کاهش ذخایر فراورده های میان تقطیر سنگاپور ۱ اکتبر

,
کاهش ذخایر فراورده های میان تقطیر سنگاپور ۱ اکتبر

کاهش ذخایر فراورده های میان تقطیر سنگاپور ۱ اکتبر-با پایان گرفتن ماه سپتامبر که در آن شاهد مصرف بیشتر فرآورده های نفتی و تقریباً رشد تمامی محصولات بودیم شاهد هستیم. در ماه اکتبر نیز تمامی شواهد حکایت از ادامه مصرف و شرایط عرضه و تقاضای متناسب خواهد بود. پیش‌بینی کارشناسان این است که با توجه به لغو محدودیت های کرونایی و باز شدن ورزشگاه ها و رستوران ها در بسیاری از کشورها و افزایش تردد ،میزان مصرف و تمایل به خرید بنزین همانند ماه سپتامبر باشد و حتی امکان دارد که افزایش یابد.

ذخایر فراورده های میان تقطیردر انبارهای پایانه سنگاپور کاهش یافته است.

در هفته منتهی به ۲۹ ماه سپتامبر،حجم این ذخایر به 11.84ملیون بشکه رسید ونسبت به هفته پیش،9.26%کاهش یافت. در ۱۱ ماه گذشته این اولین بار است که میزان ذخایر فراورده های میان تقطیر در پایانه سنگاپور تا این حد کاهش می یابد. آخرین بار در اکتبر سال ۲۰۲۰ این ذخایر به11.2ملیون بشکه رسیده بود.

علت کاهش ذخایر سنگاپور

علت کاهش ذخایر سنگاپور کاهش میزان واردات بنزین به میزان ۱۳ درصدنسبت به هفته قبل می باشد. در هفته منتهی به پایان سپتامبر میزان واردات بنزین به206 هزار تن رسید. در این هفته سنگاپور نتوانست به میزان همیشگی از کشورهای آسیایی واردات داشته باشد. واردات از کشور کره جنوبی 20.48درصد کاهش واز کشور تایوان63.24درصد کاهش نسبت به هفته قبل داشت.

به طور کلی وارداتی از کشور برونئی به سنگاپور در این هفته صورت نگرفت در حالیکه در هفته قبل ، میزان واردات از کشور برونئی ۵۲ هزار تن بوده است. اخباری که از پالایشگاه های چین به تیم تحلیلی نفت و گاز رسیده است حاکی از آن است که مجتمع پتروشیمی هاینان متعلق به شرکت دولتی سینوپک در چین که قرار بود ۱۱۰ هزار تن تولید داشته باشد عملاً با ۹۰ هزار تن تولید در ماه سپتامبر، کاهشی18درصدی در عرضه محصولات داشته است.

دولت فیلیپین در آغاز ماه اکتبر اعلام نموده است که امکان حضور در سالن های ورزشی و رستوران ها وجود دارد و سختگیری های قبلی در این کشور تا حد زیادی کاهش یافته و این یک نشانه برای بالا رفتن تقاضای بنزین به زودی در این کشور است. اندونزی که با توجه به جمعیت زیاد اصلی ترین مشتری بنزین در منطقه می باشد اعلام نموده که به شهروندان خود یک دوز واکسن دیگر که به عنوان واکسن بوستر معروف است خواهد زد.

کاهش جزئی قیمت بنزین

پیش بینی پلتس از فرآورده های نفتی آسیا علی رغم اینکه همه شواهد حاکی است بالا رفتن تدریجی مصرف بنزین می باشد ولی نوسانات جزئی کماکان در بازار وجود دارد و قرار نیست که بالا رفتن تقاضا باعث شود که قیمت بنزین به صورت پلکانی و تصاعدی مرتباً افزایش یابد خصوص سایر محصولات و فرآورده‌های میان تقطیر نیز چنین شرایطی وجود دارد و به عنوان مثال اگرچه همیشه بازار برای نفتا مشتریان فراوانی دارد ولی شاهد هستیم که گاهی قیمت نفتا کاهش می یابد.

به گزارش و با بررسی تیم تحلیلی نفت و گاز از بازار روز ۱ اکتبر قیمت نفت در این روز در پایانه سنگاپوربه8.22دلار در هر بشکه رسید که61.%کاهش نسبت به قیمت آخرین روز ماه سپتامبر داشت.قیمت بنزین بدون سرب با اکتان ۹۷به89.46دلار در هربشکه رسید که نسبت به روز قبل 87.%کاهش داشت. بنزین بدون سرب با اکتان ۹۲ در حدود 1.3دلار کاهش قیمت داشته وسایر انواع بنزین کمتر از یک دلار کاهش قیمت داشتند. کاهش قیمت سوخت جت 3دهم دلار وکاهش انواع گازوییل با درصد های مختلف گوگرد بین نیم دلار تا 7دهم دلار بوده است.

بیشترین کاهش در سوخت های دریایی با نیم درصد سولفور بوده

بیشترین کاهش در سوخت های دریایی با نیم درصد سولفور بوده که این کاهش در حدود ۱۲ دلار در هر تن بوده است. در منطقه خلیج فارس کلیه محصولات میان تقطیر زیر یک دلار کاهش قیمت داشتند و فقط بنزین با اکتان ۹۲ بیش از یک دلار کاهش قیمت داشته است. سوخت کوره با درصد بالای سولفور بیش از یک دلار افزایش در هر تن در خلیج فارس داشته است. کاهش قیمت اندک از محصولات سبک و سنگین در مناطق کره جنوبی هندوستان ژاپن استرالیا و جنوب آفریقا نیز از الگوی کاهشی سنگاپور و خلیج فارس تبعیت می کند و تقریباً همه محصولات سبک نوساناتی در حد نیم تا یک دلار داشته اند.

علی رغم ثبات بازار ها ی فرآورده‌های سبک ، شاهد هستیم که بعضی از این فراورده ها با کاهش تقاضا مواجه می شوند به عنوان مثال تایلند که یک مقصد توریستی برای بسیاری از مسافران است در ماههای جولای و آگوست تقاضای بیشتری برای سوخت هواپیما داشته است ولی با توجه به کاهش توریسم در ماههای پیش رو مسلما میزان تقاضا در این منطقه در قیاس با ماههای تابستان کاهش خواهد داشت.

شاید بتوان تقاضا برای سوخت جت را از تقاضا برای سایر فرآورده های سبک مستثنی نمود زیرا مسافرت های هوایی تا حد زیادی به مناسبت ها و تعطیلی ها و فستیوال های ورزشی و هنری ویا مسافرتهای تحصیلی ارتباط دارد و در روزهایی که هیچ‌گونه فعالیت خاص گردشگری نباشد تقاضا برای سفر های هوایی و سوخت جت کاهش می یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *