بررسی چارت اوره جهانی

,
چارت اوره جهانی

بررسی چارت اوره جهانی و وضعیت بازار اوره از نگاه آرگوس اوره به تحلیل بازار نفت و گاز ایران. در این مطلب به بررسی چارت جهانی اوره از دید نشریه آرگوس می پردازیم.

تقاضای کم اوره و قیمت پایین در اغلب مناطق

درهفته منتهی به روز ۲۶ می برابر با ۵ خرداد قیمت اوره در اغلب مناطق جهان به دلیل کاهش تقاضا کاهش یافت یا در قیمت های هفته قبل تثبیت شد. رغبت به خرید کمتر از روال معمول بود و عرضه هم محدود بود. قیمت های ارائه شده برای مناقصات بنگلادش و نپال همان قیمت های قبلی بود و پیشنهادات باقیمت بالایی برای خرید وجود نداشت البته در تایلند قیمت ها افزایش داشت و به ۶۶۰ دلار در هر تن براساس ترم CFR رسید.

در آمریکا به دلیل کاهش تقاضا قیمت ها کاهش یافت. در برزیل و مکزیک نیز قیمت ها تحت تاثیر تخفیف های روسیه روبه کاهش بود. عده ای از معامله گران، خود را آماده می کنند که محموله های به مقصد هندوستان ارسال کنند زیرا خریدهای شرکت RCF در هندوستان از همه مناطق با قیمت مناسب صورت می گیرد و فروشندگان همیشه نگاهی به درخواست های هندوستان دارند.

در مجموع می توان گفت بازار ازنظر عرضه هیچ مشکلی ندارد و با توجه به عرضه زیاد، پیش بینی می شود ماه‌های ژوئن و جولای نیز با عرضه زیاد اوره ادامه یابد و کمبودی در بازار نباشد و قیمت ها احتمالا در همین سطوح باقی خواهد ماند.

از عوامل تاثیر گذار بر بازار می توان به تحریم روسیه توسط اروپا را اشاره کرد که به این ترتیب خریدهای اروپا بیشتر متوجه بازار های آمریکا و آفریقا خواهد بود و از سوی دیگر با توجه به افزایش بیش از حد قیمت گاز در هفته های اخیر که در تولید اوره نیز مصرف زیادی دارد احتمالا هر گونه افزایش قیمت گاز باعث افزایش قیمت اوره نیز خواهدشد و مسلما کاهش قیمت گاز باعث کاهش قیمت اوره خواهد شد.

تخفیف های روسیه و کاهش قیمت اوره

در بررسی چارت اوره جهانی با توجه به فروش ارزان وبا تخفیف زیاد روسیه به بازار های آمریکا قیمت اوره در کشورهای حوزه بالتیک نیز کاهش یافت. تامین کنند گان اوره پریل در این منطقه، قیمت های خود را برای اوره پریل در ماه ژوئن برروی ۵۵۰ دلار در هر تن براساس ترم فوب بالتیک به مقصد ساحل شرقی مکزیک به فروش می رسانند.

قیمت اوره گرانول روسیه تحویلی به سواحل غرب مکزیک براساس ترم فوب ۵۱۰ دلار در هر تن وقیمت اوره گرانول روسی تحویلی به برزیل ۵۵۰ دلار در هر تن بوده است. ۵ تا ۶ محموله روسیه نیز آماده ارسال به هند باقیمت ۵۵۰ تا ۵۸۰ دلار در هر تن هستند که تاکنون خبری از توافق نهایی بین خریدار و فروشنده منتشر نشده است.

روسیه سهمیه صادرات اوره و نیترات آمونیوم خود را ۴۸۵ هزار تن افزایش داده است و این افزایش حداقل تا ماه دسامبر برقرار خواهد بود و بدین ترتیب شاهد عرضه بیشتری از سوی روسیه در بازار خواهیم بود. در دریای سیاه یکی از معامله گران بازار اوره موفق شد ۱۰۰۰ تن اوره گرانول ترکمنستان را به قیمت ۶۸۰ دلار در هرتن براساس ترم فوب بندر Poti به فروش برساند.

قیمت اوره پایین ترین قیمت 4 ماه گذشته

قیمت اوره پایین ترین قیمت 4 ماه گذشته

قیمت جهانی اوره + ۱۷ فوریه

کاهش قیمت اوره در ایران

در حالی که شرکت های اوره ساز در ایران مبلغ ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار را برای اوره گرانول خود پیشنهاد می دهند پیشنهادات خرید به زیر ۵۶۰ دلار در هر تن رسیده است. بررسی چارت اوره جهانی شرکت پتروشیمی و تولید اوره لردگان قصد دارد ۴۰۰۰۰ تن اوره گرانول خود را به فروش برساند و تا روز ۲۹ می امکان ارایه پیشنهاد قیمت وجود دارد و قیمت های پیشنهادی تا کنون بین ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار بوده است که البته این قیمت ها خارج از مناقصه و در فضای قبل از اعلام نهایی قیمت ها بوده و تایید نشده است.

شرکت پتروشیمی رازی نیز قرار است ۳۵۰۰۰ تن اوره تولیدی خود را برای بارگیری در ماه ژوین به بازار عرضه نماید. زمان ارایه پیشنهاد تا پایان ماه می خواهد بود. شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی در هفته گذشته ۲۵۰۰۰ تن اوره پریل خود را برای تحویل فوری به فروش رساند.

این شرکت اوره خود را در کیسه های ۵۰ کیلویی و به قیمت ۶۰۰ دلار در هر تن به فروش می‌رساند که قیمت پیشنهادی مورد استقبال خریداران قرار نگرفته است. خریداران ترجیح می دهند خرید خود را به صورت فله و با قیمت هر تن ۵۵۰ دلار انجام دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *