بازار نفت قرمز آمریکا

بازار نفت قرمز آمریکا

بازار نفت قرمز آمریکا/ بازار نفت و گاز:

اگر بخواهیم بازار آسیای میانه و روسیه و خلیج فارس را در تاریخ ۳۱ آگوست یعنی آخرین روز ماه آگوست ارزیابی کنیم باید بگوییم بازار در آسیا و اقیانوسیه و آمریکا کاملا کاهشی و قرمز ولی در اروپا کاملا افزایشی و سبز بود. البته پس از تعطیلات آگوست و شروع فعالیت ها هفته پایانی بسیاری از قیمت ها افزایشی بود با این وجود این افزایش نمی‌توانست به همین ترتیب ادامه یابد و لذادر بسیاری از فرآورده ها قیمت ها اندکی کاهش داشتند البته موارد اندکی همچون سوخت کوره و سوخت شناورهای دریایی در بعضی از مبادی و ترمینال ها کمی افزایش قیمت داشتند.

لازم به ذکر است که بازار فرآورده های نفتی و صادرات محصولاتی همچون گازوئیل بنزین و سوخت جت از کشورهایی مثل چین و یا هندوستان آنقدر قوی نبود که انتظار می رفت ولی به دلیل وقوع طوفان آیدا در سواحل آمریکا اندکی بازار آسیا رونق گرفت که البته در روز پایانی آگوست این افزایش ها دیگر دیده نمی شد. در در پایانه سنگاپور همه محصولات از قبیل نفتا، بنزین بدون سرب با عدد اکتان ۹۱ تا ۹۷، گازوئیل با درصد های متفاوت گوگل، سوخت جت،تقریبا یک دهم دلار در هر بشکه کاهش داشتند.

سوخت کوره معمولی و سوخت کوره با درصد بالای گوگرد در هر تن تقریباً دو و نیم دلار کاهش قیمت داشتند. فقط سوخت شناورهای دریایی در حدود شش دهم دلار افزایش در هر تن داشت. در خلیج فارس نیز اوضاع بهتر از این نبود فقط تنها تفاوتی که وجود داشت این بود که که علاوه بر سوخت شناورهای دریایی گازوئیل با ۲۵ درصد و ۵۰ درصد گوگرد نیز کمی افزایش قیمت داشت البته این افزایش در حد یک دهم تا دو دهم دلار در هر بشکه بود بود.

البته در فجیره کلیه محصولات کاهشی بودند و به عنوان مثال نفتا در هرتن نزدیک به ۴ دلار کاهش داشت. میزان کاهش قیمت سایر فراورده های سبک در خلیج فارس و فجیره بسیار کم و شبیه سنگاپور بود. در ژاپن نفتا ۳ دلار کاهش در هر تن و بنزین ،گازوئیل و سوخت جت در حدود یک دهم تا دو دهم دلار در هر بشکه کاهش داشت. در هندوستان و استرالیا کلیه محصولات سبک و سنگین کاهشی بودند و فقط گازوئیل با ۵۰۰ ppm گوگرد کمی افزایش قیمت داشت. در جنوب چین و هنگ کنگ نیز فقط صحبت های سنگین و سوخت شناورهای دریایی اندکی افزایش قیمت داشتند.

در پایانه های شمال غرب اروپا و در بنادری همچون آنتورب، روتردام ،و آمستردام ،بنزین در هر تن تا حدود ۱۲ دلار افزایش قیمت داشت. سایر محصولات نیز بدون استثنا از یک تا ۴ دلار افزایش قیمت داشتندکه بستگی به میزان گوگرددر محصولی همچون گازوییل ویا عدد اکتان ومرغوبیت در محصول بنزین داشت.

با بررسی تیم تحلیلی نفت و گاز از بازارهای جهانی و پیگیری اخبار و گزارشات به دست آمده از مناطق مختلف آمریکا شواهد نشان می دهد که وضعیت طوفان در منطقه لوئیزیانای آمریکا کماکان ادامه دارد و در تاریخ ۳۱ آگوست دو پالایشگاه مهم این منطقه مربوط به شرکت اکسون موبایل و شرکت ماراتون به ظرفیتهای ۵۲۵ هزارو ۵۷۸ هزار بشکه در روز کاملا تعطیل هستند و نزدیک به ۷۵ درصد ظرفیت پالایشی منطقه لوئیزیانا عملا تعطیل است.

تقریبا ۲/۲ میلیون بشکه در روز از منطقه لوئیزیانا از چرخه تولید خارج شده است. خطوط لوله ای که فرآورده های نفتی را به سواحل شرق و جنوب می رساند به دلیل طوفان احتمالاً پیشگیری از بروز نشتی و یا آسیب بسته شده بود و برنامه ریزی برای راه اندازی وبازسازی آن انجام شده که البته راه اندازی آن زمان بر خواهد بود. در عین حال در روزهای پایانی آگوست ذخایر نفتی آمریکا بسیار کاهش یافته و به سه و نیم درصد زیر متوسط ۵ سال اخیر رسیده است.

شرکت های کره ای برای هر دو نیمه ماه اکتبردر حال خریدن نفتا هستندو شرکت تایلندی Formusa به دنبال خرید نفتای باپارافین ۷۵درصد است. خرید نفتا در ماه در کره به بالاترین حد خود رسیده وبه نسبت خرید در ۱۸ ماه اخیر، نزدیک ۱۰ درصد رشد داشته است. پالایشگاه های کره جنوبی در ماه جولای نزدیک به ۲۳ میلیون بشکه تولید نفتاداشتند.

در خصوص سوخت جت کره جنوبی صادرات خوبی به سواحل غربی آمریکا داشته وصادرات در ماه جولای به نسبت ۱۰ ماه اخیر رشد چشمگیری داشته است. علیرغم انتشار ویروس کووید ۱۹ در آمریکا میزان مسافرت های هوایی در آمریکا هر روز ۲ میلیون نفرافزایش داشته که بخشی از سوخت هوایی آمریکا را شرکت‌های کره‌ای تامین کردند.

تولید سوخت شناورهای دریایی به دلیل بسته شدن پالایشگاه های تولید کننده در کره جنوبی در حدود ۱۰۰ هزار تن کاهش خواهد داشت. ضمن اینکه اخیراً نیاز کره جنوبی بیشتر از قبل بوده در حدود ۲ و نیم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *