مروری بر فرآورده های نفتی آسیا بهمن ماه

,
مروری بر فرآورده های نفتی آسیا 30 آذر

پیش بینی پلتس از فرآورده های نفتی آسیا اقیانوسیه و خلیج‌فارس در روز ۳ فوریه به گزارش بازار نفت و گاز ایران

خرید بنزین از سوی اندونزی برای ماه رمضان

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز در روز ۲۸ ژانویه ذخایر بنزین آمریکا با افزایش۲.۱۲ میلیون بشکه‌ای و برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت و در مجموع به بالاتر از ۲۵۰ میلیون بشکه رسید. این بالاترین حجم ذخایر بنزین آمریکا از ماه فوریه سال گذشته تاکنون است اگرچه در قیاس با معدل حجم ذخایر آمریکا در پنج سال گذشته یک و نیم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

چنین به نظر می‌رسد که ویروس کووید ۱۹ تحت کنترل قرارگرفته و آسیبی از ناحیه او میکرون متوجه فعالیت‌های نفتی نبوده و به نظر می‌رسد که این سویه جدید آزار خیلی زیادی در پی ندارد.

در آسیا بااینکه هنوز دو ماه تا شروع ماه رمضان باقی‌مانده است اما پیش‌بینی می‌شود که در تعطیلات مربوط به عید فطر در انتهای ماه رمضان مصرف بنزین به‌ شدت افزایش یابد و بر همین اساس اندونزی تقاضاهای زیادی را روانه بازار نموده است و از هم‌ اکنون در حال خرید مایحتاج خود هست.

پیش‌بینی می‌شود که در دو ماهه فوریه و مارس کشور اندونزی ۱۱ میلیون بشکه واردات نفتی داشته باشد. این کشور در ماه ژانویه نیز بیش از ۱۰ میلیون بشکه بنزین وارد نموده است.

بازار بنزین و شرکت Pertamina

در تغییرات فرآورده های پتروشیمیایی شرکت Pertamina به دنبال خرید یک یا دو محموله صد تا ۲۰۰ هزار بشکه‌ای بنزین با اکتان ۹۰ هست که از یکی از بندرها سنگاپور مالزی کریمان و برونیی به سمت اندونزی بنزین موردنظر را حمل نماید. زمان پایان ارائه پیشنهاد و بسته شدن مناقصه خرید محمولات مذکور ۴ فوریه و زمان حمل و بارگیری در دو مقطع ۱ تا ۷ مارس و ۸ تا ۱۵ مارس هست.

همچنین این شرکت به دنبال خرید یک یا دو محموله ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه‌ای بنزین با اکتان ۹۲ برای حمل از مبادی ذکرشده به مقاصدی در اندونزی همچون Tanjung Uban/Merak/Tuban, هست. زمان حمل و بارگیری ۴ تا ۶ مارس و یا ۱۱ تا ۱۲ مارس طبق اسناد مناقصه اعلام‌ شده است.

این مناقصه نیز تا ۴ فوریه فرصت ارائه پیشنهاد از سوی تأمین‌کنندگان را دارد. Engen شرکت مهم نفتی آفریقای جنوبی نیز به دنبال تأمین ۳۷ هزار تن بنزین با اکتان ۹۵ برای تحویل در ماه فوریه هست. مبادی حمله این نوع بنزین طبق اسناد مناقصه یکی از بندرها مدیترانه ، خلیج‌فارس، و یا هندوستان اعلام گردیده و زمان حمل و بارگیری نیز با توجه به دوری و نزدیکی محل تحویل به محل بارگیری، در روزهای فوریه و مارس اعلام‌ شده است.

هر بشکه بنزین با اعداد اکتان ۹۰ تا ۹۷ بالای ۱۰۰ دلار در پایانه سنگاپور خرید و فروش می‌شود و تقریباً بین ۱۰۳ تا ۱۰۷ دلار معامله می‌گردد و می‌توان گفت که قیمت‌های آغاز فوریه تا این لحظه بسیار نزدیک به قیمت‌های اوج روزهای ماه سپتامبر و آگوست گردیده که در آن بنزین تا ۱۱۰ دلار بالا آمد و سپس دچار کاهش قیمت شد .

باید دید که آیا این بار قیمت بنزین پس از رسیدن به اوج ۱۱۰ دلار ، باز کاهش می‌یابد و یا اینکه به دلیل مسائل عدیده ازجمله تنش‌های موجود در مناطق مختلف همچون اوکراین و خلیج‌فارس و همچنین تقاضای زیاد برای تردد و غلبه نسبی بر سوریه میکرون شرایط به‌ گونه‌ای دیگری رقم می‌خورد و سرانجام سقف ۱۱۰ دلار شکسته خواهد شد.

افزایش هزینه‌ها و رکورد در پروازهای بین‌المللی

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز، اعمال سختگیری‌های فرودگاهی در فرودگاه‌های آسیایی خیلی بیشتر از سخت‌گیری‌های اروپا و امریکاست. از سوی دیگر کاهش سهمیه صادرات سوخت جت از چین به کمبود نسبی عرضه در آسیا دامن زده است. آمارها حاکی از خرید بالای سوخت جت در ماه ژانویه است.

در حالی که در ماه ژانویه گزارش‌ها مربوط به انجام معاملات در حدود ۱۰۰ هزار بشکه سوخت جت بود، در پایان ژانویه بیش از ۵۴۵ هزار بشکه سوخت مورد معامله قرار گرفته بود. درحالی‌که تقاضا برای خرید بالاست، ولی پروازهای خطوط هوایی در منطقه خلیج‌فارس نشان می‌دهد که تعداد مسافران اندک است و در عین‌ حال کمبود عرضه و گران شدن قیمت نفت خام باعث شده است که هزینه‌های سنگینی به خطوط هوایی تحمیل شود و آن‌ها نتوانند همانند روزهای پرترافیک سال درآمد کسب کنند.

شرکت نفت بنگلادش، اقدام به واردات ۴۸۰هزار بشکه سوخت جت برای مصارف سال ۲۰۲۲خود نموده است. این شرکت همچنین بیش از ۵.۸۵ میلیون بشکه واردات محصولات پالایش ده در سال جاری میلادی نموده است که تقریباً یک‌ دهم از این حجم مربوط به واردات سوخت جت است. در روز سوم فوریه مصادف با سوم بهمن قیمت هر بشکه کروسین برای تحویل بر روی عرشه کشتی در سنگاپور ۱۰۲.۵۴ دلار بوده است و در خلیج‌فارس نیز قیمت هر بشکه کروسین ۱۰۰.۶۷ دلار بوده است .

این به آن معناست که هم‌اکنون و در شرایطی که هواپیماها نمی‌توانند تمام صندلی‌های خود را به دلیل کنسل شدن پروازها در فصل سرما به دلیل شرایط بد آب‌ و هوایی به فروش برسانند گفتنی است که با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت نفت خام در روزهای اخیر، قیمت کروسین در ژاپن، کره جنوبی ،هندوستان، استرالیا و آفریقای جنوبی بالاتر از ۱۰۰ دلار رفته و در روز ۳ فوریه بین ۱۰۳ تا ۱۰۶ دلار در این مناطق مورد معامله قرار گرفته است و ممکن است از این نیز گران‌تر شود.

بیشتر بخوانید:جدیدترین اخبار فرآورده های پتروشیمی آسیا

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *