اخبار جهانی نفت

اخبار جهانی نفت

اخبار جهانی نفت به تحلیل آرگوس 

چالش بر سر انتخاب جانشین روسیه

جایگزینی صادرات نفت از دست رفته روسیه چالش برانگیزتر از حد تصور است. علیرغم درخواست های روزافزون برای افزایش تحریم های صادرات انرژی روسیه در پاسخ به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی که وابستگی بالایی به منابع روسی دارند تمایلی برای پیوستن به ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه از سوی ایالات متحده ندارند و رکود اقتصادی آن را بسیار گوشزد می کنند.

تولید گازوئیل حدود یک سوم تولید جهانی پالایشگاه است، بنابراین دست کم سه بشکه نفت خام برای جایگزینی هر بشکه از صادرات گازوئیل روسی از دست رفته نیاز است. به گفته آژانس بین المللی انرژی، بیش از 20 میلیون بشکه در روز از ظرفیت مازاد تقطیر پالایشگاهی در جهان عملا غیر قابل استفاده است؛ حدود 7 میلیون بشکه از آن تا یک دهه بدون استفاده بوده است و مابقی نیز به دلیل محدودیت های واحد پردازش ثانویه، برای رسیدن به بیش از 80 درصد ظرفیت پلاک ذخیره شده است.

حتی بدون اعمال تحریم های سخت، آژانس بین المللی انرژی و مدیران ارشد بزرگ ترین شرکت های بازرگانی نفت جهان توافق دارند که ممکن است تا 3 میلیون بشکه در روز از نفت روسیه در ماه آینده به دلیل پیامدهای تحریم های مالی، ملی و حتی محدودیت های خود تحمیلی بر نفت روسیه بسته شود. به گفته مدیر اجرایی گانوور، در حال حاضر هیچ محموله نفتی از زنجیره ی تأمین حذف نشده است اما پالایشگاه های روسی در حال حاضر برای صادرات گازوئیل و نفت کوره با مشکل مواجه شده و مجبور به کاهش تولید هستند؛ در نهایت، روسیه ممکن است قادر به صادرات نفت خام داخلی مازاد نباشد.

با توجه به نمودار زیر، اروپا برای واردات نیمی از گازوئیل خود به روسیه متکی است و تهدید از دست دادن چنین منبع حیاتی باعث افزایش قابل ملاحظه در حاشیه های پالایشگاه در سراسر جهان شده است.

اروپا برای واردات نیمی از گازوئیل خود به روسیه متکی است

اروپا برای واردات نیمی از گازوئیل خود به روسیه متکی است

سردرگمی اوپک پلاس

به نظر می رسد اوپک پلاس در دیدار هفته آینده برای توافق در مورد سیاست تولید ماه می، 432.000 بشکه در روز افزایش ماهانه بیشتری در نظر بگیرد و به برنامه خود برای بازگرداندن کاهش های اعمال شده در سال 2020 در پاسخ به سقوط تقاضای جهانی نفت در پی شیوع کووید-19 پایبند باشد. اما از آنجایی که واکنش های تحریم غرب به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در هفته های اخیر سرعت گرفته است، فروش نفت خام رسیه را دشوارتر کرده و بسیاری از خریداران منصرف شده اند؛ از طرفی، قیمت نفت را بسیار بالاتر از 100 دلار در هر بشکه برده است.

روسیه که یکی از اعضای کلیدی غیر اوپک است، برای بازنگری در این رویکرد تحت فشارهای سیاسی فزاینده ای قرار گرفته است. آژانس بین المللی انرژی که مقر آن در پاریس است، بعنوان ناظر بر بازار انرژی غرب می گوید با تشدید تحریم ها ممکن است تولید 3 میلیون بشکه در روز نفت خام روسیه از آوریل متوقف شود.

ایالات متحده به دنبال افزایش عرضه نفت یکی از اعضای اوپک در سایه تحریم های واشنگتن با نهایی کردن توافق هسته ای احیا شده با ایران و بررسی این موضوع است که چگونه کاهش تحریم ها ممکن است افزایش عرضه مشابه از سوی ونزوئلا را تسهیل کند. و بریتانیا که همانند ایالات متحده به سرعت واردات نفت روسیه را ممنوع کرده است، در مذاکرات با عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز برای عرضه بیشتر اوپک مستقیما تقاضای خود را مطرح کرده است. اما اوپک پلاس پاسخ داد که افزایش قیمت ها ناشی از ژئوپلیتیک بوده است.

پیش بینی قیمت نفت امروز

سقوط خاور دور روسیه

به دلیل اینکه بسیاری از پالایشگاه های آسیا و اقیانوسیه تمایلی به خرید ندارند، ارزش محموله اسپات روسیه در ماه می کاهش یافته است. برخی از فروشندگان به دنبال تخفیف های بالایی برای دبی هستند؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا معاملات واقعی انجام شده است یا خیر. تجارت اسپات برای ESPO بِلِند با بارگیری در پایانه کوزمینو در خاور دور روسیه معمولآ از 19-16 هر ماه آغاز می شود. چرخه تجارت برای محموله هایی که دو ماه قبل بارگیری می شوند، پس از اعطای مناقصه های فروش محموله های صادر شده توسط تولیدکننده روسی سورگوت نفته گس[1] آغاز می شود.

این تولیدکننده هیچ مناقصه ای برای فروش ESPO بلند با بارگیری در ماه می برای اولین بار در 11 سال گذشته صادر نکرده است. تجربه سورگوت نفته گس در مناقصات اورال، زمانی که بارها در پایان فوریه و اوایل مارس در فروش اورال بالتیک بارگیری شده در ماه مارس شکست خورد، ممکن است این شرکت را منصرف کرده باشد. سورگوت نفته گس یکی از صادرکنندگان اصلی ESPO بلند است و 220.000 بشکه در روز از کوزمینو از طریق مناقصات اسپات به فروش می رساند.

گازپروم نفت، دیگر تولیدکننده روسی 75.000-50.000 بشکه در روز ESPO بلند را تولید کرده و عمدتا آن را از طریق مناقصات اسپات به فروش می رساند. به گفته شرکت های بازرگانی، این دو تولیدکننده بارگیری ESPO خود را در این ماه از طریق مذاکرات خصوصی انجام می دهند. محموله های ESPO بلند روسنفت به صورت مدت دار فروخته می شوند.

سقوط خاور دور روسیه

سقوط خاور دور روسیه

شکست روسیه در توتال انرژی

به گفته توتال انرژی، خرید تمام محموله های نفت خام و محصولات روسی را در “اسرع وقت و حداکثر تا پایان سال 2022” متوقف خواهد کرد. این شرکت از 25 فوریه مصادف با 6 اسفند 1400، یک روز پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، هیچ خرید فوری نفت خام و دیگر فرآورده های نفتی، حتی گاز طبیعی یا LNG انجام نداده است. اما اکنون با پیروی از شرکت هایی مانند شل، با تعهد به انعقاد یا تمدید قراردادهای مدت دار برای نفت روسیه، گامی فراتر گذاشته است.

توتال انرژی می گوید قراردادهای فعلی آن برای نفت خام و محصولات روسی حداکثر در 31 دسامبر مصادف با 10 دی 1401 به پایان می رسند که عمدتا عرضه پالایشگاه 210.000 بشکه ای لونا در شرق آلمان را پوشش می دهند که اورال را از طریق خط لوله دروژا انتقال می دهد.

توتال انرژی با همکاری نزدیک دولت آلمان، قراردادهای عرضه نفت روسیه را برای پالایشگاه لونا در اسرع وقت و حداکثر تا پایان سال 2022 فسخ کرده و واردات نفت از لهستان را بعنوان راه حل جایگزین ارائه خواد داد. همچنین، این شرکت تصمیم گرفته است تا حداکثر تا پایان سال جاری قراردادهای مدت خود را برای گازوئیل روسیه فسخ کند و گازوئیل را از دیگر منابع، به ویژه از پالایشگاه 460.000 بشکه ای با سرمایه گذاری مشترک ساترپ خود در جبیل عربستان سعودی وارد خواهد کرد.

این شرکت به دلیل واکنش خود به درگیری ها در اوکراین با انتقاد شدید روبرو شده است؛ در یکم مارس مصادف با 10 اسفند 1400 اعلام کرد که دیگر سرمایه پروژه های جدید در روسیه را تأمین نخواهد کرد و “صرف نظر از عواقب” اقدامات روسیه، از تحریم های اتحادیه اروپا تبعیت خواهد کرد. اما برخلاف بسیاری از همتایان خود، هیچ تعهدی برای خروج از سرمایه گذاری مشترک یا دارایی های روسیه نداده است.

کمپین های صلح سبز و دوستان زمین فرانسه[2] در 15 مارس مصادف با 24 اسفند 1400، از این شرکت خواستند تا فعالیت های خود را در روسیه متوقف کند زیرا معتقد بودند صنعت نفت و گاز روسیه از نقض حقوق بشر حمایت می کند. توتال انرژی در پاسخ به این درخواست، روسیه را حتی جنایتکار جنگی دانست.

سقوط اورال

چندین قرارداد بلند مدت برای نفت خام روسیه که از طریق خط لوله دروژبا تحویل داده می شود و برخی از قراردادهای کوتاه مدت برای اورال های دریایی از مارس تا ژوئن منقضی می شوند. قراردادهای منقضی شده در سال جاری حدود 30 درصد از کل عرضه اورال دروژبا را تشکیل می دهند که در ماه مارس به 740.000 بشکه در روز می رسید و فروشندگان نیز ممکن است در صورت عدم تمدید قراردادها، درصدد یافتن خریداران جایگزین باشند. قرارداد 12 ماهه روسنفت با توتال انرژی برای تحویل 83.000-47.000 بشکه در روز از اورال دروژبا به پالایشگاه لونا در آلمان در ماه مارس به پایان می رسد.

شرکت توتال انرژی در 22 مارس مصادف با 2 فروردین 1401 اعلام کرد “تمام قراردادهای عرضه نفت روسیه را در اسرع وقت و حداکثر تا پایان سال جاری فسخ خواهد کرد”. بیش از 166.000 بشکه در روز از اورال دروژبا برای تحویل به لونا در سال جاری برنامه ریزی شده است؛ من جمله تأمین روسنفت با 47.000 بشکه در روز از سورگوت نفته گس و 36.000 بشکه در روز از گازپروم نفت. پالایشگاه های آلمانی می توانند نفت خام را از طریق خط لوله بندر گدانسک لهستان دریافت کنند اما گران تر از عرضه در دروژبا خواهد بود.

قرارداد 59.000 بشکه ای در روز روسنفت با شرکت لهستانی PKN اورلئن برای تأمین خط لوله به پالایشگاه 102.000 بشکه ای روز لیتوینوف در جمهوری چک در ژوئن منقضی شد؛ روسنفت تنها تأمین کننده دروژبا به این پالایشگاه است که همچنین نفت خام سبک از طریق دریا را برای تحویل به جمهوری چک از طریق خط لوله تریسته ایتالیا خریداری می کند.

علاوه براین، قرارداد لوک اویل برای تأمین 71.000 بشکه در روز از طریق خط لوله به پالایشگاه 120.000 بشکه ای مول براتیسلاوا در اسلواکی و پالایشگاه 160.000 بشکه ای سازهالمباتا[3] در مجارستان که حدود 25 درصد از ظرفیت ترکیبی پالایشگاه ها را پوشش می دهد، در ژوئن منقضی می شود.

ناکامی پالایشگاه های جنوب روسیه

به گفته فعالان بازار، سقوط تقاضا برای محصولات نفتی روسیه در بازارهای صادراتی چندین پالایشگاه در جنوب این کشور را مجبور به کاهش تولید و حتی تعطیلی کرده است. کارخانجات آسیب دیده توسط پالایشگاه های مستقل من جمله پالایشگاه 120.000 بشکه ای آپیپسکی[4]، پالایشگاه 120.000 بشکه ای KNGK و 70.000 بشکه ای اسلاویانسک[5] اداره می شوند.

به گفته فعالان بازار، پالایشگاه 100.000 بشکه ای نووشاختینسک[6] از خط تولید خارج شده است؛ اگرچه این خبر همچون اخبار کاهش تولید پالایشگاه ها، تأیید نشده است اما روسنفت در اوایل ماه جاری تولید پالایشگاه 240.000 بشکه ای توآپس[7] در سواحل دریای سیاه روسیه را پس از تأخیر در بارگیری در پایانه مجاور توآپس که ظرفیت ذخیره سازی در بندر را افزایش داد، متوقف کرد. تحریم های ایالات متحده که واردات نفت روسیه را مسدود می کند، از خرید محصولات کثیف[8] بارگیری شده در پایانه های دریای سیاه توسط مشتریان ایالات متحده جلوگیری می کند.

علاوه براین، بسیاری از خریداران اروپایی از محصولات روسی اجتناب می کنند؛ اگرچه هیچ تحریم مستقیمی از طرف اتحادیه اروپا بر صادرات انرژی این کشور وجود ندارد. به گفته شرکت های بازرگانی، تأمین امنیت نفتکش ها برای بارگیری در دریای سیاه نیز بسیار دشوار است.

ناکامی پالایشگاه های جنوب روسیه

ناکامی پالایشگاه های جنوب روسیه

کاهش تقاضا با بازگشت کووید-19

اعمال محدودیت های جدید کووید-19 تقاضای نفت چین را در ماه های مارس تا آوریل به شدت کاهش می دهد. شیوع مجدد کووید-19 در چین دوباره مقامات این کشور را به اعمال قرنطینه وا داشت. با توجه به ارزیابی های آرگوس، به احتمال زیاد این قرنطینه باعث کاهش تقاضای نفت تا 800.000 بشکه در روز در ماه های مارس تا آوریل یا 100.000 بشکه در روز در کل سال می شود. در حال حاضر، 32 شهر با جمعیت نزدیک به 200 میلیون نفر در قرنطینه به سر می برند.

همانند سال 2020، پالایشگاه های مستقل بعنوان ضربه گیرهای اصلی عمل خواهند کرد و با کاهش 260.000 بشکه در روز از فوریه به تنظیم عرضه کمک خواهند کرد. با شروع فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها در این ماه، 220.000 بشکه در روز از تولید پالایشگاه های دولتی کسر خواهد شد اما مجموع فروش نفت خام احتمالآ در این ماه 310.000 بشکه کمتر از فوریه خواهد بود که نشان دهنده عدم تطابق عرضه محصول با تغییر تقاضای کوتاه مدت و همچنین افزایش قابل ملاحظه ذخایر است.

چین ممکن است قبلا مازاد تولید خود را صادر کرده باشد تا رکود بازارهای منطقه ای را کاهش دهد. اما دولت در ماه آوریل صادرات بنزین، گازوئیل و سوخت جت را به طور کلی ممنوع کرده است.

[1] Surgutneftegaz

[2] Greenpeace and Friends of the Earth France

[3] Szazhalombatta

[4] Afipsky

[5] Slavyansk

[6] Novoshakhtinsk

[7] Tuapse

[8] مشتقات کثیف یا مازوت (مترجم)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *