چگونه مبلمان چوبی را در خانه تمیز کنیم؟ نحوه تمیز کردن انواع مبلمان چوبی

چگونه مبلمان چوبی را در خانه تمیز کنیم؟

چوب حسی گرم و درجه یک به دکوراسیون منزل شما می دهد. اکثر مردم مبلمان چوبی را به دلیل تطبیق پذیری، دوام و جذابیت کلاسیک آن انتخاب می کنند. اما مبلمان چوبی ممکن است مستلزم تمیز کردن و مراقبت برای حفظ و ماندگاری آن باشد. انواع مختلف چوب، در واقع، روش های مختلفی را برای تمیز کردن نیاز دارند. بنابراین، آیا باید قطعات چوبی خود را به سادگی گردگیری یا واکس بزنید؟

با گذشت زمان، مبلمان چوبی کثیفی را جمع می کند که ممکن است تنها با گردگیری از بین نرود. ممکن است نیاز به تمیز کردن جدی داشته باشد. با رعایت چند دستورالعمل ساده تمیز کردن، می توانید به راحتی زیبایی وسایل چوبی خود را بازیابی کنید.

نحوه تمیز کردن انواع مبلمان چوبی

بدون شک مبلمان چوبی عالی به نظر می رسند و همچنین ممکن است با نگهداری مناسب برای مدت طولانی دوام بیاورند. مطمئناً می تواند از درمان مناسب و تعمیرات اساسی هر از گاهی بهره مند شود. قبل از شروع تمیز کردن، ممکن است دوست داشته باشید که تکمیل مبلمان را ببینید تا بر این اساس بتوانید یک پاک کننده چوب مناسب خریداری کنید.

اطمینان حاصل کنید که قبل از خرید پاک کننده، برچسب آن را به دقت بخوانید و دستورالعمل ها را به درستی دنبال کنید. از طرف دیگر، می توانید مبلمان چوبی خود را با پدها یا تشک های محافظ بپوشانید تا از ایجاد خراش، آثار یا گرد و غبار روی مبلمان جلوگیری کنید. خلاص شدن از شر گرد و غبار باید مهمترین اولویت شما بدون توجه به نوع پرداخت چوب باشد.

از گردگیری روزانه گرفته تا تمیز کردن عمیق گاه به گاه و رفع آسیب‌ها به‌طور منظم، می‌توانید با چند روش تمیز کردن قابل کنترل، ظروف چوبی خود را به بهترین شکل ظاهر کنید.

نحوه تمیز کردن انواع مبلمان چوبی

نحوه تمیز کردن انواع مبلمان چوبی

نکاتی برای تمیز کردن مبلمان چوبی رنگ شده

تمیز کردن مبلمان چوبی رنگ شده ممکن است در مقایسه با مراقبت از انواع دیگر سطوح چوبی کار آسانی باشد. ممکن است دوست داشته باشید از استفاده از واکس و پولیش خودداری کنید زیرا می تواند دکوراسیون و رنگ را خراب کند. چند نکته مهم که باید در نظر داشت عبارتند از:

می توانید مبلمان چوبی رنگ شده را به طور مرتب با جاروبرقی دستی گردگیری کنید. یک ضمیمه برس را با جاروبرقی وصل کنید تا گرد و غبار را بدون خراش از بین ببرید. اگر ضمیمه برس در دسترس نیست، به دنبال یک پارچه میکروفیبر نرم در جای آن بروید.

گاهی اوقات می توانید رویه های چوبی را با استفاده از یک اسفنج پاک کنید تا از شر آثار و لکه هایی که به راحتی جدا می شوند خلاص شوید.

همچنین می توانید با استفاده از مایع شستشو برای مسواک زدن سطوح، محلولی تهیه کنید. یک گلوله پنبه ای بردارید و آن را در صابون ظرف مایع آغشته کنید و قسمتی از صندلی یا کابینت را پاک کنید (لکه ای که به راحتی قابل مشاهده نیست) تا بررسی کنید که آیا منجر به تغییر در بافت چوب می شود یا خیر. اگر هیچ کدام، می توانید از مواد شوینده و مخلوط آب برای اسفنج کردن کل سطح استفاده کنید. در صورتی که مایل به تمیزکاری هستید، توصیه می شود که این کار را هر سال یک بار با استفاده از واکس خمیر سخت انجام دهید.

استفاده از موم زنبور عسل

اگر نمی خواهید از موم تجاری استفاده کنید، می توانید برای محافظت از مبلمان خود با موم زنبور عسل درست کنید. موم رنده شده و روغن نارگیل/زیتون را به نسبت 1:4 مخلوط کنید. این مخلوط را حرارت دهید تا موم کاملا ذوب شود. برای گرم کردن مخلوط می توانید از مایکروویو استفاده کنید. هر چند ثانیه یکبار به بررسی ادامه دهید و هم بزنید تا روغن و موم به خوبی ترکیب شوند. پس از سرد شدن، مخلوط را در لایه های نازک و یکنواخت روی چوب بمالید و بگذارید بین لایه ها خشک شود.

نکاتی برای تمیز کردن مبلمان چوبی رنگ روغنی

مبلمان چوبی رنگ روغنی دارای درخشندگی نرم و گرمی هستند و ممکن است به استفاده پراکنده از روغن مبلمان برای اطمینان از تمیز و براق ماندن سطح نیاز داشته باشند. برخی از موارد حیاتی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

از تمیزکاری سطح روغنی خودداری کنید، زیرا موم می تواند منافذ چوب را مسدود کند و باعث خشک و شکننده شدن آن شود.

اگر لکه های سفیدی وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن مستقیم لیوان های نوشیدنی خیس روی سطح ظاهر می شوند، سعی کنید آنها را با مقدار کمی خمیر دندان که روی یک پارچه تمیز آغشته شده است، بمالید.

همچنین می توانید با استفاده از یک ساینده ملایم و مقداری روغن، لکه های آب را از بین ببرید. ساینده های مناسب می توانند نمک، خاکستر یا پوکه باشند. روغن هایی مانند ژله نفتی، روغن زیتون یا روغن پخت و پز می توانند گزینه های خوبی برای استفاده با ساینده انتخابی باشند. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب کافی مخلوط کنید تا خمیر نازکی به دست آید. خمیر را به آرامی روی حلقه های آب پخش کنید. خمیر را با حرکات دایره ای روی چوب بمالید تا لکه ها یا لک ها از بین بروند.

نکاتی برای تمیز کردن مبلمان چوبی جلا داده شده

مبلمان چوبی صیقلی را می توان با استفاده از لاک، لاک یا موم بازسازی کرد. برای تمیز کردن سریع رویه های چوبی می توانید از هر پولیش تجاری استفاده کنید. برخی از نکات مفید تمیز کردن به شرح زیر است: در مورد اشیای عتیقه، ممکن است بهتر باشد به جای پولیش مایع یا اسپری، از واکس خمیری استفاده کنید که ماندگاری طولانی‌تر و سفت‌تری ایجاد می‌کند. می توانید قسمت بیرونی چوب صیقلی را با یک پارچه تمیز آغشته به چای آغشته کنید و سپس آن را براق کنید تا تمیز شود.

برای از بین بردن لکه های سفید یا حلقه ها می توانید سس مایونز را روی قسمت های بیرونی چوبی بمالید. همچنین می توان از آن برای از بین بردن واترمارک و علائم مداد رنگی استفاده کرد. اجازه دهید سس مایونز حدود یک ساعت بماند. سپس آن را با یک پارچه تمیز و نرم پاک کنید و آن را با پولیش ادامه دهید.

مبلمان چوبی صیقلی در طول زمان مستعد تجمع کثیفی هستند که باعث می شود درخشندگی خود را از دست بدهند. می توانید از چای سیاه برای از بین بردن این تجمع استفاده کنید زیرا چای سیاه دارای تانن است که می تواند به طور موثری به از بین بردن کثیفی و بهبود سلامت چوب کمک کند. دو یا سه کیسه چای سیاه را در یک فنجان آب داغ حدود 4 تا 5 دقیقه خیس کنید. اجازه دهید محلول خنک شود. یک پارچه نرم را در مخلوط فرو کنید، آب اضافی را بگیرید و سپس از آن برای تمیز کردن سطوح چوب استفاده کنید.

نکاتی برای تمیز کردن مبلمان چوبی تخصصی

چوب ویژه شامل چوب خیزران، حصیری، بامبو و راش است. آنها معمولا دارای یک پوشش طبیعی هستند. با این حال، برخی از قطعات می توانند دارای پوشش پوسته یا لاک باشند. هنگام تمیز کردن چنین قطعاتی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

اغلب با استفاده از ضمیمه برس جاروبرقی بکشید. گردگیری باید به طور منظم بخشی از روال تمیز کردن باشد. همچنین می توانید از یک پارچه میکروفیبر مرطوب برای تمیز کردن فضای بیرونی استفاده کنید.

می‌توانید قطعات چوب مخصوص را با آب بشویید تا رطوبت را در الیاف آن بازگردانید. اما به یاد داشته باشید که این کار را با چوب راش انجام ندهید زیرا ممکن است در اثر رطوبت آسیب ببیند.

تجهیزات چوبی خود را حداقل دو بار در سال پولیش کنید. مقداری روغن زیتون یا نباتی را با سرکه سفید به مقدار مساوی مخلوط کنید و سپس با یک پارچه نرم روی چوب بمالید. بعداً آن را صاف کنید تا براق شود. این ترکیب همچنین به افزایش رطوبت چوب کمک می کند. با این حال، قبل از شروع تمیز کردن، ابتدا آن را روی یک قسمت کوچک و محتاط چوبی خود تست کنید.

از استفاده از اسپری‌های سنتی گرد و غبار، پاک‌کننده‌های مبتنی بر آمونیاک، پولیش‌های تجاری چوب یا موم خودداری کنید، زیرا بقایای این محصولات می‌تواند در طول زمان ایجاد شود.

در مورد مبلمان چوبی تخصصی، محل قرار دادن آن اهمیت دارد. شما نباید این نوع مبلمان را نزدیک منبع گرما (مانند رادیاتور) قرار دهید زیرا تغییرات دما می تواند چوب را خراب کند.

نکات پایانی

مبلمان چوبی کاملاً بادوام هستند و نیاز به مداخله کمی دارند. همچنین، تمیز کردن مبلمان چوبی بیشتر به طبقه بندی سطح چوبی که مدیریت می کنید بستگی دارد. اما نیازی نیست که کار سختی باشد. اغلب اوقات، یک پارچه نرم با مقداری آب می تواند بسیار خوب عمل کند.

هر چند وقت یکبار، ممکن است لازم باشد آن را برای تجدید ظاهر و محافظت از آن در برابر سایش و پارگی معمولی، اسپری کنید. روکش چوب را می توان با یک استراتژی تمیز کردن مناسب و محصولات پاک کننده مناسب، به طور ایمن و موثر به وضعیت بی عیب و نقص خود بازگرداند. همیشه به یاد داشته باشید که دستورالعمل های سازنده را اسکن کنید تا پیشنهادات تمیز کردن خاصی که توسط آنها ارائه شده است را شناسایی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *