وضعیت نفت سیاه در هفته گذشته

وضعیت نفت سیاه در هفته گذشته

به گزارش بازار نفت و گاز ، نفت سیاه در هفته گذشته بر اساس تحلیل های بازار نفت و گاز ایران که طی هفته های اخیر قیمت نفت تعادل خود را از دست داده و افتان و خیزان نوسان دارد. البته کارشناسان امر معتقدند که افزایش قیمت نفت ناشی از تنش جنگ میان روسیه و اوکراین است که بازار را به سمت گرانی انرژی سوق داده چراکه اروپاییان از کمبود انرژی و تحریم از سوی روسیه دل نگرانی هایی دارند.

وضعیت نفت سیاه و ادامه تاثیر طوفان آیدا 

 وقوع طوفان آیدا از دریای کاراییب تا خلیج مکزیک، خساراتی را وارد کرد که باعث شد بازار تحت فشار قرار گیرد. پس از اینکه طوفان آیدا از ساحل نزدیک بندر فورچون، لوئیزیانا، قطب صنعت انرژی فراساحلی این خلیج عبور کرد، شاخص‌های نفتی شاهد رشد بودند که این افزایش قیمت از اوایل ماه آگوست مشاهده نشده بود.

یکی از کارشناسان در ابتدای هفته اذعان داشت: فرآورده‌های نفتی، مانند بنزین و گازوییل، با تعطیلی پالایشگاه‌ها احتمالا شاهد افزایش قیمت بیشتری باشد؛ به خصوص اگر مشکلاتی در راه‌اندازی مجدد پالایشگاه‌ها و خطوط لوله وجود داشته باشد.

از آنجا که قطعی برق به تعطیلی پالایشگاه‌ها در سواحل خلیج اضافه و تمرکز به سمت فرآورده‌های نفت خام معطوف شد، قیمت بنزین در ایالات متحده بیش از ۳درصد افزایش یافت. اما با این حال، با انتظارات مبنی بر بازیابی تولید در زودهنگام، قیمت‌ها کاهش یافت.

در ابتدای هفته بر اساس وضعیت نفت سیاه در هفته گذشته ، در بخش تولید، شرکت‌های انرژی بیش از ۹۵درصد تولید نفت خام خود، معادل ۱.۷۴میلیون بشکه در روز در خلیج مکزیک آمریکا را متوقف کردند. لازم به ذکر است که این خلیج حدود ۱۷درصد از نفت کشور را تامین می‌کند. همچنین، بندر نفتی فراساحلی لوئیزیانا، بزرگترین پایانه خصوصی نفت خام ایالات متحده، تحویل‌های خود را پیش از طوفان متوقف کرد.

اما در ادامه هفته، از آنجا که نگرانی از قطع برق و جاری شدن سیل در لوئیزیانا پس از وقوع طوفان آیدا باعث کاهش تقاضای نفت از سوی پالایشگاه‌ها شد، قیمت نفت همچنان به روند نزولی خود ادامه داد. کارشناسان اظهار کردند: با وجود شرکت‌هایی که درحال‌حاضر خسارت‌ها را ارزیابی می‌کنند، فعلا زمان‌بندی برای مدت زمان کاهش ظرفیت تولید مشخص نیست.

به گفته مقامات، با وجود آسیب فاجعه‌بار به شبکه برق در لوئیزیانا، ممکن است قطعی برق سه هفته طول بکشد که این امر تلاش برای تعمیر و راه‌اندازی مجدد تاسیسات انرژی را کند می‌کند.

وزارت انرژی ایالات متحده در اواسط هفته تخمین زد که در مجموع ۲.۳میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایش، یا ۱۳درصد از ظرفیت ایالات متحده در لوئیزیانا به دلیل طوفان آیدا متوقف شده است. در همین حال، ۹۴درصد از تولید نفت و گاز طبیعی در سمت آمریکا از خلیج مکزیک، در حالت تعلیق باقی مانده است.

از این رو، یکی از تحلیلگران بازار هشدار داد: این خطر وجود دارد که خسارت ناشی از کاهش تقاضای پالایشگاه آمریکا بیشتر و طولانی‌تر از خسارت عرضه نفت خام باشد و این موضوع قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا را تحت فشار قرار داده است.

وضعیت نامعلوم قیمت نفت سیاه

طی هفته های اخیر قیمت نفت تعادل خود را از دست داده و افتان و خیزان نوسان دارد. البته کارشناسان امر معتقدند که افزایش قیمت نفت ناشی از تنش جنگ میان روسیه و اوکراین است که بازار را به سمت گرانی انرژی سوق داده چراکه اروپاییان از کمبود انرژی و تحریم از سوی روسیه دل نگرانی هایی دارند.

برای مطالعه خبر تحلیل وضعیت گاز مایع در آسیا و اروپا کلیک کنید.

افزایش قیمت نفت برای استفاده از نفت و دیزل

البته در مقطعی قیمت نفت کاهش پیداو دوباره  و به دنبال واکنش های اوپک به قیمت نفت خام روندی صعودی به خود گرفته است. برخی از تحلیلگران در رابطه با افزایش قیمت نفت گفته بودند: اگر چه ارزش بالاتر دلار، مانع افزایش قیمت کالاها می‌شود اما مسئله کمبود عرضه در بازارهای نفت، همچنان از روند صعودی قیمت‌ها پشتیبانی می‌کند. قیمت‌های نفت از اشاره عربستان سعودی و اعضای دیگر اوپک پلاس به احتمال کاهش تولید نفت به منظور متعادل کردن بازار، حمایت شده است.

یک منبع آگاه روز جمعه به اوپک گفت: امارات متحده عربی با تفکر عربستان درباره سیاست تولید نفت، همسو شده است. همزمان وزارت نفت عمان اعلام کرد عمان از اقدامات اوپک پلاس برای حفظ ثبات بازارها، حمایت می‌کند.

البته در این میان نمی توان از قیمت بالای گاز در اروپا که  تولیدکنندگان برق به استفاده از دیزل و نفت کوره کشاده چشم پوشی کرد. چرا که این امر بر افزایش قیمت نفت خام دامن زده و آن را روزبه روز گرانتر میکند. حالا باید  در انتظار روشن شدن سرنوشت نامعلوم وضعیت قیمت نفت ماند.

وضعیت نفت سیاه و کاهش قیمت در پایان هفته گذشته

بر اساس تحلیل وضعیت نفت سیاه در هفته گذشته ، کشتی های حامل نفت گوگرد بالا (HSFO) در میان افزایش حجم قابل توجه معاملات نفتی،این آخر هفته در بنادر شمال غربی اروپا پهلو گرفتند.

شرکت Vitol این آخر هفته 80000 تن HSFO خریداری کرد، که این حجم خرید به طور بالقوه به این معنی است که این شرکت در حال جمع آوری حجم عظیمی از هیدروکربن ها برای بارگیری محموله خود است.در دریای بالتیک، شرکت Coral موقتاً نفتکش Moskovsky Prospect را رزرو کرده است تا 1000000 تن نفت کثیف یا مازوت را در 5 آگوست در تالین بارگیری کند و انتظار می رود که گزینه های تخلیه این محموله در بین بنادر شمال غربی اروپا وجود داشته باشد. از سوی دیگر شرکت شل نیز از نفتکش Saetta برای بارگیری 100000 تن نفت،در 10 آگوست در Ust – Luga برای جابه جایی محموله تا سیکای هند استفاده خواهد کرد.بنا بر آخرین گزارشات هند از اوایل ماه ژوئن به عنوان خوراک coker، از بالتیک نفت بیشتری را وارد می کند؛چرا که واردات نفت این کشور از عراق حدودا از مارس امسال به طرز چشمگیری کاهش یافته است.طبق آنالیز های Vortexa ، براورد می شود که واردات نفت کوره بالتیک توسط هند به 280000 تن و 180000 تن در ماه ژوئن و ژوئیه رسیده است.هند همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل، مستقیما نفت بیشتری از عربستان سعودی وارد کرده است.چرا که پالایشگاه 400 هزار بشکه ای آرامکو در ماه های می و ژوئن حدود 650000 تن نفت کوره تولید کرده است.

برای مطالعه خبر تحلیل خلاصه وضعیت بازار فرآورده‌های نفتی آسیا کلیک کنید.

نفت اوپک چیست؟

سازمان کشورهای صادرکننده نفت با نام اختصاری اوپک یا اوپپ (OPEP) (Organisation des pays exportateurs de pétrole)، یک کارتل بین‌المللی نفتی است که متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا و کنگو است. مقر بین‌المللی اوپک از بدو تأسیس در سال ۱۳۳۹ در ژنو بود و در سال ۱۳۴۴ به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت.

۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ کشورهای صادرکنندهٔ نفت با هدف محافظت از منافع خود اقدام به تأسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار «اوپک» نامیده شد. این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشورها در بغداد حاصل شد.

هدف اصلی این سازمان، آنچنان که در اساسنامه بیان شده، به این شرح است: «هماهنگی و یکپارچه‌سازی سیاست‌های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تأمین منافع جمعی یا فردی آنها، طراحی شیوه‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسانات مضر و غیر ضروری؛ عنایت و توجه ویژه به کشورهای تولیدکننده نفت و توجه خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولیدکننده نفت؛ تأمین نفت کشورهای مصرف‌کننده به صورت کارآمد، مقرون به صرفه و همیشگی؛ و بازده مناسب و منصفانه برای آنهایی که در صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌کنند..»

در دهه‌های اخیر افزایش کشورهای صادرکننده نفت که خارج از این سازمان قرار گرفته‌اند رو به افزایش بوده و اوپک مجبور است که برای حفظ بهای نفت خام با آن‌ها که در صدرشان روسیه قرار گرفته‌است کنار آید. با این وجود، دولتهای عضو اوپک که سران برخی از آن‌ها وابستگی‌های خارجی دارند با سایر اعضای این سازمان هماهنگی کامل ندارند. این سازمان در راستای دفاع در مقابل سیاست استثماری شرکت‌های بزرگ نفتی مشهور به «هفت خواهران» که به دلیل در اختیار داشتن تکنولوژی تولید نفت و تسلط بر شبکه حمل و نقل نفت خام، از افزایش قیمت نفت جلوگیری می‌کردند و ارزش آن را به صورت مصنوعی در بازار پایین نگه می‌داشتند، به پیشنهاد ونزوئلا در سال ۱۳۳۹ طی جلسه‌ای در بغداد با حضور نمایندگان کشورهای ایران، عربستان، ونزوئلا، کویت و عراق تأسیس شد.

اوپک در دهه نخست عمر خویش سعی در تداوم بقا و در دهه دوم سعی در تأثیرگذاری بر بازار نفت و اعاده حقوق کشورهای تولیدکننده داشت. اکنون اوپک با افزایش وحدت نظر اعضایش، توانسته‌است تأثیرات مثبتی در جهت جلوگیری از سقوط ناگهانی و نیز افزایش انفجاری قیمت نفت داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *