فرآورده های نفتی اروپا 1401

فرآورده های نفتی اروپا 1401

فرآورده های نفتی اروپا به گزارش بازار نفت و گاز ایران به صورت زیر تحلیل شده است:

قیمت بالا ی  استایرن در حدی است که خریداران را تاحدودی به تاخیر در خرید وامی دارد و خریداران انتظار می کشند که در ماه می بتوانند با قیمتهای بهتری استایرن مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

کاهش تولید استایرن و امید به واردات

به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز از بازار فراورده های پتروشیمی اروپا و آمریکا رغبت زیادی برای خرید استایرن در اروپا وجود داشت البته قیمت بالا ی  استایرن در حدی است که خریداران را تاحدودی به تاخیر در خرید وامی دارد و خریداران انتظار می کشند که در ماه می بتوانند با قیمتهای بهتری استایرن مورد نیاز خود را تهیه نمایند. گفته می‌شود با برطرف شدن مسائل لجستیکی و حمل،این احتمال وجوددارد که واردات بیشتری به سمت اروپا سرازیر شود و قیمت‌ها متعادل گردد. از سوی دیگر موجودی کالا ی خریداران در حد پایینی قرار دارد و آنها نگرانند که اگر نتواند خرید خود را انجام دهند فعالیت های اجرایی آنها دچار اختلال گردد و لذا کماکان و علی‌رغم امید به آینده اقدام به خرید برای استایرن وجود دارد. از یکسو واحدهای تولیدی تحت تعمیرات قرار گرفته اند و میزان عرضه کاهش یافته است و از سوی دیگر قرار است با برطرف شدن مسائل لجستیکی وانجام واردات بیشتر از شرق به غرب، واردات بتواند کمبود عرضه ناشی از بسته شدن واحدها را جبران  نماید ولذا بازاربه صورت همزمان تحت  نوسانات عرضه و تقاضا قرار دارد. گفته می‌شود درفاصله  ماه‌های آوریل تا ژوین ، قرار است یک محموله ۶۰ تا ۷۰ هزار تنی به اروپا واصل گردد. بازار بنزن اروپا در حد خیلی کمی نوسانات کاهشی داشت ولی میزان عرضه و تقاضا بدون تغییر باقی ماند و ثبات داشت. قیمت بنزن برای قراردادهای ماه می در اروپا ۱۲۳۲ دلارمعادل۱۱۷۵یورودر نظر گرفته شده است که ۲۵ دلار کمتر و ۴۵ یورو بیشتر از قیمت های ماه مارس است. دو خریدار و دو فروشنده در روز ۲۹ آوریل اعلام نمودند که قیمت های خود را برای ماه می مطابق با نرخ دلاری و یورویی اعلام شده منعقد نموده اند و در عین حال اعلام نمودند که این قیمت‌ها مطابق با انتظارات آنها بوده است. در روز ۲۹ آوریل قیمت بنز ن در خلیج آمریکا یک سنت در هر گالن کاهش یافت که ناظران بازار علت این کاهش را کاهش فعالیت صنعت صنعت های وابسته به بنزن و همچنین کاهش اندک قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت می‌دانند. کاهش نقدینگی نیز باعث گردید که که قیمت‌های بنزن ماه می با دو سنت افزایش نسبت به ماه آوریل به ۴۱۱ سنت در هر گالن برسد .در ماه آوریل قیمت هر گالن بنزن ۴۰۹ سنت بود. از روز ۱۴ تا ۲۷ آوریل قیمت هر گالون بنزن بین ۳۹۸ تا ۴۱۳ سنت در نوسان بوده است. در معاملات آنی روز ۲۹ آوریل مبنای قیمت از روز قبل یعنی ۲۸ آوریل بر اساس ترم تحویلDDP برای هر گالن در روز ۲۹ آوریل آغاز شد و در طول مذاکرات قیمت بین ۴۰۰ تا ۴۰۸ سنت نوسان داشت و نهایتاً بین ۲ ۴۰ تا ۴۰۴ سنت درمعاملات ثبت گردید. قیمت استایرن در آمریکا روی هزار و ۷۰۰ دلار در هر تن ثابت باقی ماند.

حتی یک قطره تولوئن هم نداریم!

در فرآورده های نفتی اروپا وضعیت بازار تولو ئن در اروپا به گونه ای است که یکی از خریداران اعلام نموده که دیگر حتی یک قطره تولوئن هم نداریم. وضعیت عرضه درشمال غرب اروپا  بسیار محدود است و امیدی به دریافت محموله های تولوئن در نیمه اول ماه می وجود ندارد. قرار است یک محموله ۴۰۰۰ تنی تولوئن در روز هفده ماه می از ایتالیا واصل گردد که در صورت وصول این محموله وضعیت بحرانی بازارشمال غرب اروپا  تا حدی بهبود خواهد یافت.در خلیج آمریکا قیمت طلوع در روز ۲۹ آوریل نسبت به ۲۸ آوریل هیچ تغییری نداشت ولی نسبت به قیمت هفته گذشته ۵ سنت در هر گالن افزایش یافت و به ۴۲۱ سنت در هر گالن رسید. ثبات قیمت تولوئن در آمریکا تا حدی به اظهار نظر مقامات آلمانی مربوط می‌شود که نهایتا حاضر شدند در تحریم فرآورده های نفتی روسیه با سایر کشورهای اروپایی همکاری نمایند و اعلام موافقت آلمان با اعمال تحریم ها بر علیه روسیه علاوه بر اینکه باعث افزایش قیمت نفت خام گردید منجر به افزایش قیمت تولوئن  در بازار معاملات روز ۲۹ آوریل گردید. پیش از این آلمان گفته بود که حاضر نیست که خود را از دریافت کالا های روسی محروم نماید و به این ترتیب میزان متقاضیان اروپایی برای کالاهای موجود در بازار افزایش یافت. در آمریکای لاتین وضعیت همانند اروپا نیست و در آنجا قیمت تو لو ئن با کاهش ۹ دلاری قیمت در هر تن به ۱۳۰۰ دلار بر اساس ترم تحویل برروی عرشه کشتی در سواحل برزیل رسید. قیمت زایلین های ترکیبی در آمریکای لاتین با ۶۱ دلار افزایش به۱۰۲۶ دلار در هر تن براساس ترم فوب برزیل رسید.در اروپا نیز قیمت پارازایلین با ۱۸ دلار افزایش به ۱۲۸۴ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل در بنادر سه گانه اروپایی به صورتFOB رسید. ارتوزایلین نیز با ۱۰ دلار افزایش در هر تن به ۱۴۵۰ دلار رسید. در آمریکا زایلین ترکیبی با ۲۲ دلار افزایش در هر تن به ۱۲۸۴ دلار رسید. پارازایلین برای تحویل آنی با۵۰.۵۰دلار افزایش نسبت به روز قبل به ۱۳۱۱ دلار بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در سواحل خلیج آمریکا رسید. قیمت مونومر استایرن در معاملات روز ۲۹ آوریل برای حمل در ماه ژوئن وماه  می بر روی هزار و ۷۰۰ دلار در هر تن باقی ماند. متانول نیز با سه سنت کاهش در هر گالن به ۱۰۸ سنت رسید.

کاهش قیمت نفتا در اروپا

کاهش قیمت محموله های بنزینی در اواخر سال 1400

قیمت فرآورده های نفتی در منطقه آسیا  در بنزین شمال غرب اروپا نسبت به بالاترین میزان روزهای گذشته کاهش یافت، اما نسبت به نفت خام ثابت ماند،

زیرا بازار زمان بیشتری برای هضم تحریم‌های روسیه داشت. بنزین یوروبوب اکسی در روز 31 تن کاهش یافت و به 915 تن رسید،اما با/bl 2. 9 در برابر برنت LCE آوریل به/bl 12.80 در ساعت 16:30 GMT رسید.

در روزی که روسیه تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرد، نفت خام تمام سودهای خود را نسبت به جلسه معاملاتی قبلی کاهش داد و روز را با کاهش/bl 6. 1 در/bl 97.04 در هر بشکه به پایان رساند.

فقدان تحریم‌ها که مستقیماً بر عرضه انرژی روسیه تأثیر می‌گذارد، و همچنین تلاش ناموفق برای محروم کردن روسیه از سیستم پرداخت سریع، این امیدواری را ایجاد کرد که عرضه اولیه اروپا درنتیجه اقدام نظامی روسیه به‌شدت آسیب نبیند. اما نابسامانی‌ها و عدم اطمینان در اطراف طرف‌های روسی در روز جمعه ادامه یافت، زیرا بازارها نسبتاً ضعیف بودند. شنیده‌ها حاکی از آن است که تاجران نسبت به خرید محموله‌های منشأ روسیه محتاط هستند، زیرا خطر تحریم‌های بیشتر در روزها و هفته‌های آینده وجود دارد.اختلال در بازار مشتقات کالایی گسترده‌تر بوده است، جایی که مقادیر زیادی اعتبار و اهرم بانکی برای انجام معاملات مورد نیاز است. علاوه بر این، قوانین سخت‌تر در صرافی‌ها در مقابل بازار فرابورس می‌باشد. بازارکاغذ در این هفته بسیار شلوغ بودند، با گزارش‌هایی مبنی بر تلاش طرف‌های مقابل برای بستن مواضع با نهادهای روسی، درحالی که نوسانات عموماً تقاضا برای معاملات کاغذ را افزایش می‌دهد.

فرآورده های نفتی اروپا

 

وضعیت قیمت فرآورده های پتروشیمی آسیا

تعیین قیمت بارهای بنزینی در فرآورده های اروپا 1400

بارهای یوروبوب اکسی برای اولین بار از پایان نوامبر به تخفیف در مبادله اساسی پرداختند. درمجموع 13000 تن بنزین اکسی با میانگین وزنی حجمی (VWA) 915 تن از 946 تن  در 4000 تن در روز معاملاتی قبل معامله شد. بنزین غیراکسی VWA در 903.25 تن، از 948.25 تن در 3000 تن در جلسه قبل ارزیابی شد .توتال انرژی دوباره همه فروش را انجام داد، زیرا لیتاسکو، وارو، بریتیش پترولیوم و هارتری همگی بارهای اکسی خریدند.

معاملات با میانگین تخفیف 75 تن نسبت به مبادله یوروبوب اکسی اصلی مارس، از ثابت روز قبل تکمیل شد.

بنزین غیراکسی تغییر نکرد. حداقل حجم کل برآورد نشد و میانگین وزنی حجمی بنزین غیراکسی یوروبوب بر اساس روش آرگوس بر اساس ارزیابی 3000 تن، بر اساس بهترین سطوح پیشنهادی و پیشنهادی در ساعت 16:30 محاسبه شد. قیمت ارزیابی‌شده در ساعت 16:30 به‌وقت گرینویچ 903.25 تن بود که VWA   903.25تن و میانگین حق بیمه به سوآپ زیربنایی 2.25 تن را به همراه داشت. gunvor یک‌بار Ron95 را از Varo درمعاملات بعدازظهر باقیمت 920 تن و دیگر را از Hartree باقیمت 919 تن، هر دو در تاریخ 5-9 مارس خرید .بارهای درجه تمام‌شده باقیمت 17 بر تن ارزش‌یابی شدند تا بارهای eurobob oxy را از قیمت 12 بر تن در روز معاملاتی قبل، منعکس‌کننده معاملات روز و ساختار بازار در آن زمان ارزیابی کنند.

بررسی بازار و قیمت فراورده های نفتی

قیمت های سوخت جت در اروپا در سال 1400

قیمت‌های سوخت جت اروپا در روز جمعه کاهش یافت، زیرا قرارداد ماهانه اولیه بنزین LCE پس از تحقق افزایش‌های شدید در روز پنجشنبه پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، جایگاه قابل‌توجهی را از دست داد. معاملات آتی بنزین ماه اول مارس lce در جلسه جمعه 836.50  تن و با کاهش 54.75  تن نسبت به جلسه قبل بسته شد. تهاجم جدید روسیه در روز جمعه ادامه یافت و اعلام شد که پروازهای بریتانیا از فضای هوایی روسیه ممنوع شده است.

این اقدام پس‌ازآن صورت گرفت که بریتانیا در 24 فوریه شرکت هواپیمایی پرچم‌دار روسیه را از فرود در فرودگاه‌های بریتانیا به‌عنوان بخشی از تحریم‌های اعمال‌شده پس از تصمیم رئیس‌جمهور روسیه برای اجرای اقدام نظامی در اوکراین، ممنوع کرد.

شرکت هواپیمایی بریتانیایی بریتیش Airways با عذرخواهی از مشتریان آسیب‌دیده پاسخ داده است.

این Airways معمولاً هفته‌ای سه پرواز از لندن به مسکو انجام می‌دهد که در حال حاضر لغو شده است.

این شرکت هواپیمایی نسبت به افزایش زمان پرواز به دلیل تغییر مسیر هشدار داده است.

شرکت هواپیمایی Transatlantic ویرجین آتلانتیک همچنین گفت مسیرهای پرواز برای برخی از خدمات آن بین بریتانیا، پاکستان و هند تنظیم‌شده است.

در این مسیرها بین 15 دقیقه تا یک ساعت تمدید خواهد شد. به گفته این شرکت هواپیمایی، پروازهای فقط باری بین Heathrow لندن و Shanghai که معمولاًچهار بار در هفته انجام می‌شود، درحالی‌که تدارکات مسیریابی مجدد تأییدشده است، متوقف‌شده است.

بیشتر بخوانید :نرخ جهانی نفت ۹ آذر ۱۴۰۰

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *