آرامکوی عربستان سعودی صادرات خود را تنها به بازار آسیا اختصاص می دهد

آرامکوی عربستان سعودی صادرات خود را تنها به بازار آسیا اختصاص می دهد

پیش بینی می شود حق بیمه نفت خام ESPO (خط لوله نفت سیبری شرقی – اقیانوس آرام) نیز تغییر کند در یازدهم اگوست، فعالیت های تجاری و معاملات برای محموله های بارگیری در ماه اکتبر تقریبا نزدیک به صفر بود؛ چرا که فعالان بازار همچنان در انتظار افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان اوپک پلاس و همچنین افزایش معاملات آربیتراژ برای جلوگیری از تجمع نفت خام ترش هستند.

داده های منتشر شده از سوی S & P Global Platts نشان می دهد که در ساعت 3 بعد از ظهر در سنگاپور (07:00 به وقت گرینویچ)، اسپرِد زمانی (time spread) اکتبر – نوامبر 57 سنت در هر گالن بوده، که این رقم از دهم آگوست ثابت مانده است. در تاریخ دهم آگوست اسپرِد نقدی / آتی (cash / futures spread) دبی در 2.30 دلار در هر بشکه ثابت شد که این میزان نیز 18 سنت در هر بشکه نسبت به روز گذشته کاهش یافته است.

در پی تصمیمات جدید اوپک پلاس برای کاهش محدودیت های سهمیه ی تولید اعضا از ماه آگوست به بعد، شرکت آرامکو عربستان سعودی تصمیم دارد صادرات محموله های ماه سپتامبر خود را به خریداران آسیایی اختصاص دهد. این موضوع هم راستا با انتظارات بازار بود، چرا که توافق جدید اتحادیه اوپک پلاس برای افزایش سهمیه های تولید، از ماه آگوست تا ماه دسامبر به 400000 بشکه در روز، محدودیت های عرضه را هم برای تولید کنندگان و هم برای خریداران دوره ای کاهش می دهد.

با این حال، تجار بازار نفت عقیده دارند که تعداد متقاضیان در بلند مدت به دلیل افزایش رسمی قیمت فروش از سوی تولیدکنندگان، می تواند بسیار کمتر شود.چرا که چنین شرایطی می تواند خرید از بازار محلی را برای متقاضیان نفت خام اقتصادی تر کند. یکی از منبع ما در پالایشگاه های شمال آسیا توضیح داد:

شنیده ها حاکی از آن است که تعداد بسیار کمتری از خریداران همیشگی درحال حاضر متقاضی خرید نفت عربستان هستند و آرامکو نیز سفارش آنها را پذیرفته است… قیمت فروش رسمی (OSP)* سعودی ها بسیار گران است. یکی دیگر از تاجران نفت خام مستقر در شمال آسیا می گوید:

تعداد خریداران بلند مدتی که عمدتا با آرامکو معامله می کردند کمتر از همیشه است؛ چرا که OSP ها واقعا گران شده…. آنها باید برای بهبود شرایط از بازارهای محلی خرید کنند و تقاضا را افزایش دهند. ESPO Blend روسیه (خط لوله سیبری شرقی – اقیانوس آرام، که برای صادرات نفت خامروسیه به بازارهای آسیا و اقیانوسیه، ژاپن، چین و کره استفاده می شود) نیز به خاطر معاملات چرخه ی تجاری قبلی، تحت فشار زیاد قرار گرفته است. یک تاجر نفت خام مستقر در سنگاپور نیز می گوید: حداقل 3 محموله ESPO Blend در چرخه ی تجاری قبلی به فروش نرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *