ال پی جی بهتر است یا cng؟

ال پی جی بهتر است یا cng؟

ال پی جی بهتر است یا cng کدام بهتر است؟ اگر به فکر گازسوز کردن خودروی خود هستید، شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که ال پی جی بهتر است یا cng و این دو چه تفاوت هایی با هم دارند. با افزایش قیمت بنزین در کشور، بسیاری از مردم فکر کرده اند که ماشین خود را گازسوز کنند. برای استفاده از سوخت گاز، آنها می توانند کمی در هزینه های حمل و نقل خود را ذخیره کنند. اما سوال این است که از دو گازهای مصرف شده که در ایران مشهور هستند، “CNG یا LPG” کدام بهتر و سودمندتر است.

CNG و LPG دو گازهای مشهور هستند که در ایران برای همه شناخته شده اند. در حال حاضر ما به مزایا و معایب هر یک از این دو نگاه می کنیم، و می بینیم که ال پی جی بهتر است یا cng؟

گاز LPG و CNG

بخش بزرگی از ترکیبات CNG (گاز طبیعی فشرده) متان است. این گاز فشرده در دمای 200 تا 248 نگهداری می شود. گاز LPG (گاز مایع)، که همچنین به گاز مایع اشاره دارد، از پروپان و بوتان تشکیل شده و در دمای 15 درجه سانتیگراد نگهداری می شود که گاز 15 درجه سانتیگراد است که دارای پروپان غلظت بالا است. همچنین به عنوان پروپان شناخته می شود. گاز CNG آلودگی کمتر از بنزین و گاز مایع تولید می کند و ایمنی بیشتری دارد، زیرا زمانی که نشت کند، به سرعت در هوا پراکنده می شود.

"<yoastmark

تفاوت بین گاز CNG و LPG چیست؟

برای اینکه بدانیم ال پی جی بهتر است یا cng باید تفاوت بین آن ها را بدانیم. در ادامه تفاوت های این دو سوخت گازی را بیان می کنیم.

شتاب و قدرت

ماشین هایی که انرژی را از گاز مایع تولید می کنند، شتاب دهنده و قدرت بیشتری نسبت به CNG اتومبیل های سوخت هستند. سوخت CNG بر روی یک شیب ضعیف عمل می کند و فشار زیادی را به ماشین فشار می دهد.

وزن مخزن

وزن مخزن CNG حدود 60 کیلوگرم است، در حالی که مخزن LPG یک پنجم وزن دارد.

پیمایش فاصله

ماشین های LPG سفر بیشتری را با یک مخزن کامل از اتومبیل های CNG سفر می کنند. اتومبیل ها با استفاده از سوخت مایع می توانند 400 کیلومتر با مخزن مصرف کنند، در حالی که گاز CNG تنها 150 کیلومتری را می گیرد.

هزینه اولیه

هزینه سوزاندن گاز با گاز CNG حدود سه برابر گاز مایع است؛ از آنجا که تجهیزات آن بیشتر هزینه می شود.

امنیت

گاز LPG قابل فزاینده تر از CNG است.

معاینه فنی

موقعیت سوخت مایع در شهرها بسیار کم است و سوخت گیری در اصل اجرا نمی شود و به دلیل احتراق زیاد آن، امنیت سوخت گیری آن بسیار کم است و به همین دلیل وسایل نقلیه ای که سوخت LPG دارند، معاینه فنی و برای هر معاینه فنی نیستند . باید مخزن خود را باز کند و دوباره بسته شود.

فشار مخزن

احتمال مخزن گاز CNG بیشتر از LPG است، زیرا مخزن CNG فشار بیشتری دارد.

سوخت گیری و موقعیت سوخت

نکته ای که باید ذکر شود این است که بدون شک، تعداد موقعیت های CNG بیشتر از تعداد موقعیت های LPG است و تقریبا تمام خودروهای LPG خودروهای خود را از طریق کپسول ها و شیلنگ های گاز پر می کنند. این روش استاندارد نیست و دارای خطرات فراوانی است.

بنابراین با تفاوت زیادی از گاز CNG هنگام سوخت گیری بهتر از گاز LPG و بسیار ساده تر می توانید به سوخت دسترسی پیدا کنید. تعداد موقعیت های CNG کشور حدود 2700 است و تعداد مکان های LPG کمتر از 100 است و این تعداد روز به روز کاهش می یابد. تمام اعداد بالا تفاوت معنی داری بین دو گاز ال پی جی و cng را در مرحله سوخت گیری نشان می دهند.

فاصله پیمایش با مخزن گاز

CNG سفر بسیار کمتر از اتومبیل های LPG. این تفاوت تا سه بار است، یعنی تقریبا هر بار که CNG را پر می کند، می توانید حدود 150 کیلومتر و حدود 400 کیلومتر با آن بروید. این میزان از پیمایش نشان دهنده تفاوت قابل توجهی بین فاصله پیمایش است. در حال حاضر یک فاصله بسیار طولانی برای سفر به گاز را تصور کنید. اگر این یک هزار کیلومتر فاصله داشته باشد، باید حدود شش یا هفت بار با گاز CNG سوخت گیری کنید، اگر فقط دو بار با گاز LPG نیاز دارید. بنابراین با یک تفاوت بزرگ، پیمایش با گاز LPG بسیار زیاد است.

قیمت گاز LPG و CNG

یکی از معیارهای اساسی برای اینکه بدانیم ال پی جی بهتر است یا cng میزان قیمت آن است. LPG به احتمال زیاد توسط فروشندگان مختلف به دلیل این واقعیت است که موقعیت های خاصی مانند CNG ندارد و تعداد موقعیت های آن بسیار کم است. در حال حاضر، قیمت هر لیتر گاز CNG 650 تومان است و قیمت میانگین هر L از گاز LPG 800 تومان است. اما شما باید توجه داشته باشید که منطقه پیمایش با هر لیتر گاز LPG حدود 3 برابر بیشتر از گاز CNG است. بنابراین به طور کلی، اگر می خواهید شمارش کنید، قیمت LPG کمی کمتر از CNG خواهد بود.

نتیجه

به طور خلاصه، می توان گفت که گاز LPG اجازه می دهد تا فاصله های بیشتری را طی کنید. آسیب کمتر به موتور، و همچنین شتاب و کاهش قدرت در اتومبیل های سوخت LPG، بسیار کمتر از وسایل نقلیه با سوخت CNG است. اما سوخت CNG بسیار بیشتر قابل دسترسی و ایمنی است، زمانی که سوخت گیری بسیار بالاتر از LPG است. وسایل نقلیه LPG نیز هنگام معاینه فنی با مشکل زیادی مواجه می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *