اخبار نفتی روز مهر 1401

بررسي ماهانه بازار نفت

مهترین اخبار نفتی روز مهر 1401 در بازار نفت و گاز ایران که برترین اخبار جهانی نفت را در روز شنبه دوم مهر بیان می کند. در این خبر گزارش عقب افتادن چند میلیون بشکه‌ای عرضه نفت اوپک پلاس را در ادامه تحلیل مشاهده می کنیم .برای خواندن این تحلیل خبری با ما همراه باشید.

هزينه سوزي اروپا برای کمک به کسب و کارها در بحران انرژی

آلمان شركت واردکننده گاز Uniper (UN۰۱.DE) را در روز چهارشنبه ملی کرد و بریتانیا اعلام کرد که در واکنش به عمیق شدن بحران انرژی که به جهت وابستگی اروپا به سوخت روسیه آشکار شده است، قبوض انرژی را برای مشاغل به نصف کاهش می دهد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با اعلام یک بسیج نظامی جزئی، در بزرگترین تشدید جنگ اوکراین از زمان تهاجم مسکو در ۲۴ فوریه، بر فشار صعودی بر قیمت انرژی افزود.

بر اساس تحقیقات اندیشکده بروگل، دولت های اروپایی در سال گذشته تقریباً ۵۰۰ میلیارد یورو (۴۹۶ میلیارد دلار) را برای محافظت از شهروندان و شرکت ها در برابر افزایش قیمت گاز و برق اختصاص داده بودند. یونیپر یکی از بزرگ‌ترین تلفات در بين شرکت‌ها بوده است، به طوری که آلمان در آخرین گام در کمک مالی ۲۹ میلیارد یورویی، ۸ میلیارد یورو اضافی را در روز چهارشنبه اختصاص داد. فرانسه، همچنین در میان پرهزینه‌ها، ۹,۷ میلیارد یورو برای کنترل کامل شرکت EDF اختصاص خواهد داد.

اذعان بریتیش پترولیوم به كشته شدن دو نفر در آتش سوزی پالایشگاه اوهایو

بریتیش پترولیوم (BP.L) روز چهارشنبه اعلام کرد که دو تن از کارکنانش پس از جراحات در آتش سوزی در پالایشگاه ۱۵۰۸۰۰ بشکه در روز در اوهایو کشته شدند. سخنگوی این شرکت گفت: “آتش سوزی شب گذشته در پالایشگاه به سلامت خاموش شد “همه کارکنان و تیم نيرهاي امداد در محل هستند.”

یک منبع به رویترز گفت که علت آتش سوزی مشخص نیست، اما نشت دود از یک واحد نفت خام ممکن است باعث اشتعال در واحد دیگری در تاسیسات شده باشد. به گفته این منبع، کارگران در هفته‌های اخیر مراحل تعمیر و نگهداری این تاسیسات را به پایان رسانده و فعاليت کارخانه از سر گرفته شد.

سناتورهای آمریکایی خواهان تحریم های ثانویه علیه نفت روسیه

بر اساس مهترین اخبار نفتی روز ، سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه پیشنهاد کردند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از تحریم‌های ثانویه علیه بانک‌های بین‌المللی برای تقویت سقف قیمتی که کشورهای گروه ۷ بر روی نفت روسیه به دلیل حمله مسکو به اوکراین اعمال می‌کنند، استفاده کند.

سناتور دموکرات کریس ون هولن و سناتور جمهوری خواه پت تومی چارچوبی را برای قانونی برای اعمال تحریم های ثانویه اعلام کردند که موسسات مالی درگیر در امور مالی تجارت، بیمه، بیمه اتکایی و دلالی نفت و فرآورده های نفتی روسیه که با قیمت هایی بیش از سقف فروخته می شوند را هدف قرار می دهد. هر دو سناتور اعضای کمیته بانکی سنا هستند که بر سیاست تحریم ها نظارت می کند.

آنها گفتند توانایی هدف قرار دادن بانک ها، فرار روسیه از سقف قیمت را از طریق معاملات با کشورهایی که به طور رسمی در طرح G۷ شرکت نمی کنند، دشوارتر می کند. ون هولن پس از یک تماس با خبرنگاران گفت: “اگر می خواهید سقف قیمت جهانی نفت روسیه را تعیین کنید، باید اطمینان حاصل کنید که به طور یکسان اعمال می شود. و برای انجام این کار، ما معتقدیم نشست کمیته بانکی درباره تحریم های روسیه به پشتوانه تحریم های ثانویه نیاز دارد.”

عقب افتادن چند میلیون بشکه‌ای عرضه نفت اوپک پلاس

یک منبع آگاه اعلام کرد گروه اوپک پلاس باید برای ماه آگوست روزانه ۴۳.۸۵۴ میلیون بشکه نفت به بازار جهانی عرضه می‌کرد اما از این رقم ۳.۵۸۳ میلیون بشکه کمتر تولید داشته است.

بر همین اساس حجم نفت عرضه شده اوپک پلاس برای ماه آگوست ۴۰.۳ میلیون بشکه در روز بوده است.این مهترین اخبار نفتی روز مهر ماه 1401 می باشد.

از این میزان کمبود عرضه ۱.۳۹۹ میلیون بشکه مربوط به ۱۰ کشور عضو اوپک است و ۲.۱۸۵ میلیون بشکه روزانه آن نیز کسری عرضه دیگر کشورهای عمده تولید کننده نفت غیر عضو اوپک و حاضر در گروه اوپک پلاس بوده است.

در ماه جولای هم گروه اوپک پلاس نتوانست به برنامه ریزی خود در تولید نفت عمل کند و ۲.۸۹۲ میلیون بشکه نفت کمتری راهی بازار جهانی کرد. از این رقم ۱.۲۱۱ میلیون بشکه سهم کشورهای عضو اوپک و ۱.۶۸۱ میلیون بشکه نیز سهم دیگر اعضای اوپک پلاس بود.

کشورهای عضو اوپک پلاس توافق کرده بودند تا برای ماه جولای و آگوست سال جاری نه تنها تولید نفت خود را کاهش ندهند بلکه تولید نفت خود را ۶۴۸ هزار بشکه در روز افزایش دهند.

همچنین قرار بود در ماه آگوست گروه اوپک پلاس تولید نفت خود را به دوران پیش از شیوع کرونا رسانده و محدودیت عرضه را هم که در سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه کرونا و با هدف جلوگیری از سقوط قیمت نفت اعمال شده بود، را لغو کند.

کاهش آلایندگی صنعت پتروشیمی 

به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، «علی ربانی» از کاهش ۴۴ درصدی حجم آلایندگی این صنعت خبر داد و افزود: مقدار آلایندگی شرکت‌های پتروشیمی از اوایل دهه ۹۰ تاکنون از ۶۶ درصد به کمتر از ۲۲ درصد در اواخر پارسال رسیده است که نشان می‌دهد شرکت‌های پتروشیمی توانستند با رعایت استانداردهای محیط زیستی افزون بر افزایش تولید و بازدهی، نیازهای جامعه را درنظر گیرند.

وی ابراز امیدواری کرد: با تسریع این روند به بالاترین مقداز تولید با کمترین آلایندگی برسیم.

ربانی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی توانسته است آلایندگی را به حداقل برساند، اظهار داشت: نگاه صنعت پتروشیمی به موضوع مسؤولیت اجتماعی کاملاً متفاوت شده است و تلاش می‌شود با تدوین راهبرد مشخص که به تأیید وزیر نفت، شورای عالی مسؤولیت اجتماعی و هیأت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسیده، با همکاری شرکت‌ها توازن مطلوبی را در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و کارکنان شاهد باشیم.

رئیس دبیرخانه مسؤولیت اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین درباره نمایشگاه ایران پلاست گفت: ایران پلاست فرصتی برای عرضه توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در حوزه بالادست، میان‌دست و پایین‌دست پتروشیمی است تا سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند در جریان توانمندی‌های کشور قرار گیرند.

ربانی ادامه‌داد: همکارانی که در حوزه‌های مختلف پژوهش و عرضه کالا و خدمات فعال هستند می‌توانند از فرصت نمایشگاه ایران‌پلاست برای شناسایی نیازمندی‌های صنایع بالادست، میان‌دست و پایین‌دست پتروشیمی بهره ببرند و با هم‌افزایی و هم‌رسانی فضای تعاملی مناسب‌تری برای ساختن فردایی بهتر برای کشور ایجاد شود.

مقدار واردات نفتخام روسيه توسط اتحادیه اروپا

واردات نفت خام روسیه به اتحادیه اروپا و بریتانیا از ۲,۶ میلیون بشکه در روز در ماه اوت به ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافت، اما اتحادیه اروپا همچنان بزرگترین بازار نفت روسیه بود. بریتانیا در حال حاضر واردات نفت خام روسیه را پس از حمله مسکو به اوکراین متوقف کرده است و اتحادیه اروپا واردات را از دسامبر ممنوع خواهد کرد تا کرملین را از درآمد خود برای تامین بودجه جنگ محروم کند.

افزایش ۵۰ میلیارد دلاری مالیات نفت و گاز در روسیه

روسیه در حال بررسی افزایش مالیات بخش نفت و گاز به سه تریلیون روبل (۵۰ میلیارد دلار) در فاصله سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ است تا شکاف کسری بودجه را جبران کند.

 وزارت دارایی روسیه در بحبوحه هزینه عملیات نظامی ویژه در اوکراین و تحریم‌های گسترده غرب، کسری بودجه معادل ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی را در سال میلادی جاری پیش بینی کرده است.

روزنامه کومرسانت به نقل از منابع آگاه گزارش کرد دولت قصد دارد تعرفه صادرات گاز را به ۵۰ درصد افزایش دهد و دریافت تعرفه از صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را آغاز کرده و قیمت داخلی گاز را افزایش دهد.

وزارت دارایی روسیه همچنین افزایش تعرفه صادرات نفت و افزایش درآمد دولت از تجارت فرآورده‌های نفتی را پیشنهاد کرده است.

این روزنامه مدعی شد وزارت دارایی درصدد تامین ۱.۴ تریلیون روبل در سال ۲۰۲۳ از طریق افزایش تعرفه صادرات و مالیات استخراج مواد معدنی روی کالاهاست.

بر اساس گزارش رویترز و بر اساس مهترین اخبار نفتی روز بازار نفت و گاز ایران، کومرسانت گزارش کرد این تدابیر که شامل افزایش احتمالی تعرفه صادرات نفت در سال ۲۰۲۳ به میزان ۵۰ درصد است، در نشست هیات دولت بررسی خواهد شد.

1 پاسخ
  1. معلول ضایعه نهایی درحال مرگ بی‌کس وکارمادر۳ فرزند با شبی نصف وعده غذای همسایه ها اگ بدن یا ندن
    معلول ضایعه نهایی درحال مرگ بی‌کس وکارمادر۳ فرزند با شبی نصف وعده غذای همسایه ها اگ بدن یا ندن گفته:

    مالکان واقعی نفت ما چین روسیه و انگلیس هستن‌وگرنه یه فقیر در ایران نبود زرنگی‌کردن از تفرقه شیعه سنی سو استفاده کردن و از خودشون آخوند تعلیم دادن فرستادن از هند عراق تو ایران وبعد حکومت انگلیس سپرد به اینا تا ابد نفت رایگان دریافت کنن درعوض اینکه ملت ایران مثل قطر سعودی دبی و … باید فقط از سهم نفت ماهانه نفری ۵هزار دلار بدون نیاز کار حسابشون شارژ میشه کاش مالکان اصلی ایران ما ایرانی اصیل با غیرت بودن ما هم در رفاه آسایش ارزونی تفریح جهانگرری هی چی بگم خدا جواب شونو میده آن شا الله

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *