همه چیز درباره پروپیلن + 2 روش تولید آن

بازار پروپیلن

همه چیز درباره پروپیلن

در این مقاله تیم تحلیلی بازار نفت و گاز به بررسی کلی یکی از متداول ترین مواد در صنعت پتروشیمی می پردازد. پروپیلن دومین ماده پایه پر مصرف پتروشیمی بعد از اتیلن می باشد. propylene را می توان از برش های سبک نفتی به دست آورد. پروپیلن عامل اصلی تولید مواد شیمیایی مهم من جمله پلی پروپیلن، اکریلونیتریل، اکسید پروپیل، کومن، فنول، الکل ایزوپروپیلیک و بسیاری دیگر محسوب می شود. با گسترش بازار پروپیلن، باید به مسیر های جدیدی برای تولید این ماده با ارزش دست یافت. به نظر می رسد کرکینگ الفین های سبک موجود در چندین نفتا گزینۀ مناسبی برای پاسخ به این تقاضا باشد.

نتایج حاصل از کرکینگ نفتای سبک (FCC) نشان داده است که انتخاب پروپیلن با واکنش های انتقال هیدروژن کنترل می شود بنابراین ممکن است با به حداقل رساندن این واکنش ها، قدرت انتخاب برای آن افزایش یابد. این امر می تواند با کرکینگ نفتا در دمای بالاتر، با استفاده از کاتالیست های شکل-انتخابی یا کار با کاتالیست های کک شده حاصل شود.

بازیافت نفتای سبک در فرایند FCC گزینۀ جالب توجهی است که در صورت انجام فرآوری مناسب، ممکن است عملکرد پروپیلن را افزایش دهد. علاوه براین، ممکن است مقدار الفین در بنزین FCC به میزان قابل توجهی کاهش یابد. از پروپیلن برای تولید پلیمر های مختلف و محصولات میانی استفاده می شود. مهم ترین مشتقات پروپیلن عبارتند از: پلی‌ پروپیلن، آکریلونیتریل، پروپیلن اکسید، فنول، اکسوالکل، اسید آکریلیک، ایزوپروپیل‌الکل، الیگومر ها و دیگر مواد واسط مختلف که در نهایت به صورت مواد مورد نیاز صنایع الکترونیک، خودرو سازی، ساختمان‌ سازی، بسته‌ بندی و … مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

روش های تولید پروپیلن:

روش های متداول تولید پروپیلن

روش های متداول تولید پروپیلن

همو پلیمرها و کو پلیمر ها

معمولا پروپیلنی که از این روش ها تولید می شود کم بوده و فایده چندانی ندارد.

تکنولوژی های جدید تولید پروپیلن که بسیار ضروری هستند و بازدهی مناسبی دارد به شرح زیر است:

  1.  هیدروژن‌ زدایی از پروپان
  2.  روش تحول اولفین‌ ها (Olefin Metathesis)
  3.  تکنولوژی‌های تبدیل متانول به اولفین و پروپیلن (MTP و MTO)

تحلیل بازار پروپیلن و اتیلن

در روش دوم اتیلن به Propene تبدیل می‌ شود. یکی از ویژگی‌ های این روش استفاده از خوراک اتیلن می‌ باشد؛ بنابراین تولید کنندگان اتیلن می‌ توانند با استفاده از این تکنولوژی، اتیلن باقی مانده خود را به پروپیلن تبدیل نمایند. روش تبدیل اولفین‌ ها می‌تواند از طریق اضافه شدن به کراکر های بخار، به منظور تولید پروپیلن از طریق  واکنش تبدیل شکست اتیلن به همراه مقداری مخلوط بوتیلن به‌عنوان محصول جانبی به کار رود.

روش‌ هایی نظیر پیرولیز کاتالیستی، تبدیل داخلی اولفین‌ ها (Olefin Interconversion) و DCC نیز از دیگر روش‌های جدید تولید پروپیلن هستند.

سرمایه گذاری در کارخانه هیدروژن زدایی پروپان در هند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *