پیش بینی قیمت جهانی اوره

,
پیش بینی قیمت جهانی اوره

پیش بینی قیمت جهانی اوره به تحلیل موسسه آرگوس. در این مطلب به پیش بینی قیمت جهانی اوره از دید مجله آرگوس اوره می پردازیم. مجله آرگوس پیش بینی های بسیار عالی در خصوص قیمت آینده اوره در جهان ارائه می دهد.

پیش بینی قیمت جهانی اوره

قیمت هر تن اوره در مالزی در حدود ۹۵۰ دلار است که به آمریکای جنوبی و استرالیا نیز صادر می گردد. قیمت اوره در سال 2020 به بیش از 900 دلار در هر تن رسید. پیش‌ بینی می‌شود که قیمت این کالا در سال بعد افزایش یابد و سپس سالانه به 900 دلار در هر تن در سال 2024 کاهش یابد. تا سال 2035، قیمت اوره پیش بینی می شود به بیش از 1000 دلار در هر تن برسد.

آینده نزدیک اوره

قیمت بیشتر کودها در سال 2021 افزایش یافت، به ویژه فسفات ها و اوره، که ناشی از تقاضای قوی و هزینه های بالای نهاده بود. قیمت پتاس به طور کلی با عرضه کافی ثابت ماند. پیش بینی می شود قیمت کود در سال 2022 به طور متوسط بیش از یک چهارم بیشتر از سال گذشته باشد، قبل از کاهش در سال 2021. خطرات پیش بینی شامل سرعت افزایش ظرفیت، تنش های ژئوپلیتیکی و در میان مدت، سیاست های زیست محیطی در مورد استفاده از کود است.

تقاضای شدید از مناطق کلیدی کشت محصول، نیروی محرکه قیمت بالای کود بوده است. قیمت کالاهای کشاورزی مانند ذرت و سویا در میان کاهش عرضه و تقاضای قوی افزایش یافته است. درآمد بیشتر مزرعه باعث افزایش سطح زیر کشت محصول و میزان مصرف مواد مغذی کلیدی مانند فسفات و پتاس شده است. با این حال انتظار می‌رود که بیشتر نسبت‌ های قیمت کود به محصول در سال 2022 در مقایسه با چند سال گذشته کمتر باشد.

پیش بینی قیمت اوره جهانی

کاهش تعداد معاملات

با گذشت بیش از یک ماه از شروع جنگ روسیه در اوکراین به نظر می‌رسد که تحولات پی‌درپی و افزایش مستمر قیمت اوره و سایر فراورده‌های نفتی، توان بازار را کاسته است و در بسیاری از مناطق، خریداران در حالت انتظار توام با امید به سر می‌برند تا شاید قیمت‌ها به وضعیت‌های سابق برگردد و ریسک خرید کاهش یابد. در هفته منتهی به ۳۱ مارس مصادف با ۱۱ فروردین قیمت‌ها در ایالات‌ متحده و خاورمیانه اندکی افزایش یافتند ولی قیمت‌های کشور مصر با کاهش توام بود و قیمت‌های برزیل به همان صورت قبل باقی ماند.

وضعیت تقاضا شکننده است و تقاضاهای زیادی برای خرید مشاهده نمی‌شود و خریداران ترجیح می‌دهند از این‌ پس برای تامین اوره موردنیاز خود صبر بیشتری به خرج دهند تا شاید کاهش تقاضا در بازار منجر به کاهش قیمت نیز گردد و در آن صورت نسبت به خرید اقدام نمایند. تأمین اوره با منشا روسی حضور بیشتری نسبت به هفته قبل داشت و به نظر می‌ رسد اوره روسیه نسبت به قبل و در روزهای شروع جنگ بیشتر شده است اگرچه مشکلات حمل از روسیه و مسائل بانکی و انجام معامله با این کشور کماکان مطرح است.

افزایش قیمت اوره در منطقه بالتیک

با توجه به تقاضاهای نسبتا زیاد از منطقه آمریکای لاتین و اروپا قیمت اوره در منطقه بالتیک افزایش یافت اما کشورهایی که تمایل دارند به‌صورت مستقیم محصول مورد نیاز خود را از روسیه خریداری کنند نسبت به ماه ژانویه کاهش‌ یافته است البته این بدان معنا نیست که محصولی از روسیه وارد بازار نمی‌شود بلکه معامله مستقیم با روسیه صورت نمی‌پذیرد.

یک تولیدکننده روسیه اعلام نموده است که در هفته گذشته چند محموله اوره پریل را جهت حمل در ماه آوریل جمعا به وزن ۱۰ هزارتن برای تحویل به کشورهای عضو اتحادیه اروپا با قیمت ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار در هر تن بر اساس‌ ترم فوب دریای بالتیک به فروش رسانده است.

شرکت Acron اوره گرانول خود را به دلالان به قیمت ۹۰۰ دلار در هر تن به فروش رسانده است و گاه قیمت اوره گرانول این شرکت تا ۷۵۰ دلار نیز پایین آمده است. بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان و فروشندگان اوره روسیه مسائل مربوط به حمل دریایی و هزینه‌های سنگین آن هست به‌ گونه‌ای که هزینه حمل هر تن اوره تولید شده در روسیه تا آمریکا به ۲۰۰ دلار نیز رسیده است.

قیمت گوگرد پالایشگاهی

 

کاهش نسبی قیمت اوره در اروپا

قیمت جهانی اوره در اروپا کاهش داشت و در حالی که در هفته قبل به بالاتر از ۱۰۵۰ دلار رسیده بود در این هفته با شرابط تحویل در La Pallice فرانسه به زیر ۱۰۵۰ دلار در هر تن رسید. خریداران بیشتر به دنبال خریدهای آنی محموله های کوچک بودند و فروشندگان نیز به منظور پرهیز از هرگونه ریسک تا حدود زیادی با خریداران کنار می آمدند تا بتوانند محصول خود را هرچه سریعتر به فروش برسانند.

شرکت Yara یکی از واحد های بزرگ خود با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن در لو هاور پس از مدتی تعطیلی راه‌ اندازی نمود که این راه‌ اندازی بر میزان عرضه کالا در فرانسه و تعدیل قیمت‌ ها در این کشور اثر داشت. شرکت Yara همچنین یک واحد خود در شهر Ferrara ایتالیا را پس از سه هفته تعطیلی مجددا راه‌ اندازی نمود.

علت تعطیلی سه‌ هفته‌ ای این واحد تولیدی اوره ،هزینه‌ های بالای گاز مصرفی این واحد تولیدی بود. Azomures شرکت بزرگ رومانیایی نیز پس از ماه‌ ها تعطیلی قصد دارد تولید اوره خود را در ماه آوریل از سر بگیرد. این تولیدکننده با ظرفیت ۱.۸ میلیون تن در سال قصد دارد در ابتدا واحد‌های تولید آمونیاک خود را راه‌اندازی نماید و سپس به‌تدریج سایر واحدها را به زنجیره تولید ملحق نماید.

کاهش نسبی قیمت اوره در اروپا

کاهش نسبی قیمت اوره در اروپا

عرضه اوره پریل و گرانول از سوی قطر و ایران

در هفته منتهی به ۳۱ مارس، قطر موفق شد که دو محموله ۳۰ هزار تنی اوره پریل و ۲۰ هزار تنی اوره گرانول خود را به بازار عرضه نماید که بالاترین قیمت برای اوره پریل بر اساس ترم تحویل فوب ۹۳۰ و برای اوره گرانول بر اساس ترم تحویل فوب ۹۵۰ دلار بوده است.

urea

urea

در ایران شرکت اوره سازی لردگان دو محموله به بازار عرضه نمود. برای یکی از آنها که محموله کوچکتری بود قیمت ۷۵۰ دلار در هر تن بالاترین قیمتی بود که پیشنهاد شد و برای محموله ۳۰ هزار تنی بزرگتر قیمت ۶۵۰ دلار در هر تن بالاترین قیمتی بود که به این شرکت پیشنهاد شد. تولیدکنندگان ایرانی برای محصولات خود قیمت ۸۲۰ دلار را به عنوان هدف قیمتی اوره گرانول قرار داده‌ اند که تاکنون موفق به فروش کالای خود به این قیمت نشده اند. همچنین تولیدکنندگان ایرانی برای اوره پریل خود در بسته بندی ۲۵ کیلویی قیمت ۸۸۰ دلار را به عنوان هدف قرار داده‌اند که تاکنون چندان مورد استقبال واقع نشده است.

تحلیل صنعت اوره

پتروناس مالزی به دنبال فرصت برای انجام تعمیرات

در جنوب شرق آسیا میزان عرضه اوره کاهش یافته است. گفته می شود که میزان عرضه اوره گرانول در اندونزی بسیار کم است و همچنین شنیده شده است که در مالزی شرکت پتروناس قصد دارد برای ماه آوریل تغییراتی را در واحدهای تولیدی خود اجرایی نماید و بیم آن می‌رود که میزان عرضه اوره در بازارهای جنوب شرق آسیا کاهش یابد. قیمت هر تن اوره در این منطقه در حدود ۹۵۰ دلار است که به آمریکا ی جنوبی و استرالیا نیز صادر می گردد.

در ویتنام یکی از تجار اوره یک محموله ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تنی اوره گرانول را بر اساس ترم CFR به بازار عرضه می نماید. مبدا این محموله خاورمیانه می باشد. PetroVietnam شرکت بزرگ نفت ویتنام همچنان قیمت اوره پریل خود را بر روی ۱۰۲۰ دلار در هرات حفظ نموده است ولی مشتریان چندانی نداشته و تا کنون فروشی با این قیمت گزارش نشده است.

در تایلند نیز در دو ماهه اول سال میلادی یعنی ماه های ژانویه و فوریه معاملات چندانی صورت نگرفته است و خریداران همچنان منتظر هستند که قیمت ها کاهش یابد ولی پیش بینی می شود که صبر طولانی خریداران در ماه آوریل پایان یابد و آنها بتوانند در در ماه آوریل خرید های خود را به انجام برسانند. بدیهی است پس از مدت طولانی وقفه و یا کاهش در فروش و کم شدن مشتریان خرید در این کشور، احتمال کاهش قیمت نیز وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *