نفت خام چگونه بر قیمت گاز تأثیر می گذارد؟

نفت خام چگونه بر قیمت گاز تأثیر می گذارد؟

نفت خام چگونه بر قیمت گاز تأثیر می گذارد؟ وقتی قیمت گاز افزایش می‌یابد، بر نحوه سفر مردم، نحوه ارسال کالاها و نحوه تنظیم بودجه مردم تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، وقتی قیمت گرمایش خانه بالا می رود، مردم باید تصمیم بگیرند که آیا می توانند ترموستات خود را روشن کنند یا نه. علاوه بر این، زمانی که کالاهای مختلف به دلیل قیمت بیشتر اجزای آنها گران شده‌اند، مردم مجبورند انتخاب‌های سختی برای خرید داشته باشند.

یکی از دلایل این نوسانات و سایر نوسانات قیمت، قیمت نفت است. قیمت نفت بر انتخاب هزینه های فردی تأثیر می گذارد. شرکت ها را مجبور به تصمیم گیری های دشوار می کند. حتی می تواند روابط بین کشورها را تغییر دهد. نفت شاید مهمترین منبع طبیعی جهان است و بر زندگی روزمره مردم در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

نفت خام و گاز طبیعی

از مهم ترین کالاهای انرژی جهان می توان به نفت و گاز اشاره کرد. نفت خام و گاز طبیعی دو مورد از مهمترین کالاهای انرژی در جهان هستند. هر دو در اعماق زمین یافت می شوند و از طریق انواع روش های سرمایه بر استخراج می شوند.

هنگامی که قیمت نفت و گاز افزایش می یابد، مصرف کنندگان تمایل دارند از انواع خاصی از مخارج مانند سفر کم کنند. علیرغم شباهت های آنها، تحقیقات نشان می دهد که در واقع همبستگی بسیار کمی در تغییرات قیمت بین این دو محصول وجود دارد.

نفت خام و گاز طبیعی

منشا نفت خام

هیچ کس دقیقاً نمی داند نفت چگونه ایجاد شده است، اما دو نظریه وجود دارد که توضیح می دهد که چگونه ممکن است این ماده منشاء گرفته باشد. نظریه اول نشان می دهد که نفت یک سوخت فسیلی است، به این معنی که از گیاهان و حیوانات مرده ای تشکیل شده است که صدها میلیون سال پیش می زیسته اند. پس از تجزیه در طول اعصار، ترکیبات شیمیایی بقایای آن شکسته شد و چیزی را که ما اکنون نفت می نامیم تشکیل دادند.

دانشمندان روسی قرن بیستم نظریه دیگری به نام «غیر زیستی» ارائه کردند که بیان می کند نفت از نزدیک هسته زمین می آید، جایی که در نهایت، بسیار شبیه به گدازه، به گودال هایی در زیر پوسته زمین می ریزد.

یافتن نفت خام

نفت را می توان در تمام قاره های زمین یافت. برخی از مناطق، مانند استرالیا، بسیار کم هستند، اما کشورهایی که دارای مخازن بزرگ نفت هستند، بازیگران کلیدی در صحنه جهانی هستند. به هر حال، آنها بر فراز استخرهای یکی از مهم ترین منابع جهانی نشسته اند.

نفت به طور سنتی در بشکه اندازه گیری می شود و هر بشکه معادل 42 گالن است. با وجود مصرف عظیم انرژی در جهان، کارشناسان فکر می کنند که هنوز حدود 1.65 تریلیون بشکه ذخایر نفت در زمین باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: هر بشکه نفت چند لیتر است

پالایش نفت خام

قبل از استفاده از نفت، باید در فرآیندی به نام «پالایش» تجزیه شود. نفت پس از خرید به پالایشگاه های مختلف در سراسر جهان ارسال می شود. در آمریکا، بسیاری از پالایشگاه‌های نفت (اما نه همه) در منطقه خلیج فارس واقع شده‌اند و حدود 43 درصد از نفت آمریکا در تگزاس تولید می‌شود.

به همین دلیل است که قیمت نفت در طول فصل طوفان در نوسان است. برای مثال، یک طوفان بزرگ، نفت عرضه شده در پالایشگاه ها را در معرض خطر نابودی قرار می دهد.

نفت پالایشی به روشی نسبتا آسان عمل می کند. نفت خام در دیگ بخار ریخته می شود و به بخار تبدیل می شود. از آنجا، بخار به یک محفظه تقطیر حرکت می کند، جایی که دوباره به مایع تبدیل می شود. انواع مختلفی از نفت بسته به دمایی که در آن تقطیر شده است تشکیل می شود. به عنوان مثال، بنزین در دماهای سردتر از نفت های باقیمانده که برای تولید محصولاتی مانند آسفالت و قیر استفاده می شود، تقطیر می شود. پس از فرآوری بسیاری از مواد ساخته شده از نفت، آنها به محصولات مختلفی می رسند تا کمی از همه چیز، از گرم کردن خانه ها گرفته تا برق رسانی به خودروها را انجام دهند.

همبستگی نفت و گاز

همبستگی مثبت محدودی بین قیمت نفت خام و گاز طبیعی وجود دارد. منطقی به نظر می رسد که همبستگی مثبتی بین کالاها وجود داشته باشد، به خصوص که گاز طبیعی اغلب محصول جانبی حفاری برای نفت خام است. در حالی که در مواقعی نفت خام و گاز طبیعی همبستگی مثبتی داشته اند، بازارهای هر کالا به طور قابل ملاحظه ای متفاوت بوده و تحت تأثیر نیروهای اساسی متفاوتی قرار دارند. تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد که دوره هایی از همبستگی مثبت وجود دارد، اما به طور کلی، این دو همبستگی محدودی دارند.

همبستگی گاز طبیعی و نفت

ضریب همبستگی معیاری آماری از میزان حرکت قیمت گاز طبیعی و نفت خام با هم است. همچنین معیاری برای میزان حرکت قیمت ها با هم است. ضریب همبستگی در مقیاس 1- تا 1+ اندازه گیری می شود. اندازه‌گیری 1+ نشان‌دهنده همبستگی مثبت کامل بین دو قیمت دارایی است، به این معنی که قیمت‌های دارایی‌ها با هم در یک جهت و به همان درجه به نسبت تمام وقت حرکت می‌کنند.

اندازه گیری -1 نشان دهنده همبستگی منفی کامل است. این بدان معناست که قیمت دارایی‌ها همیشه در جهت مخالف یکدیگر به یک نسبت حرکت می‌کنند. اگر ضریب همبستگی صفر باشد به این معنی است که بین این دو قیمت رابطه وجود ندارد. ضریب همبستگی اغلب در ساخت پرتفوی با ارائه معیاری آماری از تنوع دارایی های موجود در پرتفوی استفاده می شود.

منابع داده نفت و گاز

اداره اطلاعات انرژی (EIA) داده های تاریخی را برای همبستگی روزانه بین کالاها به صورت فصلی ارائه می دهد. این اطلاعات نشان می دهد که همبستگی بین نفت خام و گاز طبیعی در حال کاهش است. به عنوان مثال، در سال 2004، میانگین همبستگی سه ماهه بین این دو قیمت حدود 0.45.13 بود که یک همبستگی مثبت متوسط ​​است.

در سال 2010، این میانگین همبستگی به 0.006- کاهش یافت که نشان می دهد رابطه بسیار کمی بین قیمت ها وجود دارد. در سال 2014، میانگین همبستگی 0.075 بود. این نیز نشان دهنده همبستگی بسیار کمی است. با این حال، دو سه ماهه اول سال 2015 میانگین همبستگی 0.195 را نشان می دهد که کمی مثبت است. قیمت هر دو کالا به طور کلی در این دوره کاهش یافت. با این حال، داده ها همبستگی بسیار کمی را بین سال های 2009 و 2020 نشان می دهد، به غیر از فصل های نامنظم.

بیشترین همبستگی در سه ماهه سوم سال 2005 با اندازه گیری 0.699 بود. کمترین همبستگی مربوط به سه ماهه سوم سال 2010 با همبستگی منفی 0.21- بود. به طور کلی، همبستگی در حال سقوط است. EIA خاطرنشان می کند که این به دلیل افزایش تولید گاز طبیعی نفت شیل است.

تولید گاز و نفت

تولید گاز طبیعی با کشف فناوری های جدید حفاری شیل به طور چشمگیری افزایش یافته است. بین سال‌های 2007 و 2012، تولید گاز طبیعی از حفاری شیل تا 417 درصد افزایش یافت و تولید کلی حدود 20 درصد در طول مدت مشابه افزایش یافت. بخش هایی مانند صنعت حمل و نقل را به استفاده بیشتر از گاز طبیعی به جای نفت خام سوق داد.

سپس تولید ثابت ماند و از سال 2012 تا 2019 نسبت به سال قبل کمی افزایش یافت. با این حال، در سال 2020، در بحبوحه همه گیری کووید19، تولید نفت خام به سطح سال 2013 کاهش یافت.

قیمت و تولید نفت

فن آوری های حفاری شیل همچنین منجر به افزایش تولید نفت خام در آمریکای شمالی شده است. تولید روزانه نفت خام از 5.35 میلیون بشکه در روز در سال 2009 به 6.5 میلیون بشکه در سال 2012 افزایش یافت. تولید در سال 2014 به 8.7 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. کاهش جزئی در سال 2020 به دلیل همه گیری COVID-19.

افزایش تولید می تواند منجر به کاهش قیمت نفت با توجه به تقاضای ثابت شود. از آنجایی که نفت در بازارهای جهانی فروخته می‌شود، حتی تلاش‌های هماهنگ گروه‌هایی مانند اوپک تنها می‌تواند به‌طور متوسط ​​و فقط برای دوره‌های کوتاه بر قیمت تأثیر بگذارد.

عدم تخصیص گاز در تولید اوپک

مایعات گاز طبیعی (NGL) در تخصیص تولید اوپک گنجانده نشده است و می تواند حجم قابل توجهی اضافی را برای عرضه جهانی مایعات فراهم کند.

رفتار قیمت نفت نه تنها به عرضه و تقاضای فعلی بستگی دارد، بلکه به عرضه و تقاضای آینده نیز بستگی دارد. اوپک اهداف تولید کشورهای عضو را بر اساس انتظارات فعلی و عرضه و تقاضای آتی تنظیم می کند. با این حال، تخمین عرضه و تقاضای آینده به ویژه زمانی که شرایط بازار نامشخص است و به سرعت در حال تغییر است، چالش برانگیز است. همچنین ممکن است تاخیرهای قابل توجهی در تعدیل هدف تولید اوپک در پاسخ به شرایط بازار وجود داشته باشد که می تواند بر قیمت ها نیز تاثیر بگذارد.

سخن پایانی

نفت یکی از مهم ترین کالاهای جهان است. در نتیجه، کشورهایی که بخش عمده ای از عرضه جهان را کنترل می کنند، قدرت زیادی بر در دسترس بودن آن دارند (و اعمال می کنند). عرضه نفت در بازارهای جهانی بر قیمت آن تأثیر می گذارد و نوسانات به ویژه در کشورهایی که نفت زیادی مصرف می کنند مانند ایالات متحده به مصرف کنندگان منتقل می شود.

قیمت نفت نیز بر اساس کیفیت و سهولت پالایش تعیین می شود. سرمایه گذاران این گزینه را دارند که در معاملات آتی نفت سرمایه گذاری کنند که خود بر قیمت نفت گزارش شده تأثیر دارد. بازار نفت بسیار پیچیده است و درک بهتر این که چگونه نفت در تمام اشکال آن از زمین به دست شما می رسد، به شما در درک و مقابله با نوسان قیمت ها کمک می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *