه های تولید مبتنی بر اورتوزایلین در چین و جاهای دیگر همچون شمال غرب و جنوب شرق آسیا ست.

مصرف‌کنندگان تولوئن جایگزین‌های مناسبی برای اولین دارند

مصرف‌کنندگان تولوئن جایگزین‌های مناسبی برای اولین دارند

برای مطالعه مقاله بررسی بازار فراورده های پتروشیمی اروپا و آمریکا کلیک کنید.

متانول در چین بازار بهتری دارد

فعالیت های تجاری در بازارهای متانول آسیا در هفته منتهی به ۱۲ آگوست ضعیف بود و فقط در چین وضعیت به گونه دیگری بود که کاهش قیمت ها در بازار محلی طی هفته به یکباره سریعا جبران شد و به صورت همزمان با قیمت های خرید های آنی وارداتی همسو گردید. قیمت های محموله‌های آنی وارداتی متانول در هفته منتهی به ۱۲ آگوست ۳۱۵ دلار در هر تن بر اساس ترم CFR چین بود که تغییر اندکی نسبت به هفته گذشته داشت.

در حالی که به نظر میرسید که قیمت ها از کف قیمتی با لاتر آمده‌اند ولی شرایط اساسی و اقتصادی بازار به گونه‌ای بود که بازار جنبه کاهشی داشت. قیمت پروپیلن در خاور دور هر تن ۹۴۰ تا ۹۵۰ دلار بر اساس ترم تحویل CFR خاور دور بود. شیوع کووید ۱۹ و کاهش فعالیت های خانه سازی باعث کاهش قیمت پروپیلن گردید.

قیمت های متانول در هندوستان سود اندکی به دنبال داشت زیرا میزان عرضه ها به بازار کم بود. شنیده شد که طی یک مناقصه ۷۰۰۰ تن متانول برای حمل و بارگیری در تاریخ های ۱۰ تا ۲۰ سپتامبر و به قیمت ۲۷۰ دلار در هر تن بر اساس ترم CFR هندوستان به هندوستان حمل خواهد شد. ولی قیمت ثابتی برای این مناقصه اعلام نشد زیرا فروشندگان کنار کشیدند.

همچنین بعضی از منابع بازار گفتند که از این پس محموله های متانولی که از ایران به هند وارد می گردد دیگر همراه با تخفیف نبوده و طبق قیمت اصلی خود محصول و یا با اندکی نوسان افزایشی به فروش میرسد. اما خریداران همچنان تقاضای تخفیف می کنند که به نظر نمی رسد مورد قبول فروشندگان قرار بگیرد. هزینه حمل هر تن بار از خاورمیانه به هندوستان در حدود ۵۰ دلار است.

قیمت متانول آسیا در روز ۱۲ آگوست با توجه به معاملات اندکی که بر روی قیمت‌های ثابت نهایی مورد توافق صورت گرفت به ۳۰۸ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل CFR چین رسید. قیمت های محلی شرق چین با ۱۰ یوان افزایش به ۲۴۴۸ یوان رسید. قیمت های جنوب شرق آسیا نیز با یک دلار افزایش در هر تن به ۳۵۳ دلار براساس ترم CFR جنوب شرق آسیارسید.

کاهش قیمت اتیلن و افزایش پی وی سی در آسیا

در تحلیل محصولات پتروشیمی در آسیا،قیمت های اتیلن آسیا در هفته منتهی به ۱۲ آگوست کاهش یافتند که به دلیل تقاضای اندک محصولات پایین دست و کاهش تمایل به خرید بود. فعالیتهای خرید اتیلن با قیمت هایی زیر ۸۰۰ دلار و در حدود ۷۸۰ تا ۷۹۰ دلار با ترم CFR شمال شرق آسیا صورت می گرفت زیرا خریداران تحت فشار کاهش قیمت محصولات جانبی بودند.

قیمت پی وی سی آسیا باثبات بود و ۱۰ دلار افزایش نسبت به هفته قبل داشت. قیمت پی وی سی با ترم تحویل CFR چین با ۱۰ دلار افزایش نسبت به ماه گذشته به ۹۱۰ دلار در روز ۱۰ آگوست رسید. قیمت پی وی سی با ترم تحویل CFR هندوستان با ثبات و ۱۰۵۰دلار بود. در روز ۱۰ آگوست قیمت اولیه پی وی سی براساس CFR چین بدون تغییر بر روی ۹۳۰ دلار باقی ماند و قیمت پیشنهاد اولیه برای خرید براساس فوب تایوان نیز ۸۸۰ دلار بود.

فعالیت تجاری در بازار مونو اتیلن گلایکول در روز ۱۲ آگوست ضعیف بود که به دلیل سود کم حاصل از تولید پلی استر بود. البته با افزایش قیمت نفت خام قیمت ها کمی افزایش یافت ولی به طور کلی میزان معاملات محدود بود. کاهش قیمت اتیلن در بالا دست به میزان کمی باعث تقویت قیمت مونو اتیلن گلایکول گردید. فعالان بازار می گویند خرید همچنان تحت فشار است زیرا قیمت های پلی استر در پایین دست ضعیف و سطح ذخایر در بالاترین حد است.

قیمت PTA یا اسید ترفتالیک خالص شده با ۳۹ دلار افزایش در هفته منتهی به ۱۲ آگوست به ۸۴۱ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل CFR چین رسید که به دلیل قیمت بالای پاراز آیلین در بالادست و همچنین افزایش قیمت های محلی PTA بود. ارزیابی بازار پارازایلین براساس ترم تحویل CFR تایوان و چین با افزایش ۵۹.۳۳ دلاری در هفته به ۱۱۱۲.۳۳ دلار در هرتن رسید. عرضه پارازایلین در کوتاه مدت همچنان کم بوده است که دلیل آن کاهش میزان تولید از سوی تولید کنندگان بوده است.

مذاکراتی در خصوص خرید آنی استایرن در آسیا در هفته منتهی به ۱۲ آگوست گزارش نشده است زیرا عرضه این محصول زیاد و تقاضا برای آن پایین بوده است. انتظار می رود میزان تولید در شمال شرق آسیا در ماه سپتامبر به دلیل کاهش تقاضا کاهش یابد. در شمال شرق آسیا تولید استایرن به دلیل چشم انداز ضعیف تقاضا تا ۶۰٪ کاهش یافته است. تقاضابرای محصولات پایین دست استایرن همچون EPS ,ABS و PS نیز کاهش یافته است.

قیمت MTBE در روز ۱۲ آگوست با ۷ دلار افزایش و به دنبال سود حاصل از افزایش قیمت بنزین به ۱۰۵۳ دلار در هر تن رسید. معامله گران آسیایی گفته اند تقاضای MTBE برای نیمه دوم آگوست به صورت ناگهانی در جنوب شرق آسیا افزایش یافته است. همچنین تقاضاهای زیادی از مالزی برای این ماده شیمیایی وجود دارد. البته برای ماه سپتامبر در خصوص وجود تقاضا از مالزی اطمینانی وجود ندارد و متقاضیان خرید ازسوی مالزی در حال حاضر برای نیمه دوم ماه آگوست خرید انجام می دهند.

برای مطالعه مقاله قیمت مواد پتروشیمی آسیا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *