وضعیت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی

وضعیت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی

وضعیت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به نقل از بازار نفت و گاز ایران

کاهش فروش متانول

فعالیت معاملاتی در بازار متانول آسیایی در هفته منتهی به 6 می  برابر با 16 اردیبهشت تا حد زیادی متوقف شد و برخی از فعالان بازار برای تعطیلات روز کارگر و عید فطر از بازار کنار رفتند.

با بازگشت چین پس از تعطیلات سه روزه، معاملات آتی متانول در چین به پیشنهاد اتحادیه اروپا با هدف ممنوعیت واردات نفت روسیه افزایش یافت.

قیمت متانول داخلی در شرق چین حدود 100-90 یوان در متریک تن افزایش داشت که به 2.790 یوان معادل 341 دلار در هر متریک تن براساس برابری واردات برای تحویل آنی در 5 می برابر با 15 اردیبهشت ارزیابی شد.

اما چون فروش کمتری داشت در 6 می به همین منوال باقی ماند. به اعتقاد منابع تجاری، این هفته به دلیل تعطیلات بسیار کوتاه بود و فروشندگان هم پیشنهادات خود را با احتیاط و قیمت ثابت ارائه دادند.

از لحاظ تقاضا نیز علیرغم گسترش محدودیت های کووید-19، با اینکه برخی از بخش های پایین دستی تولید خود را افزایش می دهند؛

پیشرفت های نسبی در لجستیک مشاهده می شود. با این حال در برخی از بخش ها، تولیدکنندگان با تأخیر در صادرات محصولات خود مواجه هستند و این امر باعث شد تا یک یا دو واحد متانول-الفین نرخ عملیات خود را کاهش دهند.

به نظر می رسد بازار کره جنوبی در ماه های می و ژوئن نرم تر باشد زیرا یک تولیدکنندۀ کلیدی متیل دی فنیل ایزوسیانات و یک خریدار عمده فرمالین قرار است کارخانجات خود را در ماه جاری راه اندازی کنند.

متانول cfr هند در طی روز با 2 دلار کاهش به 378 دلار در هر متریک تن رسید چرا که پویایی بازار با تضعیف ایده های خرید تحت فشار قرار گرفت.

با این حال، قیمت محموله تحویل درب مخزن مبدأ هند حدود 30.75-30.50 روپیه بر کیلوگرم ثابت بود.

منفی شدن اسپرد نفتا-اتیلن

در وضعیت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی  فعالیت در بازار اتیلن آسیا در هفته منتهی به 6 می برابر با 16 اردیبهشت به دلیل تعطیلات در سراسر منطقه محدود شد و به طور کلی، احساسات بازار را تضعیف کرد.

از طرفی، قرنطینه در شانگهای نیز علاقۀ خرید در چین را تحت تأثیر خود گرفت. خریداران به کاهش مارجین های پایین دستی اشاره کردند که باعث کاهش نرخ تقاضای اتیلن نیز شده است.

داده های پلاتس نشان داد که مارجین فیلم HDPE در 6 می مصادف با 16 اردیبهشت 140- دلار در متریک تن ارزیابی شد.

مارجین MEG نیز 219- دلار به ازای هر متریک تن محاسبه شد؛ در حالی که این رقم برای مونومر استایرن 137.15- دلار در متریک تن بود. به گفته فروشندگان، تمایل به خرید محموله های اتیلن ضعیف بود و پیشنهادات بسیار کمی در این هفته شنیده شد.

با این حال، برخی از منابع علت احتمالی این روند کاهش را تعطیلات چند روزه در بازار دانستند.

نشانه های فروش بین 1.220-1.200 دلار در هر متریک تن cfr شمال شرق آسیا شنیده شد، در حالی که نشانه های خرید بین 1.150-1.100 دلار در متریک تن cfr شمال شرق آسیا بود. در بازارهای داخلی چین، پیشنهادات در هفته با قیمت 8.400 یوان در متریک تن تحویل درب مخزن مبدأ ثابت ارزیابی شدند.

ثابت ماندن بازار پروپیلن

وضعیت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در بازار پروپیلن آسیا در 6 می برابر با 16 اردیبهشت ثابت ماند

زیرا فعالان بازارهای ژاپن و کره جنوبی در تعطیلات به سر می بردند. معاملات آتی ICE برنت ژوئن در ژوئیه با 1.31 دلار افزایش در ساعت 08:30 به وقت گرینویچ به 111.72 دلار در هر بشکه رسید اما هیچ فروشی نداشت.

به گفته یکی از خریداران در شمال شرق آسیا، خریداران چینی تازه از تعطیلات بازگشتند و برعکس، فروشندگان کره ای و ژاپنی همچنان در تعطیلات به سر می برند که همه اینها باعث آرام شدن روند معاملات در این هفته می شود.

قیمت شاندونگ چین در روز با 50 یوان افزایش به 8.750 یوان در متریک تن رسید. با توجه به اخبار کارخانه، شرکت انرژی پاک نانجینگ Chengzhi چین در حال برنامه ریزی برای تعطیلی خط تولید متانول به الفین با ظرفیت 300.000 تن در سال در 15 می برابر با 25 اردیبهشت به مدت یک ماه است.

واحد MTO این کارخانه در سال 2013 با ظرفیت تولید 135.000 تن اتیلن و 160.000 تن پروپیلن در سال شروع به کار کرد.

این کارخانه در گزارشات خود گفته است که ابتدا MTO را در 15 می برابر با 25 اردیبهشت تعطیل می کند، سپس کارخانه اکسوالکل را در 28 می برابر با 7 خرداد تعطیل خواهیم کرد.

پیش از این پلاتس گزارش داده بود که این شرکت قبلآ اعلام کرده است که کارخانه اکسوالکل را از 28 می (7 خرداد) به مدت 20 روز تعطیل خواهد کرد.

ثابت ماندن بازار پروپیلن

ثابت ماندن بازار پروپیلن

افزایش قسمت تولوئن

قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا  تولوئن آسیایی مطابق با بازار نفت خام و بالادستی در 6 می برابر با 16 اردیبهشت افزایش داشت.

یک محموله 2.000 تنی از Yeosu با 10+ دلار در هر متریک تن براساس fob کره در ژوئن معامله شد.

به گفته یکی از تاجران، خریداران و حتی بلندرها به محموله های ژوئن علاقه خاصی دارند. طبق ارزیابی های منابع تجاری، عرضه های تحویل درب مخزن مبدأ در شرق چین در هفته منتهی به 6 می برابر با 16 اردیبهشت با 8.500 متریک تن افزایش به 53.000 متریک تن رسید؛

در حالی که موجودی انبارها در جنوب با 5.000 متریک تن کاهش به 18.000 متریک تن در مدت مشابه رسید.

به گفته منابع تجاری، یک تأمین کنندۀ تایلندی 2.000-1.000 متریک تن تولوئن را برای تحویل در ژوئن با ترم تحویل fob کره با قیمت 57+ دلار در هر متریک تن cfr آسیای جنوب شرقی پیشنهاد کرده است.

Arrow - بازار نفت و گاز پتروشیمی

دانلود وضعیت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به صورت پی دی اف

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *