نیروهای روسیه کنترل نیروگاه هسته ای چرنوبیل را به دست گرفته و کارکنان را گروگان گرفتند

کنترل نیروگاه چرنوبیل

به گزارش بازار نفت و گاز، نیروهای روسیه کنترل نیروگاه هسته ای چرنوبیل را به دست گرفته و کارکنان را گروگان گرفته است. آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) نسبت به وضعیت اوکراین نگران است و از هر گونه اقدامی که ممکن است بر تاسیسات هسته ای تأثیر بگذارد اجتناب کند.

کنترل نیروگاه چرنوبیل

بر اساس گزارش‌ها، پس از تهاجم گسترده به اوکراین، نیروهای روسی کنترل نیروگاه چرنوبیل را به دست گرفته‌اند و کارکنان این تاسیسات را به عنوان گروگان نگه داشته‌اند.

روسیه از سحرگاه پنجشنبه یک سری حملات موشکی را علیه مکان‌هایی در نزدیکی شهر کیف پایتخت، همراه با یک حمله توپخانه‌ای دوربرد علیه شهر خارکف انجام داده است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین به سی ان ان گفت که نیروها پس از یک نبرد شدید کنترل تاسیسات هسته ای را به دست گرفته اند.

وضعیت تأسیسات ذخیره سازی زباله هسته ای

پودولیاک گفت: وضعیت تأسیسات ذخیره سازی زباله هسته ای نیروگاه سابق چرنوبیل نامشخص است.

پس از حمله کاملاً بی‌معنای روسیه در این جهت، نمی‌توان گفت که چرنوبیل امن است. این یکی از جدی ترین تهدیدها برای اروپا امروز است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که نسبت به وضعیت اوکراین نگران است و از نیروها خواست از هرگونه اقدامی که ممکن است بر تأسیسات هسته‌ای تأثیر بگذارد، اجتناب کنند.

نهاد نظارتی اوکراین به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود که نیروهای مسلح به طور کامل کنترل نیروگاه هسته ای چورنوبیل، واقع در منطقه محروم را به دست گرفته اند.

حمله مسلحانه به تأسیسات هسته‌ای

در سال 2009، کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که هرگونه حمله مسلحانه به تأسیسات هسته‌ای نقض اصول منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی و اساسنامه آژانس تلقی می‌شود.

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس در راستای وظایف خود، تحولات اوکراین را با تمرکز ویژه بر ایمنی و امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای و سایر تأسیسات مرتبط با هسته‌ای خود از نزدیک رصد می‌کند.

سی‌ان‌ان گزارش داد که هسته‌ای چرنوبیل با انفجار رآکتور شماره 4 در 26 آوریل 1986، در نزدیکی پریپیات، اوکراین، خطرناک‌ترین فاجعه هسته‌ای جهان در آن رخ داد.

این نشریه گفت که بیش از 30 نفر بلافاصله پس از آن جان خود را از دست دادند و تعداد بی شماری دیگر بر اثر علائم تشعشعات در سال های بعد جان خود را از دست دادند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *