وضعیت جهانی گاز مایع از نگاه آرگوس

,
وضعیت جهانی گاز مایع از نگاه آرگوس

وضعیت جهانی گاز مایع از نگاه آرگوس در ۳۱ دسامبر به گزارش بازار نفت و گاز ایران

آخرین گزارش آرگوس در سال ۲۰۲۱ کاهش قیمت پروپان

آرگوس موسسه‌ای است که بازارهای انرژی، مواد شیمیایی و معدنی و فلزات اوره، نفت خام و روغن و گاز مایع و دهها محصول دیگر را مرتباً رصد می‌کند. با خرید اشتراک ارگوس می توان به تحلیل ها و بررسی های به روز محصولات نفتی دسترسی پیدا کرد.

با تحلیل‌های به‌موقع و مبتنی بر مستندات قابل‌اتکا وضعیت دقیق بازار را به فعالان اقتصادی نشان می‌دهد و صحت وقت گزارش‌ها آرگوس تا حدی است که بسیاری از شرکت‌ها تصمیمات خود برای خریدوفروش و بیمه و حمل را بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های این موسسه اتخاذ می‌کنند.

آرگوس با تقسیم مناطق مختلف جهان و با مطرح کردن شاخص‌های خود برای هر منطقه و هر محصول، یک مبنای قیمتی ارائه می‌دهد و فعالان بازار با پی گیری نوسانات این شاخص‌ها می‌توانند برای آینده تصمیم‌گیری نمایند. به‌عنوان‌مثال این موسسه با توجه به تولیدات و محدودیت‌ها و استعدادهای منطقه خاور دور، شاخصی تحت عنوان Argus Far East Index تعریف نموده است که با توجه به تعدد گزارش‌ها و به‌منظور خلاصه‌ نویسی از آن تحت عنوان شاخص AFEI در آمارها وگزارشات نام می‌برد.

بدون شناسایی شاخص‌های این موسسه مطالعات آمارها کمی سخت می‌گردد و در یک گزارش ممکن است از چندین شاخص نام‌برده شود. یکی دیگر از این شاخص‌ها شاخصی است که از سوی این موسسه برای دریای شمال و تحولات انرژی در آن منطقه در نظر گرفته‌شده است که تحت عنوان شاخص Argus North See Index شناخته می‌شود و با علامت اختصاری ANSI شناخته می‌شود.

گروه تحلیلی نفت و گاز به‌ منظور آشنایی و بهره‌برداری بهتر از این گزارش‌ها و سرعت در انتقال مفاهیم فشرده مندرج در گزارش‌ها، ناچار از ارائه توضیحات حداقلی در این خصوص است تا فعالان و علاقه‌مندان بازارهای انرژی بتوانند با مناطق تعریف‌ شده و شاخص‌های عملیاتی و لجستیک و قیمتی هر منطقه آشنا شوند.

در آخرین گزارش موسسه آرگوس که در آخرین روز سال یعنی ۳۱ دسامبر برای گاز مایع منتشر گردید آن موسسه ضمن پایش دقیق قیمت‌های گاز مایع در هر منطقه، چشم‌انداز سال جدید میلادی را ترسیم و علل کاهش و افزایش قیمت هر محصول را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد.

با توجه به توضیحات فوق، بر اساس شاخص دریای شمال آرگوس یا ANSI محصول پروپان در ماه ژانویه ۶۵۶ دلار پیش‌بینی‌شده است یعنی ۵۱ دلار کاهش در قیمت هر تن پروپان نسبت به قیمت این گاز در ماه دسامبر پیش‌بینی‌شده است. شاخص مذکور برای قیمت بوتان ۷۰۸ دلار اعلام‌ شده که ۱۳ دلار در هر تن نسبت به ماه دسامبر کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز در آخرین روز سال میلادی که مصادف با روز دهم دی‌ ماه در تقویم شمسی است، در ﺑﺮرﺳﻲ اﻗﺘﺼﺎدی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻣﺎﻳﻊ ﺷﺪه قیمت هر تن پروپان به‌صورت تحویل بر اساس‌ترم CIF دریکی از بندرها آمستردام، آنتورپ، نتردام، برای محموله‌های بارگیری شده در کشتی‌های بزرگ ۶۸۴ دلار بوده است که ۵ دلار کاهش نسبت به‌ روز قبل نشان می‌دهد.

مبدأ حمل این محموله‌ها شمال غرب اروپا و همچنین حوزه دریای مدیترانه است محل تحویل نیز سه بندر بزرگ اروپایی مذکور است که این سه بندر نیز در گزارش‌ها تنها با حروف اول هر بندر شناخته می‌شوند که به‌اختصار ARA نوشته می‌شود.

البته محموله‌های کوچک‌تر شامل کشتی‌های کوچک‌تر بارج ها و محموله‌هایی که با خط آهن و از طریق قطار منتقل می‌گردند کمی گران‌تر هستند و بعضی از بارج ها که در آبراهه‌ها نیز تردد می‌کنند هزینه بیشتری را مطالبه می‌کنند و با توجه به شرایط تحت‌ فشار بودن گاز مایع و لزوم حمل ایمن آن، مسائل لجستیک و بیمه در قراردادها دارای اهمیت زیاد هستند.

گزارش‌ها آرگوس به‌ خوبی نشان می‌دهد که هرچه وسیله حمل کوچک‌تر باشد قیمت تمام‌ شده محصول بیشتر می‌شود و به همین دلیل است که ذکر وسیله حمل در تمام گزارش‌ها آرگوس محسوس و مشهود است تا فعالان بازار و متقاضیانی که در مسیرهای روتین قرار ندارند بدانند هزینه اضافی پرداخت‌شده بابت چیست.

آخرین گزارش آرگوس در سال ۲۰۲۱ کاهش قیمت پروپان

آخرین گزارش آرگوس در سال ۲۰۲۱ کاهش قیمت پروپان

افزایش قیمت گاز مایع

بازار گاز مایع در روز آخر سال

با توجه به کاهش قیمت‌های سواپ برای گاز مایع در آسیا اقیانوسیه، قیمت‌ها در آخرین روزهای سال رو به کاهش رفت.

شاخص پروپان AFEI که مربوط به قیمت‌ها در شرق دور است ۷ دلار در هر تن کاهش یافت و به ۷۵۹ دلار رسید. در پنجره معاملات روز ۳۱ دسامبر و در جلسات بعد از ظهر از شدت معاملات کاسته شد. شرکت SK Gas که اصلی‌ترین شرکت حاضر در معاملات بود یک محموله ۲۳ هزارتنی پروپان برای عرضه در نیمه دوم ماه ژانویه را با +۷ دلار بیشتر از شاخص AFEI به بازار عرضه نمود.

این شرکت همچنین یک محموله ۲۳ هزار تنی دیگر را برای نیمه اول ماه فوریه با ۲۴ دلار بیشتر نسبت به شاخص AFEI بدون برگزاری مناقصه به بازار عرضه نمود. شاخص پروپان Ningbo که یکی دیگر از شاخص‌های مهم آرگوس است تفاوت محموله‌های بوتان و پروپان برای هفته آخر ژانویه را در هر تن ۳۰ دلار اعلام نموده ضمن اینکه که قیمت هر تن بوتان ۷۳۵.۵ دلار اعلام‌ شده است.

شاخص قیمت پروپان منطقه جنوب چین، اعلام‌شده از سوی آرگوس برای روزهای ۲۵ تا ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۲ با ۱۲ دلار افزایش نسبت به شاخص AFEI طی مذاکرات خصوصی در جلسات روز آخر اعلام‌ شده است و بر آن اساس قیمت هر تن پروپان ۷۷۱.۵ دلار در هر تن است.

قیمت بوتان برای جنوب چین بر اساس تطبیق شاخص Ningbo با شاخص AFEI نیز در جلسات خصوصی ۷۴۱.۵ دلار عنوان‌ شده است. آرگوس پیش‌بینی نموده که واردات گاز مایع اروپا در سال ۲۰۲۲ به ۱۵ میلیون تن برسد که بخش اعظم آن از آمریکا تأمین می‌گردد. واردات گاز مایع اروپا در سال ۲۰۱۹ در حدود ۱۳ میلیون تن و در سال ۲۰۲۰ در حدود ۱۱ میلیون تن بوده است.

بیشترین مصرف‌کننده گاز مایع که قرار است به حجم واردات اروپا اضافه گردد مربوط به مصارف پتروشیمی است که در شمال اروپا از گاز مایع به‌عنوان خوراک واحد استفاده می‌شود.

در این میان یک نکته جالب‌ توجه در میان سازندگان کشتی چینی دیده می‌شود و بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌سازی چین در حال تولید کشتی‌های غول‌ پیکر با ظرفیت ۹۹۰۰۰ متر مکعبی باشد که قدرت بارگیری، گاز مایع، اتیلن و نفتا رادارند و کشتی‌هایی مناسب و ویژه حمل گاز مایع هستند و قرار است سه دستگاه از چنین کشتی‌هایی در سال جدید وارد چرخه حمل شوند. وجود این کشتی‌ها می‌توانند نقش زیادی در متناسب نمودن قیمت‌ها در مناطق مختلف و انجام سریع آربیتراژ داشته باشد.

بیستر بخوانید: بررسی بازار جهانی گاز مایع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *