گاز خانگی چه نوع گازیست؟

گاز خانگی چه نوع گازیست

از گاز طبیعی در خانه چه استفاده ای می شود؟ متداول ترین گازی که در خانه ها عرضه می شود و مورد استفاده قرار می گیرد، گاز طبیعی (متان) از طریق شبکه گاز است. اگرچه انرژی می تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. LPG، در مخزن های گاز، جایگزین رایجی است که در آن شبکه گاز وجود ندارد. CNG و حتی بیوگاز نیز در برخی مکان ها استفاده می شود. عامل تعیین کننده وضعیت عرضه محلی است. به کمک تیم تحلیلی بازار نفت و گاز به بررسی این موضوع می پردازیم.

گاز خانگی چه نوع گازیست؟

نوع گازی که در خانه های ایرانی مصرف می شود، گاز طبیعی یا گاز فسیلی است. این گاز بعد از هیدروژن طبیعی ترین گاز موجود در دنیا است که برای مصارف گرمایشی و پخت و پز کاربرد دارد. این نوع از گاز اثرات مخرب کمتری بر محیط زیست دارد. از این رو در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این گاز در هنگام سوختن کمترین خطر را برای سلامتی انسان دارد.

گاز طبیعی به طور پیوسته به یکی از پرمصرف ترین منابع انرژی در خانه ها در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شده است. این سوخت های فسیلی سنتی مانند زغال سنگ و سایر هیدروکربن ها مانند نفت خام را شکست می دهد. استفاده از آن در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است زیرا تولید گاز طبیعی به لطف ذخایر زیرزمینی قابل دسترسی بیشتر شده است.

گاز خانگی چه نوع گازی است

گاز خانگی چه نوع گازی است

چه نوع گازی در خانه ها استفاده می شود؟

گاز طبیعی (متان) نوعی گاز است که در بیشتر خانه ها استفاده می شود. در مناطقی که گاز طبیعی در دسترس نیست، از LPG، CNG یا بیوگاز استفاده می شود. گاز طبیعی از طریق خطوط لوله تحویل داده می شود در حالی که LPG و CNG در سیلندر یا مخازن تحویل می شوند. بیوگاز اغلب در محل تولید می شود.

از چهار نوع گاز مورد استفاده در خانه ها، LPG (پروپان) دارای بالاترین محتوای انرژی با 93.2MJ/m3 در مقابل گاز طبیعی (متان) با 38.7MJ/m3 است. CNG و بیوگاز نیز متان هستند، اگرچه بیوگاز معمولاً دارای درصد کمتری از متان است.

چه گازی در مخازن استفاده می شود؟

گازی که در مخازن گاز استفاده می‌شود LPG است – گاز مایع – که پروپان یا بوتان هستند، هیدروکربن‌های قابل اشتعال که به عنوان سوخت برای گرمایش خانه، پخت و پز، آب گرم و LPG خودروها و وسایل نقلیه استفاده می‌شود.

با توجه به نوع گاز مورد استفاده در خانه ها، گاز مورد استفاده در مخزن های گاز تقریباً همیشه LPG است. بنابراین، نوع گاز مورد استفاده در خانه ها پروپان، بوتان یا مخلوطی از این دو است.

نوع دیگری از گاز مورد استفاده در خانه ها گاز طبیعی (گاز اصلی) یا CNG است که هر دو متان هستند. پروپان، بوتان و گاز طبیعی همگی گازهای هیدروکربنی هستند. پروپان و بوتان تحت عنوان گسترده “LPG” به عنوان گازهای نفتی مایع و همچنین به عنوان مایعات گاز طبیعی – NGL شناخته می شوند.

CNG – گاز طبیعی فشرده – متان است. عرضه CNG نیز یک امکان است، اما به دلایل عملی و اقتصادی نادر است. بیوگاز، با متان به عنوان ماده اولیه، محدودیت های مشابهی دارد.

گاز مصرفی در خانه ها

گاز مصرفی در خانه ها

سیلندر گاز پخت و پز

یک سیلندر گاز پخت و پز می تواند یک سیلندر گاز خانگی 9 کیلوگرمی، 45 کیلوگرمی یا 14.2 کیلوگرمی باشد. اندازه سیلندر گاز پخت و پز به میزان استفاده، حجم گاز مورد نیاز و محل نصب سیلندر گاز بستگی دارد. برای کسانی که فقط برای پخت و پز از LPG استفاده می کنند، سیلندر گاز استرالیایی معمولاً یک سیلندر گاز LPG 45 کیلوگرمی است که یک سال یا بیشتر دوام می آورد. بطری گاز 45 کیلوگرمی دارای ظرفیت سیلندر 88 لیتر است.

وزن سیلندر گاز

سیلندر گاز پخت و پز استاندارد در هند (وزن مخزن سوخت) دارای وزن سیلندر گاز 14.2 ± 150 گرم است. سیلندر گاز پخت و پز خانگی (وزن مخزن سوخت) حدود 29.5 کیلوگرم برای یک سیلندر گاز پخت کامل 14.2 کیلوگرمی است. وزن سیلندر گاز خالی پخت و پز وزن خالص (وزن سیلندر گاز خالی) تقریباً 15.3 کیلوگرم است.

اندازه مخزن گاز

اندازه های مخزن گاز BBQ در ابعاد 4 کیلوگرم و 9 کیلوگرم، ظرفیت سیلندر و اندازه مخزن گاز (اندازه های مخازن گاز پروپان) ارائه می شود. مخزن های کوچک گاز LPG قابل حمل هستند، همانطور که در کمپینگ استفاده می شود.

مخازن گاز LPG شامل یک شیر اصلی گاز برای کنترل انتشار گاز می باشد. شیر تخلیه فشار (PRV) یک وسیله ایمنی است که در شیر اصلی گاز روی مخزن های گاز LPG تعبیه شده است. اگر فشار گاز داخل مخزن گاز LPG در نتیجه آتش سوزی یا منبع گرمایی دیگر افزایش یابد، شیر فشارشکن مقداری از گاز را آزاد می کند تا فشار را کاهش دهد.

اندازه های مختلف مخزن های گاز و ظرفیت سیلندر حاوی مایع و گاز هستند، زیرا LPG – گاز مایع – تحت فشار مایع می شود. یک مخزن گاز LPG در مقایسه با اندازه مخزن های گاز فشار قوی فشار پایین در نظر گرفته می شود، همانطور که در CNG استفاده می شود.

ذخیره سازی گاز طبیعی

ذخیره سازی گاز طبیعی فشرده، ذخیره سازی متان گازی در فشار بالای 20 تا 25 مگاپاسکال (200 بار تا 250 بار) در سیلندرهای گاز CNG ویژه است. CNG – سیلندرهای ذخیره گاز طبیعی فشرده دارای وزن خالص تقریباً 3 برابر سنگین تر از سیلندرهای LPG با ظرفیت قابل مقایسه هستند.

حاوی گاز پخت و پز

گاز پخت و پز حاوی گاز طبیعی (متان) یا LPG است. اگر LPG باشد، گاز پخت و پز حاوی پروپان، بوتان یا مخلوطی از این دو است. اگر گاز پخت و پز CNG یا بیوگاز باشد، ماده اصلی هنوز متان است.

تفاوت بین CNG و Propane – LPG

تفاوت بزرگ بین CNG و پروپان در چگالی انرژی حجمی است. محتوای انرژی LPG تقریباً 3 برابر چگالی انرژی با 25MJ/L برای LPG-پروپان در مقابل تنها 9MJ/L برای CNG است. به عبارت دیگر، برای سیلندرهای با ظرفیت قابل مقایسه، محتوای انرژی LPG به این معنی است که سیلندرهای LPG بیش از دو برابر بیشتر عمر می کنند.

تفاوت عمده دیگر بین CNG و پروپان این است که فشار ذخیره سازی CNG می تواند بیش از 10 برابر LPG باشد.

به عنوان مثال، فشار LPG کمتر از 2 مگاپاسکال است در حالی که CNG 20 تا 25 مگاپاسکال است. این فشار بسیار بالاتر به سیلندر یا مخزن بسیار سنگین تر و گرانتر نیاز دارد. همچنین به این معنی است که بزرگ کردن آنها به اندازه کافی برای جبران کمبود چگالی انرژی غیر عملی است. این به دلیل اندازه و وزن مورد نیاز است.

انواع گاز مصرفی در خانه ها

نوع گاز در خانه ها در کشور یا منطقه شما استفاده می شود. با فرض اینکه نوع گاز مورد استفاده در خانه ها LPG است، می تواند پروپان، بوتان یا مخلوطی از این دو باشد. در دسترس بودن نسبی و مقرون به صرفه بودن انواع مختلف گاز مورد استفاده در خانه ها باعث ایجاد تفاوت ها می شود.

به عنوان مثال، LPG عرضه شده در ایالات متحده و استرالیا پروپان خالص است. برخی از کشورها، مانند نیوزلند، یک ترکیب پروپان/بوتان ارائه می کنند. در برخی از کشورها، مانند انگلستان، شما فقط می توانید پروپان یا بوتان بخرید.

گاز پخت و پز چگونه تولید می شود؟

گاز پخت و پز با استفاده از فرآیند تولید گاز LPG تولید می شود که در طی فرآوری گاز طبیعی و پالایش نفت اتفاق می افتد، زیرا گاز پخت و پز در بطری های گاز LPG (پروپان) است و نه گازهای متفاوت. گازی که برای پخت و پز استفاده می شود را می توان با استفاده از گاز طبیعی یا گاز لوله کشی نیز تولید کرد.

جمع بندی نهایی

برای بسیاری از افراد، نوع یا نوع گاز مورد استفاده در خانه ها یا گاز مورد استفاده در بطری های گاز قابل تشخیص نیست و هرگز مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، برای دیگران، گازهای مختلف انعطاف پذیری را برای استفاده در شرایط مختلف فراهم می کند. در هر صورت، LPG رایج ترین گازی است که در بطری های گاز استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *