نفت سفید طبیعی است یا مصنوعی

نفت سفید طبیعی است یا مصنوعی

یکی از سوالات رایج درباره نفت سفید این است که نفت سفید طبیعی است یا مصنوعی؟ نفت سفید یک تقطیر روغنی است که معمولاً به عنوان سوخت یا حلال استفاده می شود. این یک مایع رقیق و شفاف است که از مخلوطی از هیدروکربن ها تشکیل شده است که بین 302 درجه فارنهایت و 527 درجه فارنهایت (150 درجه سانتیگراد و 275 درجه سانتیگراد) می جوشند. در حالی که نفت سفید را می توان از زغال سنگ، شیل نفتی و چوب استخراج کرد، اما عمدتاً از نفت تصفیه شده به دست می آید.

قبل از رایج شدن چراغ های برقی، نفت سفید به طور گسترده در لامپ های نفتی استفاده می شد و یکی از مهم ترین محصولات پالایشگاهی بود. امروزه نفت سفید عمدتاً به عنوان روغن گرمایشی، به عنوان سوخت در موتورهای جت و به عنوان حلال برای اسپری های حشره کش استفاده می شود.

نفت سفید طبیعی است یا مصنوعی

از نظر شیمیایی، نفت سفید مخلوطی از هیدروکربن ها است. ترکیب شیمیایی به منبع آن بستگی دارد، اما معمولاً از حدود 10 هیدروکربن مختلف تشکیل شده است که هر مولکول دارای 10 تا 16 اتم کربن است. این خاصیت نفت سفید را به سوخت نسبتاً ایمن برای ذخیره و جابجایی تبدیل می کند.

نفت سفید مصنوعی است یا طبیعی

نفت سفید مصنوعی است یا طبیعی

تاریخچه نفت سفید

چه کسی نفت سفید را اختراع/کشف کرد؟

  • اولین اسناد مکتوب شناخته شده در مورد فرآیند تقطیر نفت سفید توسط دانشمند معروف ایرانی به نام رازی (محمد بن زکریای رازی) نوشته شده است. او در کتاب الاسرار خود دو روش برای تولید نفت سفید را بیان کرده است.
  • بعدها در طول سلسله مینگ چین (1368-1644)، چینی ها نفت سفید را از طریق استخراج و تصفیه نفت می ساختند که سپس به سوخت لامپ تبدیل می شد. حتی قبل از این نیز گفته می‌شود که چینی‌ها از 1500 سال قبل از میلاد مسیح از نفت برای روشنایی لامپ و گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌کردند.
  • در دهه 1700، “نفت زغال سنگ” همانطور که شناخته می شد، توسط شیمیدانان صنعتی به عنوان محصول جانبی تولید گاز زغال سنگ و قطران زغال سنگ شناخته شده بود. با این حال، هرگز به عنوان روغن لامپ قابل دوام برای روشنایی داخلی دیده نمی شد زیرا با شعله دودی می سوزد.
  • در عوض، لامپ‌های داخلی از روغن نهنگ بسیار محبوب‌تر (مخصوصاً روغن نهنگ‌های اسپرم) استفاده می‌کنند که در آن زمان روشن‌تر و تمیزتر از نفت های دیگر می‌سوختند.
  • حرکت رو به جلو به سال 1846 در شارلوت تاون، جزیره پرنس ادوارد در کانادا. آبراهام پینیو گسنر، زمین‌شناس کانادایی، ادعا کرد که اولین نمایش عمومی خود را از فرآیند جدیدی که کشف کرده بود، ارائه کرده است که یک «سوخت لامپ عالی» می‌سازد.

فرآورده های جانبی نفت از زمان های قدیم به عنوان چسب و مواد ضد آب استفاده می شده است. بیش از 2000 سال پیش، دانشمندان عرب راه‌هایی را برای تقطیر نفت به اجزای جداگانه‌ای که می‌توان برای اهداف تخصصی استفاده کرد، کشف کردند. با کشف کاربردهای جدید، تقاضا برای نفت افزایش یافت. نفت سفید در سال 1853 توسط آبراهام گسنر کشف شد. گسنر، پزشک بریتانیایی، فرآیندی را برای استخراج مایع قابل اشتعال از آسفالت، یک مخلوط نفتی مومی، توسعه داد. واژه نفت سفید در واقع از کلمه یونانی موم گرفته شده است. گاهی اوقات با املای نفت سفید یا نفت سفید به آن روغن زغال سنگ نیز می گویند زیرا منشا آسفالتی دارد.

نفت سفید یک کالای مهم در روزهای قبل از روشنایی الکتریکی بود و اولین ماده ای بود که به صورت شیمیایی در مقیاس تجاری بزرگ استخراج شد. پالایش انبوه نفت سفید و سایر فرآورده های نفتی در واقع در سال 1859 با کشف نفت در ایالات متحده آغاز شد. یک صنعت کامل برای توسعه تکنیک های حفاری و تصفیه نفت تکامل یافته است. نفت سفید در اواخر دهه 1890 و اوایل دهه 1900 همچنان مهمترین محصول پالایشگاهی بود. در دهه 1920 با افزایش محبوبیت موتورهای احتراق داخلی، از بنزین پیشی گرفت.

پس از نابودی لامپ های نفتی، کاربردهای دیگری برای نفت سفید یافت شد و امروزه عمدتاً در گرمایش منازل مسکونی و به عنوان یک افزودنی سوخت استفاده می شود. در اواخر دهه 1990، تولید سالانه نفت سفید تنها در ایالات متحده به حدود 1 میلیارد گالن (3.8 میلیارد 1) افزایش یافت.

خواص درمانی نفت سفید

تاریخچه نفت سفید

تاریخچه نفت سفید

کاربردهای نفت سفید چیست؟

کاربردهای نفت سفید از سوخت لامپ های نفتی گرفته تا مواد پاک کننده، سوخت جت، روغن گرمایش یا سوخت برای پخت و پز بسیار متفاوت است. می توان از آن به طور ایمن و کارآمد برای به دست آوردن نتایج عالی در بسیاری از زمینه ها استفاده کرد. نفت های کمی وجود دارد که بتوان در چنین طیف وسیعی از کاربردها استفاده کرد و قیمت پایین آن، نفت سفید را به یک مجصول بسیار محبوب در میان بسیاری از مردم تبدیل کرده است.

استفاده از نفت سفید معمولاً برای گرما و برق محبوب است، اما همانطور که می بینید، نفت سفید قادر به انجام بیش از این دو عملکرد است.

مواد خام نفت سفید چیست

نفت سفید از مخلوطی از مواد شیمیایی نفتی که در اعماق زمین یافت می شود استخراج می شود. این مخلوط از نفت، سنگ ها، آب و سایر آلاینده های موجود در مخازن زیرزمینی ساخته شده از لایه های متخلخل ماسه سنگ و سنگ کربناته تشکیل شده است. خود نفت از موجودات پوسیده ای که همراه با رسوبات دوران اولیه زمین شناسی مدفون شده بودند، به دست می آید. طی ده ها میلیون سال، این باقیمانده آلی توسط یک جفت فرآیند شیمیایی پیچیده به نام دیاژنز و کاتاژنز به نفت تبدیل شد.

دیاژنز که در دمای زیر 122 درجه فارنهایت (50 درجه سانتیگراد) اتفاق می افتد، هم شامل فعالیت میکروبی و هم واکنش های شیمیایی مانند کم آبی، تراکم، چرخه شدن و پلیمریزاسیون می شود. کاتاژنز بین 122 درجه فارنهایت و 392 درجه فارنهایت (50 درجه سانتیگراد و 200 درجه سانتیگراد) رخ می دهد و شامل ترک خوردگی ترموکاتالیستی، دکربوکسیلاسیون و عدم تناسب هیدروژن است. ترکیب این واکنش های پیچیده، مخلوط هیدروکربنی به نام نفت را ایجاد می کند.

روند تولید نفت سفید

اولین مرحله در ساخت نفت سفید جمع آوری نفت خام است. بیشتر ذخایر نفت در اعماق زمین دفن شده‌اند و سه نوع عملیات حفاری اولیه برای رساندن آن به سطح زمین وجود دارد. یکی از روش‌ها، حفاری با ابزار کابلی، شامل استفاده از یک اسکنه چکش برای جدا کردن سنگ و خاک برای ایجاد تونلی برای رسیدن به ذخایر نفتی است که درست در زیر سطح زمین قرار دارند. فرآیند دوم، حفاری چرخشی، برای رسیدن به مخازن نفتی که در زیر زمین بسیار عمیق‌تر هستند، استفاده می‌شود.

این فرآیند مستلزم فرو بردن یک لوله مته با یک مته فولادی در حال چرخش در زمین است. این مته چرخشی به سرعت می چرخد ​​تا زمین و سنگ را پودر کند. سومین فرآیند حفاری، حفاری خارج از ساحل است و از یک سکوی بزرگ اقیانوسی برای پایین آوردن شفت به کف اقیانوس استفاده می کند.

فوران آبفشان

هنگامی که هر یک از این فرآیندهای حفاری به یک مخزن زیرزمینی نفوذ می کند، یک آبفشان فوران می کند زیرا گازهای هیدروکربنی محلول نفت خام را به سطح می برند. این گازها حدود 20 درصد نفت را از چاه خارج می کنند. سپس آب به داخل چاه پمپ می شود تا مقدار بیشتری از روغن خارج شود. این فرآیند شستشو حدود 50 درصد از روغن مدفون شده را بازیابی می کند. با افزودن یک سورفکتانت به آب، می توان روغن بیشتری را بازیابی کرد.

با این حال، حتی با شدیدترین شستشوها، باز هم حذف 100 درصد از روغن محبوس شده در زیر زمین غیرممکن است. نفت خام استخراج شده به مخازن ذخیره سازی بزرگ پمپ می شود و به یک سایت پالایش منتقل می شود.

حذف اضافات

پس از جمع آوری روغن، آلاینده های ناخالص مانند گازها، آب و کثیفی حذف می شوند. نمک زدایی یکی از عملیات پاکسازی است که هم در میدان نفتی و هم در سایت پالایشگاه قابل انجام است. پس از شستن روغن، آب از روغن جدا می شود.

خواص نفت خام برای تعیین اینکه کدام فرآورده های نفتی را می توان از آن استخراج کرد، ارزیابی می شود. خواص کلیدی مورد علاقه شامل چگالی، محتوای گوگرد و سایر خواص فیزیکی روغن مربوط به توزیع زنجیره کربن آن است. از آنجایی که نفت خام ترکیبی از بسیاری از مواد هیدروکربنی مختلف است که با یکدیگر قابل اختلاط هستند، قبل از تبدیل شدن به نفت سفید باید اجزای آن جدا شود.

جدایش

تقطیر یکی از انواع فرآیندهای جداسازی است که شامل حرارت دادن نفت خام برای جداسازی اجزای آن است. در این فرآیند جریان روغن به انتهای ستون تقطیر پمپ می شود و در آنجا گرم می شود. اجزای هیدروکربنی سبک‌ تر در مخلوط به بالای ستون بالا می‌روند و بیشتر بخش‌های با نقطه جوش بالا در پایین باقی می‌مانند. در بالای ستون این بخارات سبک تر به کندانسور می رسد که آنها را خنک می کند و آنها را به حالت مایع برمی گرداند.

ستون‌هایی که برای جدا کردن روغن‌های سبک‌تر استفاده می‌شوند، به نسبت بلند و نازک هستند (تا 116 فوت [35 متر] ارتفاع دارند)، زیرا فقط به فشار اتمسفر نیاز دارند. ستون های تقطیر بلند می توانند مخلوط های هیدروکربنی را با کارایی بیشتری جدا کنند زیرا زمان بیشتری را برای متراکم شدن ترکیبات با جوش بالا قبل از رسیدن به بالای ستون می دهند.

کنترل کیفیت

فرآیندهای تقطیر و استخراج کاملاً کارآمد نیستند و برخی از مراحل پردازش ممکن است برای به حداکثر رساندن تولید نفت سفید تکرار شوند. به عنوان مثال، برخی از هیدروکربن های تبدیل نشده ممکن است با تقطیر بیشتر جدا شده و برای عبور مجدد به مبدل بازیافت شوند. با بازیافت ضایعات نفتی از طریق توالی واکنش چندین بار، می توان کیفیت تولید نفت سفید را بهینه کرد.

بر اساس محصولات/ضایعات

برخی از بخش‌های باقی‌مانده نفت که نمی‌توانند به نفت سفید تبدیل شوند، ممکن است در کاربردهای دیگری مانند روغن‌های روان‌کننده استفاده شوند. علاوه بر این، برخی از آلاینده های استخراج شده در طی فرآیند تصفیه می توانند به صورت تجاری استفاده شوند. اینها شامل ترکیبات معطر خاصی مانند پارافین است. مشخصات نفت سفید و سایر محصولات فرعی نفتی توسط انجمن تست و مواد آمریکا (ASTM) و موسسه نفت آمریکا (API) تنظیم شده است.

آینده نفت سفید

آینده نفت سفید به کشف کاربردهای جدید و همچنین توسعه روش های جدید تولید بستگی دارد. کاربردهای جدید شامل افزایش تقاضای نظامی برای نفت سفید درجه بالا برای جایگزینی بیشتر سوخت دیزل آن با JP-8 است که یک سوخت جت مبتنی بر نفت سفید است. صنعت سوخت دیزل همچنین در حال بررسی فرآیند جدیدی است که شامل افزودن نفت سفید به سوخت دیزل کم گوگرد برای جلوگیری از ژل شدن آن در هوای سرد است.

هوانوردی تجاری ممکن است با کاهش خطر انفجار سوخت جت با ایجاد یک نفت سفید جدید با مه پاش سودمند باشد. در بخش مسکونی، بخاری های نفتی جدید و بهبود یافته که محافظت بهتری در برابر آتش ایجاد می کنند، پیش بینی می شود که تقاضا را افزایش دهد.

با افزایش تقاضا برای نفت سفید و محصولات جانبی آن، روش های جدید پالایش و استخراج نفت سفید اهمیت بیشتری پیدا می کند. یکی از روش‌های جدید که توسط ExxonMobil توسعه داده شده است، روشی کم‌هزینه برای استخراج پارافین معمولی با خلوص بالا از نفت سفید است. در این فرآیند از آمونیاک استفاده می شود که به طور موثری آلاینده ها را جذب می کند. این روش از فناوری جذب سطحی با بستر ثابت فاز بخار استفاده می کند و سطح بالایی از پارافین را تولید می کند که بیش از 90 درصد خالص است.

منبع: Nationwide

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *