گزارش تحلیلی بازار جهانی محصولات پتروشیمی

گزارش تحلیلی بازار جهانی محصولات پتروشیمی

گزارش تحلیلی بازار جهانی محصولات پتروشیمی و بازار محصولات پتروشیمی در اروپا و آمریکا در تاریخ ۱۱ فوریه به نقل از بازار نفت و گاز ایران:

افزایش قیمت بنزن و استایرن هم‌زمان با افزایش قیمت نفت خام

در روز ۱۱ فوریه که مصادف با ۲۲ بهمن بود،بازار استایرن در اروپا شاهد گرمی معاملات  بود و مناقصات زیادی انجام شد ضمن اینکه از سوی دیگر یعنی  از طریق بازار آمریکا بازار اروپا نیز موردحمایت قرار گرفت و با توجه به قیمت‌های بالا در آمریکا سطح قیمتی استایرن ارتفاع یافت. البته تعداد معاملات انجام‌شده در نیمه اول هفته بیشتر بود و در نیمه دوم هفته به‌تدریج سیر نزولی یافت.

در بازار بنزن اروپا ،نیز در روزهای پایانی هفته تعداد معاملات کمتر بود. پیش‌بینی می‌شود در ماه مارس میزان عرضه بنزن کاهش یابد و واردات از آمریکا به‌طرف اروپا نیز کمتر شود.

در قیمت محصولات پتروشیمی در آسیا قیمت بنزن بر اساس تحویل بر طبق ترم تحویل CIF دریکی از بندرها اروپایی آنتورپ روتردام و آمستردام هر تن ۱۰۶۱ دلار در معاملات روز ۱۱ فوریه بود. البته دامنه قیمتی بنزن در اروپا در این ایام از ۱۰۶۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن است.

قیمت بنزین در آمریکا

تحلیل بازار پتروشیمی در آمریکا و اروپا هر گالن بنزن آمریکا بر اساس‌ترم تحویلDDPکه در آن کلیه مسئولیت‌ها به عهده خریدار است در روز ۱۱ فوریه ۳۷۹ سنت معامله گردیده است. بالاتر رفتن قیمت نفت خام و همچنین بروز مشکلاتی در واردات بنزن از کره جنوبی باعث گردید که قیمت بنزن تقویت گردد و افزایش یابد.

انتشار اخبار مربوط به تحرکات نظامی در مرز اکراین و اعزام نیرو از طرف آمریکا به این منطقه باعث گردید که قیمت هر بشکه نفت خام ۳.۲۲ دلار افزایش یابد و به۹۳.۱۰دلار برسد.

در دهه اول ماه فوریه یعنی از روزهای یکم تا دهم این ماه کل واردات آمریکا از کره جنوبی تنها بیست هزار و پانصد تن بوده است. این چندمین بار است که واردات آمریکا از کره جنوبی پایین‌تر از حد انتظار بوده است.

قیمت بنزین در کره

متوسط واردات ماهانه بنزن از کره جنوبی به آمریکا در سال ۲۰۲۱ در حدود ۴۵۷۰۰تن بوده است. کل معاملات انجام‌شده مربوط به صادرات کره جنوبی در ماه ژانویه به آمریکا که در ماه مارس تحویل این کشور خواهد شد تنها ۶۸۰۰۰ تن بوده است.

قیمت استایرن آمریکا در روز یازدهم ماه فوریه با ۲۱ دلار افزایش نسبت به‌روز قبل به ۱۰ هزار و ۵۲۱ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که نسبت به قیمت متوسط در کل هفته این افزایش از ۵۰ دلار در هر تن فراتر می‌رود.

 محصولات پتروشیمی

محصولات پتروشیمی

ترکیب‌کنندگان بنزین،مشتریان اصلی تولوئن

در روز ۱۱فوریه مصادف با ۲۲بهمن،قیمت تولوئن در هر بشکه یک دلار افزایش قیمت یافت. علت این افزایش قیمت تقاضاهای زیاد از سوی ترکیب‌کنندگان بنزین یا مخلوط‌کن‌ها بود. عرضه‌کنندگان بنزین به بازار برای رقیق کردن بنزین‌ها و یا بالا بردن عدد اکتان بنزین از تولوئن در مخازن ترکیب استفاده می‌کنند.تقاضا بخصوص در منطقه شمال غرب اروپا بالابود.افزایش قیمت تا حدودی نیز به دنبال افزایش تقاضا از غرب آفریقا بود که منجر به تقویت بازار گردید ضمن اینکه افزایش قیمت نفت خام نیز در افزایش تقاضا تأثیر داشت.

در آسیا نیز قیمت تولوئن یک دلار افزایش یافت وبر اساس‌ترم تحویل فوب کره جنوبی به ۸۷۱ دلار در هر تن رسید. تحویل بر اساس‌ترم CFR CHINAنیز از قرار هر تن۹۰۳دلار بوده است که دلیل افزایش قیمت یک‌دلاری در چین نیز تقاضاهای داخلی کشور چین بوده است که مستمراً روانه بازار شده است و باقیمت ۶۶۲۰تا۶۶۸۰یوان خریداری‌شده است.

در آمریکا قیمت تولوئن به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسیده است. nitration grade tolueneکه اختصاراً NGTنامیده می‌شود در روز ۱۱فوریه ۵ سنت بالاتر از روز قبل و۱۰سنت بالاتر از کل هفته افزایش قیمت یافت وبر اساس‌ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در خلیج آمریکا به ۳۳۶سنت در هر گالن رسید که این قیمت قیمتی است که از اکتبر ۲۰۱۴تاکنون بی‌سابقه بوده است. کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را افزایش قیمت نفت خام از یک‌سو و آتش‌سوزی در پالایشگاه ExxonMobil’از سوی دیگر ارزیابی می‌کنند.

رشد صادرات تولوئن و زایلین

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز از بازار آمریکای لاتین و با استناد به آمارهای موسسه پلتس،صادرات تولوئن وزایلین از آمریکای لاتین تا بازه زمانی پایان ماه ژانویه ۲۰۲۲نسبت به پایان ژانویه۲۰۲۱رشد ۳۷ درصدی رانشان می‌دهد. در روز ۱۱فوریه قیمت هرتن تولوئن صادراتی آمریکای لاتین با ۲۶دلار افزایش نسبت به‌روز ۴فوریه، به۸۱۴دلار بر اساس‌ترم تحویل فوب برزیل رسید که دلیل آن افزایش زیاد و۱۰سنتی قیمت در هر گالن در خلیج آمریکا بود که این گرانی ناگهانی در خریدهای آنی و خریدهای آتی ،به آمریکای لاتین سرایت نمود.

قیمت فروش محصولات پتروشیمی اروپا 

قیمت زایلین آمریکا

قیمت زایلین ترکیبی آمریکای لاتین نیز در روز ۱۱فوریه ۶۰دلار افزایش یافت تا قیمت هر تن زایلین ترکیبی به ۸۳۳دلار در تن برسد. علت این افزایش نیز قطعاً به افزایش ۲۰سنتی قیمت در هر گالن در خلیج آمریکا مربوط می‌شودمهم‌ترین خریداران محصول تولوئن صادراتی برزیل،سه کشور پاراگوئه،اکوادور و اروگوئه هستند. واردات ماه ژانویه برزیل برای خانواده محصولات زایلین شاملo-xylene, m-xylene, mixed xylenesو p-xylenesبه۱۰۴۸۶تن رسیدکه ۳٪کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

البته این میزان واردات ازنظر ارزش به ۸.۹میلیون دلار می‌رسد که ۴۰درصد بیشتر از ارزش کالاهای زایلین وارداتی در سال ۲۰۲۱بوده است. ارزش واردات چنین محصولاتی در سال ۲۰۲۱ تنها۶.۴میلیون دلار بوده است. مبنای مقایسه این آمارها اطلاعات موسسه انرژی برزیل در بازه زمانی پایان ژانویه ۲۰۲۱در مقایسه با پایان ژانویه ۲۰۲بوده است.

 تحلیل محصولات پتروشیمی

تحلیل محصولات پتروشیمی اروپا

قیمت آروماتیک‌

قیمت آروماتیک‌ها نیز در هفته گذشته در برزیل افزایش داشته است. واحد پول برزیل نیز در هفته گذشته نسبت به دلار تقویت‌شده است.در اروپا نیز قیمت زایلین در هفته گذشته افزایش یافت. عرضه ارتو زایلین تا حدی کاهش یافت و باعث شد که در روز ۱۱فوریه،قیمت هر تن ارتوزایلین با ۲۰دلار افزایش به ۱۰۸۰دلار در هرتن بر اساس تحویل بر روی عرشه کشتی دریکی از بندرها روتردام ،آمستردام وآنتورپ، رسید. این قیمت ارتوزایلین از سال ۲۰۱۹ تا کنون بی‌سابقه بوده است.یکی از تولیدکنندگان در خصوص ارتوزایلین که معمولاً به‌اختصار با حروف OXشناخته می‌شود گفته است که این محصول ،ستاره محصولات سال ۲۰۲۲خواهد بود و تولیدکننده دیگری برای آن قیمت‌های ۱۱۰۰تا۱۱۴۰دلار را برای ماه آوریل پیش‌بینی نموده است. قیمت این محصول در چین نیز ۴۰دلار افزایش‌یافته و در روز ۱۱فوریه به ۱۰۷۰دلار در تن برای خریدهای آنی رسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *