اخبار بازار محصولات پتروشیمی

اخبار بازار محصولات پتروشیمی

به گزارش بازار نفت و گاز، عربستان سعودی بر بازار بنزن آسیایی در 15 اکتبر حاکم بود، زیرا شرکت کنندگان در بازار به عرضۀ محدود ماه آینده چشم امید دوخته بودند. به گفته منابع، محموله های بنزن فوب کره بارگیری شده در ماه دسامبر تا 1.003 دلار/ میلیون تن اعلام شد که انتظار می رود تا قبل از پایان سال نرخ عرضه کاهش یابد.

شاخص بنزن فوب کره در روز 10 دلار دیگر صعود کرد و هفته را با قیمت 1.012.33 دلار در میلیون تن در 15 اکتبر به پایان رساند. قیمت بنزن CFR چین به 1.065 دلار در تن، 10 دلار در میلیون تن در روز افزایش یافت.

افزایش قیمت حاشیه ای بیش از 1.000 دلار/ میلیون تن در هر ماه بعنوان قیمت قطعی تلقی می شد زیرا محموله های شناور ماه دسامبر با -3 دلار در میلیون تن نسبت به میانگین روزانه بنزن کره طی 15-31 اکتبر مورد بررسی قرار گرفت. اوراق نوامبر/ دسامبر با 9 دلاردر میلیون تن افزایش عرضه شدند؛ در حالی که اوراق دسامبر/ ژانویه پس از ساعت 08:00 به وقت گرینویچ با 13 دلار افزایش در میلیون تن عرضه شد. اختلاف قیمت هر دو قرارداد در سه ماهه اخیر کاهش یافته است.

تولوئن

تولوئن آسیایی: افزایش قیمت حمل و نقل در بازار چین

  • افزایش تقاضای چین برای تولوئن
  • بازار جنوب شرق آسیا شروع به احیاء کرد.

تولوئن آسیایی در 15 اکتبر با 9 دلار افزایش در میلیون تن تا 851 دلار در میلیون تن فوب کره و همچنین با 12 دلار افزایش در میلیون تن تا 871 دلار در میلیون تن CFR چین ارزیابی شد. بازارهای آتی در چین در طول روز افزایش یافت که بازتاب های منفی بر بازارهای داخلی شرق چین به همراه داشت.

بازار داخلی تولوئن شرق چین در روز 170 یوان در میلیون تن افزایش یافت تا به میزان 6.610 یوان در میلیون تن معادل 885.32 دلار در میلیون تن بر مبنای برابری واردات ارزیابی شد. شاخص CFR چین در واکنش به افزایش ارزش داخلی چین افزایش یافت. تا بعد از ظهر، شاخص فوب کره در ماه نوامبر 9 دلار در میلیون تن بالاتر از قیمت پیشنهادی برای محموله نیمه دوم نوامبر با قیمت 850 دلار در هر تن فوب کره بود.

از آنجا که تعداد محموله های زغال سنگ داخلی چین پایین یود؛ قیمت زغال سنگ در 15 اکتبر در پاسخ به آن افزایش یافته است. همچنین با بازگشت تجار از تعطیلات یک هفته ای، تقاضای محموله های تولوئن بطور ناگهانی بالا رفت و تجار چینی که تا قبل از تعطیلات فقط فروشنده بودند، الان بر مبنای قیمتهای پریمیوم خرید می کردند.

به گفته یکی از تجار ساکن سنگاپور، بازار چین به شدت به دنبال محموله است اما حمل و نقل به چین به دلیل ازدحام بالا و زمان طولانی تحویل محموله که هزینه های مازادی در پی خواهد داشت، بسیار دشوار است. به گفته منابع، بازار جنوب شرق آسیا در حال احیاء شدن است؛ خریداران آسیای جنوب شرقی برای خرید محموله بایستی با خریداران چینی رقابت کنند و قیمت تولوئن نیز در حال حاضر بسیار بالا است.

پارازایلین

پارازایلین آسیایی: از اواسط پاییز به بیش از 36.34 دلار در میلیون تن در هفته می رسد.

  • صادرات PX-نفتا افزایش می یابد اما قیمتش همچنان پایین باقی می ماند.
  • برنامه OMPL هند برای تعطیلی پارازایلین و استخراج بنزن

پارازایلین آسیایی روند صعودی خود را از اواسط هفته تا 15 اکتبر در کمپلکس انرژی همچنان با جدیت ادامه می دهد، در حالی که اخبار تعطیلی کارخانجات پر رنگ تر شده و پشتوانه ای برای این روند صعودی محسوب می شود.

در ساعت 4:30، قیمت نفت خام برنت ICE دسامبر 82 سنت/ بشکه در روز افزایش یافت و به 84.84 دلار در هر بشکه رسید؛ همچنین نفتای CFR ژاپن با 6.125 دلار افزایش روزانه در میلیون تن و 19 دلار/ میلیون تن در هفته به 784 دلار/ میلیون تن در ماه در 15 اکتبر افزایش یافت. در همین راستا، شاخص CFR آسیایی تایوان/ چین نیز در 15 اکتبر 15.75 دلار/ میلیون تن در روز، 36.34 دلار/ میلیون تن در هفته و 967.67 دلار/ میلیون تن در ماه افزایش داشت.

پیشرفتهای ماه نوامبر با وجود سیاست های کنترل انرژی چین، با افزایش تعدادی از تولید کنندگان PTA در طول هفته فعالیت خود را یا از سر می گیرند و یا افزایش می دهند. علیرغم بهبود مستمر در طول هفته، گسترش PX-نفتا در 15 اکتبر با 200 دلار کاهش در میلیون تن به 183.67 دلار/ میلیون تن رسید؛ سطحی که برای برخی از تولید کنندگان بسیار دشوار است.

باتوجه به داده پلاتس گلوبال S&P در 15 اکتبر، OMPL هند قصد دارد بخش استخراج پارازایلین و بنزن را از اوایل نوامبر تا اواسط دسامبر تعطیل کند. این شرکت قصد دارد بر تولید مجدد بعنوان جزء ترکیبی بنزین تمرکز کند.

بررسي واکنش بازار محصولات پتروشيمي اروپا

بررسی بازار پتروشیمی

بررسی بازار پتروشیمی

متانول

متانول آسیایی: ادغام قیمتهای اسپات در بحبوحۀ بازار ناپایدار چین

قیمتهای متانول آسیایی در هفته منتهی به 15 اکتبر پس از یک هفته پر آشوب برای بازار چین، ادغام شدند؛ در حالی که در دسترس بودن عرضه همچنان برای سایر مناطق مشکل ساز است. براساس داده های پلاتس گلوبال S&P، قیمتهای اسپات CFR چین روزانه 13 دلار در میلیون تن کاهش داشته و به 545 دلار/ میلیون تن در روز رسید.

با اطلاع از منابع، جوّ بازار به دلیل کاهش تولید در تأسیسات اصلی پایین دستی MTO، علاوه بر موجودی بالای بنادر در شرق چین فروکش کرد. قیمت متانول چین در این هفته پس از افزایش شدید که در اوایل هفته مشاهده شد، بالاتر بود. با توجه به چنین بی ثباتی در بازار، اکثر شرکت کنندگان در بازار اعتقاد دارند که مسیر قیمتها در آینده قابل پیش بینی نیست. در جنوب شرقی آسیا پس از اعمال محدودیت عرضه در منطقه، همچنان از افزایش نرخ عرضه حمایت می شود.

بیشتر بخوانید:قیمت بنزین در اروپا تغییر کرد

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *