قیمت گرانول pvc جهانی

قیمت گرانول pvc

قیمت گرانول pvc جهانی به تحلیل بازار نفت و گاز ایران:

PVC اروپا و ترکیه

قیمت اسپات PVC در اروپا و ترکیه در بحبوحه افزایش هزینه های بالادستی که انتظار می رفت به قیمت گذاری آوریل موکول شود، به افزایش خود ادامه داد. با افزایش هزینه های بالادستی تقریبا به 138 دلار/ متریک تن در در مارس می رسد، شاخص های آوریل 50 یورو در هر متریک تن شنیده می شد. سایر شاخص های افزایشی در آوریل 100 یورو/ متریک تن شنیده شد.

اگرچه اکثر تولیدکنندگان ضرورت افزایش هزینه ها را پذیرفتند، اما مصرف کنندگان گفتند که کاهش بالقوه تقاضا می تواند تلاش تولید کنندگان را برای واگذاری بیشتر هزینه ها تضعیف کرده و منجر به کاهش هزینه ها شود. به گفته منابع، با وجود تورم انتظار می رود نرخ تقاضا در مقایسه با سال قبل که تولیدکنندگان پلیمر پس از بازگشایی اقتصادهای اروپایی، شاهد سود بی سابقه ای در افزایش تقاضا بودند کاهش یابد.

با این حال، برخی از منابع تولیدکننده و تجاری معتقدند که نرخ تولید هنوز به سطح قبل از قرنطینه نرسیده است و بعید به نظر می رسد که جریان محصولات جهانی به سیل واردات قبل از سال 2020 بازگردد. علاوه براین، تقاضای آسیا اخیرا تحت تاثیر شیوع مجدد کووید 19 قرار گرفت، انتظار می رفت که تولیدکنندگان کرکر و پلیمر نرخ های عملیاتی را با هدف متعادل کردن سطح تولید کاهش دهند.

در ترکیه نیز اگرچه پیشنهادات اسپات معاف از عوارض و مالیات بودند، اما با تکیه خریداران بر سهام موجود و پیشنهادات تاجران داخلی FCA، تقاضا با شرایط پرداخت معوق همچنان ضعیف باقی ماند.

افزایش قیمت های PVC آسیایی

PVC آسیایی در هفته منتهی به 30 مارس مصادف با 10 فروردین 1401، 10 دلار/ متریک تن افزایش یافت و پس از افزایش ماهانه 100-80 دلار در هر متریک تن در آوریل، فعالیت اسپات کمرنگ شد. به گفته برخی منابع بازار، مشخص نسیت آیا بازار PVC آسیا در ماه جاری در بحبوحه عقب نشینی ملایم در معاملات آتی نفت خام و کاهش تقاضا در چین، صعودی باقی می ماند یا خیر؟

با توجه به داده های اینسایتس کامودیتی گلوبال S&P، قیمت آتی ICE برنت در 30 مارس مصادف با 10 فروردین 1401، 4.60 دلار در هر بشکه در هفته کاهش داشت و به 112.01 دلار در هر بشکه رسید. بازار داخلی PVC چین در هفته روند افزایشی داشت اما منابع بازار این افزایش را به قرنطینه نسبی کووید-19 در شانگهای نسبت دادند و گفتند تقاضا نسبتا محدود باقی مانده است.

PVC اتیلن در هفته 100 یوان در هر متریک تن افزایش یافت و با قیمت 9.500 یوان/ متریک تن براساس برابری واردات با 1.322 دلار/ متریک تن ارزیابی شد و از طرفی، PVC کاربید نیز در مدت مشابه با 150 یوان در هر متریک افزایش به 9.150 یوان ارزیابی شد. در این میان، تولیدکنندگان PVC چین به صادرات خود در طی هفته ادامه دادند زیرا قیمت های داخلی کمتر از بازار صادراتی باقی مانده بود.

ادامه نگرانی ها در LDPE اروپا

فعالیت بازار LDPE در روزهای پایانی مارس ضعیف بود چرا که منابع بازار به مذاکرات قیمت قرارداد آتی اتیلن در آوریل در بالادست چشم دوخته بودند که معمولا در آخرین روز کاری ماه انجام می شد. قیمت قرارداد اتیلن در ماه مارس، چند روز قبل از اینکه قیمت نفت و نفتا به بالاترین سطح چند ساله پس از حمله انتظامی روسیه به اوکراین برسد، با افزایش 95 یورو در هر متریک تن توافق شده بود.

خرید و فروش ها در بازار محتاطانه انجام می شود زیرا فروشندگان به دنبال حفظ مواد قبل از افزایش قیمت مورد انتظار در آوریل بودند و خریداران نیز همچنان از کاهش تقاضای پایین دست هراس اشتند. از طرفی، مبدل ها همچنان نگران افزایش قیمت ها در پی کاهش میزان خرید از سوی مشتریان پایین دستی خود بودند و بیان کردند که پذیرفتن افزایش سطح قیمت ها برای مشتریان پایین دستی بسیار دشوار خواهد بود.

به گفته یکی از مبدل ها، تولیدکنندگان قصد داشتند قیمت ها را تا 250 یورو در هر متریک تن افزایش دهند اما ما با 175 یورو/ متریک تن موافقت کردیم؛ مشکل این است که نمی دانیم آنها در ماه آینده چه تغییراتی را اعمال می کنند و اینکه آیا ما همچنان می توانیم محصول را با این سطح افزایش قیمت بفروشیم یا نه؟

ثبات قیمت LDPE آسیایی

قیمت های LDPE آسیایی در 30 مارس مصادف با 10 فروردین 1401 متفاوت بود زیرا قیمت های نفت خام در میان کاهش تقاضا، بیشتر از 100 دلار در هر بشکه ماند. به گفته مبدل ها، پیشنهادات محصول نهایی در شمال شرق و جنوب شرق آسیا ضعیف بود.

قیمت LDPE در جنوب آسیا در این هفته به دلیل تعادل بین عرضه و تقاضا در منطقه تا حد زیادی ثابت بود. با توجه به افزایش پیشنهادات جدید، خریداران در حاشیه بودند زیرا به نتیجه تحقیقات آنتی دامپینگِ واردات LDPE توسط هند چشم دوخته بودند. دولت هند در اوایل سال جاری محدودیت زمانی برای تکمیل تحقیقات را تا 31 مارس مصادف با 11 فروردین 1401 تمدید کرد.

در اکتبر 2020 مصادف با مهر ماه 1399، وزارت بازرگانی و صنعت هند پس از دریافت درخواست یک انجمن پتروشیمی منطقه ای مبنی بر “اثرات نامطلوب” واردات از تایلند و ایالات متحده امریکا بر عملکرد داخلی صنعت، تحقیقات آنتی دامپینگ را در مورد واردات LDPE از امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی و سنگاپور آغاز کرد.

به گفته منابع، صادرات پلی اتیلن روسیه حدود 1.5 میلیون متریک تن در سال بوده است و بیش از نیمی از این حجم به چین ارسال می شده است. روسیه هنوز برخی از گریدهای پلی اتیلن بویژه LDPE را از کره وارد می کند. به گفته تاجران، محموله ها همچنان به فروش می رسند اما به دلیل محدودیت های کووید-19 روند تجارت کند است.

تأثیر کوتاه مدت جنگ در HDPE آسیایی

قیمت های HDPE آسیایی در هفته منتهی به 30 مارس مصادف با 10 فروردین 1401، در بحبوحه تقاضای ضعیف و هزینه های بالای نفت خام متفاوت بود. قیمت آتی نفت خام ICE برنت می با افزایش 1.29 دلار در هر بشکه در ساعت 4:30 بعد ازظهر به وقت سنگاپور به 112.01 دلار در هر بشکه رسید. به گفته منابع، انتظار می رود جنگ روسیه و اوکراین در چند ماه آینده به شدت بازارهای پلی اتیلن را تحت تاثیر خود قرار دهد.

فروشندگان نسبت به دورنمای قیمت بازار خوش بین بودند. به گفته برخی از منابع، افزایش هزینه های نفت ممکن است حاشیه های پلی اتیلن در سطح جهانی را از بین ببرد و حتی استارت آپ های جدید را تحت تأثیر قرار دهد. مجموع موجودی پلیمر در انبارهای بندری چین در هفته منتهی به 30 مارس مصادف با 10 فروردین 1401 بیش از 1 میلیون متریک تن در سال شنیده شد.

شنیده ها حاکی از آن است که تاجران چینی به دلیل تقاضای داخلی ضعیف در بحبوحه محدودیت های کووید-19، در حال صادرات مواد داخلی و وارداتی به آسیای جنوب شرقی و جنوب آسیا هستند. انتظار می رود پس از کاهش نسبی این محدودیت ها، موجودی های بالای برخی از فروشندگان که پیشنهادات بالایی هم دارند مجددآ تقاضا را به بازار برگردانند.

پلی پروپیلن (PP)

احساسات در بازار PP آسیا در 30 مارس مصادف با 10 فروردین 1401، نسبتا نزولی باقی ماند و محموله های داخلی شرق چین با 25 یورو کاهش در هر متریک تن در روز به 8.950 یوان/ متریک تن رسید. حجم معاملات برای محموله های وارداتی در چین بسیار اندک بود زیرا بازار به دلیل هزینه های پایین تر، به سهام داخلی گرایش بیشتری داشت.

فروشندگان بین المللی نیز به دلیل عدم توانایی در رقابت با قیمت های پایین محلی خود را دور نگه داشتند. به گفته یکی از تاجران، تنها خریدارانی که نیاز فوری به محموله ها دارند، اقدام به خرید می کنند. برخی از منابع بازار معتقدند که با وجود کاهش نرخ بهره برداری کارخانه، ذخایر PP در چین همچنان بالا است چرا که محدودیت های تردد ناشی از شیوع مجدد کووید-19 در این کشور، تقاضا را محدود نگه می دارد.

یکی از منابع مستقر در چین با اشاره به وضعیت شدید کرونا در این کشور گفت که تمام شرایط لجستیک و تدارکات پایین دستی را تحت تأثیر قرار داده است. منابع تجاری معتقدند که خریداران با انتظار کاهش قیمت نفت، در حال اتخاذ رویکرد “انتظار و دیدن” هستند. قرارداد آتی نفت خام ICE برنت می در ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت سنگاپور به 112.01 دلار در هر بشکه رسید که نسبت به قبل کاهش داشت.

ثبات قیمت های بوتادین آسیایی

قیمت بوتادین آسیایی در 30 مارس مصادف با 10 فروردین 1401 ثابت بود زیرا فعالان بازار برای ارزیای تاثیر تعطیلی کرکر بخار شماره 2 نفتای سینوپک موئامینگ چین با ظرفیت تولید 100.000 متریک تن در سال به دلیل آتش سوزی در حاشیه ماندند. برخی از منابع بازار انتظار داشتند که قیمت بوتادین در بازار داخلی چین در کوتاه مدت قطعا افزایش یابد.

قیمت داخلی چین در 30 مارس مصادف با 10 فروردین 1401، در 11.00 یوان/ متریک تن معادل 1.499 دلار در هر متریک تن براساس برابری واردات ثابت ارزیابی شد. براساس گزارشات، موجودی بوتادین در بازار داخلی چین با وجود کاهش اخیر نرخ بهره برداری کرکر بخار، کاهش یافته است.

به گفته برخی از منابع بازار، موجودی انبارها در شرق چین 3.000 متریک تن در هفته کاهش یافته و به حدود 30.000 متریک تن رسیده است که در پایین ترین سطح موجودی بین 35.000-30.000 متریک تن در هفته در نظر گرفته می شود.

بحث های قیمت اسپات بر مبنای قیمت ثابت به دلیل نامشخص بودن دورنمای کوتاه مدت بازار محدود بود و باعث شد بازار بوتادین آسیا در آن روز ثابت بماند. در همین حال، قیمت نفتای CFR ژاپن در روز 10.75 دلار/ متریک تن کاهش یافته و به 975 دلار در هر متریک تن رسید.

ثبات قیمت ها در بوتادین آسیایی

ثبات قیمت ها در بوتادین آسیایی

تلاطم بازارهای پایین دستی در پارازایلن آسیایی

به گفته یک منبع معاملاتی، محموله های آوریل همچنان در بازار پارازایلن آسیایی محدود بودند؛ در حالی که شاخص پارازایلن CFR تایوان/ چین به پیشروی خود در بازار ادامه داد. پارازایلن آسیایی در 30 مارس مصادف با 10 فروردین 1401، 2 دلار در هر متریک تن کاهش داشت و به 1187.33 دلار/ متریک تن CFR تایوان/ چین رسید، در حالی که قیمت آتی نفت خام ICE برنت می با کاهش 1.29 دلار در هر بشکه به 112.01 دلار در هر بشکه رسید.

نوسانات در بازارهای نفت اندکی کاهش یافته است اما بازارها همچنان نامطمئن بوده و احساسات بازار نفت را تحریک می کند. به گفته منابع، محدودیت های کرونایی شانگهای رو به گسترش بوده و این نگرانی را در مورد تقاضا از بازار داخلی چین ایجاد کرده است زیرا تولیدکنندگان پلی استر چینی نرخ های عملیاتی خود را کاهش داده اند. به گفته منابع برخی از تولیدکنندگان عمده پلی استر من جمله گروه شین فنگ مین، نرخ بهره برداری را تا 25 درصد کاهش می دهند.

در همین حال، تولیدکنندگان پارازایلن در آسیا برای مذاکرات قیمت قرارداد آسیایی آوریل یا ACP با پیشنهادات بین 1.350-1.320 دلار در هر متریک تن CFR آسیا اعلام آمادگی می کنند. با این حال، اکثر فعالان بازار به تسویه ACP امیدوار نبودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *