نگاهی به بازار نفت منطقه خلیج فارس و آسیا-اقیانوسیه

نگاهی به بازار نفت منطقه خلیج فارس

نگاهی به بازار نفت منطقه خلیج فارس و آسیا-اقیانوسیه

قیمت هر بشکه نفتا به طور متوسط بر اساس تحویل بر روی عرشه کشتی (FOB)از بندر سنگاپور۶۵/۶۹دلار در هر بشکه در آغاز هفته سوم آگوست معامله گردیده است که حدود ۲ دلار کاهش را نشان می‌دهد.

بنزین بدون سرب با اکتان ۹۷  هر بشکه ۸۲ دلار، و بنزین با اکتان ۹۵ هربشکه ۷۴/۸۰دلار معامله گردیده است که به طور تقریبی یک ونیم دلار کاهش در هر بشکه نسبت به هفته قبل را نشان می دهد.

سوخت جت و گازوئیل با درصدهای مختلف گوگرد ،سوخت کوره بادرصد گوگرد بالا، و سوخت کشتی ها و شناورهای دریایی ، همگی روند کاهشی و نزولی داشته‌اند و در هفته سوم آگوست این کاهش تا ۱۰دلار در هر بشکه نیزگزارش شده است.

در منطقه خلیج فارس  کلیه محصولات فوق یعنی نفتا، بنزین گازوئیل و سوخت کوره و سایر محصولات مشابه با روند کاهشی مواجه بوده و بسته به سبکی

ویا سنگینی محصولات  و یا میزان سولفور موجود در آنهااز ۱ تا ۱۰ دلار کاهش داشته است. مشاهده ۱۴۳ مورد ابتلای به ویروس نوع  جدید در کشور چین باعث شد که کشور چین محدودیت‌های تردد و رفت و آمد ایجاد کند و با توجه به کاهش سفرها ، تقاضا برای محصولات نفتی با افت شدید مواجه گردید.

در جنوب شرق آسیا ، کشور اندونزی که یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین می باشدتا حدود زیادی قرنطینه ها و محدودیت های اجتماعی را کاهش داده است ودر این کشور تقاضای رو به رشدی برای بنزین و گازوئیل مشاهده می شود.

کشور مالزی نیز که یکی از بزرگترین خریداران و وارد کنندگان بنزین است با توجه به گسترش واکسیناسیون در سطح کشور،

بسیاری از محدودیت های اجتماعی را کاهش داده وهم اکنون بازار مناسبی برای عرضه بنزین است.

قیمت نفتا برای تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر ایتالیا نزدیک به ۱۶ دلار و قیمت سوخت جت نزدیک به ۱۳ دلار کاهش نسبت به هفته قبل را نشان میدهد. همچنین تحویل  محموله های نفتی از بنا در سه گانه روتردام ،آنتورپ و آمستردام نیز کاش ۱۰ تا ۱۶ دلاری را در هر  تن نشان می‌دهند .

به گزارش سازمان های هوانوردی در حودد۹/۲ میلیون صندلی هواپیما در ماه جاری به ظرفیت هوایی های مسافربری درکل خطوط هوایی جهان اضافه شده

است که نسبت به ماه گذشته ۸/۰درصدرشد نشان می دهد . در کشور آمریکا و با توجه به گسترش واکسیناسیون این افزایش چشمگیر بوده ، و این

اولین بار بعد از انتشار ویروس کوید ۱۹ هست که آمار صندلی هاتا این حد افزایش می یابد و اگرچه به محدوده قبل از پاندمی نرسیده اما کماکان روند افزایشی را نشان میدهد و در حال حاضر ظرفیت صندلی های هوایی به ۶۸ درصد ظرفیت ناوگانهای هوایی قبل از پاندمی رسیده است . البته دربعضی کشورها من جمله ویتنام وضعیت به گونه دیگری است و پروازهای هوایی کاهش یافته و مصرف سوخت جت نیز در حد پایین می باشدبه گونه ای که واردات سوخت جت آن کشور از ژانویه ۲۰۲۱تاکنون تنهاحدود ۴۴۶ هزار تن بوده است. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *