افزایش قیمتها در پی تقاضای بنگاهها در بازارهای جهانی آرگوس

, ,
افزایش قیمتها در پی تقاضای بنگاهها در بازارهای جهانی آرگوس

تحلیلگران نفت پیش بینی های قیمت نفت خام را افزایش داده و ارزیابی می کنند که با توجه به عرضه بالا، افزایش تقاضا و قیمت بالای گاز طبیعی سال آینده شروع بهتری خواهد بود. براساس پیش بینی بانکهای تحت نظارت آرگوس معیارهای حوضه آتلانتیک دریای شمال یا Ice Brent Futures در سه ماهه چهارم به 76.23 دلار در سال می رسد. این میزان 2.90 دلار در هر بلوک را نسبت به برآوردهای قبلی نشان می دهد.

گلدمن ساکس پیش بینی های خود را براساس “انتظارات کاهش ظرفیت مازاد اوپک پلاس با بهبود تقاضای جهانی”، افزایش هزینه های ساختاری و همچنین افزایش نفت مورد نیاز تولید کنندگان امریکایی به منظور افزایش تولید افزایش داده است. بانک امریکایی جفریس با افزایش پیش بینی های خود در افزایش قیمت گاز طبیعی در گزارشی اعلام کرد که پیش بینی های جدید آنها نشان دهندۀ یک بازار فوق العاده محدود گاز طبیعی است که انتظار داریم در سه ماهه چهارم 2021 و سه ماهه اول 2022 در بازار نفت طنین انداز شود.

وضعیت نفت خام بعد از آیدا

نفت خام ترش متوسط مارس امریکا از بسیاری از اختلالات ناشی از طوفان آیدا در اواخر اوت دور مانده است. پالایشگاه ها به نفت جایگزین امریکا،واردات و همچنین تحویل از ذخایر نفت استراتژیک (SPR) روی آورده اند. برخی از تولیدات فراساحلی پس از آسیب دیدن تأسیسات شل در دلتای غربی 143 در خلیج مکزیک در ماه آگوست، اپراتورها را مجبور به تعطیلی حدود 240.000 بشکه در روز نفت خام که مارس را تغذیه می کند، کرده است. شل در 4 اکتبر از راه اندازی مجدد پلتفرم Olympus خود خبر داد.

اما سکوهای مارس و اورسا همچنان بسته باقی می مانند. بیش از 100.000 بشکه مارس در روز برای تحویل در اکتبر معامله شد که کمترین میزان ماهانه از زمان شروع قیمت گذاری متوسط آرگوس برای این گرید در سال 2006 است. گریدهای داخلی بخشی از کمبود مارس را جبران می کنند. جریان پوزیدون ترش متوسط همچنان به لوئیزیانا ادامه دارد و پالایشگاه ها می توانند از Thunder Horse (اسب تندر) بیشتر استفاده کنند. BP اخیرآ 25.000 بشکه در روز، معادل تولید نفت در پروژۀ فاز دوم South Expansion خود که پلتفرم Thunder Horse را تغذیه می کند، اضافه کرده است.

واردات نفت خام ترش نیز افزایش یافته است تا شکاف عرضه کاهش یابد. شرکت بازرگانی گلنکور و پالایشگاه مستقل والرو در ایالات متحده با هم 1.5 میلیون بلوک از این گرید را در بنادر ساحل بالتیک روسیه در اواخر ماه گذشته بارگیری کردند. امریکا از ماه مه تقریبآ 400.000 بشکه در روز نفت خام عربستان را وارد می کند. پالایشگران می توانند نفت خام شیرین سبک را با منابع ترش سنگین از کانادا مانند WCS ترکیب کنند تا گریدهای ترکیبی همچون مارس را تولید کنند.

افزایش جهانی تقاضای سوخت جت

تقاضای سوخت جت با بازگشایی مسیرهای هوایی رو به افزایش است و فشار بر حاشیه های پالایش تقطیر را کاهش می دهد. تقاضای جهانی سوخت جت حدود 4.3 میلیون بشکه در روز برآورد شده است . این ارقام بسیار پایین تر از میزان قبل از شیوع ویروس کووید-19 است؛ زمانی که تقاضای جهانی 7.5 میلیون بشکه در روز بود و حاشیه های پالایشی در شمال غرب اروپا 18 دلار در هر بشکه بود. افزایش سفرهای هوایی باعث شد تا در 5 اکتبر، برای اولین بار از آوریل سال گذشته، حاشیه پالایش جت ها در شمال غرب اروپا از مرز 11 دلار در سال عبور کند.

حاشیه ها در پایان ژوئن نزدیک به 2 دلار در سال بود. حمایت از بازار شمال غربی اروپا ازطریق گشایش سفرهای هوایی اقیانوس اطلس صورت گرفته است. ایالات متحده قصد دارد محدودیت سفرهای هوایی خود را از اوایل نوامبر لغو کند زیرا عملا ورود اتباع خارجی از اتحادیه اروپا و دیگر نقاط جهان را از 18 ماه گذشته محدود کرده است.تقاضای سفرهای هوایی اروپا در در سه ماهه چهارم کاهش می یابد اما طبق پیش بینی های این انجمن، ظرفیت برنامه ریزی شدۀ خطوط هوایی اروپا در نوامبر به 65 درصد و در دسامبر به 75 درصد برسد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *