قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا 

قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا 

قیمت بنزن در بازار آسیا

روند صعودی بازار بنزن آسیا با کاهش قیمت ها متوقف شد زیر فعالان بازار همچنان به داد و ستد بیش از حد مواد آروماتیک من جمله بنزن در مناطق مختلف ادامه می دهند. به گفته برخی منابع، به دلیل کاهش تولید در میان برخی از تولیدکنندگان، در بازارهای شمال شرق آسیا تقاضا همچنان به موضوع اصلی بازار تبدیل شده است. با این حال، پیشنهادها برای محموله های لیکن کوتاه مدت همچنان در بازار شنیده می شد.

پیشنهاد محموله نیمه دوم ژوئن، در مقایسه با قیمت پایه بنزن هفتگی ژوئن پلاتس کره بیش از 10 دلار در هر متریک تن کاهش یافت. همچنین پیشنهادی برای قیمت گذاری محموله ماه اوت نیز در مقابل MOPK هفتگی ژوئن در کمترین حد با قیمت 14- دلار کاهش به ازای هر متریک تن شنیده شد.

بسیاری از پیشنهادات شناور بود. روند خرید محموله ها در جنوب چین به خوبی پیش می رفت و پیشنهاد برای محموله جولای 18+ دلار در هر متریک تن در مقابل قیمت پایه هفتگی بنزن در پلاتس جولای کره برای 6.000 متریک تن بیان شد. منابع بازار ضمن تأیید افزایش قیمت، بیان کردند که بازارهای پایین دست ضعیف بنزن خریداران بیشتری از آسیا را جذب خواهند کرد.

قیمت تولوئن در بازار آسیا

قیمت تولوئن آسیایی در 27 می برابر با 6 خرداد در بحبوحۀ افزایش نفت خام و نفت و همچنین عرضه محدودی که منطقه را تحت تأثیر قرار داد بود، افزایش یافت. برخی از تاجران به سطح معاملاتی تولوئن برای نیمه دوم ژوئن تا اوایل ژوئیه را با قیمت 1.100 دلار در هر متریک تن fob کره اشاره کردند.

این هفته، شاخص خرید برای 6.000-5.000 متریک تن تولوئن برای تحویل در ژوئن تا ژوئیه با قیمت 1.090 دلار در متریک تن cfr سنگاپور با تحویل 30 روزه شنیده شد؛ در حالی که پیشنهاد متقابل 1.190 دلار در متریک تن بود. برخی از محموله های چینی برای بارگیری در ژوئیه نیز به بازار عرضه می شوند اما جزئیات آن هنوز به تأیید نرسیده است. علیرغم صادرات مداوم از تولیدکنندگان کلیدی در چین، میزان موجودی انبارها در شرق آسیا همچنان افزایش یافته است.

براساس برآوردهای منابع تجاری، عرضه ایکس تنک در شرق چین در هفته منتهی به 27 می برابر با 6 خرداد با 20.600 متریک تن افزایش به 73.000 متریک تن رسید. از طرفی، در جنوب ذخایر از 23.000 متریک تن در هفته گذشته به 18.000 متریک تن کاهش یافت. در بازار هند هم بحث های مربوط به قیمت داخلی کاندلا حدود 135-132 روپیه در هر کیلوگرم شنیده شد.

قیمت پارازایلن در بازار آسیا

شاخص cfr تایوان/ چین در بازار پارازایلن آسیایی پس از دو روز رکود متوالی، همچنان ضعیف ارزیابی شد. این شاخص در 27 می برابر با 6 خرداد، با 22 دلار کاهش در روز و 18.33 دلار کاهش در هفته به 1282.17 دلار در هر متریک تن محاسبه شد.

با توجه به اینکه فروشندگان همچنان به کاهش پیشنهادات ادامه دادند، علاقه فروش برای محموله های جولای و آگوست افزایش یافت. قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا پس از انجام چندین معامله، یک محموله با مبدأ آسیایی که در ماه اوت وارد شده بود، چهار بار با قیمت 1277 دلار به ازای هر متریک تن داد و ستد شد؛

قبل از اینکه منابع آسیایی مرکوری این پیشنهاد را به 1272 دلار در متریک تن افزایش دهند. در مورد لیکن های جولای، یی شنگ پس از معاملۀ محموله های جولای با مبدأ آسیایی به قیمت 1.290 و 1.286 دلار در هر متریک تن، پیشنهادش را از 1.333 دلار به 1.289 دلار در متریک تن پایین کشید.

برخی از منابع بیان کردند که این پیشنهادها بعنوان سیگنالی از سوی بازار در مورد بازخوردهای پایین دستی در نظر گرفته شد و با توجه به افزایش اسپرد بین پارازایلن و نفتا، حاشیه های پایین دست افت پارازایلن را نشان نداد.

اسپرد بین پارازایلن cfr تایوان/ چین و نفتا C+F ژاپن در 27 می برابر با 6 خرداد پس از صعود به بالاترین سطح سه ساله در 437.67 دلار در هر متریک تن، در 25 می برابر با 4 خرداد به 400.67 دلار در متریک تن کاهش یافت. منابع صنعتی گفتند که تولیدکنندگان پارازایلن آسیایی برای قیمت قرارداد آسیایی ژوئن اعلام آمادگی کردند که تاکنون 1.420 و 1.430 دلار در هر متریک تن بوده است.

قیمت پارازایلن در بازار آسیا

قیمت پارازایلن در بازار آسیا

قیمت استایرن در بازار آسیا

قیمت مونومر استایرن نقدی آسیا در 27 می برابر با 6 خرداد در 1353.5 دلار در متریک تن cfr چین ثابت ارزیابی شد؛ در حالی که قیمت داخلی چین با 70 یوان افزایش به 10.415 یوان در متریک تن ایکس تنک (معادل 1340.93 دلار در متریک تن) رسید.

با توجه به بازار داخلی نسبتآ پایین تر، بحث معاملات نقدی در بازار cfr چین ادامه داشت. در بازار داخلی چین، با توجه به چرخش های آتی و قیمت های بالادستی بنزن، قیمت های نقدی در طول روز با افزایش همراه بود.

با این حال، با کاهش ارزش یوان در 27 می (6 خرداد)، قیمت های داخلی افزایش یافتند. در بازار صادرات نیز حجم درخواست ها کاهش یافت اما از طرفی، برخی از تقاضاهای صادراتی خریداران از کره جنوبی و هند تأمین شد.

تقاضای ثابت هند و افزایش هزینه حمل و نقل در 27-23 می برابر با 6-2 خرداد، پرمیوم cfr هند را افزایش داد ه با 30 دلار افزایش در هفته به 150 دلار در هر متریک تن cfr چین ارزیابی شد.

قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا با توجه به داده های آماری، موجودی بنادر تجاری در 27-23 می برابر با 6-2 خرداد 71.100 متریک تن شنیده شد که 18.5 درصد در هفته کاهش داشت.

در بازار بالادست نیز قیمت نقدی اتیلن در روز با 1.070 دلار در متریک تن cfr شمال شرق آسیا ثابت محاسبه شد اما بنزن fob کره با 17 دلار کاهش در روز به 1295.67 دلار در متریک تن رسید.

قیمت متانول در بازار آسیا

قیمت متانول آسیایی به استثنای هند که کاهش عرضه داشت، هفته را با روند افزایشی به پایان رساند. معاملات آتی متانول چین در هفته منتهی به 27 می برابر با 6 خرداد با انتظارات مبنی بر اینکه این کشور محدودیت های همه گیری را در ماه آینده کاهش خواهد داد، افزایش یافت.

قرارداد معاملات آتی سپتامبر در بورس کالای ژانگژو با 81 یوان افزایش به 2.805 یوان در هر متریک تن رسید. فعالیت معاملاتی این هفته با معاملات دلاری در چین افزایش یافت. یک محموله 5.000 تنی که در نیمه اول ژوئن وارد چین شد، در 26 می برابر با 5 خرداد با قیمت 340 دلار به ازای هر متریک تن cfr چین داد و ستد شد. یک محموله دیگر با همین حجم با قیمت 345 دلار در هر متریک تن cfr چین معامله شد.

به گفته منابع بازار، محموله ها از قبل رزرو شده بودند و احتمالآ فروشنده برای فروش محموله های رزرو نشده تحت فشار بوده است. محموله 8.000 متریک تنی دیگری با مبدأ ایالات متحده توسط فروشنده دیگری با 3 درصد تخفیف به قیمت فرمول cfr چین فروخته شد. به طور کلی، بحث ها برای محموله های نقدی در طول هفته بین 355-340 دلار در هر متریک تن cfr چین ثابت بودند.

قیمت متانول در بازار آسیا

قیمت متانول در بازار آسیا

برای مطالعه بازار جهانی متانول کلیک کنید.

قیمت اتیلن در بازار آسیا

روند نزولی بازار اتیلن آسیا در هفته منتهی به 27 می برابر با 6 خرداد همچنان ادامه داشت و بسیاری از فعالان بازار به کاهش تقاضای پایین دستی و ادامه نوسانات در بخش نفتای بالادست اشاره کردند.

ایده های خرید تا اواخر هفته به 1.000-950 دلار در متریک تن cfr شمال شرق آسیا کاهش یافت زیرا تقاضا به دلیل زیان های بخش های کلیدی در بازار پلی اتیلن پایین دست، مونومر استایرن و مونواتیلن گلیکول همچنان ضعیف باقی ماند.

ایده های فروش به قیمت 1.100 دلار در متریک تن cfr شمال غرب آسیا بود و فروشندگان نگرانی های خود را از کاهش سود با وجود قیمت بالای نفتا و عدم عرضه نقدی بیان کردند. تولیدکنندگان نیز به افزایش مجدد قیمت نفتا در اواخر هفته اشاره کردند و گفتند که حتی با ادامه کاهش قیمت اتیلن، مارجین ها کاهش بیشتری خواهند داشت.

چندین اپراتور کرکر اعلام کردند که برای ماه ژوئن عرضه نقدی چندانی ندارند زیرا درصدد هستند تا نرخ بهره برداری را به دلیل حاشیه های پیچیدۀ تولید اتیلن کاهش دهند. علاوه براین، چرخش های برنامه ریزی شده در شمال شرق و جنوب شرق آسیا به احتمال زیاد عرضه را محدود تر خواهد کرد.

به گفته برخی از منابع، نرخ های عملیاتی در ماه می از 100-80 درصد احتمالآ به 90-70 درصد در ژوئن کاهش می یابد. در بازارهای بالادست، شاخص نفتای C+F ژاپن با 15 دلار افزایش به 881.50 دلار در هر متریک تن رسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *