وضعیت بازار نفت خام در سال نو میلادی

,
وضعیت بازار نفت خام در سال نو میلادی

وضعیت بازار نفت خام بعد از سال جدید به گزارش بازار نفت و گاز ایران

روند نزولی عرضه نفت خام پس از سال نو

رويترز (۳۰ دسامبر) – در طي ماه فوريه عرضه پنج نوع شاخص نفت‌خام درياي شمال كه براساس معيار شاخص برنت (Dated Brent) هستند. به طور ميانگين حدود ۷۰۷ هزار بشكه در روز خواهد بود.

طبق برنامه‌هاي بارگيري، از ۸۱۳ هزار بشكه در روز ميزان برنامه‌ ريزي شده در ماه ژانويه كمتر ميباشد. نفت‌خام‌هاي صادراتي براساس شاخص برنت شامل نفتخام برنت، اكوفيسك، اوزوبرگ، فورتيس و ترول در جريان مي‌باشد.

قیمت نفت در معاملات آسیا 

واردات نفت خام کره نصف شد

مطابق آمار اوليه وزارت بازرگاني كره جنوبي، ميزان واردات نفت‌خام اين كشور در سال ۲۰۲۱ با ۲/۳ درصد كاهش به ۹۵۸ ميليون بشكه رسيد. همچنين آمار نشان داد ميزان واردات نفت‌خام در ماه دسامبر با ۰/۳ درصد افزايش نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، به ۸۴/۷ ميليون بشكه رسيد. داده‌هاي نهايي در اواخر اين ماه توسط شركت ملي نفت كره KNOC منتشر خواهد شد.

بازار جهانی نفت خام 31 دسامبر

روز جمعه، بهاي نفت در معاملات فيوچرز، به دنبال افزايش آمار مبتلايان به سويه جديد ويروس كرونا در سراسر جهان كاهش يافت، اما با اين حال بيشترين رشد سالانه خود را از سال ۲۰۱۶ ثبت كرد كه به علت بهبود اقتصاد جهاني پس از بحران همه‌گيري كوويد-۱۹ بود.

بدين ترتیب، قیمت نفت‌ خام برنت در بازار بورس لندن برای تحویل در ماه مارس با كاهش ۱/۷۵ دلاري نسبت به روز چهارشنبه، با قیمت ۷۷/۷۸ دلار در هر بشکه تسویه گردید. قیمت نفت‌ خام سبک آمریکا در بازار نایمکس برای تحویل در ماه فوريه نيز با ۱/۷۸ دلار كاهش در سطح ۷۵/۲۱ دلار در هر بشکه تسویه شد. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام WTI برای ماه مارس به ۲/۹۰ دلار به ازاء هر بشکه رسيد.

کاهش قیمت نفت عربستان برای آسیا

تحلیلگران بازار اعلام دارند که عربستان ممکن است در ماه فوریه پس از اینکه معیارهای قیمتی خاورمیانه و قیمت های نقدی در این ماه کاهش یافتند. قیمت های خود را برای مقاصد آسیایی کاهش دهد.

نظرسنجی رویترز از هفت خریدار نفت خام نشان داده است که انتظار می‌رود عربستان قیمت‌های فروش رسمی (OSP) همه گریدها را در ماه فوریه نسبت به ماه قبل بیش از یک دلار کاهش دهد و قیمت‌ها را به پایین‌ترین سطح خود در سه تا چهار ماه گذشته برگرداند. لازم به ذکر است که ساختار بکواردیشن در بازار معیار دبی نیز بیانگر آن است که عرضه محدود تسهیل خواهد شد.

کاهش قیمت نفت عربستان برای آسیا

کاهش قیمت نفت عربستان برای آسیا

بازار نفت و افزایش تورم

ادامه روند رشد قیمت نفت‌خام و کاهش ذخایر نفت‌خام آمریکا

در آخرین روز های سال 2021 موسسه نفت آمریکا (API) تخمین زده که ذخایر نفت‌خام آمریکا حدود ۳/۰۹ میلیون بشکه کاهش داشته است. لازم بذکر است که از ابتدای سال جاری ذخایر مذکور ۶۸ میلیون بشکه کاهش یافته است.

در هفته گذشته بر خلاف پیش بینی موسسه API مبنی بر کاهش ذخایر نفت‌خام این کشور در حدود ۲/۶۳۳ میلیون بشکه، این ذخایر در عمل به میزان ۳/۶۷۰ میلیون بشکه کم شده است. قیمت های نفت‌خام در پی انتشار اخبار نفتی در روز سه شنبه روند صعودی داشتند،بطور مثال WTI در همان روز با ۰/۴۹ درصد افزابش به قیمت ۷۵/۹۴ دلار معامله شد و در طی هفته قیمت آن ۶ دلار در بشکه بالا رفت.

برنت نیز با ۰/۵۱ درصد افزایش به قیمت ۷۹ دلار در همان روز رسید و ۶/۵۰ دلار در هفته افزایش داشت. تولید نفت آمریکا بصورت آهسته و پیوسته در حال بالا رفتن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *