وضعیت گاز مایع در آسیا و اروپا

وضعیت گاز مایع در آسیا و اروپا

وضعیت گاز مایع در آسیا و اروپا در تاریخ شهریور 1401 با افزایش قیمت بهای گاز طبیعی همراه بوده است .برای مطالعه این خبر تحلیلی با ما همراه باشید

افزایش قیمت گاز در آسیا

هجوم جهانی برای خرید محموله‌های گاز طبیعی مایع (LNG) برای زمستان، قیمت‌های بازار آسیا را به بالاترین حد در پنج ماه گذشته رساند.

 قیمت پایه بازار آسیا برای محموله‌های تک LNG، سه شنبه هفته جاری به حدود ۶۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (mmBtu) رسید که بالاترین رکورد از اوایل ماه مارس است که حمله نظامی روسیه به اوکراین، بازارهای انرژی را ملتهب ساخته بود.

اقدام روسیه در کاهش عرضه به اروپا، قیمت گاز که سوخت گرمایش و نیروگاه‌هاست را در سراسر جهان افزایش داده است. نیروگاه‌ها در آسیا و اروپا، تلاش برای تامین محموله‌های LNG در زمستان را مضاعف کرده‌اند تا در زمان اوج تقاضا و صعود قیمت‌ها، از کمبود سوخت اجتناب کنند.

چندین نیروگاه ژاپنی در حال حاضر در بازار حضور دارند تا محموله‌های LNG بیشتری را برای تحویل از دسامبر به بعد، خریداری کنند. شرکت گاز کره که یکی از بزرگترین خریداران گاز در جهان است، به دنبال افزایش خرید برای زمستان است.

بر اساس گزارش بلومبرگ،وضعیت گاز مایع در آسیا و اروپا  در این بین، اختلالات عرضه از استرالیا تا آمریکا، میزان محموله‌های LNG موجود را محدود کرده است. شرکتهای متعددی شامل یونی‌پر و ماروبنی، روز سه شنبه متقاضی خرید محموله‌های LNG به مقصد آسیا بودند.

بحران سوخت گاز مایع در اروپا

در حالی که اروپا تلاش می‌کند که خود را از انرژی روسیه بی نیاز کند تلاش می‌کند که از منابع جایگزین استفاده کند. شرکت‌های کشتیرانی به دنبال انتقال گاز مایع بیشتری به اروپا در آستانه زمستان هستند.

تغییرات آب و هوایی، جنگ در اوکراین و تورم سبب افزایش بهای انرژی در اروپا شده است. اما عامل دیگر در دریا قرار دارد. درخواست برای گاز مایع به شدت افزایش یافته است. هم اکنون کشتی‌های کافی برای حمل آن وجود ندارد.

گریگوس خیراداکیس کارشناس اقتصاد دریایی در ادامه گفت: دلیل کمبود کشتی در حال حاضر به خاطر این است که بار و فاصله‌ای که باید حمل شود دو برابر شده است. اروپا هم اکنون برای آمریکا مهم شده است. برای این موضوع به کشتی نیاز است. اروپا باید هم اکنون گاز مایع مورد نیاز خود را از خاورمیانه (غرب آسیا) و قطر تامین کند. به همین خاطر مابه گاز مایع بیشتری نیاز داریم.

خبرنگار افزود: وقتی که روسیه انتقال گاز طبیعی را از خط لوله گاز نورد استریم دو کاهش داد، اروپا ۱۸۰ درجه به طرف گاز مایع متمایل شد. اما دیگر بازار‌های بزرگ گاز مایع همانند کره جنوبی و ژاپن هم اقدامی مشابه را انجام می‌دهند و این موضوع سبب شده است که تامین کنندگان گاز مایع نتوانند پاسخگوی وضعیت موجود باشند. این موضوع سبب ایجاد رقابت بین اروپا و آسیا بر سر به دست آوردن این محموله‌های باارزش باشیم. این موضوع سبب می‌شود که حتی هزینه‌ها چند برابر شود. بهای گاز مایع هم اکنون ۱۵ برابر بیشتر از بهای آن در ابتدای سال است. اما به خاطر کمبود کشتی برای حمل آن هم کاهش نیافته است.

گریگوس خیراداکیس در ادامه گفت: افزایش بهای انرژی به خاطر افزایش بهای حمل و نقل نیست. اما باید بگوییم که بهای حمل و نقل دو برابر شده است. اما بهای گاز مایع ۱۴ تا ۱۵ برابر افزایش یافته است. این به خاطر کمبود منابع است. قطعا نمی‌توانید خط لوله گاز نورد استریم یک و دو را با یک کشتی جایگزین کنید.

خبرنگار ادامه داد: بیشتر برقی که در این کشتی‌ها مصرف می‌شود از گاز روسیه تامین می‌شود. این همان گازی است که خانه‌های ما را گرم می‌کند. در حال حاضر هوا در یونان گرم است و این وضعیت برای یک یا دوماه دیگر هم اینگونه خواهد بود. اما با نزدیک شدن به زمستان مردم دستگاه‌های گرم کننده خود را روشن می‌کنند. اما اینکه هزینه چقدر بالا باشد، یک نگرانی دیگر است.

بحران سوخت گاز مایع در اروپا

وضعیت گاز مایع در آسیا و اروپا

به گزارش وبا بررسی تیم تحلیلی بازار نفت، درﺑﺮرﺳﻲ اﻗﺘﺼﺎدی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻣﺎﻳﻊ ﺷﺪه قیمت گاز مایع در منطقه آسیااقیانوسیه در ماه جولای درحال خزیدن به سمت بالا می باشد در حالی که در اروپا، فعالیت نسبتا کمتری در زمینه مبادلات گاز مایع را شاهد هستیم ودر نتیجه قیمت در اروپا متاثر از عرضه بیشتر و تقاضای کمتر تا حدی روبه کاهش است.در ایالات متحده قیمت گاز مایع منطقه تگزاس رو به افزایش است.

به تحلیل وضعیت گاز مایع در آسیا و اروپا ، گاز مایع که به صورت اختصار در گزارشات بانام LPG شناخته میشود (liquified petroleum gas)همانگونه که از نامش پیداست

به گازی اطلاق می شود که در اولین مراحل جوشش نفت خام از آن جدا شده و تحت فشار قرار می گیرد

وبه صورت مایع وتحت فشار در می آید و معمولا در پابایشگاهها وپایانه های این محصول در مخازن کروی نگهداری

و توسط کامیون های حمل گاز به شرکت هایی ارسال می گردد که این محصول رادر کپسول های قابل حمل به

دست مصرف کنندگان نهایی می رسانند.

بیستر بخوانید: بررسی بازار جهانی گاز مایع

 

گاز مایعی که جهت مصارف خانگی عرضه می گردد ترکیبی است از پروپان وبوتان که البته هریک از این دو گاز، مصارف دیگری نیز دارند ولذا در بازارهای جهانی ،خرید وفروش هریک از این دو گاز هم به صورت جداگانه ، وهم به صورت ترکیبی ،بسیار معمول ورایج است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *