بازار سوخت جت در حال بازگشت به ظرفیت های قبلی

بازار سوخت جت

بازار سوخت جت-شرکت دولتی MRPLهندوستان مناقصه ای برای فروش چهل هزار تن و یا ۶۰ هزار تن سوخت جت برای حمل از بندر New Mangaloreبرای تحویل در تاریخ ۱۴تا ۱۸ دسامبربرگزار نموده است. پیش از این نیز مناقصه ای به همین میزان از سوی این شرکت برگزار شده بود که بر اساس ارزیابی های منطقه خلیج فارس شروط آن تعیین شده بود.

اطلاعات و داده های وزارت نفت هندوستان از مصرف فرآورده های نفتی در این کشور حاکی از آن است که در ماه اکتبر مصرف سوخت هوایی در این کشور تا ۱۳ درصد رشد داشته است. دولت هندوستان از خطوط هوایی کشور خود خواسته است که با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در زمان قبل از وقوع پاندمی کرونا به کار خود ادامه دهند و اگرچه شرکت ها تلاش خود را در این زمینه در سال ۲۰۲۱ تا حدود زیادی افزایش دادند ولی هنوز نتوانستند به ظرفیت قبل از پاندمی برسند البته نسبت به سال ۲۰۲۰ که می‌توان گفت اوج بیماری بود اوضاع بسیار  بهتر است.

تعداد تقاضا ها برای مسافرت های داخلی هوایی نسبت به قبل از پاندمی کاهش یافته است. در ماه گذشته مصرف سوخت جت در هندوستان در قیاس با دو سال پیش یعنی سال ۲۰۱۹ و قبل از شروع پاندمی هنوز ۳۱ درصد کاهش دارد متوسط قیمت سوخت جت در سنگاپور و کره جنوبی در حدود ۹۵ دلار و در مبادی خلیج فارس در حدود ۹۲ دلار بوده است که در کلیه این مبادی در روز دهم نوامبر با یک و نیم دلار افزایش قیمت مواجه بوده ایم.

در ژاپن نیز قیمت سوخت جت در حدود۹۷ دلار بوده است. قیمت سواپ سوخت جت سنگاپور برای ماه های پیش رو یعنی ماه های نوامبر و دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی و همچنین ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی در حدود ۹۳ تا ۹۵ دلار پیش بینی می شود.

بازار انواع گازوئیل همچنان پر رونق

در بعد از ظهر روز دهم نوامبر سه قرارداد مهم گازوئیل منعقد گردید. شرکت BPیک محموله ۱۵۰هزاربشکه ای گازوییل با۱۰ppmسولفور را از شرکت Vitolخریداری نمود که قرار است بین تاریخ ۳۰ نوامبر تا ۴ دسامبربا حق بیمه ۰.۹ دلار براساس ارزیابی های پایانه سنگاپوربارگیری شود.

شرکت BP محموله مشابه دیگری را به وزن ۱۶۵ هزاربشکه از شرکت شل خریداری نمودکه با حق بیمه ۰.۸دلار بر اساس ارزیابی های پایانی سنگاپور در تاریخ مشابه حمل می گردد. سومین معامله مربوط به شرکت  Trafigura  می باشد که یک محموله ۱۵۰ هزار تنی را از شرکت Vitolخریداری نمودکه قرار است که قرار است با بیمه یک دلار در هر بشکه در تاریخ ۶ تا ۱۰ دسامبر حمل گردد.

شرکت کره‌ای GS Caltexیک محموله ۳۰۰ هزار بشکه ای گازوئیل با سولفور 500ppm را برای حمل از بندرYeosu در روز های پایانی ماه دسامبر سال جاری میلادی به بازار عرضه می نماید. بر اساس گزارش‌های آرگوس این پنجمین محموله از گازوئیل با سولفور بالا می باشد که شرکت مذکور تیم های اخیر بر اساس ارزیابی های سنگاپور به بازار عرضه نموده است.

شرکت نفت دولتی مصر به نامEGPCبه دنبال خرید شش و محموله ۶۰ تا ۶۵ هزار تنی گازوئیل با سولفور ۵۰۰ ppmمی باشد. شرکت Somo که عمدتاً فروش محصولات نفتی عراق را سازماندهی می نماید ۱۱ محموله ۱۲۷۵۰۰بشکه ای گازوییل با ۲۵۰۰ppmگوگرد مجموعا به میزان ۱.۴ملیون تن براساس ارزیابی های بیمه ای خلیج فارس از قرار ۴.۱۴دلار برای هربشکه خریداری نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *