پروژه H2BE برای راه اندازی بازار هیدروژن کم کربن در بلژیک

پروژه H2BE برای راه اندازی بازار هیدروژن کم کربن در بلژیک

به گزارش بازار نفت و گاز، ENGIE & Equinor پروژه H2BE را برای راه اندازی بازار هیدروژن کم کربن در بلژیک راه اندازی کردند. فناوری ATR نرخ کربن زدایی بالاتر از 95 درصد و تولید هیدروژن در مقیاس بزرگ (GW) در سطوح هزینه رقابتی را امکان پذیر می کند.

توسعه پروژه های هیدروژن کم کربن

در ماه فوریه، گروه های انرژی ENGIE و Equinor تفاهم نامه ای را برای توسعه پروژه های هیدروژن کم کربن با هم اعلام کردند. اکنون این دو شرکت به جلو می روند و پروژه H2BE را اعلام می کنند که هدف آن توسعه تولید هیدروژن کم کربن از گاز طبیعی در بلژیک است. دولت فدرال بلژیک استراتژی هیدروژن خود را در 29 اکتبر منتشر کرد و پروژه H2BE به بلژیک در اجرای این استراتژی کمک خواهد کرد. هدف پروژه H2BE تولید هیدروژن از گاز طبیعی با استفاده از فناوری اصلاح گرمایی (ATR) همراه با جذب و ذخیره کربن (CCS) است.

ATR فناوری جدید کربن زدایی

فناوری ATR نرخ کربن زدایی بالای 95 درصد و تولید هیدروژن در مقیاس بزرگ (GW) در سطوح هزینه رقابتی را امکان پذیر می کند. دی‌اکسید کربن جذب‌شده قرار است به شکل مایع منتقل شود و به‌طور دائم و ایمن در مکانی در زیرسطح دریای شمال نروژ ذخیره شود. پروژه H2BE به خوبی با استراتژی های هیدروژن بلژیک و فلاندرز مطابقت دارد.

با تمرکز بر هیدروژن تجدیدپذیر، اینها همچنین بر نقش کلیدی هیدروژن کم کربن برای رسیدن به اهداف کربن زدایی و افزایش سریع بازار و زیرساخت هیدروژن پاک در سال های آینده تأکید می کنند.

امکان سنجی اجرای پروژه

ENGIE و Equinor اکنون یک مطالعه امکان سنجی برای ارزیابی تناسب فنی و اقتصادی یک سایت در منطقه گنت راه اندازی می کنند. گفت‌وگوهای تجاری با شرکت‌های بالقوه هیدروژن، که عمدتاً صنایع بزرگی هستند که کاهش آن سخت است، به طور همزمان ادامه دارد.

علاوه بر این، گفتگوها با بندر دریای شمال در مورد ادغام با زیرساخت های بندری ادامه دارد. پروژه H2BE با تسریع انتقال به سمت بی‌طرفی کربن و توسعه زیرساخت‌های هیدروژن و CO2 مورد نیاز، با «Connect 2025»، برنامه استراتژیک بندر دریای شمال که اخیراً منتشر شده است، قرار می‌گیرد.

وجود زیرساخت‌های هیدروژن و دی‌اکسید کربن ضروری در محل، عناصر بسیار مهمی برای موفقیت پروژه است. بنابراین ENGIE & Equinor با Fluxys، اپراتور مستقل سیستم انتقال گاز در بلژیک به نیروهای خود پیوستند.

اجرای پروژه H2BE

پروژه H2BE با در دسترس قرار دادن حجم قابل توجهی در بازار، یک بلوک ساختمانی کلیدی برای زیرساخت های هیدروژن و CO2 با دسترسی آزاد خواهد بود که Fluxys Belgium در حال برنامه ریزی برای ایجاد ارتباط بین عرضه و تقاضا در میان خوشه های صنعتی در بلژیک و کشورهای همسایه است. از این رو، همکاری پروژه H2BE با Fluxys باعث ایجاد هم افزایی با سایر پروژه های جذب هیدروژن و CO2 می شود و هزینه های کلی را کاهش می دهد.

همه شرکا قصد دارند تا قبل از سال 2030 عملیات خود را آغاز کنند تا به اهداف موقت کربن زدایی بلژیک در سال 2030 کمک کنند.

استفاده از انرژی حرارتی کربن زدایی شده

ادوارد نویاسکی، مدیر عامل شرکت ENGIE “مدیریت جهانی انرژی” می گوید:

ENGIE متقاعد شده است که انرژی حرارتی کربن زدایی شده برای دستیابی به بی طرفی کربن در اقتصاد ما، در کنار منابع برق تجدیدپذیر مورد نیاز است. بنابراین، ENGIE کاملا متعهد به توسعه راه حل های هیدروژن تجدید پذیر و کم کربن است. ما قویاً معتقدیم که هیدروژن تجدیدپذیر و کم کربن، با کاربردها و مزایای متعدد، همه چیز را دارد تا متحد غیرقابل انکاری برای تسریع توسعه یک زیرساخت جامد و گذار به اقتصاد بی‌کربن باشد.

خوشحالیم که کار خود را بر روی این پروژه با Equinor، یک شریک قدیمی برای بیش از 40 سال، دنبال می کنیم. متقاعد شده‌ایم که پروژه ما ابزاری قوی برای اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی هیدروژن بلژیک است که توسط دولت فدرال در پایان اکتبر منتشر شد.

Grete Tveit، معاون ارشد Equinor در زمینه راه حل های کربن پایین می گوید:

“ما از راه اندازی پروژه “H2BE” خرسندیم. ما به همراه شرکای خود پایه‌ای را ایجاد کرده‌ایم که پتانسیل ارائه هیدروژن کم کربن قابل اعتماد از گاز طبیعی را دارد تا کربن زدایی صنایع را در مقیاس بزرگ، از جمله تولید مداوم و انعطاف‌پذیر برق، فراهم کند. Equinor معتقد است که هیدروژن و CCS برای موفقیت در انتقال انرژی و رسیدن به جاه‌طلبی‌های خالص، حیاتی هستند.

ما به همراه شرکای خود دارای تخصص قوی و مکملی هستیم که تمام بخش های زنجیره ارزش را پوشش می دهد. ما هنگام پیشبرد این پروژه با هدف تحقق و کمک به موفقیت اقتصاد هیدروژنی بلژیک از این اهرم استفاده خواهیم کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *