بازار نفت آسیا ۳۰ سپتامبر

, ,
بازار نفت آسیا ۳۰ سپتامبر

بازار نفت آسیا در ۳۰ سپتامبر

به گزارش بازار نفت و گاز، از زمانی که شرکت های بزرگ هواپیمایی در قرن بیستم شروع به کار کردند و بخش عظیمی از جابجایی مسافران در سطح جهان توسط این شرکت ها انجام شد تا کنون، سوخت های فسیلی حاصل از نفت خام برای انواع جت هایی که پرواز به نقاط مختلف جهان را انجام می دادند مورد ستفاده قرار می گرفته است.

با صنعتی شدن گسترده در سطح جهان در قرن بیستم و گسترش و توسعه صنایع هوایی، تعداد هواپیماهایی که هر روزه در آسمان های کشورهای مختلف در حال پرواز هستند به شدت افزایش یافته و بعد از نیم قرن توسعه در صنایع هوایی امروز تقریباً آسمان تمام کشورهای جهان شاهد پروازهای گسترده و روزانه به اقصی نقاط جهان می باشد. تعداد زیاد پرواز ها باعث گردیده که به تدریج موضوع آلودگی هوا مورد توجه جدی دست اندرکاران صنعت هوایی قرار گیرد.

با توجه به آلودگی نسبتاً بالای سوخت های فسیلی، بعضی از شرکت های هوایی در صدد بر آمدند که از سوخت های جایگزین به جای سوخت های سنتی و فسیلی استفاده نمایند. اگرچه حرکت جایگزین نمودن سوخت های هوایی ،سالهای ابتدایی خود را می‌گذراند اما هم اکنون شاهد هستیم که بعضی از شرکت ها از سوخت های تجدید پذیر و سوخت های گیاهی برای پیشگیری از آلودگی هوا استفاده می کنند.

قیمت لحظه ایی روغن (HVO)

یکی از مواردی که در گزارش ها ،نوسانات قیمت آن مرتباً اعلام میگردد روغن European hydrotreated vegetable oil (HVO) می باشد که قیمت آن برای روز ۲۹ سپتامبر 1994.55 دلار در هر تن از سوی پلتس اعلام گردیده است.

قیمت این کالا که یک نوع روغن گیاهی است در آغاز ماه سپتامبر 1977.26 دلار بوده است که نشان از افزایش ۲۲ دلاری در طول این ماه داشته است این نشان می دهد که رغبت و تمایل به استفاده از چنین سوخت های عاری از هر گونه آلودگی در حال گسترش است. نوع دیگری از سوخت‌های غیر فسیلی که تحت عنوان SAF یا سوخت هوایی پایدار شناخته می‌شود و هیچ گونه آلودگی ندارد در روز ۲۹ سپتامبر قیمتی در حدود 2182 دلار در هر تن داشته است در حالی که در آغاز سپتامبر قیمت این کالا2159 دلار بوده است که در حدود ۲۳ دلار افزایش در طول این ماه را نشان می دهد.

قیمت این دو محصول که با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند در آسیا باثبات زیادی همراه است و تا افزایش آن در طول ماه کمی بیشتر از سایر مناطق جهان بوده است و مسلما در آینده نزدیک اکثریت شرکت های هوایی تلاش خواهند نمود که برای حفظ محیط زیست از این نوع سوختها به جای سوخت های فسیلی استفاده نمایند.

شرکت هوایی پیشتاز استفاده از سوخت پایدار

شرکت هواپیمایی JetBlue امریکا اقدام به عقد قرارداد با شرکت SG Peterson نموده است که براساس آن سوخت های گیاهی و تجدیدپذیر به تدریج جایگزین سوخت های فسیلی حاصل از نفت خام گردند و میزان کربن انتشار یافته از هواپیماهای این شرکت در هوا به حداقل برسد.

در طی مدت قرارداد که ۱۰ سال به طول خواهد انجامید شرکت SG Peterson باید 670 تن سوخت هوایی پایدار و تجدید پذیر برای ۳ فرودگاه مهم در نیویورک فراهم سازد. شرکت جت بلواعلام نموده که این قرارداد بزرگ‌ترین قراردادی است که تاکنون برای تامین سوخت های ماندگار بین شرکت های هوایی امضا شده است.

یکی از مدیران این شرکت هواپیمایی اعلام نموده است که با عقد این قرارداد و عملی شدن آن بیش از ۸ درصد از سوخت هوایی این شرکت ازطریق سوخت‌های پایدار تامین خواهد شد و این قدمی خواهد بود برای رسیدن به افزایش تا حد ۱۰ درصد برای سال 2030. در طی مدت ۱۰ ساله قرارداد شرکت جت بلو بیش از یک میلیارد دلار صرف خرید سوخت های پایدار خواهد نمود.

دولت بایدن مشوق هایی برای تولید سوخت های پایدار اعلام نموده است است و اهدافی را برای سالهای دهه ۲۰۳۰ در نظر گرفته است که بر اساس آن باید ۳ میلیارد گالون در سال از سوختهای پایدار تامین گردد. همچنین دولت جدید آمریکا با اعمال معافیت های مالیاتی در صدد کاهش کربن در هوا و کاهش دادن تاثیر مخرب گازهای گلخانه ای است.

ادامه ثبات بازار پس از یک کاهش جزئی

در حالیکه روز ۲۹ سپتامبر پس از مدتها افزایش قیمت بازار مجدداً با کاهش قیمت مواجه شد اما این کاهش قیمت بسیار مقطعی و کوتاه بود و بازار مجدداً ثبات پیدا نمود و تقاضا ها باز هم افزایش پیدا کرد.

در روز ۳۰ سپتامبر بنزین بدون سرب با اکتان ۹۷ از مرز ۹۰ دلار عبور کرد سایر انواع بنزین نیز در حدود ۲ دلار نسبت به روز ۲۹ سپتامبر افزایش قیمت نشان دادند و برای اولین بار نفتا در حدود هفت دهم دلار افزایش داشت اولین بار است که افزایش قیمت نفت با نسبت به بنزین کمتر بوده است و معمولاً در تمام روز های سپتامبر شاهد بودیم که اگر قیمتها افزایشی بودند قیمت نفت بیشتر از سایر محصولات رشدنشان می‌داد.

دلیل این موضوع افزایش استفاده از خودرو به دلیل رفع ممنوعیت های تردد و افزایش تقاضا برای بنزین در انواع درجات اکتان بود. قیمت بنزین با اکتان 91 در روز 30 سپتامبر در پایانه سنگاپور بر اساس تحویل روی عرشه کشتی هر بشکه 87.21 دلار بود که در حدود ۲ دلار افزایش قیمت نسبت به روز بیست و نهم داشت.

انواع گازوئیل با درصد های متفاوت گوگرد و همچنین انواع سوخت کوره با درصدهای متفاوت گوگرد و سوخت شناورهای دریایی در سنگاپور، خلیج فارس ،فجیره، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا افزایشی بودند. بیشترین افزایش قیمت بنزین در هندوستان بود که در هر تن بنزین ۹۲ و ۹۵ در حدود ۱۷ دلار افزایش قیمت مشاهده شد.

بیشتر بخوانید:جهش صعودی قیمت اوره 

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *