بازار نفت و افزایش تورم

بازار نفت و افزایش تورم

پاسخ تولیدکننده‌های بازار نفت به افزایش تورم و قیمت‌های انرژِی به نقل از بازار نفت و گاز ایران به تحلیل بازار آرگوس

بازار نفت و افزایش تورم

قوانین و اصول بازار نفت بشدت سخت‌گیرانه است و بنگاههای سازمان اوپک همچنان ریسک های تقاضای بزرگی دارا می باشند و بخاطر موانع سیاسی، نفت اضافی بلافاصله در جریان فروش قرار نمی گیرد و این فشارهای سرسختانه بازار منجر به فشارهای تورم در اقتصاد کلان می شود.

شاخص تورم قیمت مشتری ایالت متحده آمریکا در ماه ژانویه حدود 7.5 pc سال به سال افزایش می یابد که سراشیبی آن طی 40 سال صعودی می باشد. تورم دریای آتلانتیک بطور ماهانه صعودی می باشد که تحت تاثیر تنگناهای زنجیره تولید جهانی فراگیر و هزینه های انرژی می باشد.

اخیرا پیش بینی می شود که تورم بشدت بخاطر کاهش در رشد جهانی GDP رو به افزایش خواهد شد. ایالت متحده آمریکا، انگلستان، برزیل، هند و روسیه در 5-8 pc تورم طی سال 2022 می باشند.

تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان می دهند که پیش بینی های شش ماهه اخیر به بالاترین حد خود رسیده است. بانکهای مرکزی پیشنهاد می کنند که اینگونه فشارهای تورمی ناپایدار و گذرا هستند و منجر به سیاستهای مالی و پولی ناخواسته و حرکت انحرافی کالاها و دستمزدها می شود.

نقدینگی بازار مالی در بازار نفت یک موضوع جانبی یا دوره ای نمی باشد. میزان و مسیر تورم باعث تاثیر گذاشتن بر تقاضای کشورهای در حال توسعه و وارد کننده نفت می شود کشورهایی که اقتصاد آنها بشدت به حوزه انرژی و نفت وابسته می باشند. همانگونه که بدهی دلار ایالت متحده آمریکا از رتبه 10 pc به 15 pc بالا رفت و منجر به بالا رفتن این ریسک طی 15 سال گذشته شد.

بوجه انرژی و تاثیر مستقیمش بر افزایش قیمت نفت

بودجه اختصاصی به انرژی بشدت تحت تأثیر دو فشار ناشی از افزایش قیمت نفت و محکم‌تر کردن دلار ایالت متحده آمریکا است. هزینه وارد کردن مواد خام از 45pc به دلار طی 12 ماهه گذشته بالاتر رفته و باعث افزایش ارزهای رایج ملی در برزیل و چین شده است، اما کشورهای اروپایی و سایر واردکننده‌های اصلی 60pc تا 50 بیشتر از سال گذشته پرداخت می‌کنند.

انتقال انرژی منجر به کاهش صورتحساب‌های واردات نفت در طولانی‌مدت می‌شود. بانک‌های مرکزی و تولیدکننده‌های اوپک می‌توانند نقدینگی سایر بازارهای وابسته را بیشتر کنند.

افزایش تولید مواد خام اوپک

تولید مواد خام اوپک طی ماه گذشته افزایش‌یافته اما گروه از اهداف خود و ظرفیت اضافی تولید خود فاصله‌ی بیشتری گرفته است. بر اساس تحقیقات موسسه آرگوس، مشارکت نوزده کشور در اوپک منجر به افزایش 260,000 b/d طی ماه ژانویه شد که 800,000 b/d کمتر از اهداف آن ماه است.

موسسه آرگون تخمین می‌زند که ظرفیت اضافی این اختلاف می‌تواند به 3.8 mn b/d تا پایان ماه مارس سقوط کند. تولیدکننده‌های خاورمیانه اوپک بیشترین گردش مالی را داشتند. عربستان صعودی و امارات که بیشترین ظرفیت اضافی گروه را به ترتیب هرکدام به مقدار 100,000 b/d و 60,000 b/d تولید می‌کنند. تولید نیجریه نیز به میزان پنج ماه 1.5 mn b/d افزایش یافت.

حوادث خرابکاری و موضوعات زیر ساختاری نیز منجر به محدود کردن تولیدات می‌شود. روسیه یکی از کشورهای غیر اوپک است که افزایش تولید طی یک ماه گذشته داشته است. این کشور 90,000 b/d افزایش برای اولین بار طی آوریل 2020 داشته است.

تهدید به تحریم‌ها همچنان در روسیه باقی است و منجر به افزایش نیروهای ارتشی اوکراین می‌شود. چندین تولید کننده بزرگ جهان طی ماه گذشته افت تولید داشته‌اند. قزاقستان که دومین و بزرگ‌ترین تولیدکننده غیر اوپک است 30,000 b/d تولید خود را در اوایل ژانویه به خاطر اتفاقات ناشی در زمینه‌ای تنگیز از دست‌ داده است.

افزایش تولید مواد خام اوپک

افزایش تولید مواد خام اوپک

افزایش تولید ایران

ایران تولیدات ژانویه را به 30,000 b/d افزایش داد، یکی از سومین عضو اوپک که این‌چنین سهمیه‌ای داشت به خاطر گفتگوی هسته‌ای 2015 و برداشتن تحریم‌های ایالت متحده آمریکا صادرات نفت ایران این ماه مجدداً شروع شد.

بحث‌ها و جلسه‌ها رو ه ترقی و در مراحل پایانی است آقای جوزف بورل، نماینده وزارت خارجه جوامع اروپایی معتقد است ازسرگیری سریع تولیدات مواد خام غیرممکن است. تحریم‌های بانکی و شرکت‌های کشتیرانی ایرانی منجر به سخت‌تر شدن دسترسی تولیدکننده‌های ایرانی طی 6 ماهه بعد از برداشتن تحریم‌ها شده است

کشور لیبی به افت 300,000 b/d به خاطر اتفاقات الشارارا شد و ونزوئلا به افت 60,000 b/d در ژانویه بعد از سه‌ماهه اخیر شده است. کشور ونزوئلا محصول میعان ایرانی را جهت رقیق کردن مواد خام سنین را وارد کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *