ﺑﺮرﺳﻲ اﻗﺘﺼﺎدي ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻣﺎﻳﻊ ﺷﺪه

ﺑﺮرﺳﻲ اﻗﺘﺼﺎدي ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻣﺎﻳﻊ ﺷﺪه

ﺑﺮرﺳﻲ اﻗﺘﺼﺎدي ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻣﺎﻳﻊ ﺷﺪه در روز ۲۰ آوریل به تحلیل بازار نفت و گاز ایران:

 گاز مایع یا ال‌ پی‌ جی به انگلیسی (Liquefied Petroleum Gas) به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آنها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. معمولاً مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در گاز مایع موجود است. گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود.

کاهش قیمت پروپان در شمال آسیا و اروپا

به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز از بازار جهانی گاز مایع در منطقه آسیا در روز ۲۰ آوریل قیمت هر تن پروپان بر اساس ترم تحویل CFR شمال آسیا و برای تحویل در نیمه دوم ماه می به ۸۵۴.۵ دلار رسید که ۲۶.۵ دلار کاهش نسبت به روز قبل داشت.

این قیمت پایین ترین قیمت پروپان از روز ۱۲ آوریل تا کنون است.قیمت هرتن پروپان در روز ۱۲ آوریل با شرایط مشابه تحویل ۸۵۱.۵ دلار بوده است.

در ﺑﺮرﺳﻲ اﻗﺘﺼﺎدي ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻣﺎﻳﻊ ﺷﺪه قیمت هرتن بوتان بر اساس شرایط مشابه تحویل هفت دلار بیشتر از قیمت پروپان بوده است

این در حالی است که در جلسه قبل تفاوت قیمت پروپان و بوتان به ۵ دلار می رسید.

حق بیمه هر طور پروپان برای تحویل در نیمه دوم ماه می در روز ۲۰ آوریل ۵۰ سنت بود این در حالی است

در جلسه معاملات قبل قیمت حق بیمه هر تن پروپان تا سه دلار نیز بالا رفته بود. قیمت قراردادهای سواپ در ماه می در عربستان سعودی در روز ۲۰ آوریل ۸۷۸ دلار در هر تن بود که ۲۶ دلار در هر تن نسبت به جلسه قبل کاهش نشان می‌داد.

قیمت قراردادهای سواپ ماه می عربستان سعودی نسبت به قیمت ماه آوریل ۸۶ دلار کاهش دارد.

شرکت نفتی آرامکو در عربستان سعودی که برای ماه آوریل۵۰۰ هزار تن پروپان را برای عرضه اعلام کرده بود ، برای ماه می سهمیه ای کمتر از ۵۰۰ هزار تن و در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن در نظر گرفته است.

در معاملات آنی و فوری یک تاجر چینی وابسته به شرکت سینو کم چین یک محموله ۴۴ هزار تنی که به طور مساوی حامل پروپان و بوتان بوده است را به یک خریدار هندی برای تحویل در روز ۱۲ ماه می به فروش رسانده است.

قیمت فروشنده چینی نسبت به قیمت های قراردادهای ماه می عربستان تخفیف داشته ااست.

کاهش قیمت پروپان در شمال آسیا واروپا

کاهش قیمت پروپان در شمال آسیا و اروپا

کاهش صادرات پروپان و افزایش ذخایر آمریکا

در ﺑﺮرﺳﻲ اﻗﺘﺼﺎدي ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻣﺎﻳﻊ ﺷﺪه  قیمت پروپان دریای مدیترانه نیز بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی با ۶ دلار کاهش نسبت به روز قبل به ۹۳۱.۲۵ دلار در هر تن رسید.

در شمال غرب اروپا نیز علی رغم افزایش چند دلاری قیمت نفت خام برنت، قیمت پروپان به دلیل کمبود تعداد تقاضا و عدم انعقاد قرارداد وکاهش تعداد معاملات، کاهش قیمت داشت.

در این میان صادرات آمریکا در هفته منتهی به روز ۱۵ آوریل نسبت به هفته قبل از آن بیشترین حد کاهش را داشت.

کاهش ۳۶۵ هزار بشکه ای صادرات پروپان آمریکا میزان صادرات را در هفته مذکور ۱.۲۱ میلیون بشکه رساند.

بالاترین میزان کاهش صادرات پروپان آمریکا به تاریخ ۴ فوریه بر می‌گردد که در آن زمان صادرات آمریکا ۶۰۸ هزار بشکه کاهش یافت.

با توجه به کاهش صادرات آمریکا برای پنجمین هفته متوالی میزان ذخایر پروپان آمریکا به میزان متوسط هر هفته ۱.۶۳ ملیون بشکه افزایش یافت و به ۳۶.۹ میلیون بشکه رسید. میزان افزایش ذخایر پروپان فقط در هفته گذشته ۳.۶۸ میلیون بشکه بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *