گزارشی از بازار نفت آسیا و اقیانوسیه و خلیج فارس

گزارشی از بازار نفت آسیا و اقیانوسیه و خلیج فارس

به گزارش بازار نفت و گاز در شروع هفته پایانی آگوست خریداران بنزین با احتیاط بازار را رصد می‌کردند.فعالان بازار وقایع بازار را با امید به افزایش تقاضا در روزهای آتی دنبال می کنند. کشورهای مالزی، اندونزی ،و فیلیپین مجدداً محدودیت های کرونایی را کاهش داده و امید می رود که بازار سوخت موتور رونق تازه‌ای بگیرد. البته با توجه به افزایش بیماران کرونایی در هفته ماقبل پایانی آگوست ،این حرکت با احتیاط زیاد وبا اطمینان از کاهش موارد ابتلاصورت می گیرد.

شرکت Ceypetco در سریلانکا طی مناقصه ای به دنبال خرید بنزین با اکتان ۹۲ و ۹۵ برای تحویل در ماه دسامبر ۲۰۲۱ تا جولای ۲۰۲۲ می‌باشد. این شرکت به دنبال خرید یک میلیون و ۳۴۱ هزار بشکه بنزین با اکتان ۹۲ در ۶ محموله ۲۲۳۵۰۰ بشکه ای است. همچنین آن شرکت به دنبال خرید ۴۵۶ هزار بشکه بنزین با اکتان ۹۵ در ۶ محموله ۷۳ هزار بشکه ای می باشد. این مناقصه تا ۷ سپتامبر معتبر است.

این شرکت دولتی پیش از این نیز یک مناقصه ۷/۲ میلیون بشکه ای برگزار کرده بود که کالای خود را در ماه نوامبر دریافت کند اما به دلیل اشکالاتی که دراسناد مناقصه بود این مناقصه ابطال گردید. البته انتشار سویه دلتای ویروس کرونا در آمریکا در سردی بازار و ابطال هایی از این دست بی‌تأثیر نبوده است.

طبق اعلام مرکز کنترل بیماری کرونا در آمریکا مورخ ۱۸ آگوست ،در حدود ۱۵۷ مورد جدید ابتلا مشاهده شده که تاثیر زیادی در کاهش قیمت نفت در آمریکا داشت وقیمت نفت را به پایین ترین حد خود از ماه جولای تا آن تاریخ رساند. در این هفته قیمت بنزین بدون سرب با اکتان ۹۱ تا ۹۷ برای تحویل بر روی عرشه کشتی در سنگاپور بین ۷۴ تا ۷۶ دلار در هر بشکه معامله گردید که اندکی کاهش نشان می دهد البته قیمت نفتا پس از کاهش های مکرر در هفته‌های گذشته این هفته کمی افزایش داشته است. سوخت کوره و سوخت شناورهای دریایی نیز بین ۶ تا ۹ دلار در هر بشکه افزایش قیمت داشتند.

بررسی بازار نفت آسیا و اقیانوسیه و خلیج فارس

در منطقه خلیج فارس نیز بنزین با اکتان های متفاوت بین ۷۱ تا ۷۳ دلاردر هر بشکه قیمت داشت که نسبت به هفته قبل با کاهش جزئی مواجه بود. نفتا نیز در این منطقه افزایشی بود و تا حدود ۸ دلار در هر تن افزایش داشت. در این منطقه گازوئیل با درصدهای مختلف گوگرد،سوخت کوره، سوخت شناورهای دریایی همه روند افزایشی اندک داشتند که البته این افزایش در سوخت های کوره با درصد بالای گوگرد مشهود تر است.

در ژاپن نیز بنزین اندکی کاهشی بودولی نفتا در حدود ۸ دلار در هر تن افزایش نشان می داد همچنین سوخت جت همانند نفتا روند صعودی داشت.

در کره هند و استرالیا نیزهمین روند را شاهد بودیم و در این سه منطقه قیمت بنزین کاهشی و قیمت سوخت جت و نفتا افزایشی بودند.در جنوب چین سوخت جت و گازوئیل تا ۶ دلار افزایش قیمت در هر تن داشتند ولی قیمت بنزین همانند سایر مناطق کاهشی بود. سوخت کوره با درصد بالای گوگرد نیز با ۷ دلار افزایش در هر تن همراه بود.

هرتن محموله های نفتی شامل بنزین ،گازوئیل ،سوخت جت سوخت کوره ،و سوخت شناورهای دریایی، در بنادر اروپایی همچون جنوای ایتالیا، امستردام وروتردام هلند، آنتورپ بلژیک وشمال غرب اروپا افزایشی بین ۱۶ تا ۲۵ دلار براساس ترم تحویل CIF بندرمقصد داشتند.

بازار نفت آسیا و اقیانوسیه و خلیج فارس در آمریکا نیز علی رغم محدودیت های کرونایی و افزایش موارد ابتلا با توجه به به اتمام تعطیلات ماه آگوست بازار حالت افزایشی داشته و تا ۱۰ دلار روی بعضی از محصولات اساسی رشد داشته است .چنین به نظر می رسد که فقط در اروپا و آمریکا قیمت بنزین کاهش نیافته است.

در خصوص سوخت جت، علی رغم اینکه شاهد افزایش پروازها در هفته پایانی آگوست هستیم ولی کماکان میزان مصرف سوخت جت در این ماه به گونه ای است که در عربستان این میزان ۳۷ درصد کاهش نسبت به ماه قبل و ۴۸ درصد کاهش نسبت به بازه زمانی مشابه درسال قبل نشان می دهد. البته تعداد پروازهای امارات متحده عربی نسبت به ماه قبل به مقاصد فرودگاههای آمریکا و انگلستان بیشتر شده و امریکا و انگلیس باتوجه به واکسیناسیون گسترده درامارات، این کشور را از لزوم قرنطینه فرودگاهی معاف اعلام نموده و پروازها از این کشور به مقاصد آمریکا و انگلستان در حال افزایش است.

به گزارش و با بررسی تیم تحلیلی نفت و گاز کشور استرالیا در ماه ژوئن سال جاری میلادی تا حدود ۳۷ درصد واردات گازوئیل خود را افزایش داد و آن را به ۸۵/۱۴ تومان رساند. این بالاترین میزان واردات گازوئیل کشور استرالیا از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون است .

همچنین میتوانید اخبار بنزین هفته پیش را مشاهده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *