اومیکرون و اوکراین، تأثیرگذاران امروز بازار نفت

,
اومیکرون و اوکراین، تأثیرگذاران امروز بازار نفت

تحلیل بازار نفت و گاز ایران از اومیکرون و اوکراین، تأثیرگذاران امروز بازار نفت نفت در اخر فوریه 2022:

در روز ۲۳ فوریه مصادف با ۴ اسفند تقاضا برای خرید بنزین افزایش یافت در تمام این مدت و روزهای نیمه دوم ماه فوریه وضعیت نفت خام و بنزین در حالتی بسیار غیرعادی قرار دارد و نوسانات آن تا حد زیادی نسبتاً به دوره‌های قبلی شدیدتر بوده است. درحالی‌که در روز ۲۲ فوریه قیمت بنزین بین ۴ تا ۵ دلار افزایش یافت علیرغم انتشار اخبار بیشتر و نگران‌کننده‌تر در خصوص بروز جنگ در اوکراین اما قیمت بنزین در روز ۲۳ فوریه بین ۲ تا ۳ دلار کاهش یافت و هر بشکه بنزین در پایانه سنگاپور بر اساس تحویل بر روی عرشه کشتی بین ۱۰۹ تا ۱۱۳ دلار معامله شد.

اومیکرون و اوکراین، تأثیرگذاران امروز بازار

برداشتن بسیاری از موانع تردد و افزایش یافتن مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری و کاهش سخت‌گیری‌ها در خصوص احتمال انتشار کووید ۱۹ به تقویت بازار بنزین آسیا اقیانوسیه کمک نموده است.

رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده که سیستم مالی روسیه را تحت‌فشار قرار خواهد داد تا بدین ترتیب این کشور را تحت‌فشار قرار داده باشد تا نیروهای خود را از منطقه اوکراین عقب بکشد.

مسلماً تحریم روسیه از سوی آمریکا در بالا رفتن قیمت‌های سوخت تأثیرگذار است، ضمن اینکه به نظر می‌رسد که تنش کنونی از نوع این بوده که حداقل در چند دهه اخیر شاهد آن بوده‌ایم هم‌اکنون شاهد هستیم که در اوکراین حکومت‌نظامی اعلام‌شده و مسلماً با توجه به حضور گسترده نیروهای روسی در آن منطقه کامیون‌ها و قطارهای حامل سوخت و بنزین با مشکلات زیادی برای عبور مواجه خواهند شد.

اومیکرون و اوکراین، تأثیرگذاران امروز بازار

اومیکرون و اوکراین، تأثیرگذاران امروز بازار

وضعیت بازار فرآورده‌های نفتی در آسیا|۱۱ اسفند

کاهش تولید در ویتنام

یکی از پالایشگاه‌های مهم ویتنام که در مالکیت چند شرکت ژاپنی و کویتی است و خود ویتنامی‌ها نیز در آن سهیم هستند اخیراً از سرویس خارج‌شده و کاهش تولید این پالایشگاه باعث افزایش قیمت بنزین در آسیا گردید. در روز ۲۱ فوریه نیروگاه موجود در این مجتمع از سرویس خارج‌شده و تعدادی از واحدهای این پالایشگاه نیز از سرویس خارج‌شده‌اند.

این پالایشگاه سالانه ۲۰۰ هزار تن بنزن و ۷۰۰ هزار تن پارازایلین تولید می‌کند. در روز ۲۲ فوریه هیچ‌یک از انواع بنزین با درجات اکتان متفاوت کمتر از ۱۱۰ دلار نبود ولی در روز ۲۳ فوریه بنزین با اکتان ۹۲ کمتر از ۱۱۰ دلار بود و ۱۰۹ دلار معامله شد. سایر فراورده‌های نفتی اعم از نفتا گازوئیل کروسین سوخت کوره و سوخت شناورهای دریایی نیز کاهش قیمت داشتند اما ثبات قیمت کماکان باقی است و تقاضا به میزان کافی در بازار هست و آنچه که از کاهش گزارش می‌شود درواقع بازگشت از قیمت‌های بسیار بالا بوده است و قیمت‌ها کماکان گران هستند و هزینه‌های زیادی را به بخش‌های حمل‌ونقل زمینی و هوایی و دریایی وارد می‌کنند.

نفتا در ژاپن در حال رکوردشکنی قیمت

مدت‌ها بود که بازار نفتا با کاهش مشتریان همیشگی خود مواجه بود و بسیاری از مشتریان سعی می‌کردند

که به‌جای نفتا از گاز مایع استفاده کنند مهم‌ترین مشتریان نفتا واحدهای تولیدی کراکر در کره جنوبی و همچنین واحدهای پتروشیمی ژاپن هستند.

از شروع سال جدید میلادی روزهای اول ماه فوریه معمولاً نفتا روند کاهشی داشت و در قیاس با سایر محصولات نفتی همچون بنزین و گازوئیل رشد شدید قیمتی نداشت اما هرچه از ماه ژانویه دورتر شدیم و به نیمه فوریه رسیدیم قیمت نفتا به‌تدریج افزایش یافت تا به حدود ۸۸۸ دلار در هر تن رسید که قیمت نسبتاً زیادی برای نفتا در هفته‌های اخیر بوده است بالاترین قیمت نفت مربوط به سال ۲۰۱۴ میلادی می‌شود که در آن سال قیمت هر تن نفتا به ۸۹۷ دلار در هر تن رسیده بود؛ بنابراین قیمت روز ۲۳ فوریه امسال تنها ۱۱ دلار با رکورد هشت‌ساله خود فاصله دارد.

کارشناسان علت افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر را افزایش قیمت نفت خام می‌دانند. ضمن اینکه سودی که از نفتا برای واحدهای اولفین و اتیلن حاصل می‌گردد همیشه تولیدکنندگان را ترغیب به خرید نفتا نموده است. هر بشکه نفت برای تحویل بر روی عرشه کشتی در سنگاپور ۹۶.۵ دلار بوده و در خلیج‌فارس هر تن نفتا در حدود ۸۴۰ دلار در معاملات روز ۲۳ فوریه معامله گردیده است. در ژاپن نفتا با پارافین ۷۰ درصد با ۱۹ دلار کاهش نسبت به‌روز ۲۲ فوریه باقیمت ۸۷۰ دلار وبر اساس ترم CFR معامله‌شده است. در معاملات روز ۲۳ فوریه قیمت نفت برای تحویل در نیمه اول ماه آوریل ورد بی‌سابقه ۸۸۸ دلار رسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *