وضعیت بازار فرآورده های نفتی آسیا

وضعیت بازار فرآورده های نفتی

تحلیل بازار نفت و گاز ایران و وضعیت بازار فرآورده های نفتی آسیا و اقیانوسیه و خلیج‌فارس در روز ۱۶ فوریه قیمت هر بشکه بنزین در پایانه سنگاپور بر مبنای تحویل بر روی عرشه کشتی بین ۱۰۹ دلار تا ۱۱۱ دلار معامله شد. هر بشکه نفتا برای تحویل بر روی عرشه کشتی بر اساس‌ ترم تحویل فوب سنگاپور، ۹۵.۶۷ دلار معامله گردید . هر بشکه نفتا در اروپا با نزدیک به ۳۰دلار افزایش به ۸۴۶.۵۰ دلار رسید.

قیمت گازوییل همپای قیمت بنزین در حال عبور از کانال ۱۱۰دلاری در روز ۱۶فوریه بوده است. در خلیج‌ فارس قیمت گازوییل بین ۱۰۷ تا ۱۰۹دلار بود.

کاهش مصرف بنزین در هندوستان

یکی از فعالان بازار اعلام نمود که در بازار ۱۶ فوریه مصادف با ۲۷ بهمن در آسیا و اقیانوسیه و خلیج‌فارس به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی و راه افتادن کار و کسب‌ها و رهایی نسبی از محدودیت‌های پاندمی بازار باثباتی است که در آن قیمت چه انواع بنزین تثبیت شد.

در مناقصات انجام شده در این روز شرکت Engen آفریقای جنوبی به دنبال خرید یک محموله ۳۷ هزارتنی بنزین با اکتان ۹۵ برای تحویل در روزهای میانی ماه مارس هست. شرکت هندی BPCL نیز به دنبال خرید یک محموله ۳۵ هزارتنی بنزین با عدد اکتان ۹۱.۵ برای تحویل در روزهای ۴ تا ۵ مارس هست.

مصرف بنزین در هندوستان در ماه گذشته به ۲.۴۷ میلیون تن رسید که بیش از ۱۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل از آن داشته است. کمترین میزان مصرف بنزین در سال گذشته در هندوستان مربوط به ماه ژوئن می‌شود که در آن ماه مصرف بنزین کشور به ۲.۴۱ میلیون تن رسید. قیمت هر بشکه بنزین در پایانه سنگاپور بر مبنای تحویل بر روی عرشه کشتی بین ۱۰۹ دلار تا ۱۱۱ دلار معامله شد

 استقبال مشتریان کره جنوبی از نفتا

بازار نفتای آسیا با شروع معاملات در روز ۱۶ فوریه مصادف با ۲۷ بهمن با تعداد زیاد متقاضیان کره‌ای برای خرید نفتا مواجه گردید. Hanwha Total شرکتی از کره جنوبی بود که نفتای سنگین موردنیاز خود را برای نیمه اول ماه آوریل با حق بیمه نسبتاً بالای ۲۰ دلار در هرتن خریداری نمود.

شرکت دیگر کره‌ای نیز به نام GS Caltex خرید مشابهی را برای تحویل در نیمه آوریل انجام داده است. شرکت LC CHEM کره نیز دو محموله ۲۵ هزار تنی نفتا با پارافین حداقل ۷۰درصد و یک محموله ۳۰ هزارتنی با پارافین حداکثر ۷۵ درصد به ترتیب با حق بیمه‌های ۲۴ و ۲۷ دلار براساس ارزیابی‌های ژاپن خریداری نمود. نفتای آسیا به دلیل حجم کم آربیتراژ از آمریکا به آسیا و کم شدن عرضه، هم‌زمان با افزایش تقاضا تقویت گردید.

هر بشکه نفتا برای تحویل بر روی عرشه کشتی بر اساس‌ ترم تحویل فوب سنگاپور،۹۵.۶۷ دلار معامله گردید. هر بشکه نفتا در اروپا با نزدیک به ۳۰ دلار افزایش به ۸۴۶.۵۰ دلار رسید.

 استقبال مشتریان کره جنوبی از نفتا

استقبال مشتریان کره جنوبی از نفتا

اومیکرون و اوکراین، تأثیرگذاران امروز بازار نفت

افزایش ذخایر گازوئیل ژاپن در عین کاهش تولید

در جدیدترین تحلیل محصولات پالایشگاهی آسیا ذخایر گازوییل ژاپن در هفته‌ای که شروع آن ۶ ژانویه و پایان آن ۱۲ژانویه بود به ۸.۴۸ میلیون بشکه رسید و نسبت به هفته قبل از آن ۵.۵ درصد افزایش یافت و صادرات گازوییل ژاپن به حدود ۳۶۹ هزار بشکه رسید. ذخایر گازوییل در حالی در ژاپن افزایش یافت که تولید گازوییل در این کشور به میزان ۸.۳ درصد کاهش‌یافته بود زیرا در هفته مذکور میزان بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها از ۸۴ درصد به ۸۰ درصد کاهش یافت.

شرکت کره‌ای GS Caltex سه محموله سیصد هزارتنی گازوئیل با ۵۰۰ppm سولفور به بازار عرضه نموده است که قرار است در دهه سوم مارس از Yeosu بارگیری شود. این شرکت پیش‌ازاین نیز ۵ محموله ۳۰۰ هزارتنی را از بندر مذکور با تخفیف ۱.۳۰ تا۱.۵۰دلاری در هر بشکه در ماه فوریه به فروش رسانده است یک مقام آگاه در پالایشگاه North Asian گفته است که شرکت GS Caltex درگذشته فقط گازوییل با ۱۰ppm گوگرد تولید می‌کرد ولی اخیراً تولیدات گازوییل با ۵۰۰ppm هم به محصولات خود اضافه نموده است و بیشترین مشتریان این گازوییل در کشور ویتنام قرار دارند. پالایشگاه Nghi Son در ویتنام به دلیل برخی مشکلات در ماه ژانویه اندکی تولیدات خود را کاهش داد که مجدداً به ظرفیت قبلی خود بازگشت.

Sonدیگر پالایشگاه ویتنام در شهر Dung Quat است که ظرفیت خود را افزایش داده است تا جبران کسری تولید در زمان کاهش ظرفیت پالایشگاه دیگر را بکند و باکار با ۱۰۳درصد افزایش ظرفیت، کمبود تولید را جبران کند تا بتواند پاسخگوی نیاز محلی باشد. انواع گازوییل با درصدهای مختلف گوگرد در پایانه سنگاپور باقیمت ۱۱۰دلار تا ۱۱۱.۵۲ دلار مورد معامله قرار گرفتند و قیمت گازوییل همپای قیمت بنزین در حال عبور از کانال ۱۱۰ دلاری در روز ۱۶ فوریه بوده است. در خلیج‌فارس قیمت گازوییل بین ۱۰۷ تا۱۰۹دلار بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *