چشم ها به نتایج مناقصه قطر پترولیوم

مناقصه قطر پترولیوم

حق بیمه نقدی نفت خام ESPO روسیه در ماه آگوست نسبت به ماه های گذشته کاهش خواهد یافت؛ چرا که در پی محدودیت های وضع شده برای واردات نفت خام از سوی دولت چین، تقاضای پالایشگاه های مستقل این کشور برای سایر گرید های منطقه کاهش یافته است. به همین دلیل تقاضا برای خرید نفت خام ESPO نسبت به ماه های گذشته کاهش یافته است.

چندی قبل شرکت Surgutneftegaz روسیه از طریق مناقصه سه محموله ی 700 هزار بشکه ای نفت خام ESPO Blend را با حق بیمه 1.80 دلار در هر بشکه تا 2 دلار در هر بشکه، به ارزیابی پلَتس ماه گذشته ی نفت خام دبی فروخت. اخبار منتشر شده مبنی بر آن بود که این محموله ها به ویتول (یک شرکت چندملیتی، به مرکزیت دو کشور هلند و سوئیس است که در زمینه تولید و مبادله انرژی و کالا فعالیت می‌کند) و مرکوریا (شرکت خصوصی سوئیسی و چندملیتی که در حوزه های نفت خام و فرآورده های نفتی، بنزین، گاز طبیعی، برق، زغال سنگ، بیو دیزل متمرکز می باشد) فروخته شده اند؛ اما این اطلاعات بلافاصله از سوی Surgutneftegaz تأیید نشد.

فعالان بازار نفت معتقدند که افت تقاضا از سوی پالایشگاه های مستقل چین در پی کاهش سهمیه واردات و همه گیری ویروس کووید – 19 در این کشور، در حالی که بشکه های نفت آربیتراژ ارزان از سمت غرب به بازار آسیا راه پیدا می کنند، مستقیما بر گرید های سنگین نفت خام منطقه تاثیر می گذارد و به همین دلیل حق بیمه ی این گرید ها کاهش می یابد.

البته از سوی دیگر با صرف نظر از نقش چین، نوع خرید و معاملات کشور های دیگر مانند ژاپن و تایلند نیز بر نوسانات قیمت نفت خام ESPO تاثیر گذار است. یک از تجار نفت خام مستقر در سنگاپور در این خصوص می گوید: ممکن است ژاپنی ها نیز یکی از متقاضیان مهم خرید ESPO باشد، اما در خرید آهسته تر اقدام می کنند. آن ها معمولا منتظر می مانند تا هنگامی که حق بیمه نقدی کمتر شد، خرید کنند.

اما در همین حین Surgutneftegaz روسیه مناقصه ی دیگری را برای عرضه نفت خام ESPO خود، برای ماه اکتبر ارائه کرد. طبق گزارش های منتشر شده این مناقصه پنج محموله 700 هزار بشکه ای نفت خام را ارائه می دهد و در 16 آگوست با اعتبار همان روز به اتمام می رسد.

در همین حال، تجار فعال در بازار منتظر نتیجه مناقصه شرکت قطر پترولیوم برای عرضه نفت خام Al – Shaheen (میدان نفت و گاز الشاهین واقع در سواحل شمال شرقی قطر در خلیج فارس) هستند. یکی از دلایل حساسیت این مناقصه، مشخص شدن حق بیمه ی نفت الشاهین است. حق بیمه نفت الشاهین به عنوان شاخص تقاضا برای گرید های متوسط ​​و ترش در نظر گرفته می شود. مناقصه در تاریخ 16 اوت با اعتبار روز بعد خاتمه می یابد.

اما از سوی دیگر اخباری منتشر شده مبنی بر آن که SOMO (سازمان دولت بازاریابی برای تولیدات شرکت ملی نفت عراق)،از طریق یک مناقصه، محموله ی 2 میلیون بشکه ای نفت خام مدیوم بصره ​​را برای بارگیری در ماه سپتامبر با حق بیمه پایین به فروش رسانده است. شنیده ها حاکی از آن است که Socar (شرکت دولتی نفت و گاز جمهوری آذربایجان) خریدار این محموله است، اما متاسفانه نمی توانیم صحت این خبر را تأیید کنیم.

داده های منتشر شده از سوی S & P Global Platts نشان می دهد که در ساعت 3 بعد از ظهر سنگاپور (07:00 به وقت گرینویچ) ، اسپرِد زمانی (time spread) اکتبر – نوامبر در 66 سنت در هر گالن متوقف شد، که این رقم افزایشی در حدود 3 سنت در هر گالن را نسبت به روز 13 آگوست را نشان می دهد. در پایان روز 16 آگوست اسپرِد نقدی / آتی (cash / futures spread) دبی در 2.33 دلار در هر بشکه ثابت شد که این میزان نیز 8 سنت در هر بشکه نسبت به روز 13 آگوست افزایش یافته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *