نفت سفید چیست؟ کاربردهای آن

نفت سفید

نفت سفید از دیرباز به نفت چراغ هم معروف است، یک سوخت هیدروکربنی مایع به شمار می‌آید که از نفت خام مشتق می‌شود.

کاربرد نفت سفید در هواپیما سازی برای سوخت هواپیما و گاها در منازل نیز استفاده می شود. نفت سفید در ایران بین مردم به عنوان سوخت در لوازم خانگی بسایر استفاده میشد.

نفت سفید چگونه تشکیل شد؟

فرآیند تقطیر هیدروکربن‌ها برای اولین بار توسط دانشمند ایرانی، رازی انجام شد و در نوشته‌های خود، دو روش را برای تولید نفت سفید با «انبیق» ( Alembic) بیان کرد. در یکی از روش‌ها، رس به عنوان جاذب معرفی و در روش دیگر، آمونیاک معرفی شد. فرآیند تقطیر تا زمان حذف ترکیبات فرار و رسیدن به مایعی شفاف و مناسب سوختن، ادامه پیدا می‌کرد. در همین زمان با گرم کردن «شیل‌های نفتی» (Oil Shale) و «بیتومن» (Bitumen)، نفت بدست می‌آوردند و آن‌را تقطیر می‌کردند. چینی‌ها نیز با استخراج و خالص‌سازی نفت خام، سوخت مناسب برای روشنایی را بوجود می‌آوردند.

تحلیل  نفت سفید به کمک علم شیمی

این ماده مخلوطی از هیدروکربن ها است و ترکیب شیمیایی آن به منبع استخراجی بستگی دارد. اما معمولاً از حدود ۱۰ هیدروکربن مختلف تشکیل شده است که هرکدام حاوی ۱۰ تا ۱۶ اتم کربن در هر مولکول هستند. ترکیبات اصلی این سوخت پارافین های زنجیره مستقیم اشباع و شاخه ای منشعب و همچنین سیکلوپارافین های حلقه ای شکل (که به آنها نفتن نیز می گویند) هستند.

فراریت نفت سفید نسبت به بنزین کمتر است. نقطه اشتعال آن (دمای تولید بخار قابل اشتعال در نزدیکی سطح آن) ۳۸ درجه سانتی گراد (۱۰۰ درجه فارنهایت) یا بالاتر است ، در حالی که دمای اشتعال بنزین ۴۰ – درجه سانتی گراد (۴۰ درجه فارنهایت) است. این مسئله باعث می شود که این ترکیب به عنوان سوخت نسبتاً بی خطر برای ذخیره و کاربرد شناخته شود.

کاربرد نفت سفید

 کاربردهای نفت سفید نفت را اینگونه می توان بیان کرد که سفید بیشتر به منظور گرمایشی و سپس سوخت جب استفاده شده است و افرادی به عنوان ماده تمیزه کننده از آن استفاده می کنند.

از جمله کاربر این نفت سفید در پخت و پز با این ماده در کشورهای در حال توسعه خصوصاً در بین جمعیت شهری بسیار گسترده است. این ماده اغلب به عنوان جایگزین مناسبی برای سوخت جامد ، زیست توده و زغال سنگ در نظر گرفته می شود و بنابراین از فانوس های نفت سفید در مکان هایی که دسترسی به برق امکان پذیر نیست، استفاده می شود. تخمین زده می شود که در سطح جهان ۵۰۰ میلیون خانوار از سوخت هایی مانند این نفت برای روشنایی استفاده می کنند.

به طور کلی میتوان کاربردهای نفت سفید را اینگونه بیان کرد:

گرمایش و روشنایی نفت سفید

در گذشته نفت سفید یک منبع مهم انرژی برای پخت و پز و روشنایی بوده، البته امروزه هم به عنوان سوخت برای اجاق های قابل حمل کاربرد دارد. البته افزودنی هایی به این ماده اضافه می کنند تا تمیز تر بسوزد و دود کمتری تولید کند.

آشپزی با نفت سفید

در بیشتر کشورهای توسعه نیافته مانند هند و نیجریه این ماده سوخت اصلی برای پخت و پز به حساب می آید. همچنین در کوهنوردی ها از این ماده برای اجاق گازهای قابل حمل بهره می برند.

این ماده توانایی کارکرد در دماهای بسیار پایین در زمستان ها یا در ارتفاعات را دارد.

سرگرمی های نفت سفید

از این ماده در شعبده بازی برای اجرای نمایش تنفس یا رقص با آتش استفاده می کنند. دمای شعله این ماده در هنگام سوختن در هوای آزاد بسیار پایین است به همین دلیل خطر کمتری دارد. البته در بعضی موارد به جای آن از اتانول بهره می برند اما اتانول شعله هایی با چشمگیری کمتری و به دلیل نقطه اشتعال پایین خطر بالایی دارد.

نفت سفید در صنعت

این ترکیب قابل اختلاط با بسیاری از مایعات صنعتی است که هم به عنوان حلال و هم روان کننده استفاده می شود. همچنین به عنوان یک عامل خنک کننده در تولید و تصفیه فلزات در شرایط بدون اکسیژن استفاده می شود.

حلال و نفت سفید

برای پاک کردن برچسب ها روی شیشه مانند ویترین فروشگاه ها و از بین بردن موم شمع چکیده شده روی سطح شیشه می توان از این ماده بهره برد. همچنین تمیز کردن زنجیر دوچرخه و موتورسیکلت که با روان کننده های قدیمی کثیف شدند.

استفاده از سوخت در نفت سفید

در اویل قرن بیستم نفت سفید به عنوان سوخت ارزان قیمت برای تراکتورها و موتورها به حساب می آمد، همچنین برای سوخت کشتی های ماهیگری یا سوخت جت ها استفاده می شد.

اغلب با اکسیژن مایع به عنوان سوخت موشک سوزانده می شود، البته شکل تصفیه شده این ماده برای سوخت جت و بعضی از موتورهای موشک ها استفاده می شود.

شپش و نفت سفید

در گذشته از این ماده برای از بین بردن شپش سر بهره می بردند اما امروزه به دلیل خطر سوختگی و ایجاد بیماری های جدی استفاده از آن ممنوع شده است؛ این ماده یک آفت کش خوب برای تمام موجودات زنده به ویژه ساس و شپش سر محسوب می شود. همچنین در آب های راکد برای از بین بردن پشه کاربرد دارد. از این ترکیب برای رقیق کردن رنگ های روغنی در کاربردهای هنری می توان بهره برد.

برای مطالعه نفت سفید طبیعی است یا مصنوعی کلیک کنید.

آیا نفت سفید مضر است؟

در جواب به پرسش آیا نفت سفید مضر است باید پایخ دهم که بله مضر و خطرناک بوده و باعث سرطان می شود.

مصرف نفت سفید مضر است و می تواند کشنده باشد ولی از خواص درمانی نفت سفید می توان به از بین بردن شپش سر اشاره کرد. این ترکیب در گذشته به عنوان یک دارو برای از بین بردن شپش سر استفاده می شد اما آژانس های بهداشتی به دلیل خطر سوختگی و بیماری های جدی نسبت به این نوع استفاده هشدار می دهند.

این ترکیب به دلیل خاصیت کشندگی برای همه موجودات زنده یک آفت کش موثر است و می توان از آن برای از بین بردن تعداد زیادی از حشرات  به ویژه ساس ها و شپش ها  استفاده کرد. این ترکیب همچنین می تواند برای از بین بردن لاروهای پشه در آب های راکد استفاده شود. این ماده شیمیایی نای حشرات را با یک فیلم نازک از پارافین که مانع از تبادل اکسیژن می شود ، پوشانده و آنها را از بین می برد.

افراس پوستی با این ترکیب ممکن است باعث درماتیت شود در حالی که به عنوان یک ماده سرطان زا در نظر گرفته نمی شود ولی ممکن است منجر به تومورزایی شود.

کاربرد نفت سفید

سازمان بهداشت جهانی این ماده را یک آلاینده می داند؛ دود حاصل از سوختن این ماده حاوی سطوح بالایی از ذرات مضر است که در صورت استفاده خانگی خطرات زیادی دارد. از این خطراد در محل کار با تنفس ، بلعیدن ، تماس با پوست و تماس چشمی در معرض این ترکیب شیمیایی قرار می گیرند. انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده (NIOSH) حد مجاز قرارگیری در معرض این ماده را ۱۰۰ میلی گرم در متر مکعب برای یک روز کاری ۸ ساعته تعیین کرده است.

اصلی ترین اثر سوء ناشی از مصرف نفت سفید، پنومونیت شیمیایی است. مصرف این ماده یا قرار گرفتن در معرض بخار آن ممکن است منجر به علائم عمومی مسمومیت مانند علائم خفیف CNS (سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و استفراغ شود.

تمات می توان به سرطان، عفونت های تنفسی، آسم، سل و آب مروارید اشاره کرد. همچنین بلع و استنشاق این ماده مضر، خطرناک و کشنده است.

میزان نفت سفید در سراسر جهان

امروزه در سراسر جهان تقریباً ۱.۲ میلیون بشکه نفت سفید در روز برای اهداف مختلف استفاده می شود. در طول یک سال ، کل مصرف این سوخت در جهان تقریباً ۱۹،۷۱۰،۰۰۰،۰۰۰ لیتراست که معادل ۲۰ میلیارد گالن کوچک است . به نظر می رسد برای کمک به تأمین این تقاضا ممکن است لازم باشد در اندازه تانکرهای نفتی خود تجدید نظر کنیم!

نفت سفید را از کجا تهیه کنم؟

اگر در سطح شهر از کسی بپرسید نفت سفید از کجا بخرم شما را به مکان های مختلفی جهت تهیه این ماده راهنمایی می کند. فروش نفت سفید حتی در بطریهای نوشابه در سوپر مارکت های نزدیک به جنگل در مناطق شمالی کشور بسیار رایج است.

برای مطالعه خواص درمانی نفت سفید کلیک کنید.

اخبار پیرامون نفت سفید

توقیف محموله نفت سفید قاچاق در قم

مدیر کل تعزیرات حکومتی قم از توقیف محموله نفت سفید قاچاق در محور سلفچگان به ساوه خبر داد.

شارژ سهمیه نفت سفید خانوار‌های فاقد گاز طبیعی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری از شارژ شدن سهمیه نفت سفید خانوار‌های فاقد گاز طبیعی خبر داد.
خلاصه مطلب

نفت سفید یا پارافین یک مایع شفاف و غیر چسبناک است که کاربردهای فراوانی دارد. در گذشته از این ترکیب به عنوان سوخت برای لامپ ها و پخت و پز استفاده می کردند. اما به مرور با ورود گاز و برق استفاده از این ماده کاهش یافت. البته هنوز هم با استفاده از تقطیر جزئی نفت خام این ماده تولید و به کار برده می شود، برای مثال در اجاق های قابل حمل در کوهنوردی این ماده بسیار مفید و ضروری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *