مصاحبه مبتنی بر مهارت چیست؟

مصاحبه مبتنی بر مهارت چیست؟

مصاحبه مبتنی بر مهارت چیست؟ معمولاً وقتی برای شغلی درخواست می‌کنید، از شما خواسته می‌شود که در مصاحبه شرکت کنید تا کارفرما ارزیابی کند که آیا شما برای آن شغل مناسب هستید یا خیر. مصاحبه‌های شغلی می‌توانند قالب‌های مختلفی داشته باشند و برخی از مصاحبه‌ها بر مهارت‌های نامزدها تمرکز دارند.

مهم است که از قبل برای یک مصاحبه شغلی آماده شوید و دانستن اینکه مصاحبه مهارت چیست و چگونه می توانید آماده شوید، می تواند شانس موفقیت شما را افزایش دهد. در این مقاله توضیح می دهیم که مصاحبه مبتنی بر مهارت چیست و نکاتی را برای کمک به آمادگی و موفقیت شما در این نوع مصاحبه به اشتراک می گذاریم.

مصاحبه مبتنی بر مهارت چیست؟

مصاحبه مبتنی بر مهارت یک نوع رسمی از مصاحبه شغلی است که هدف آن تعیین اینکه آیا مهارت های یک نامزد با مهارت هایی که کارفرما برای این نقش نیاز دارد مطابقت دارد یا خیر. برخی افراد از این نوع مصاحبه به عنوان مصاحبه مبتنی بر شایستگی یا مصاحبه موقعیتی یاد می کنند. مصاحبه‌کنندگان معمولاً دارای مجموعه‌ای از مهارت‌ها یا شایستگی‌هایی هستند که شغل به آنها نیاز دارد.

این لیست معمولاً در شرح شغل یا آگهی نیز درج می شود. مصاحبه کنندگان سوالاتی می پرسند که به هر یک از این شایستگی ها مربوط می شود و پاسخ شما را با معیارهای از پیش تعیین شده مقایسه می کنند.

هنگامی که در این نوع مصاحبه هستید، مصاحبه کننده معمولاً در مورد موقعیت های کاری گذشته که با آن مواجه شده اید و اینکه چگونه به موقعیت پاسخ داده اید، سؤالاتی می پرسد. پاسخ هایی که می دهید به موقعیت های واقعی و تجربیات واقعی مربوط می شود.

این مهارت‌هایی را که در سناریوهای خاص استفاده می‌کنید نشان می‌دهد و می‌تواند نشان دهد که آیا مهارت‌ها و شایستگی‌های مربوطه برای انجام کار را دارید یا خیر. این بر این اصل کار می کند که رفتار گذشته شما نشان می دهد که چگونه ممکن است در آینده پاسخ دهید. این نوع مصاحبه نسبت به سایر انواع مصاحبه های شغلی سیستماتیک و خاص تر است.

مصاحبه مبتنی بر مهارت

چرا کارفرمایان از مصاحبه های مهارتی استفاده می کنند؟

کارفرمایان از مصاحبه‌های مهارتی استفاده می‌کنند، زیرا روشی مفید برای ارزیابی نحوه واکنش یک نامزد در یک موقعیت خاص است. مصاحبه‌ مهارتی به کارفرما کمک می کند تا ارزیابی کند که نامزد احتمالاً تا چه حد در شغل خود عملکرد خوبی دارد.

مصاحبه هایی از این نوع می تواند برای مشاغلی که نیازی به تجربه قبلی در صنعت ندارند نیز مفید باشد. مقایسه کاندیداهایی که ممکن است از طیف وسیعی از زمینه ها باشند را آسان تر می کند و به کارفرمایان کمک می کند تا مهارت های قابل انتقال خود را ارزیابی کنند. مصاحبه‌ مهارتی می تواند هنگام استخدام برای موقعیت های پایه یا فارغ التحصیل مفید باشد.

شایستگی های مورد نظر

شایستگی هایی که مصاحبه شما را بر اساس آنها ارزیابی می کند احتمالاً به شرح شغل و الزامات کارفرما بستگی دارد. این مصاحبه ها می تواند طیف گسترده ای از مهارت های مختلف را ارزیابی کند و کارفرمایان از آنها برای طیف وسیعی از مشاغل و صنایع استفاده می کنند. برخی از شایستگی هایی که کارفرمایان اغلب در هنگام استخدام برای مشاغل مختلف به دنبال آن هستند عبارتند از:

  • تطبیق پذیری
  • انعطاف پذیری
  • کار گروهی
  • ارتباط
  • رهبری
  • سازمان
  • حل مسئله
  • انعطاف پذیری
  • استقلال
  • تصمیم گیری
  • حل تعارض
  • آگاهی تجاری

مصاحبه های مهارتی

چرا آمادگی برای مصاحبه شغلی مهم است؟

مانند هر مصاحبه ای، مهم است که قبل از مصاحبه مهارتی به درستی آماده شوید. هنگامی که به خوبی برای مصاحبه آماده شده اید، احتمالاً احساس اعتماد به نفس و کنترل بیشتری خواهید داشت. می تواند به شما کمک کند تحت فشار عملکرد خوبی داشته باشید. آماده شدن برای مصاحبه به این معنی است که درک خود را از شغل و سازمان عمیق تر می کنید و نوع سؤالاتی را که ممکن است به آنها پاسخ دهید بهتر درک کنید.

برخی از کارفرمایان زمانی که شما را برای شرکت در جلسه دعوت می کنند به شما در مورد نوع مصاحبه ای که دارید توصیه می کنند. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند خود را با دقت بیشتری آماده کنید. همچنین می‌توانید از استخدام‌کننده بپرسید که آیا چیزی وجود دارد که باید قبل از مصاحبه از آن مطلع شوید، مثلاً قالب آن.

نکاتی برای نشان دادن مهارت های خود

دانستن چند نکته برای موفقیت در مصاحبه بر اساس مهارت ها می تواند به شما در آمادگی کامل کمک کند. این ممکن است به شما مزیتی بدهد و به شما کمک کند در هنگام مصاحبه بهتر عمل کنید. پیروی از این پیشنهادات همچنین می تواند به شما کمک کند تا احساس اعتماد به نفس و کنترل داشته باشید. این نکات می تواند برای بسیاری از مصاحبه های شغلی مفید باشد، اما آنها به ویژه به مصاحبه های مبتنی بر مهارت مرتبط هستند:

شرح شغل را بخوانید

هنگامی که برای یک مصاحبه شغلی مبتنی بر مهارت آماده می شوید، مهم است که شرح شغل را دوباره بخوانید و جزئیات را به دقت بررسی کنید. احتمالاً بخشی را شامل می شود که مهارت ها یا شایستگی هایی را که کارفرما به دنبال آن است، فهرست می کند. سپس می توانید به حوادث خاصی فکر کنید که در آن هر مهارت یا شایستگی را نشان داده اید. انتخاب ترکیبی از تجربیات که مشاغل مختلفی را که قبلا داشته اید و تجربیات تحصیلی را پوشش می دهد، اغلب مفید است. اینها نیز تجربیاتی هستند که واقعی هستند و در واقع اتفاق افتاده اند.

به پاسخ های متعدد فکر کنید

فکر کردن به بیش از یک پاسخ برای هر شایستگی می تواند به شما در آماده سازی کامل کمک کند. شما ممکن است مهارتی را که کارفرما به دنبال آن است شناسایی کنید، اما برای دانستن سؤالات خاصی که کارفرما ممکن است از شما بپرسد مبارزه کنید. اغلب مصاحبه کنندگان برای هر شایستگی چندین سوال می پرسند. فکر کردن به چند پاسخ برای هر مهارت، گزینه‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌تواند به شما کمک کند به راحتی به سؤالات متنوع‌تری پاسخ دهید.

از روش STAR استفاده کنید

استفاده از روش STAR می تواند به شما کمک کند پاسخ خود را به طور موثر ساختار دهید. این روش شامل شناسایی یک موقعیت یا کار خاص، اطلاع رسانی اقدامی که انجام داده اید و نتیجه است. این به شما کمک می کند تا نکات خود را به روشی واضح و مختصر توضیح دهید و به شما کمک می کند پاسخ های خود را راحت تر به خاطر بسپارید.

پاسخ های مرتبط بدهید

با دادن پاسخ هایی که در مورد شغلی که برای آن مصاحبه می کنید صدق می کند، نشان می دهید که متمرکز هستید. پاسخ‌های مربوطه همچنین نشان می‌دهد که شما تجربه‌ای مرتبط و مفید برای شغل جدید دارید. اگر تنها پاسخ‌هایی است که دارید، می‌توانید پاسخ‌هایی بدهید که به موقعیت‌های بسیار متفاوت با شغل مربوط می‌شوند، اما مفید است که هر پاسخی را تا جایی که می‌توانید مرتبط کنید.

راستگو باشید

وقتی به سؤالات مبتنی بر مهارت پاسخ می دهید، صادق بودن مهم است. گاهی اوقات، مصاحبه‌کنندگان ممکن است سؤالات بعدی بپرسند و با دادن پاسخ صادقانه خود به این معنی است که می‌توانید به راحتی به این سؤالات بپردازید. همچنین صادق بودن پاسخ های شما را معتبر و قابل باور می کند. اغلب، مصاحبه کنندگان شما می توانند بگویند که شما به جای یک تجربه واقعی، یک پاسخ از پیش آماده می دهید. می تواند به شانس موفقیت شما آسیب برساند، بنابراین عاقلانه است که همیشه پاسخ های صادقانه بدهید.

مصاحبه را تمرین کنید

تمرین مصاحبه از قبل به شما کمک می کند تا پاسخ های خود را شکل دهید و به خاطر بسپارید. ممکن است از یکی از دوستان و اعضای خانواده خود بخواهید که به عنوان مصاحبه کننده عمل کنند یا به تنهایی با صدای بلند پاسخ ها را تمرین کنند. ترکیبی از هر دو رویکرد می تواند برای برخی افراد مفید باشد. تمرین از قبل به شما کمک می کند تا ایده های خود را به وضوح بیان کنید و هنگام پاسخ دادن به سؤالات احساس اطمینان کنید.

درباره سازمان تحقیق کنید

آماده کردن پاسخ‌هایتان مهم است، اما تحقیق در مورد سازمان نیز ارزشمند است. صرف نظر از فرمت مصاحبه، مصاحبه کننده ممکن است از شما بپرسد که قبلاً در مورد شرکت چه می دانید. پیدا کردن اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار گاهی اوقات می تواند بینش بیشتری در مورد اولویت های آنها و آنچه از کارمندان می خواهند به شما بدهد. داشتن دانش پیشینه همچنین به کارفرما نشان می دهد که شما واقعاً به سازمان علاقه مند هستید و از قبل آماده شده اید.

بازار نفت و گاز/ پتروشیمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *